advies gevraagd, welke bekleding voor zwever te gebruiken.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door micheldeman, 2 apr 2012.

  1. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Mijn vorige vrijevuchtzwever (die ik stiekem heb omgebouwd naar rc) hangt sinds vorige week zondag (had zelfs 2x thermiek te pakken) in de top van de hoogste boom in het park. Dus maar weer eenzelfde bouwpakket gehaald. Het gaat om de Amethyst van west wings (engels merk, maar ik woon ook in engeland).
    De vorige heb ik bespannen met het bijgeleverde papier, maar dat beschadigd me toch wat te snel. Daarnaast leverde het bespannen met papier en spanlak een 20 gram gewichtstoename op. Zonder bespanning woog de zwever 78 gram, dus toch nog wel een relatief grote toename in gewicht. Ik overweeg de vleugels ditmaal te bekleden met spanfolie vanwege een betere sterkte? en hopelijk ook een lager gewicht?, maar al zoekende ben ik zoveel verschillende namen en merken tegen gekomen, dat ik eigenljk niet weet wat nu aan te raden is voor een dergelijke zwever. Namen die ik tot nu toe ben tegengekomen zijn: oracover, ora light, litespan, en nog wat namen.
    Heeft iemand advies?
    [​IMG]
    Dit was mijn vorige exemplaar met en hieronder zonder bespanning.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
    Hallo micheldeman, sehr sauber gebautes Modell. Die Freiflieger benutzen seit vielen Jahren das Polyester-Vlies. Es ist sehr wiederstandsfähig und lässt sich mit dem Bügeleisen aufbringen und straffen.
    Du bekommst es bei Aeroplan, hier der Link: www.aeroplan-modelle.de
    Folie würde ich nicht nehmen sie ist für diese Art Modelle zu "glatt".

    Groeten Heinz

    ( Wenn du in England lebst bekommst du das Vlies auch bei Mike Woodhouse.) Mike Woodhouse - Free Flight Supplies
     
  3. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Michel, ik kan je op dit gebied niet verder helpen, maar ik kan wel een van mijn clubleden vragen dit te beantwoorden. Spanpapier is toch ongeveer het lichste wat ik ken wat ook een stijve vleugel oplevert. Maar de zwevers op mijn club worden met andere materialen bespannen, dus het moet kunnen. Alleen hebben die dan weer veel carbon in de constructie verwerkt zitten waardoor deze toch al stijf is.

    Waar ik wel ervaring mee heb is het bespannen van een balsa constructie met 5 µm mylar folie en daar over spanpapier te doen. Dan is de constructie licht, stijf en duurzaam. Maar het is wel dubbel werk.

    Overigens, RC en toch in een boom geparkeerd? Heb ik ook wel eens gepresteerd....

    Wout
     
  4. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
    Hier kann man noch etwas über die Verarbeitung von Polyester-Vlies lesen.
    Vliesbespannung auf Kohleflächen

    Der Amethyst gefällt mir sehr, wo kann ich den Bausatz bestellen?

    Groeten Heinz
     
  5. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik ben ze enkel hier in engeland tegengekomen, ze liggen haast in elke model shop, maar ze zijn ook te vinden op ebay.co.uk. Even googelen gaf me de volgende site Flugzeuge, Modelle, West Wings: West Wings - Rc Modellbau Shop in Duitsland waar ze west wings verkopen, enkel niet het model amethyst. Misschien bestelbaar of verder googelen? Anders kan ik je wel een pakket toesturen vanuit engeland of de verkoper op ebay vragen het naar Duitsland te willen versturen?

    Michel
     
  6. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
  7. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
    Hallo Michel, bedankt voor de link.

    Groeten Heinz
     
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Michel,

    Ik heb twee tips voor je:
    - Je kan eens kijken op het forum van onze oosterburen in het draadje Flügelbau-F1D
    - Een clublid stuurde mij een overzicht met materialen en eigenschappen. Het komt uit een tabel, op de eerste regel staan de kolomnamen:

    BASE MATERIAL, ADHESIVE SYSTEM, IRON TEMPS ºC, THICKNESS APPROX MICRONS, WEIGHT GRAMS SQM, WIDTH MM, APPERANCE, NO. COLOURS

    AIRSPAN SYNTHETIC FIBRE TISSUE, RESIN PRE-COAT FUSED INTO TISSUE, 90ºC - 140ºC, 30μ, 24 – 28, 500, MATT, 9

    FIBAFILM FIBRE REINFORCED POLYESTER FILM 12μ, RESIN PRE-COAT FUSED INTO SCRIM & LAMINATED TO 12μ

    POLYESTER FILM, 90ºC - 160ºC, 40μ, 40 – 45, 735, GLOSSY, 6

    SOLARFILM SOLITE; POLYPROPYLENE FILM 18μ ADHESIVE, 30μ 18 - 20 700 GLOSSY 13

    LITESPAN SYNTHETIC FIBRE TISSUE, RESIN PRE-COAT FUSED INTOTISSUE, 90ºC - 140ºC, 30μ, 28 – 30, 500, MATT, 9
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2012
  9. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    litespan

    Bedankt voor de info,
    In de handleiding van de zwever wordt litespan aanbevolen als alternatief voor papier. Litespan is ook goed verkrijgbaar via ebay.co.uk en wordt in bovenstaande link ook gebruikt om het betreffende vliegtuig te bespannen. Dus we gaan gewoon bestellen, het resultaat zal ik laten weten.
    groet,
    Michel
     
  10. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.604
    Locatie:
    hier en daar
    Mijn kleine bijdrage:

    Litespan lijkt me prima!
    Ik heb het op een Wakefield gebruikt En het voldoet goed, enige nadeel is dat het fragieler is dan spanvlies (Daarom ben ik weer overgestapt naar dat spul).
    Alle Ora.... varianten krimpen wellicht te sterk voor jouw constructie en zijn misschien te glad.
    Een optie die ik hier nog niet las is:
    Folie op de onderzijde van de vleugel (ik gebruik redelijk dun mylar)
    En spanvlies op de bovenzijde.
    Schijnt aerodynamisch een goeie manier te zijn.
    En een turbulator lijkt me bij jouw vleugel niet nodig. De constructie zelf zorgt hier al voor.

    Mooi model!
     
  11. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Het is gelukt, de litespan is binnen en ik heb de vleugels ermee bekleed. Ik had 2 kleuren besteld, oranje en blauw.
    Na eerst de ribben en lijsten met balsaloc te hebben ingesmeerd en laten drogen heb ik vervolgens met de strijkbout op 100 graden de litespan vastgehecht op de ribben en lijsten. Hoe bepaal je nu of je strijkbout op 100 graden zit, nou gewoon door de temperatuur van de strijkbout langzaam op te schroeven en er telkens wat waterdruppels op te laten vallen. Als het water wegspat (kookt), weet je dat je er bent. Nadat de litespan gehecht is, heb ik de strijkbout wat opgeschroefd en de litespan daarna laten krimpen. Dit zou op 125 graden dienen te gebeuren.
    Litespan heeft een beperkte krimpcapaciteit, dus je dient de litespan zo goed mogelijk al op de vleugel aan te brengen.
    Het resultaat ziet er goed uit, zeker vanwege de kleurcombinatie.
    Mijn indruk is wel dat doordat litespan elastischer is dan spanpapier met spanlak, de vleugel wat minder stijf is. Wel denk ik dat litespan minder snel zal beschadigen dan spanpapier met spanlak. Ik denk dat litespan iets zwaarder is dan spanpapier met spanlak.
    Zie hieronder het resultaat:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Zoals je ziet heb ik inmiddels ook RC aangebracht met nylon visdraad als bediening naar de staart en achtervleugel, superlicht met 3.7 gram servootjes, een 4 grams ontvangertje en een 6 grams 3,7V lipo accu'tje.
    Mijn eerdere zwever woog 200gram met RC en 150gram zonder RC. Ik hoop nu ergens op 170 gram te komen met RC.
    De uiteinden van het visdraad heb ik met de aansteker laten schoeien tot een bolletje ipv een knoopje te gebruiken. Nylon visdraad is redelijk elastisch, dus de draden hoeven niet exact een parallelogram te vormen tussen de servoarmen en de roervlakbevestigingen om frictie te voorkomen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
    Hallo Michel, ich habe auch vor ein paar Jahren Litespan verarbeitet. Es lässt sich sehr gut verarbeiten und am Anfang ist die Bespannung auch sehr stramm aber nach einiger Zeit lässt die Spannung nach und man muss mit dem Bügeleisen immer wieder nachspannen. Versuche doch einmal an einem Reststück vom Litespan ob es Spannlack verträgt. Wenn ja kannst du einen Anstrich 50:50 verdünnt auftragen das bringt mehr Stabilität.
    Groeten Heinz
     
  13. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Tipje voor de volgende keer eerst de bovenzijde bespannen en ongeveer 3mm aan achterzijde overlaten. Dat vouw je om naar beneden en plak je ook vast op de onderzijde. Vervolgens gaat hier de onderzijde overheen. Zo heb je niet die dubbele rand op de bovenkant die ik nu bij jou zie (Die zit dan wel op de onderkant maar dat springt minder in het oog.
     
  14. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik heb de litespan aangebracht zoals geadviseerd voor spanpapier, zodat uiteindelijk de bovenlaag over de onderlaag valt aan de achter/bovenzijde van de vleugel. De litespan is als 1 geheel op de vleugel aangebracht, dus niet in 2 delen. Temeer ook omdat aan de voorzijde van de vleugel geen balsavlak zit, enkel dunne latjes.
    Als de vogel in de lucht is zie je bij mij de overlap niet en bij jou wel ;), maar al bij al, is de vleugel minder stijf dan met spanpapier. Kan wellicht zoals Heinz voorstelt nog spanlak erop zetten, maar dan wordt het totale gewicht wel weer hoger. Ik heb hier krimpvrije spanlak liggen, dat zou ik eens kunnen proberen, zodat de bekleding ook weer niet te strak op de vleugel komt en misschien te strak op de vleugel zodat je het risico loopt dat de vleugel kromtrekt. Wel vraag ik me af of de bekleding wellicht weer kwetsbaarder wordt met een harde laag spanlak erop? strootjes en takjes die er gemakkelijk doorheen kunnen prikken zoals bij spanpapier.

    Ik zal het eens bekijken, de stijfheid in verticale richting van de vleugel lijkt mee te vallen (Dat is van belang bij het optrekken van de zwever), het is met name de stijfheid in torsierichting die merkbaar minder is, maar die zal minder op de proef gesteld worden. Voor een volgende keer misschien carbon lijstjes gebruiken, maar dan gaan we ons op het professionele vlak begeven.

    Het totale gewicht ligt nu inclusief neusbalast en RC op 154 gram, moet nog de bovenzijde van de romp dichtmaken en de romp met spanlak behandelen. Dus als ik op 160 gram uitkom, zou dat fantastisch zijn, slechts 10 gram meer dan zonder RC. Dit komt omdat alle RC componenten voor in de romp geplaatst zijn, ongeveer 18 gram totaal, dat meteen als soort van neusbalast fungeert. Het gewicht van de nylon draden voor de besturing van de roervlakken is verwaarloosbaar, de vorige keer had ik daar plastic stuurstangetjes (buis-in-buis) voor gebruikt met metalen eindstukjes voor de bevestiging op de servo's en roervlakken dat weer gecompenseerd moest worden door extra neusbalast.
     
  15. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.604
    Locatie:
    hier en daar
    Netjes bekleed!
    Ziet er strak uit. En de rest van je model ziet er trouwens ook mooi uit!

    Mag ik je vragen wat voor profiel er in de vleugels zit?
    Is moeilijk van de foto's af te lezen....
     
  16. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    NACA 6409 volgens de veelgebruikte beschrijving van het model. Zie hieronder. Het zwevertje weegt nu overigens 160 gram, volledig vliegklaar inclusief RC, dat is slechts 10 gram meer dan mijn vorige exemplaar van dit type zonder RC. Ik ga komende week naar Nederland en neem de zwever mee om uit te gaan proberen. Hopelijk werkt het weer mee.

    WEST WINGS BALSA WOOD AIRCRAFT KIT, COMES WITH DETAILED PLANS.
    High performance tow line glider featuring traditional balsa build up construction with CNC cut wing ribs for accuracy and quick building of undercambered wings.
    As with all West Wings models, finishing materials and glues are required to complete this free flight glider.
    Wingspan - 124.5cm (49ins)
    Features - Pre-cut CNC wing ribs
    Model type - Towline free flight wooden glider kit Amethyst is a purpose-designed competition (A1) style glider with the sole aim of extracting absolute maximum performance from the design. Although style was not a major consideration, we have managed to make her quite eye-catching anyway.

    Construction is from a majority of CNC cut components that build quickly and accurately. The wings are designed to be self jigging and are a real help when building from under-cambered ribs. The section chosen is the popular NACA 6409 which provides the high lift required and is well proven,

    This kind of glider is easily ‘knocked’ on landing, so we have given her both a wing and tailplane that are secured with elastic bands.

    As a competition glider, we have shown details of both a ‘De-Thermaliser’ and ‘ Auto-Rudder’ installations. The parts for these are not included but the modifications are shown. The more ingenious builder could probably fit micro R/C if he wanted!

    The Amethyst is the kind of model that will appeal to the performance minded and those that want something a bit special.
     
  17. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Nee hoor in de lucht is een achterlijst zwart omdat er geen licht door valt.
    Zelfs als je wat dichte (lees niet transparant) verf gebruikt en je zit hoog genoegd lijkt je hele model zwart.
     
  18. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik heb een proef gedaan met een stukje litespan ingespannen in een vierkant raampje, maar spanlak geeft geen verbetering, het resultaat blijft wat elastisch en het oppervlak wordt wat lelijker. Geen succes dus omdat de spanlak er niet in kan dringen maar er slechts bovenop zit.
     
  19. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
    Hallo Michel, dann bleibt nur zu hoffen das Litespan mittlerweile besser geworden ist. Schau mal wie es nach 2-3 Monaten aussieht und berichte noch mal.

    Einen schönen Sonntag wünscht Heinz und viel Spass mit deinem schönen Modell.
     
  20. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Er is te veel wind om er mee te vliegen. Gisteren ben ik naar een heuvel geweest, maar het vliegtuig vloog achteruit en dat was niet omdat ik hem achterstevoren weggooide.
     

Deel Deze Pagina