advies voor jeugd project 'sleper'

Discussie in 'Werkschepen' gestart door perk, 16 jan 2006.

1. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    Mijn zoon (bijna 7) begint meer en meer interesse in modelbouw te krijgen en is nu leuk met mij enkele plastiek vliegtuigen aan het maken.

Hij heeft plezier met een RC stadiumtruck en met onze kleine Dolly boot.

Nu... met Dortmund binnenkort (en Pasen etc) vroeg ik me af of ik geen groter boot project zou kunnen maken met hem. Het plan is zijn motorische vaardigheden en inzicht te scherpen via bouwen en schilderen.

Ook varen met zijn 'eigen' boot geeft denk ik meer voldoening en het idee bij de rest te horen ipv gewoon met papa's boot.

Ik heb genoeg overschot electronica om een boot samen te stellen ... maar ik heb een romp nodig.

Ik zie het niet zitten een romp op spanten te maken, dit zou te lang duren en ik heb er niet echt plaats (en materiaal voor)

DUS... wie heeft er advies. Ik dacht zo een boot in deze aard :

(HMBC link)

liefst rond de meter lang.

want ik wil er VEEL stootrubber rond kunnen zetten (echt nodig met hem) + ik wil veel plaats in de romp voor gadgets zoals brandweerspuiten etc...
    De boot moet echt krachtig worden (ik dacht aan een motor van een starter modelvliegtuig) zodat hij dingen kan rondsleuren.

Geen bouwpakket want het is echt de bedoeling alles zelf te maken en te leren (alhoewel...) en een pakket geeft direct de bedoeling te veel details te hebben en de precies te worden.

We spreken hier over een 7 jarige met veel energie en verbeelding ... dus het resultaat kan wel eens zoiets als dit :

http://www.theodoretugboat.ca/

worden.

suggesties, tweedehands rompen, boten of iets anders zijn welkom!!

Patrick

2. Justin

Justin

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Hey Perk

Als je voor de Odin gaat word het wel een dure..
    Ik dacht bouwpakket iets van 450,=

Groeten Justin

3. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    Justin,

duur mag NIET. 450E kan niet hoor.
    ik dacht meer aan 4.5E :)

mijn verwijzing naar de Odin was voor de rompvorm.

Patrick

4. Tom Boere

Tom Boere

Lid geworden:
    1 okt 2004
    Perk,

De Odin is trouwens 1,2 mtr. op zich wel een geschikte romp voor wat je ermee wil gaan doen, je zou kunnen informeren of je een losse romp kan bestellen, ook de Jan van Robbe lijkt hierop maar deze is niet meer verkrijgbaar volgens mij...

Anders weet ik nog ergens een romp te koop van bijgaand schip, is ook ruim 1,2 mtr. lang

Tom Boere

5. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    @Perk Een start motor, wat ik weet was jaren geleden een Hectoperm.
    Wij moesten eens 6 Hectoperms hebben, kregen deze motoren aangeleverd van de Modelbouwzaak hier in Groningen.

Toen ik deze thuis had en op de regelbare voeding aansloot, ze waren geleverd als 12 volt motoren, bleek dat ze 6 volt waren, deze zijn weer terug gebracht en toen bleek dat de Importeur deze uit Startmotors gehaald te hebben.

Wat ik er mee aan wil duiden dat voor een startmotor een motor van 6 volt wordt gebruikt die op 12 volt werkt om genoeg kracht te geven het is maar kort maar niet geschikt voor in een boot.

Er zijn genoeg Polyester Rompen te koop in Brabant zit een man die ze maakt en verkoopt met Tekening en hier in Delfzijl ook.

http://www.mkcn.nl/index_bestanden/Page2276.htm

http://users.skynet.be/florisjan/index.html

6. Samw

Samw

Lid geworden:
    16 nov 2005
    Mischien is de kijkduin wel een goede sleepboot voor zijn "leeftijd".
    De opbouw vooraan is redelijk rond dus ik denk dat je er ook (voor de rijke fantasie) er een gezicht van kan maken.

Of nu vaart hij rond als Smit Turkije

http://www.tugspotters.com/tugs/kijkduin.htm

7. truck-freak

truck-freak

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Hoi,

Op de duitse ebay staan er soms een paar rompen te koop ( nieuw voor gemiddeld 35 euro ) en zijn groot genoeg.
    Er staan natuurlijk ook gebruikte bij.
    Zoekse

8. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    mmm... die kijkduin is inderdaad wel een simpel leuk model.

ebay is geen optie, ik heb slechte ervaringen met hun veiligheids beheer en wil er niets meer te maken mee hebben.

toevallig stond de website van Theodore tug nog open op de PC en hij was direct nieuwsgierig. ik kan de bovenbouw van theo tug maken en in een jaartje ofzo naar de kijkduin omschakelen als hij wat beter in bouwen is... gewoon nu even kijken hoe de basis te leggen.

zo'n boot van 1.2m met die plompe voorkant, wat schroef moet/kan daar onder ? Ik vermoed dat er wel wat ruimte in de romp zal zijn voor een grote batterij.

een motor in de aard van een robbe 1000 zeker? Zijn daar goedkopere alternatieven voor? (geen tandwiel overbrenging aub.)

de bedoeling is in Dortmund dan even rond te kijken naar die dingen en zo'n romp en wat hout.

Patrick

9. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    @Perk Mijn oude sleper was 125 cm lang, maar daar lag een 12 volt 5.7 Ah accu in meer was niet mogelijk.

Ligt ook aan de breedte van een sleper een moderne sleper met rechte kont zal meer draagvermogen hebben dan een met een ronde kont.
    Maar als je aan 1 accu niet genoeg hebt neem je er 2 kan je omwisselen.

10. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    ik heb net effe gekeken, een ODIN is 18kg volgens de catalogus.

Robbe kennende, is het dus 12kg in het echt :)

Toch nog genoeg om enkele grote dingen in kwijt te moeten kunnen - als de romp maar diep genoeg is.

Jan, wat motor had je daar in zitten.

Patrick

PS, zoon is aan het meelezen ... die theo tug toch he :)

11. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
  12. penneman

penneman Guest

goedkope motor ,even krachtig als die robbe 1000?

de motor van een fan koeling auto

heb daar goed ervaring mee ;zijn 12-polig ,geen reductie nodig voor (gemiddelde schroef) ,groot koppel ,gemiddelde toerentallen,laag verbruik

te vinden in verschillende afmetingen
    gr

13. Redcheesehead

Redcheesehead

Lid geworden:
    17 jul 2005
  14. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
  15. Redcheesehead

Redcheesehead

Lid geworden:
    17 jul 2005
    Hallo Perk
    Nee het is een RC modelboot wat
    Ik had gekocht vorig jaar via Ebay
    De 2 kanaals zender zat er bij
    Het is de Carlson van Ripmax.
    Het vaart redelijk.
    Als je wilt mag je hem overnemen voor een spotprijsje?
    Groetjes Nick

16. Pjoeter

Pjoeter Guest

Het ziet er solide uit, mischien ook nog wel "kiddy proof".

17. Redcheesehead

Redcheesehead

Lid geworden:
    17 jul 2005
    Hallo
    Daar heb ik geen idee van
    Mijn kinderen zijn de deur
    al uit
    Maar Denk zo

18. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    bedankt voor het aanbod, maar die is veel te klein voor dit doel.

Patrick

19. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    bedankt voor de tips.

mijn idee is nog steeds een grote romp >1m, maar die vinden is momenteel wat een probleem (geld en beschikbaarheid)

grote romp ... veel meer werk en wel wat kosten

om het risico op verlies van interesse door mijn zoon wat te beperken, gaan we dit weekend beginnen met een andere opbouw voor onze Dolly te maken.

die is wel klein... maarja.

de brandspuit gaat waarschijnlijk plaats maken voor een kleine sleepinrichting - als ik kan uitdokteren hoe ik dan de bovenbouw er niet af trek :D

de servo voor de brandspuit gaat dan een gezicht/ogen aansturen
    ik dacht ook aan een rookgenerator voor de leut

dit is makkelijker en indien hij het echt ziet zitten kunnen we verder gaan met zoeken naar een grotere romp.

alles in overschot balsa en triplex.

Patrick

20. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    @Perk in die sleper van 125 CM zat een 12 volt Hectoperm.

Wij hebben van de VW Passat de koelvin-motor getest met scheeps-schroef 75 mm doorsnee deze trok 7 Amp.

Je moet eerst kijken wat voor Accu je kwijt kunt wij hebben die test gedaan voor M-Fregatten 250 cm lang maar dit zijn slanke schepen en daar kan je geen zware accu in kwijt.
    4 Sonneschein 6 volt 9.5 Ah waren in het M-Fregat te plaatsen dat was dus 2 maal 12 volt 9.5 Ah en om daar een motor van 7 Amp in te bouwen zou een vaartijd van 1 uur zijn.

De Hectoperms zijn de zuinigste motoren ik heb hier ook een Torque 720 getest zoals velen gebruiken.
    Ik blijf ook bij mijn mening dat de Marx motoren zuinig zijn en ook nog uit mekaar te halen zijn en je er reserve onderdelen voor kunt krijgen.
    De motor heb ik nog heeft 15 jaar in die sleper gedraaid ze zijn een keer zo duur als een Torque maar welke gaat langer mee.

En dat lawaai van die Tandwielen heb ik ook geen last van gehad je moet een Motor onderhouden ( Smeren ).

Deel Deze Pagina