Hallo ik heb een bouwpakket van Billing Boats Smit Nederland over genomen weer eens wat anders als auto,s , en mooi voor de winter maanden om lekker te knutselen. Wil er ook een boegschroef in gaan zetten en verder zoveel mogelijk dingen werkend gaan maken. Maar nu eerst 2 vragen hoorde dat de bijgeleverde schoefassen niet van goede kwaliteit zijn welke van welk merk zou ik het beste kunnen gaan gebruiken en wat zijn de beste motoren om in dit schip te zetten. als ik met de bouw begin zal ik op het forum een bouw verslag gaan bij houden mvg Ed
Hallo Ed, Weet natuurlijk niet of je haar exact na wilt maken maar de Smit Nederland had geen boegschroef. In het verleden heb ik dit model ook gemaakt en met de destijds geplaatste motoren kon ik middels "tank besturing"op de plaats draaien. Boegschroef dus ook niet echt nodig om te varen. In mijn SN zaten 744/40 brushed motoren van Robbe. Genoeg power. De bijgeleverde schroefassen is inderdaad brandhout. Heb destijds mijn eigen schroefassen en schroeven gemaakt. Geen druppeltje water binnen. Maar Raboesch schroefassen zijn in ieder geval een klasse beter. Overigens voor de "tank besturing " wel elke motor zijn eigen regelaar geven. Fijn schip om mee te varen en zeker mooi om te maken. Succes. Groet Sjoerd.
Hallo Ed, Vaar inmiddels een kleine 5 jaar met mijn Smit Finland. Er liggen 2 Bühler motoren in aan 2 eigen fabrikaat schroeven. Besturen doe ik de boot met een Futaba F-14 met navy-stick. Je kunt er natuurlijk een boegschroef inbouwen, maar dat heeft totaal geen zin. Zorg wel dat de boot diep genoeg ligt, opdat de schroeven geen lucht trekken. Weegt op de waterlijn liggend 9,5 kg. Om een idee te krijgen van het vaargedrag even Googlen op: Manoeuvreerproeven Smit Finland. Ook om mee te slepen is het een fijne stabiele boot. Succes met de bouw. Gr. Klaas.
Hoi Klaas bedankt voor je reactie welke Bühler motoren gebruik jij dan kan ik daar naar op zoek gaan heb jij ook de schroefassen vervangen voor andere zo ja wat zijn de beste gr Ed
bedankt voor de info ik laat dan inderdaad de boegschroef afvallen als dat tot geen toegevoegde waarde is helaas zijn die robbe motoren niet meer leverbaar dus op zoek naar andere schroef assen zullen dan wel Raboesch worden alleen even kijken welke zou niet weten hoe ik dat zelf zou moeten maken gr Ed
De Bühlers (ZonV03 12-18 volt) heb ik gekocht bij Hobbieplaza. RC-point verkoopt ze ook. Ze zijn wel aardig in prijs gestegen, maar vele met mij vinden het prima dingen. De 5 mm assen zaten er in 1985 bij en lijken op die van Raboesch. In de doos zaten ook 2 4 mm assen van Graupner, maar die heb ik in andere schepen gebruikt. Bouw alles goed uitgelijnd in en vul de askokers met uierzalf zoals Roel van Essen al diverse keren heeft aanbevolen. Zorg dat er minimale axiale speling is en alles soepel loopt. Aan de binnenkant heb ik van pas gemaakte plastic flesdoppen spatschermen gemaakt. Die voorkomen dat er bij eventuele lekkage vet en water door het schip wordt geslingerd. In mijn Bugsier 3 ligt een met olie gevulde 4 mm schroefaskoker van Graupner. Op termijn ga ik de hardstalen as vervangen door een RVS exemplaar. Dan wordt de zaak gelijk gevuld met uierzalf. Moet even de motor (ook eenzelfde Bühler) van zijn plek, om de as binnenlangs te wisselen. Om het buitenlangs te doen moet het roer eraf en dat kan alleen door de roerhak weg te buigen. Aangezien het ABS uit 1976 is, ben ik bang het af te breken. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
hoi Klaas heb je advies opgevolgd en 2 Bühler ZonV. 03 aangeschaft weet jij toevallig hoe zwaar de esc voor zo'n motor moet zijn . nu nog even kijken welke Raboesch assen ik het beste kan aanschaffen en dan kan ik met de bouw beginnen
Ed, In principe kun je toe met vrij lichte regelaars, want ze trekken per stuk nog geen 2 ampère. De regelaars die ik in de Smit Finland gebruik zijn 40 Amp exemplaren, maar daar had ik in het begin een paar sloopmotoren uit boormachines in. Toen ik de Bühler in de Bugsier 3 bouwde heb ik daar een zelflerend CTI regelaartje van 15A voor gebruikt. Lekker klein en licht en met BEC. Max spanninig is 12 Volt. Laat de motor wel een beetje piepen, maar dat neem ik maar voor lief. De assen hebben we het al over gehad. Zet eerst de straalbuizen op hun plek. Daarna de asdoorvoer in de romp boren. Een kartonnen schijf in de straalbuizen met in het midden een gat om de as uit te richten. Zet de triplex bodemplaat zo diep mogelijk in de romp, anders liggen de motoren te hoog. Bij mij liggen die met hun buik op de bodemplaat. Bouw de motoren zo in dat bij vooruit draaien de + op de rode draad komt. Dat houdt in dat bij de ene motor de ingang van de draden aan de voorkant komt en bij de ander aan de achterkant. Op die manier aangesloten ontwikkelen de motoren dezelfde kracht. Met mijn eigen fabrikaat schroeven trekt elke motor op volaan 1 Ampère. Heb er dan ook maar één 12 Volt 7 Amp. Loodaccu in staan. Voldoende voor uren vaarplezier. Als motorsteun heb ik aluminium T- profiel gebruikt. Om de motoren zo laag mogelijk in te bouwen kun je de steunen ook van alu hoekprofiel maken. Het horizontale deel laat je dan voor en achter de motor uitsteken. Wanneer je per motor 2 gebruikt is 1 mm dik genoeg. Erg hoog hoeven ze niet te worden want de motoren hebben aan weerszijden 4 boutgaten. Pas nadat alles goed in lijn ligt de asuithouders pas maken en zover mogelijk naar achteren plaatsen. Waar de asuithouders aan de romp zitten heb ik aan de binnenkant als versterking 2 mm dik ABS plaatjes in de romp gelijmd. Indien het verhaal nog aanvulling behoeft, laat maar weten. Succes ermee! Gr. Klaas.
Klaas bedankt voor de goede tips hier kan ik wat mee had ik niet opgekomen alleen begrijp ik precies wat je bedoelt met (Bouw de motoren zo in dat bij vooruit draaien de + op de rode draad komt. Dat houdt in dat bij de ene motor de ingang van de draden aan de voorkant komt en bij de ander aan de achterkant) en wat denk je is dit een beetje goede as voor de boot https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000345&aid=11619&lang=nl mvg Ed
Lijkt me een prima as Ed. Let er wel op dat je de goede lengte hebt en dat je de rubber afdichtingsring niet beschadigt door de as droog te laten draaien. Er zal wel een beetje vettigheid aan zitten, maar bij te lang droog draaien verbrandt de rubber afdichtingsring en wordt hard. De bedoeling is dat de ring gekoeld en gesmeerd wordt door water. Op mijn zeilboot had ik een soortgelijke afdichting en die heeft het meer dan 20 jaar uitgehouden. Om water bij de ring te krijgen vervalt het uierzalfverhaal. In mijn vorige posting vergat ik te vermelden dat tussen de motoren net een 7 Amp. 12 Volt loodaccu past. Misschien iets om met het uitrichten rekening mee te houden. Onderstaand een oude foto. Bedrading ligt inmiddels anders.Gr. Klaas.
Ed, Bij mij hebben de motoren op vooruit en achteruit niet evenveel kracht. Scheelt niet veel, maar toch. Voor het inbouwen even testen met de regelaar op vooruit op welke uitgang van de regelaar de + zit. Daaraan komt de rode draad van de motor. Dan de motor zo plaatsen dat die de goede kant op draait. Wijst zich verder vanzelf. Op die manier hebben de motoren vooruit draaiend evenveel kracht en vaart je boot met minimaal bijsturen rechtuit. Succes ermee! Groeten, Klaas.
Blij dat een ander de tips ook bruikbaar vindt, maar Ed hult zich in zwijgen! En dat vind ik eigenlijk wel jammer. Het is een schip waar je lekker mee kunt varen. Het kost natuurlijk de nodige tijd om de boel op te bouwen. Gr. Klaas.
Kijk, Klaas, dat bedoel ik nou met het lezen van de vele berichten. Telkens pak ik er weer wat uit en begint het licht in mijn kop steeds feller te branden. Het enige nadeel van alle graag gelezen info is, dat ik niet tot bouwen kom......
Inmiddels zijn we een kleine anderhalf jaar verder en heb jij er in ieder geval je voordeel mee kunnen doen Peter! Inmiddels heb ik de verlichting op orde en kan nu 4 groepen schakelen. Los varend schip, slepend, schijnwerper en dekverlichting. Misschien dat Ed de draad weer heeft opgepakt? Gr. Klaas.
Ik wil heel graag samen met mijn zoon de Smit Rotterdam gaan bouwen. Wij zijn complete amateurs zeg maar. We hebben nog niks. Kunnen jullie mij vertellen wat ik allemaal nodig heb om hem varend te krijgen? - Gereedschap? - Hulpmiddelen? - Verf? - Verlichting? - Rc set? Is het ook mogelijk om de hijskranen werkend te krijgen? Alle hulp en tips zijn welkom. Alvast bedankt voor de reacties. Mvg, Alex en Justin