Advies gevraagd eerste fpv set

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Rop922, 9 dec 2012.

1. Rop922

Rop922

Lid geworden:
    6 nov 2012
    Na ruim een jaar kwijlen over fpv filmpjes heb ik besloten het zelf ook een keer te gaan proberen. (nog) Niet met een vliegtuig maar met een tricopter (rc-explorer tricopter v2.5). Ik wilde het dan ook gelijk goed doen met fatshark goggles. Alleen twijfel ik nog over 1.2ghz of 5.8ghz. Ik heb inmiddels genoeg topics gelezen over fpv maar blijf met een paar vragen zitten.

Gewenst bereik: ~1km
    Locatie: weilanden in noord-holland dus niet bij een vliegclub

Setup(aanwezig):

Zender:
    eSky 2.4ghz 4ch

Camera:
    Gopro hd hero2(deze wil ik ook gaan gebruiken voor fpv in plaats van aparte een fpv-camera ondanks dat sommige mensen hier fel op tegen zijn)

Optie 1(voorkeur):
    Fatshark BASE SD Headset 2013 (€244)
    -= E-store Rotterdam =- Fatshark BASE SD Headset 2013 model
    FOX 0.9Ghz - 1.2Ghz -1.3Ghz Wireless AV Receiver (€32,50)
    -= E-store Rotterdam =- FOX 0.9Ghz - 1.2Ghz -1.3Ghz Wireless AV Receiver
    FOX 1.2G 800mW Transmitter for FPV(€39,75) (anders de 200mW versie(€29,50) als dit voor te veel storing zorgt?)
    -= E-store Rotterdam =- FOX 1.2G 800mW Transmitter for FPV
    Zelf cloverleaf antennes maken.
    Lipo voor receiver en bril.
    En dan nog een laag doorlaat filter(geloof ik) zodat het niet stoort met mijn 2.4ghz besturing.

Voordelen:
    - Je hebt goede video ontvangst zelf achter obstakels!(kan mijn zender dit ook met 2.4ghz of heb ik hier een andere voor nodig?)
    - Goedkoper.

Nadelen
    - minder plug en play(niet erg).
    - Meer draden en minder compact.
    - storing met 2.4ghz dus een filter is nodig.

Kosten: 316 Euro.

Optie 2:
    Complete FPV systeem:
    Fatshark Dominator
    5.8ghz vtx module
    5.8ghz 600mw long range tx
    Farshark 1000mAh Lipo
    Fat Shark 5.8GHz Dominator Complete System - £273.26 : FirstPersonView.co.uk, UK First Person View (FPV)
    Zelf cloverleaf antennes maken

Voordelen:
    - compact systeem geen 'base station' nodig. Alles zit op de bril.
    - compleet met alle benodigde kabels en dus zo aan te sluiten.
    - werkt met 2.4ghz besturing zonder elkaar te storen.

Nadelen:
    - Met 5.8ghz kun je niet achter bomen vliegen zonder storingen wat ik een groot nadeel vind.
    - Duurder.

Kosten: £ 338 = 416 Euro

Dus mijn vraag: is het raadzaam om de compacte complete plug and play fatshark dominator met ingebouwde 5.8ghz vtx te nemen. Of om dit op te offeren voor een 1.2ghz om ook achter obstakels te kunnen vliegen en nog goedkoper uit te zijn ook?

Graag jullie mening hierover. Andere suggesties zijn ook meer dan welkom. Of iets waar ik vergeten ben om aan te denken;)

Laatst bewerkt: 10 dec 2012
  2. RobbievanDee

RobbievanDee

Lid geworden:
    26 jan 2011
    Tja, je zegt zelf al dat je het een nadeel vindt als je niet achter obstakels zou kunnen vliegen tijdens je FPV vluchten....dan valt 5.8 ghz al af, toch?

Laatst bewerkt: 10 dec 2012
  3. xstream

xstream

Lid geworden:
    24 feb 2012
    Starten met 5,8Ghz kan nooit kwaad

4. Rop922

Rop922

Lid geworden:
    6 nov 2012
    Ja mijn voorkeur gaat idd ook uit naar de 1.2 GHz. Maar wat ik mij dus afvraag is of een 1.2ghz 800mw tx gaat werken met mijn 2.4 GHz besturing zonder storing? Of gaat een andere frequentie zoals een 5.8ghz zender(besturing) wel samen met 1.2ghz of is het makkelijker om er een filter aan te schaffen?

5. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Hi

Je gaat straks vliegen met copter van
    ??? 500 of meer vlieg en fpv klaar

Zou je dan niet eerst je eSky 2.4ghz 4ch heel hard
    Tegen een muur gooien of onder auto wiel liggen

Als je om je geld moet denken zou ik 35 mhz zender kopen
    Met copter ga je niet heel ver
    Dus 200 of 400 mw op 1,3 ghz is zat,,kom je al veel verder dan je rc zender ver komt

Met clovers. En 500mw zender op 2,4 heb je 2 km
    Spat zuiver beeld

rob

6. Rop922

Rop922

Lid geworden:
    6 nov 2012
    Ja ik ben ook van plan om mn 4ch zender te vervangen door een 6 of 8 channel maar wel graag nog op 2.4 ghz omdat ik ook nog graag met een vriend zou willen vliegen(die ook 2.4ghz heeft).

Maar hoezo raad jij 1.3 ghz video aan? Krijg je dan geen problemen/storing met mobiele telefonie(dacht ik ergens gelezen te hebben)? Want op 1.2ghz zitten de radio zendamateurs toch en daar hebt je dus minder last van? Of maakt dit niet zo veel uit

En tot hoeveel mW video tx is maximaal aan te bevelen zonder dat je storing krijgt aan boord met je besturing? Ik heb gelezen dat je vanaf 1000mw en hoger moet mijden.

7. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Zendervermogen kun je het beste zo laag mogelijk houden. Er is ook geen harde grens van 1000mW; ook bij lagere vermogens kun je al storing ondervinden. Bedenk dat het verschil tussen 800mW en 200mW 'slechts' een verdubbeling in afstand geeft. Hetzelfde effect bereik je met een 6dB richtantenne of een 6dB gevoeliger ontvanger (even afgezien van de achtergrondruis). Meer zendvermogen betekent ook meer koeling, meer gewicht, hogere stroomopname, dus grotere lipo nodig. En je minimale vliegsnelheid ligt iets hoger.

Mobiele telefonie zit in Nederland o.a. op 900Mhz; dat is dus een no-go frequentie. 1.2Ghz reikt verder dan 5.8Ghz en ook enigszins door objecten heen. 5.8Ghz is echter wel veel compacter, in ieder geval geldt dat voor de antenne's maar volgens mij ook voor de zender. Qua bereik is denk ik je 2.4Ghz besturing de beperkende factor.

Martin

8. Rop922

Rop922

Lid geworden:
    6 nov 2012
    Oke, bedankt voor je nuttige informatie martin! Ik denk inderdaad dat het tijd wordt voor een nieuwe zender.Ik had deze(Turnigy 9X with Module) in gedachte is hiermee de range wel verder of moet ik echt van frequentie veranderen? Ook heb ik voor deze zender een leuke houder gevonden voor een scherm en ontvanger voor fpv(polakiumengineering.org/?p=1963). Lijkt mij ook wel een goed alternatief voor een bril!

9. gertjuh

gertjuh

Lid geworden:
    23 apr 2006
    kijk eens bij te koop op dit forum -> elektra, staat een complete fpv begin set voor een spotprijsje. En is precies wat jij zoekt !

succes !

10. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
  11. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Geen idee of de Turnigy 9X kaal een goed idee is. Je kunt hem wel upgraden met een FrSky of DragonLink module, maar dan wordt 't wel wat duurder. Wat je niet wilt lijkt me, is een 2.4Ghz zender die bij de eerste de beste storing gaat resetten en daar te lang over doet. Je kunt ook gewoon een 35Mhz 2e hands zender op de kop tikken voor een paar tientjes. Het hangt ervan af wat jij het belangrijkst vindt; prijs, gemak, betrouwbaarheid, bereik, ...

Die zender met lcd-scherm is wel een leuk idee. Wel oppassen dat je de signalen niet teveel afschermt, zowel v.d. besturing als video.

Martin

12. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Tgy 9x uit duitsland voor 60 euro en module van frysky uit japan, klaar onder de 125 euro.

13. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Gewoon 1.2/1.3ghz zender pakken als je op 2.4 vliegt en dan heb je echt plezier tijdens vliegen zelfs met stock antennes.
    Ik heb altijd met een 800mw zender gevlogen en beeld was nooit het probleem bij me. Tussen de bomen, laag bij de grond enz.... Dat is hoe je met een multi vliegt.

14. Rop922

Rop922

Lid geworden:
    6 nov 2012
    Heb ook filmpjes van jou gezien garbungel en dat is precies hoe ik wil gaan vliegen achter de bomen etc met mn tri. Ik ben van plan om een Dx6i met orange rx ontvanger aan te schaffen(2ehands). En nu op zoek naar een 1.2/1.3ghz setje. En dit in combinatie met een fatshark base 2013/dominator? Iemand toevallig nog iets in de aanbieding?:D

Edit: Hmm bij nader inzien twijfel ik toch over 2.4ghz rc na wat er gezegd werd over 35mhz of 443mhz.. Die heb ik hier trouwens nog ergens liggen ook als het goed is. Toch maar even de zolder uitmesten en kijken in welke staat deze is.

Laatst bewerkt: 16 dec 2012
  15. RobbievanDee

RobbievanDee

Lid geworden:
    26 jan 2011
    Ik begin me nu toch een beetje af te vragen hoeveel je al daadwerkelijk zelf hebt uitgezocht, per post stel je je mening en wensen bij...

Uitgangspunt bij de TS is volgens mij: vliegen tussen bomen, bossen, op verlaten locaties en 'vliegen zoals Garbungel vliegt'...
    Nu is Garbungel een van de, in mijn ogen, betere en goed geinformeerde vliegers. Volg zijn setup en je bent al een heel eind op de goede weg...

Investering die je dan nog moet doen is: leren vliegen, zak met geld scoren en lef hebben....

16. Rop922

Rop922

Lid geworden:
    6 nov 2012
    De 35mhz zender die ik op zolder had gevonden was helaas niet meer te redden. Dus ik ben nu op zoek naar een 35mhz zender! Het liefst wel 1 die in redelijke staat verkeerd en met genoeg functies(budget 100 euro). Toch jullie advies gevolgd omdat jullie meer ervaring hebben met fpv dan ik maar heb natuurlijk ook zelf het een en ander uitgezocht.

Maar als eerst ben ik van dit te bestellen: 800mw 1.2ghz vtx en vrx samen met deze kabel(GoPro to Iftron Active A/V Driver) om mijn gopro te voeden en voor de live video feed naar de vtx.

Nu twijfel ik nog over de videobril. Ik heb een hoop goeie reviews gelezen over de fatshark dominators, met name de video kwaliteit schijnt zeer goed te zijn. Ik vraag me dus af of dit ook het geval is bij de base 2013 maar dit lijkt mij wel omdat ze "maar" 15 euro goedkoper zijn. En aangezien ik de optie om een 2.4/5.8ghz vrx en headtracker in te bouwen toch niet zal gaan gebruiken lijkt het mij verspilt geld. Er is wel een verschil in de field of view van 30° naar 35°. Ervaringen/aanbevelingen?

Ook was ik eerst van plan om te wachten op de HD(800x600) versie fatshark maar deze schijnt pas in Juni uit te komen. Zo lang kan ik echt niet wachten!

17. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Hi

400 mw. Is zat op 1,2.

Gebruik een aparte fpv camera

Nieuwe fs. Hd. Gaat ongeveer 435 euro kosten

Rob

18. Rop922

Rop922

Lid geworden:
    6 nov 2012
    Oke, zou deze camera(1/3-inch Sony CCD Video Camera 700TV Lines F1.2 (PAL)) goed zijn voor fpv samen met deze groothoeklens (150°)(2.1mm F:2.0 Turnigy Micro FPV Camera Lense)?

Wat betreft de 1.2ghz vtx. Deze kan ik alleen vinden met 200mw of 800mw in de nederlandse shops, dus geen 400mw of iets anders hier tussen.

Welke kabels zou ik hierbij nog nodig hebben als deze gebruikt wordt in combinatie met de video transmitter op de foto hieronder? Of is het redelijk plug en play met wat hier bij geleverd wordt?

19. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Deze Fpv cam is goed , maar 600 Tvl is al voldoende.
    Fatshark brillen zijn allemaal goed , de ene heeft liever de base de andere de dominator.
    Een goed 5,8 setje met cloverleafs doet het perfekt maar is weer slechter achter/tussen obstakels.
    1,2/1,3 Ghz heeft daar iets minder last van maar het kan wel eens gebeuren dat het beeld wegvalt als je overdrijft.

Een 1,2ghz setje kan je hier krijgen ,is een winkel in Spanje , levert snel en super service.
    ElectronicaRC.com

Ps :inversteer maar in de goede zenderset! Op elektronika moet je niet besparen.
    Futaba , graunpner zowel 35mhz als 2.4ghz doen het goed.

20. Rop922

Rop922

Lid geworden:
    6 nov 2012
    Bedankt voor de tip! Ik zie dat ze hier wel setjes mooie 1.2/1.3ghz setjes leveren compleet met alle benodigde kabels en camera. 500mw lijkt mij wel mooi. Ook hebben ze hier fatshark brillen die net even goedkoper zijn.

Deel Deze Pagina