Graag jullie advies voor een 8x6 propeller voor 2.5cc diesel combat (classic style). Motor is een Parra T3 (Oliver mk3 clone) en heeft een propellergat nodig van 8mm. In de jaren 70 gebruikte we gele of witte kunststof propellers die goed crashbestendig waren. Maar ik weet niet meer welk merk en kan ze ook niet online vinden. Ik heb nu APC en Master Screw GF 8x6. De gaten moeten flink worden opgeboord. Ik heb ook een tapse ruimer geprobeerd maar ben nog niet echt gelukkig met het resultaat. Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe vergroten jullie het gat in de propeller? Indien jullie een adres weten die geschikte 8x6 propellers met 8mm gat kan leveren hoor ik het graag.
Ik gebruik een getrapte boor ,die centreren redelijk netjes zelf . En een kolom boor machine . Beide heb ik hier. mocht het nodig zijn. Gele props klinkt als Kavan ,die worden nog verkocht door Graupner .
De "echte" gele waren van Tornado, een merk van de Grish Brothers. Daarmee vlogen we tot aan de jaren '80, wat daarna gebeurde weet ik niet. Ik heb het regelmatige gediesel pas in deze eeuw weer opgepakt. Ooit heeft Kavan inderdaad gele, nylon props gemaakt, maar die zijn een stuk slapper en geven nog wel eens de geest vlak naast de naaf...
Bedankt voor jullie reacties. @janhein: ik maak graag gebruik van je aanbod om een keer langs te komen om propellers uit te boren. Ik wacht nog even of ik nog meer tips krijg welk merk propeller ik het best kan gebruiken. @Bruno: welk merk propeller gebruik jij op je trainer en waar koop je die? Daar zit dacht ik ook een Oliver op.
Antonio Giandrini verkoopt nylon Taipan props, deze doen het goed op een Oliver en zijn redelijk crash bestendig, wel zul je ze uit moeten boren, maar met een getrapte boor is dit goed te doen. Email adres van Antonio is antonio.giandrini@gmail.com. Bert
Taipans zijn momenteel de beste keus. Ouwe rotten hebben soms nog een paar Tornado's van 40 jaar terug liggen... Voor uitboren gebruikt ik een tapse ruimer. Die zijn er ook speciaal voor props, bijvoorbeeld van Great Planes, maar ook van andere merken https://www.amainhobbies.com/great-...rop-reamer-7mm-8mm-10mm-12mm-gpmq5007/p540595
Kwam een adverrtentie tegen op Marktplaats met 8x6 propellors en laystrate, wellicht komt dat van pas https://www.marktplaats.nl/v/hobby-...egtuigen-en-helikopters/m1966460639-propeller