Als ik me batterij wil laden geeft de lader connection break alarm Dit doet die alleen bij de kleine accu van 6V/1.3ah Laad ik de grote accu van 6V/12ah Dan werkt de lader wel. De waarde waar ik mee laad is: 0.3A en 6V Deze waardes gebruik ik voor beide batterijen. Snoertjes zit goed vast op de kleine batterij. In de kleine batterij zit maar 3.4V De grote batterij 6.4V Wat is er aan de hand? Mvg ronald
Denk dat die kleine overleden is. 3,4V is wel erg laag. Als de loodplaten tegen elkaar zitten of er is teveel sulfaatvorming is het over. Volgens mij is de onderwaarde iets van 5,5 V. Pin me er niet op vast, maar bij een 12V accu moet je niet onder de 11 V komen, dan wordt het kritisch. Deze droge(re) loodaccu’s verdragen ook wat minder als de natte.
Pff dan is die wel snel overleden. Gekocht januarie 2021. Alleen de laatste 8 maanden niet gebruikt en opgeladen. Mvg ronald
Leeftijd maakt niet uit hè. Je bent zelf verantwoordelijk voor de staat van de accu, ook waarin je hem oplaad (of niet) en opbergt.
plat neerleggen is ook niet een goed idee. wat gebeurt er als je hem met 1A probeert te laden? misschien schiet de voltage dan even wat omhoog en pakt de lader hem later weer gewoon met 0.3A
Ga ik ook niet doen. Koop een nieuwe. Is er nog een manier om die batterij wel goed te houden. Elke maand laden? Had hem nu gewoon in de boot laten zitten. Wel de draden los gekoppeld aan de batterij. Maar dat is blijkbaar niet genoeg. Had het zelfde gedaan bij de grote batterijen.Die waren dus nog wel goed hierna. Mvg ronald
Ik zou accu’s nooit in een model laten zitten als je het langer niet gebruikt. Loodaccu’s kun je vol laden voordat je ze weg zet, in tegenstelling tot bijvoorbeeld LiPo’s. Maandelijks laden is wellicht niet nodig, controleren wel. Accu’s lopen nou eenmaal leeg, ook als je ze niet gebruikt en daar hoort actief beheer bij als je ze in conditie wil houden. Met batterijen is dat anders, die doen er langer over om leeg te lopen, is echter andere chemie en kunnen ook maar één lading mee want je kunt ze niet opladen. Die kleine accu was wellicht al niet vol toen je hem weg heb gelegd (in je model) en dan is de tijd die je hebt een stuk korter voordat de kritische onderspanning wordt bereikt.
direct deze erbij bestellen https://www.conrad.com/p/intact-gl1...nabled-charge-monitoring-17-mm-x-50-m-1395869
Die zijn bedoeld voor gebruik in een voertuig dat dagelijks gebruikt wordt. Die gebruiken ook stroom, dus dan trek je de accu ook eerder leeg. Heb de eenvoudige met een ledje op mijn motor zitten. Wat is er precies mis met maandelijks de multimeter erop zetten? Zo goedkoop is die “gadget” nou ook weer niet.