Acrylonitril-Butadieen-Styreen--plaat gezocht (ABS kunststof)

Omdat de zoekfunctie op dit forum niet kan omgaan met ABS als (kort) woord, plaats ik hier de vraag maar.

Wie levert ABS kunststof plaat van 1.5 en 2 mm dik?

Geen ruzie heren :p

Ik heb geprobeerd daar twee stuks van die 20 x 60 cm platen te kopen, Dat mag niet.:confused:
Ben dus nu al niet te spreken over die zaak, want dan zou ik twee keer een bestelling moeten plaatsen en dus ook twee keer de verzendkosten moeten betalen.

Haha, ik ben gekke henkie niet.
Dan kan ik ze net zo goed bij quartel bestellen, hoewel die daar duurder zijn, is dat toch nog goedkoper.(die hebben ook plaatjes zag ik net)

PS (Polystyreen):
Deze kunststof wordt veel gebruikt voor goedkope geperste voorwerpen zoals wegwerpbekertjes en frietbakjes. Eventueel kan deze kunststof stijver gemaakt worden door toevoeging van butadieen en van acrylonitril.

ABS (Acrylonitril-butadieen-styreen):
is een thermoplast en een copolymeer dat gebruikt wordt voor starre voorwerpen. Het bestaat uit 5 tot 30% butadieen en zo'n 50% styreen.

Het plastic dat in de modelbouwwinkel verkocht wordt heet PS, maar is dat dan eigenlijk gewoon ABS? ?

Kom je vrij makkelijk achter: Polystyreen plaat is lijmbaar met plasticlijm zoals in de statische modelbouw gebruikt word, en vaak ook met gewone alleslijm.

ABS is vaak slecht met dergelijke lijmen te verlijmen: ik lijm het meestal met aceton.

Verder is ABS omdat het een mengsel van polymeren is, "bestendiger" dan polystyreen, het lost lastiger op, al verweekt het wel van een hoop oplosmiddelen. PS lost in een oogwenk op in benzine bijvoorbeeld.

Ik denk niet dat de PS plaat in de modelbouwwinkel eigenlijk ABS is, want AN is een rotgoedje, veel meer dan styreen-monomeer, dus duurder in productie, opslag, vervoer en verwerking: Wij gaan momenteel een plukje van 3000 ton Styreen ophalen, en dat is niet een heel ongewone of superlastige lading, maar tegen AN word meestal toch wat anders aangekeken in ons wereldje.

Het is dus logischer dat men PS probeert als ABS te verkopen dan andersom, want je probeert ook geen klanten te tillen door een opel te verkopen terwijl het stiekum een mercedes is....

Groet, Bert

ABS en PS zijn twee verschillende materialen. Vraag mij niet hoe het "moluculair" in elkaar zit want dat weet ik ook niet.
ABS is veel stugger, en stijver, lastiger te snijden, kritischer op welke te gebruiken lijm, beter bestand tegen UV licht, duurder en lastiger te verkrijgen.
PS daarin tegen is minder stug, makkelijk te snijden, te lijmen met diverse soorten oplossende lijm (zelfs met gewone thinner), minder bestendig tegen UV licht (geen probleem als je het verft), relatief goedkoop, en goed verkrijgbaar.

Dus heb je niet perse ABS nodig (van wege speciale fysische eigenschappen) dan zou ik gewoon PS nemen.

Er zijn zat kunststof groothandels, ook die aan particulieren leveren. In vrijwel iedere stad zit er wel 1.

als het niet perse abs moet zijn maar gewoon kunststof in het algemeen
muco in amsterdam verkoopt 100x50cm platen voor schappelijke prijzen.

Back