Hoi, ik heb hier een Flair Puppeteer staan, voor mij een soort semi schaal kit van de beroemde Sopwith Pup. Meer info: Puppeteer Fotootje van een Puppeteer: Deze kist wil ik binnenkort af gaan bouwen, de kit is in gedeeltelijk gebouwde staat in mijn bezit gekomen. Een van de vleugels en de romp zijn reeds gebouwd door de vorige eigenaar. Over de romp ben ik wel te spreken, die is netjes in elkaar gezet. De onder-vleugel vind ik wat rommelig in elkaar geplakt, daar kijk ik nog eens even kritisch naar ... Desnoods bouw ik 'm helemaal opnieuw Hier de staat zoals ie er nu uitziet, de romp: De ondervleugel: Voor deze kist heb ik nog een mooie Saito 45 4-takt liggen, Flair adviseert een .40-.60 4 takt motor. Moet kunnen dus, diezelfde motor heb ik ook op m'n Slowpoke zitten. Tuft heerlijk rustig rond ... perfect voor zo'n Pup :thumb: De kit heeft een tijdje opgeslagen gelegen en dat is het hout niet ten goede gekomen. Hier een foto van de ribben van de upper-wing, zo lijkt het nog wel wat: Maar kijk nu nog eens, gelukkig zijn ze maar een heel klein beetje krom : Wat kan ik hier nou het beste mee doen ? Krijg ik deze ribben nog recht en zoja hoe ? Of gewoon gebruiken en tijdens het verlijmen rechtzetten, met het risico op spanning in de vleugel ? Of gewoon (nou ja gewoon) nieuwe ribben snijden ? Misschien moet ik ze wel verder torderen om weer recht te komen ? Misschien dat de ervaren bouwers even kunnen reageren ? Ik hoop natuurlijk op wat constructieve ideen, maat eens kijken of er wat reacties komen :roll: Mocht het helemaal niet goed komen, dan zit er niets anders op dan een set nieuwe ribben te snijden :evil: Verder kan ik er nog niet echt aan beginnen :nooo:, vanwege het ontbreken van de sheets 5 & 7 van de tekening en de bouwbeschrijving Zie: gezocht-bouwbeschr-sheets-5-7-van-tek-flair-puppeteer EDIT: inmiddels ben ik voorzien via een sympathieke mede forummer, heel erg bedankt Marc ! Ondertussen ben ik maar eens aan de gang gegaan met de onderdelen van de Puppeteer. Ik moet toch telkens vier uur wachten voordat de lijmverbindingen van de drijvers van m'n IBIS droog zijn, je moet toch wat he ... Aangezien het kielvlak er niet bij zit, ben ik dat eerst maar eens gaan bouwen. Ik wil de originele tekening niet beschadigen, dus ik heb even scan gemaakt van het kielvlak. Stukje inpak-folie eroverheen (Action, voor weinig ) zodat het kielvlak niet vast aan het papier komt te zitten. Volgens tekening is het kielvlak opgebouwd uit (omgerekend vanuit de inches) 6 mm hard balsa en een leading edge van gelamineerd 2 x 3 mm triplex. Ik had geen 6 mm hard balsa, dus heb ik 2 x 3 mm hard balsa gebruikt, kon ik gelijk mooi de scharniertjes verwerken. Deze worden nog geborgd met de bekende cocktailprikkers. Ik heb een en ander gelijmd met bruislijm (PU), ik blijf het geweldig spul vinden Enig minpuntje is dat het zo lang duurt voordat het droog is ... De andere roeren en het stabilo waren reeds gebouwd door de vorige eigenaar, deze zijn gelukkig allemaal netjes en recht gebouwd. Overd e afwerking: ik denk dat ik voor een dergelijk schema ga. Enerzijds omdat ik dat een erg mooie combi vind, anderzijds omdat dat met Oratex en wat spuitwerk redelijk makkelijk te realiseren is ... Maar hoe maak ik nou toch een mooie dummy van de Le Rhone 9c ... Tot zover ... Grtz, Menno
Hallo RCEFlyer, Me pa heeft 4 jaar geleden ook de zelfde kit gebouwd van flair met ook het zelfde probleem met de ribben. Hij is toen echter gewoon gaan bouwen en de liggers stevig vast gezet op de bouw tafel en de ribben zo verlijmen dat ze recht werden. Het model vliegt al drie jaar als een trein zo recht dus aan de ribben zal het niet liggen. Met de tekeningen ik ga vandaag is voor je kijken ik heb het net gevraagt aan me pa en die zegt dat hij de tekeningen nooit weg gooit dus als het goed is liggen ze bij de verzameling bouwtekingen. als ik ze gevonden heb zal ik een kopie maken en op sturen. Heb je nog meer nodig als alleen sheet 5 en 7? Groeten Leon
Haha, Menno, dat was dus degene die ik in gedachten had ;-) Hee Leon, in een PB heeft ie aangegeven aan mij dat hij al een tekening had gevonden waarschijnlijk.
Ghaha nou oke. Als het dan toch niet gaat lukken met de andere tekeningen je weet dat dat ik ze heb liggen. Groeten Leon
Hee Berto & Leon, bedankt voor jullie reacties Leon: als het goed is krijg ik vandaag of morgen scans van de bladen 5 & 7 via mail of op cd Mocht dat om een of andere reden niet lukken, dan meld ik me graag nog eens bij je als je dat goed vind Bij voorbaat hartelijk dank ! Wat betreft de ribben, ik kreeg ook van iemand de tip om ze met een stoomstrijkijzer heel erg vochtig en warm te maken en ze daarna tussen twee koude stenen te klemmen, waarna ze een weekof zo moete blijven liggen. Ik zal eens kijken wat dat oplevert Kromme ribben: standaard feature bij Flair Kits ? Leuk om te lezen dat ie nog steeds goed vliegt Grtz, Menno
Natuurlijk mag dat! Dat hebben wij ook gedaan maar toen hebben ze drie maanden tussen twee gewichten gelegen en het maakte geen moer uit mischien dat ze 1mm rechter zijn gaan staan ghehehe. Maargoed wie niet waagt wie niet wint mischien dat het beter gaat met de stoomstrijkijzer. Veel succes in iedergeval met de bouw als deze klaar is heb je een prachtige kist waar je lekker op de zomer avond mee rond kan tuffen. Groeten Leon
Hoi, leon, ik waag toch een poging, krommer kunnen ze niet worden Ik zal even het apparaat reserveren, want m'n vrouw is daar altijd erg druk mee Ik laat de resultaten nog wel weten. Zou dat standaard zijn, die kromme ribben in die Flair kits Naast de IBIS heb ik ook nog een kleinigheid te melden in dit draadje, het kielvlak is klaar :yahoo: Ik moet alleen de borging voor de scharnieren nog aanbrengen, maar dat komt nog. Morgen hoop ik meer te weten over de tekeningen eusadance Grtz, Menno
Precies het kan nooit erger worden als dat het nu is, dus wie niet waagt wie niet wint. Ghehe als je dat apparaat 1 keer in het jaar nodig hebt is ie altijd bezet.
Eh. ja, ook bij een 'verse' doos zijn ze krom, in de praktijk tijdens het inlijmen zo goed mogelijk uitrichten is meer dan voldoende, echt overdreven spanning bouw je zo niet in hoor. Zou er verder geen moeite in steken om ze recht te maken. Heb met veel plezier ruim zes jaar intensief met een puppeteer gevlogen totdat het kristal uit de ontvanger trilde....... succes, Frank
Menno, mocht je ze toch recht willen gaan maken, probeer dan via marktplaats ofzo een oude boekenpers aan te schaffen. Dan kun je een goed verdeelde kracht uitoefenen op je ribben.
Hoi, Ach ja, ieder z'n hobby nietwaar Ai Dat is jammer Frank ... ik gebruik een SMC16SCAN van Graupner voor deze kist, dan heb ik dat probleem in ieder geval niet. Heb je nog een paar mooie plaatjes van jouw Pup ? Haha, jij bent ook een mooie Ik denk dat m'n vrouw me in de garage laat slapen als ik nog meer zooi naar m'n hobbyzolder sleep ... pffhh ... een boekenpers Maar je hebt wel gelijk dat het een mooi verdeelde drukkracht zou zijn, ik denk dat ik het met twee keramische tegels en een paar bakstenen ga doen. Ik wil echter niet teveel tijd steken in het richten van de ribben, zoals leon & Frank al aangeven. Ik doe welgeteld 1 poging, zou wel iets makkelijk bouwen namelijk. Grtz, Menno
dat moet je handig aanpakken Menno. Zo'n ding wordt tegenwoordig vaak als decoratie in huiskamers gebruikt, dus het is een ideale manier om stapsgewijs je hobbyruimte over je huiskamer uit te breiden.
Hoi, Haha, die Jitze Moet je wel zorgen dat je vrouw niet op modelbouwforum mee leest .. anders val je alsnog door de mand Voor de liefhebbers van WWI dubbeldekkers: De echte Sopwith Pup werd destijds gebouwd door de firma Sopwith Aviation Co. en stamt uit 1916 (!) Het was een van Engelands eerste dubbeldekkers met een gesynchroniseerd machinegeweer. Het was een voor die tijd waanzinnig snelle kist (112 Mph / ong. 180 km/h) die ook nog eens eenvoudig te vliegen was ... De motor was een prachtige Le Rhone 9c rotary. Deze enorme 9 cylinder had een vermogen van wel 80 pk Het vliegtuig was voorzien van een boordwapen, een echte 7.7 mm "machine gun", ik meen dat het een Vickers was Het startklaar gewicht was 1225 lb / ong. 556 Kg, bij een spanwijdte van 26 feet & 6 inch / ong. 8,10 m. Toen het vliefgtuig in 1916 in dienst werd genomen, luidde de officiele naam van het toestel "Sopwith Scout" Op 2 augustus 1917 landde maakte een Sopwith Pup als eerste in de geschiedenis eenlanding op een deck van een bewegend schip, de HMS Furious. Dit was een keerpunt in de luchtvaartgeschiedenis. In het heden vliegen er nog steeds Sopwith Pup's, het is nog immer een graag geziene gast op vele historische vliegshows. Naar mijn mening is de Flair Puppeteer een dankbaar model om te bouwen, je kan er namelijk vrij makkelijk een redelijk gelijkend sport-schaalmodel van maken, waar veel modelvliegers even naar om zullen kijken Zo ... lekker gemaakt ? Vanmorgen heb ik wat tijd op internet doorgebracht, mooi even uit kunnen zoeken welke Sopwith Pup als voorbeeld gaat dienen Ik ben er uit, misschien een makkelijke keuze maar ik ga voor de G-EBKY / 9917 van de Britse Shuttleworth Collection, klik. Waarom ? Onder andere vanwege de vele beschikbare foto's wat het enigszins op schaal afwerken wat makkelijker maakt. Anderszijds omdat deze kist (weliswaar gerestaureerd) nog steeds rondvliegt. Verder vind ik het een mooi kleurenschema. Er zwerven vele foto's van deze kist op het web, waardoor het ook mogelijk wat leuke detials aan te brengen. De cowl is al in de kit inbegrepen, maar achter de cowl is ook een stuk plaatwerk aangebracht. Dit wil ik ook namaken door gebruik van bijv. lithoplaat o.i.d. Verder is rond de cockpit een stuk hout zichtbaar, dat ga ik ook zo doen, de rand wil ik afwerken met een stukje bruin leer (moet ik nog even aan zien te komen). Voor de afwerking wil ik Oratex gaan gebruiken. Die hebben een kleur die volgens mij precies lijkt op het originele materiaal: Oratex Antik: De donkere kleur lijkt mij iets van Olive Drab ??? Weet iemand daar iets zinnigs over te zeggen ??? Als het Olive Drab is, dan zou deze Oratex daar voor door kunnen: Hoewel ik daaraan twijfel, ik kan de kist ook helemaal met de Oratex Antik bespannen en dan de donkere delen spuiten. De roundels, het hoogte- en richtingsroer moeten immers ook gespoten worden. Linkjes met veel foto's: 1. Foto-overzicht op myaviation.net 2. foto-overzicht op airliners.net Links naar bouwverslagen: 1. Bouwverslag van Rico van Dijk op mbf (2005) 2. Bouwverslag van "Bassman" op RCG (2005) 3. Bouwverslag van Jon op eigen site (2003) 4. Bouwverslag van "Halflight" op RCUniverse (2009) 5. Bouwverslag van Cymaz op RCUniverse (2009) 6. Bouwverslag van Gary123 op rcflyingsites (2008) 7. Bouwverslag op RCGroups van Erich, zeer gedetailleerd (2007) Video's op youtube: [URL=" Build video van Garyflyer[/URL] [URL=" Maiden Flight van een Puppeteer[/URL] Vanavond heb ik pdf-scans van de ontbrekende bladen ontvangen per mail Marc, hartelijk bedankt !!! Nou even op zoek naar een afdruk-adresje, maar dat gaat zeker lukken Binnenkort meer. Grtz, Menno
Hier nog een leuk voorbeeld van wat er van een puppeteer te maken is. Robin van Rossum heeft hem omgetoverd tot een Sopwith Strutter; Ton
Ton, in een woord: PRACHTIG Ik heb nog even om me te orienteren, maar ik wil er wel werk van maken deze Puppeteer ... Weet jij welke kleur de donkere is ? Dat Oracover Antik zal prima volstaan voor de lichte kleur, de donkere kleur wil ik gaan spuiten maar ik kom er nog niet best achter welke kleur ik daarvoor nodig heb Grtz, Menno
mooie kist menno staat ook alang op mn verlanglijstje maar dan elektro bij deze gelijk n abotje je kunt er n redelijk scale model van maken zet m op mvgr johan snijders
Hoi, @Johan: electro heeft ook mijn voorkeur, maar er ligt nog een ongebruikte Saito FA-45 4 takt. Beetje zonde om dan geld uit te gaan geven voor een nieuwe electro setup Komt bij dat zo'n 4 taktje op zo'n kist wel erruugg goed tot z'n recht komt Meer Puppeteer nieuws: afgelopen weekend kwam m'n (ex)zwager binnenlopen met de twee ontbrekende tekeningen onder z'n arm Yahoo dat betekent dat ik voorzichtig een beginnetje kan gaan maken Eerst maar eens uitzoeken wat ik nu wel en niet aan delen heb, waar het voor dient en of ik alles heb. Ik heb gezien dat de "wing incidence" aan de hand van een balsa malletje word ingesteld, maar die heb ik nog niet gevonden ... Verder is het nog een echte ouderwetse bouwhandleiding, niet zoals ze tegenwoordig maken, stap voor stap. Nee je moet alles lezen en de tekening bestuderen :roll: Anyway: binnenkort meer ! Grtz, Menno
eruug mooi toestelletje en met n mooi viertaktje dat is altijd n leuke combinatie op dit soort dubbeldekkers hij word trouwens weer nieuw gelevert door jawel jamara die heeft n groot asortiment overgenomen van flair., hij is er wel niet echt goedkoper van geworden., aleen het bouwdoosje kost nu ongeveer 200 euro en ik kan me nog herinneren dat hobbyin deze verkocht in de goude gulden tijd voor 139 gulden!!!!:sad:meschien kun je daar bij jamara nog wat dokumentatie krijgen menno:wink: mvgr johan snijders
Hoi Johan, meer docu is niet nodig, ik heb nu alles 200 euri is best geld voor een ouderwetse kit, anderszijds is inmiddels wel bewezen dat deze kist succesvol is. Flair heeft meer dan 10.000 van die kits wereldwijd verkocht Grtz, Menno
Helaas is het met jamara ook zo dat je niet moet uitgaan van goede kwalitijd met hun vliegtuigen en al helemaal niet met losse onderdelen hier mag je rustig een half jaar op wachten ze zijn duur en vaak past het ook niet