Accu's Parralel schakelen, Langere rijtijd????

Hallo,

Ik heb nu 2x 2s 5000 MAH graupner hardcase accu's, ik kan nu denk 20 minuten rijden.
Een vriend van mij heeft 2x 3s 5000 MAH en die kan echt veel langer rijden.

Wij hebben allebei een E-revo, alleen het verschil is dat hij de standaard Mamba Brushless motor heeft en een Novak 5.5 T brushless motor.

Er loopt ook een draad van zijn ene accu naar de ander en dan terug naar de ESC (volgens mij Parralel). Heeft dit te maken met de maken met de rijtijd?

Heeft dit ook invloed op de snelheid of trekkracht?

Mvg, Jimmy

P.s. ik heb wel gezocht op het forum en via google maar kon niets vinden.

Laatst bewerkt:
Is relatief simpel te verklaren. (heb zelf beide setjes, nouja, een Novak 4.,5T HV-pro in m'n Slayer, en een MMM 2200kv in mijn E-Revo.)

jou vriend rijdt op 6s 5000mAh. dat betekend dat je vriend 1 uur lang 5 Ampere zou kunnen halen uit zijn accu's (bij 22.2V), jou accu's zijn ook 5000mAh, maar je spanning is slechts 14.8V. (de totale hoeveelheid energie die je mee neemt in je auto is dus een heel eind minder dan wat je vriend in de auto heeft.

In beide gevallen staan de accu's in serie trouwens, om de spannign hoog te maken.
nog een verschil is, de Mamba set is een laag kv setje, op een hogere spanning, het novak setje is een hoog kv set op een lagere spanning. dit laatste is (helaas) ook minder efficient.
dat je dus minder lang kunt rijden is een combinatie van deze 2 dingen. minder energie opgeslagen in de accu's en een minder efficiente motor setup. (echter zal de Novak wel ongeveer even snel zijn als de Mamba set, bij een lagere spanning dus. dat maakt de Novak sets wel erg goed vind ik. :)

dus als ik ook 2x 3cel in me E-revo stop kan ik al een stuk langer rijden??

Bij mij zie je bij beide accu's een draadje van mijn accu naar de Esc lopen en hij heeft er maar 1 voor beide accu's

Mvg, Jimmy

klopt, dis is omdat de BEC van de novak regelaar op 1 van je 2 accu's werkt. maar verder zitten de accu's via de regelaar gewoon in serie geschakeld. (ik heb hiervoor een 3e kabel aan een 4s Lipo van mij gesoldeerd omdat ik de BEC van de regelaar wou blijven gebruiken. )
helaas kun je geen 3s lipo's aan de Novak regelaar aansluiten, deze kan namelijk maximaal 4s Lipo aan.
wat je wel kunt doen is accu's kopen met een grotere capaciteit. (de 8000mAh Corally lipo's bij pk-racing bijvoorbeeld.)

Ik heb deze lipo's nu net 2 ladingen dus ben niet van plan om andere accu's te kopen.

Maar ik vroeg het me af en ik denk als het niet het geval was dan had ik dat veranderd.

Hartstikke bedankt voor de info!!

Mvg, sJimmy

Ipv die dure intellect lipo's zou je ook kunnen kijken naar 2x een 4s lipo met een capaciteit die er net in kan, deze sluit je dan paralel aan elkaar zodat je 4s2p hebt en de capaciteit verdubbeld wordt.

Als het goed is passen deze er in: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 4000mAh 4S 20C Lipo Pack $37.94

Dan heb je 8000 mah ipv 5000 mah dus kun je bijna 2x zo lang rijden .

Nadeel is alleen wel dat het zwaarder is als 2x 5000 mah 2s lipo, en vaak kun je 2x 2s nog wel aansluiten op een lader maar 2x 4s niet dus zul je ze apart moeten laden.

Ipv die dure intellect lipo's zou je ook kunnen kijken naar 2x een 4s lipo met een capaciteit die er net in kan, deze sluit je dan paralel aan elkaar zodat je 4s2p hebt en de capaciteit verdubbeld wordt.

Ik heb nu mijn accu's per stuk aangesloten op de esc zoals in een vorige bericht vermeld staat

Toen werd er gezegd dat ze al parralel staan en dat dat in de esc ingebouwd is
klopt dit dan niet?

gaat dit dan ten kosten van de prestaties van mijn E-revo ?

Mvg, sJimmy

Laatst bewerkt:
princi1.jpg

Dus 2x een 2s in serie is 4s1p (oftewel 4 cellen 1 parallel)
En 2x een 4s parallel is 4s2p (oftewel 4 cellen, 2 parallel)

Als je 2x 2s parallel aansluit heb je 2s2p en dan is je voltage maar 11,1 volt ipv 22,2 bij 4s1p/4s2p en dan presteert je auto inderdaad minder.

Dus 2x een 2s in serie is 4s1p (oftewel 4 cellen 1 parallel)
En 2x een 4s parallel is 4s2p (oftewel 4 cellen, 2 parallel)

Als je 2x 2s parallel aansluit heb je 2s2p en dan is je voltage maar 11,1 volt ipv 22,2 bij 4s1p/4s2p en dan presteert je auto inderdaad minder.

Ok dus als ik een parralel kabeltje aanschaf :
Castle Creations Series Connector 10 Gauge Deans 011-0002-00 :: Battery Accessory - Wires - Connectors :: Accessory-Motors-Brushless-etc. :: The Border Online RC Shop

(ja, ik heb deans stekkers ;) )
Dan ben ik sneller en trek ik harder op en kan ik langer rijden?? dan in plaats van 2 accu's naar mijn ESC??

Laatst bewerkt:
PAS OP sJimmy met die kabel schakel je de accu's niet parallel maar in serie!!!!! Dat staat er ook bij als je goed leest. Ik raad je zeer sterk af dat te doen want dan kan het wel eens gebeuren dat je motor of je regelaar naar de haaien gaat.
Ook uit je onderschrift blijkt dat je serie en parallel door elkaar haalt want je schrijft "4s 5000Mah 7.4 V 35C hardcase lipo". Dit is absoluut onmogelijk want een 4S accu is nominaal 14,8V! Jou accu is 7,4V dus MOET het een 2S accu zijn, dat kan gewoon niet anders. Als je nu twee van deze accu's via de kabel uit jou linkje in serie zet krijg je wel een 4S accu maar dan krijgt je ESC en je motor 14,8V nominaal en 16,86V maximaal te verwerken.
Natuurlijk zal je auto wegsprinten maar wat wil je als je twee keer zo veel spanning op de motor zet? Om het even te vergelijken met NiCad accu's: Het is hetzelfde als een 12 cellen accu in plaats van een 6 cellen accu aansluiten!
Het is maar zeer de vraag of de motor dit kan hebben, volgens mij fikt hij dan binnen hele korte tijd door en de regelaar zal het waarschijnlijk ook niet lekker vinden.
Ook zal je niet langer rijden maar juist korter. Door die veel hogere spanning zal er veel meer stroom lopen (4x zo veel) waardoor je accu juist sneller leeg zal zijn.

Als je echt twee accu's parallel wilt zetten om zo een 2S4P accu te krijgen zal je een andere kabel nodig hebben. Deze heb ik niet op die site kunnen vinden.
Dit parallel schakelen zal als grootste voordeel hebben dat je (veel) langer kan rijden. Misschien zal de auto ook iets sneller wegtrekken maar dat zal niet zo gek veel uitmaken. De inwendige weerstand van die twee accu's parallel zal iets minder zijn zodat het geheel iets meer stroom kan leveren. Toch denk ik dat het verschil zo klein is dat je het nauwelijks zal merken. Als je het goed merkt zijn je accu's al slecht aan het worden en zou je al aan vervanging moeten gaan denken.

Nog even wat "begrippen":
1S1P betekend 1 cel in serie en 1 parallel. Totaal aantal cellen is 1. De spanning is 3,7 nominaal, de capaciteit is die van één cel. Dit wordt vrijwel nooit gebruikt want dat is gewoon één enkele cel.
2S1P betekend 2 cellen in serie en 1 parallel. Totaal aantal cellen is 2. De spanning is 2x3,7=7,4V nominaal. De capaciteit is die van één cel.
2S2P betekend 2 cellen in serie en 2 parallel. Totaal aantal cellen is 4. De spanning is 2x3,7=7,4V nominaal. De capaciteit is 2x die van één cel.
4S1P betekend 4 cellen in serie en 1 parallel. Totaal aantal cellen is 4. De spanning is 4x3,7=14,8V nominaal. De capaciteit is die van één cel.
4S4P betekend 4 cellen in serie en 4 parallel. Totaal aantal cellen is 16. De spanning is 4x3,7=14,8V nominaal. De capaciteit is 4x die van één cel.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. ;)

Laatst bewerkt:
ik haal ze idd door de war :S maar als ik me niet vergis kan me regelaar tot 6s (heb me al eens eerder vergist in dit topic dus ben voorzichtig)

Wat voor een soort kabel moet ik dan hebben om langer te rijden? Hoe ziet hij eruit?

de accu's zijn 2 ladingen oud dus verwacht niet dat ze slecht zijn.

Mvg, Jimmy

Rijd je nu op 2 cell of 4 cell?
Topic wordt me wat onduidelijk.

Serie= spanningen bij elkaar optellen, dus b.v
7.2v 5000Mah wordt 14.4v 5000Mah (bij 2 stuks)
Zoiets:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : EC3 Battery Harness 14AWG for 2 Packs in Series $3.21

Je gaat dan net als bij een zaklamp de + van 1 accu naar de - van de andere accu. De + en - die over blijven gaan naar de verbruiker.

Voordeel= dus 2x het voltage (of meer naar gelag van hoeveel in serie).

Parallel= capaciteit bij elkaar optellen. dus b.v
7.2v 5000Mah wordt 7.2v 10000Mah (bij 2 stuks)

Zoiets:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : EC3 Battery Harness 14AWG for 2 Packs in Parallel $3.56

Je maakt dan de + en aan elkaar en appart de - en.

Jij wil langer rijden, dus heb je meer Mah nodig dus optie 2.

Vergeet alleen niet dat optie 2 wel 2x de capaciteit is maar je auto, boot, vliegtuig of wat ook wordt ook 2x zo zwaar kwa lipo.

Iets wat zwaarder is op gang brengen kost meer energie dus het is niet precies 2x de rijtijd, zal wat minder zijn.

ik haal ze idd door de war :S maar als ik me niet vergis kan me regelaar tot 6s (heb me al eens eerder vergist in dit topic dus ben voorzichtig)
Dat is prima want de regelaar kan maximaal 4S aan, heb ik even nagekeken.

Wat voor een soort kabel moet ik dan hebben om langer te rijden? Hoe ziet hij eruit?
Ongeveer zo iets:
344ae71de8b157d.jpg

de accu's zijn 2 ladingen oud dus verwacht niet dat ze slecht zijn.

Mvg, Jimmy
Dat denk ik ook niet. Maar dan blijft nog wel de motor over. Ik kan nergens vinden hoeveel stroom er maximaal door die motor mag lopen. Als de motor gemaakt is voor 2S LiPo dan ben ik vrij zeker van het feit dat hij bij 4S veel en veel te veel stroom zal trekken en dat hij dus vrij snel de geest zal geven. De regelaar zou ook nog wel eens door kunnen fikken want ik kan ook niet vinden hoeveel stroom die kan verwerken.
Dat komt doordat er bij die automensen zo halstarrig vast wordt gehouden aan het aantal windingen om de eigenschappen van een motor aan te geven. Daar heb je nu net niets aan. Maar goed die discussie gaan we hier niet voeren daar zijn al andere draadjes over. :):)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back