accu's maken geluid

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Wartexx, 8 jan 2005.

1. Wartexx

Wartexx

Lid geworden:
    2 mei 2004
    hallo ik heb een vraag
    ik heb een nicd 7,2 v sportpack en als ik die oplaad aan de lader (Multiplex multicharger 5008 dc micro controller gestuurd met automatic delta peak termination) en hij zegt dat hij klaar is en ik haal hem eraf dan gaat de accu hard bubbelen en dat geluid wordt wel steeds zachter tot ongeveer 5 minuten erna is dit wel normaal???

2. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Nee dit is niet normaal nee. Met wat voor stroom laad je je accupack?

3. tbstuntpiloot

tbstuntpiloot

Lid geworden:
    29 okt 2003
    als je dat pakket in je auto doet, rijd die dan nog? :roll:
    Klinkt niet echt gezond....
    als je de laadstroom kunt instellen, zet deze dan een stuk lager, probeer bijvoorbeeld eens 1A-2A dat is een redelijk lage laadstroom die zon pakket moet kunnen hebben. Als het iig nog niet te laat is voor dit pakket...

ps,
    is het een heel oud, of nieuw ongebruikt pakket?

4. Wartexx

Wartexx

Lid geworden:
    2 mei 2004
    ik heb hem eer gister gekocht eerst met o,1 ampere geladen leeg gereden daarna met 1 ampere geladen leeg gereden en nou vandaag met 1,5 ampere geladen en toen bubbelend geluid maar eerst had ik ook zo'n pack en die makte ook zo'n geluid :? en toen heb ik hem geruild maar het is dus nog steeds en ja de auto rijdt maar volgens mij licht het aan de lader want als je hem direct na het laden meet is hij 8 :!: :!:volt en dan gaat hij bubbelen en dan is hij weer 7,2 volt het lijkt wel alsof hij de stroom weg wil ofzow maar de laadstroom is al laag :p

5. tbstuntpiloot

tbstuntpiloot

Lid geworden:
    29 okt 2003
    vreemd verhaal, ik zou zo snel mogelijk ook dit pak terug brengen... dit is echt verre van normaal. Informeer ook even bij de modelzaak, face to face uitleggen is vaak duidelijker.

Tim

6. Gerjan

Gerjan Guest

dat bubelend geluid is het veiligheids ventiel die open gaat wanneer er te veel gas in de cellen zit

Groeten Gerjan

7. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    Inderdaad die cellen ventileren wat wijst op een niet echt gezonde situatie waarbij vooral voorzichtigheid is geboden. De gas die ontsnapt via deze ventielen kan ontploffen, terwijl ironisch genoeg juist het ventiel ervoor moet zorgen dat de cel niet uit elkaar kan spatten. ( ik heb met eens laten wijsmaken dat het waterstof zou zijn).

Iedere keer die cellen ventileren verminderd de capaciteit van de cellen tot er uiteindelijk niets meer overblijft en je ze kan weggooien, wat ik in jou geval ook al zou doen gelet op het gene in de alinea hierboven werd aangehaald en de C reeds dramatisch kan zijn afgenomen.

Te hoge laadstroom kan voor dit fenomeen zorgen.

Stevo

8. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Dit pakket kun je in principe al afschrijven.

Is dit pakket in de winkel gemaakt of heb je dit zelf samengesteld uit losse cellen. Indien dit gebeurd met nieuwe cellen dan is het best wel eens mogelijk dat met solderen aan de cellen deze veel te heet zijn geworden waardoor het zogenaamde ventiel niet correct meer werkt.

Indien het een fabriekspakket is dan zou ik de lader verdenken. Dan heb je best kans dat er iets niet goed is met de lader.

9. Wartexx

Wartexx

Lid geworden:
    2 mei 2004
    dit is een stick pack uit de fabriek
    maar ik heb al 3 packs verslonden in ongeveer 3 maanden dat is best veel vink en ik denk dat de lader idd de schuld is want ik maak hem altijd leeg en helemaal vol en ik heb deze no nooit hoger geladen dan 1,5 ampere en als hij dat al niet kan verdragen hoef ik hem niet!! ik ga terug naa de winkel nieuwe lader kopen en nieuwe accupacks denk ik

10. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Wat voor capaciteit heeft dit pakket?
    Hoe lang doet de lader erover om dit pakket vol te laden?
    Hoe warm is het pakket als het net van de lader komt?
    Zijn alle cellen precies even warm?

Groeten,
    Gerben

11. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    men openen de groene milieubak, ploft het pakket erin, en levert het daarna bij de chemocar in.

afgelopen uit helaas.

12. Wartexx

Wartexx

Lid geworden:
    2 mei 2004
    nee niet alle cellen zijn even warm (minder capiciteid die warm zijn>??dat die eigenlijk overladen zijn? en die bubbelend geluid maken??)
    mm het word t denk ik hand warm en t duurt ongeveer 2 uur en hij is uhh 2100mah niet echt goed pakket een goedkope:p
    en waarom weggooien?? hij doet het wel goed hoor!

13. MetalSpeedy

MetalSpeedy Guest

als niet alle cellen even warm zijn , kan het dan dit zijn ? :

bepaalde cellen zijn al opgeladen , en andere niet , en daardoor gaan de opgeladen cellen de niet opgeladen cellen opladen met kortsluiting tot gevolg ?

14. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Nee maar je zit kort in de buurt. De "volle" cellen zitten vol en worden dan overladen, en de minder volle cellen worden nog steeds geladen.

15. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Ik ben het iedereen eens die hier zegt dat het niet normaal is. Het ziet er inderdaad uit dat er cellen in het pakket zitten die overladen worden. Je bent waarschijnlijk te vroeg begonnen met het snelladen. Je moet een accu pakket de eerste paar keer vrij langzaam laden, 12 tot 14 uur met 1/10C. Hierdoor komen ALLE cellen echt vol en geraken ze allemaal in de zelfde conditie. Als je dit een keer of drie hebt gedaan zou je na de derde of vierde keer laden alle cellen eens moeten meten. Als alles echt goed is zullen de apanningen van alle cellen binnen 0,01V aan elkaar gelijk zijn. Als de accu daarna weer ontladen is moet je de spanningen weer meten. Ook dan zullen de spanningen behoorlijk dicht bijelkaar moeten liggen. Een afwijking van maximaal 0,1V is normaal.
    Als dit allemaal in orde is kan je de accu sneller gaan laden. Het beste kan je dat opbouwen dus niet de eerste keer direct 5A erdoor jagen. Begin met iets van 0,5C en ga na een paar keer laden met deze laadstroom met stapjes omhoog.
    Vrijwel alle accu's vinden echt snel laden niet fijn. De meeste NiCad accu's vinden 1C tot 2C nog wel goed maar meer wordt problematisch voor ze. NiMH accu's worden in het algemeen iets minder snel geladen. Bij deze accu's is 1C meestal wel het maximum.
    De accu's worden vaak wel sneller geladen maar dat gaat ten koste van de levensduur en de capaciteid. Een bijkomend probleem is dat naar mate je sneller gaat laden je ook minder in de accu krijgt.
    Persoonlijk laad ik m'n accu's niet sneller dan 1C of 1,5C als ik echt "haast" heb.
    Let wel, er zijn accu's die wel heel erg snel geladen kunnen worden zonder dat het de levensduur ernstig benadeeld. Welke types dat precies zijn weet ik niet maar ze worden niet algemeen gebruikt omdat ze behoorlijk duur zijn EN omdat de capaciteid lager is dan "normale" cellen van dezelfde afmetingen.

Het is zuurstof Stevo. Er KAN ook waterstof uit komen maar als dat gebeurt ben je zeer ernstig aan het overladen en is de cel zo goed als dood. Overigens is de combinatie van waterstof en zuurstof heel gevaarlijk. Het heet niet voor niets KNALGAS.

16. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    Een vriend van mij had een lok eend omgebouwd om via RC te besturen. Hij had de binnenkant hermetisch afgesloten en laadde zijn accu via een stekker aan de buitenzijde. Op het ogenblik dat hij de electro-motor aanzette vloog die lok eend in duizend stukken uit elkaar. Nazicht van de accu leerde ons dat hij overladen was en dat het gas die via de ventielen van de cellen ontsnapte niet uit de romp van die eend weg kon. De vonk van de electro motor deed de rest. EXIT eend

Best grappig, maar het is echt gebeurd en toont wat er kan gebeuren als cellen ventileren.

Stevo

17. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    :evil: KNALGAS :evil: :wink: :wink:

18. Wartexx

Wartexx

Lid geworden:
    2 mei 2004
    mmm kan ik dus WEER een nieuw pack gaan kopen of kan ik ze aanklagen omdat zij mij dit niet verteld hebben?? en als ik nou weer met o,1 ga laden worden ze dan weer "beter"?? want zo'n grote portomonee heb ik :( ik vind het wel idioot dat ze me dit niet verteld hebben(lui van van der stad modelbouw) zij zeiden hier heb je een pack eerste keer heel langzaam laden en helemaal leeegmaken en dan pas geeft hij volle power .
    ik heb wel ergens gelezen van iemand die ze oplade ontlade etc. een stuk of tien keer maar ik wist niet dat dat echt noodzakelijk was :(

maar hoe meet ik mijn cellen dan ernst ?? want er zit een mooie krimp kous omheen moek die dan stukmaken?? ik begin mijn liefde voor elektro te verliezen

19. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Hoe leeg rijdt je het pakket trouwens?

Groeten,
    Gerben

20. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    twee kopspelden of naalden kunnen wonderen verrichten, prik ze door de krimpkous heen om de onderlinge cellen te meten. In jou geval zou ik de krimpkous verwijderen aangezien er toch al duidelijk iets mis is en er zo wie zo al een slechte cel zal tussen zitten, het is jammer maar niet anders.

Stevo

Deel Deze Pagina