Hallo, Er was een (klein ) ongelukje voor nodig om van mijn mooie FMS P-51 (1440mm) een flap geheel afgescheurd te krijgen en het rolroer deels. Hoe dit te repareren? De EPO-karteltjes van de scheurranden passen nagenoeg precies. Ik las hier ergens, dat dit zou kunnen met scharnieren. De vraag is welke zijn dan de meest aangewezen typen. Zo ben ik bij toeval in bezit van KAVAN viltscharnierblaadjes 20x25mm. Het lijkt me, dat ik er dan tenminste 4 per flap/roer naast elkaan moet aanbrengen. Heb geen flauw idee of dit kan voldoen (althans qua sterkte). Maar misschien zijn andere scharniertjes beter. Welke? En welk soort lijm in de te maken insijdingen aanbrengen? Hé wizkid....aantreden graag. Alvast bedankt. Godfried
Die CA scharnieren zou ik niet gebruiken. Ze zijn heel sterk maar vereisen CA. En de normale dunne CA gaat je schuim opvreten. Ik zou een POR scharnier maken. Je neemt UHU por en legt een fijn lijntje op het scharnierpunt van je roer en een fijn lijntje op het scharnierpunt van je vleugel / stabilo ... 10 minuutjes wachten en dan mooi de twee lijmnaadjes aan elkaar duwen! En dan krijg je een sterke flexibel scharnier. Na een tweetal, drietal jaren verweert zo'n POR scharnier, maar kun je (als je vliegtuig tegen dan nog bestaat ) weer opnieuw maken. Zoek maar eens op POR scharnier hier op 't forum, wordt veel gebruikt in de schuimwereld.
Niet lopen knoeien, gewoon een degelijke scharnier nemen, ze zijn licht genoeg maar erg sterk. Zoiets dus:
Wat is dit voor materiaal, hoe dik? De dikte van de stuurvlakken is ook maar een paar mm's. Verder: Hoe bevestig je deze? Kan dat met CA-lijm op dit schuimpie ("durable EPO")?
Ik meen gelezen te hebben, (zie: EP...wat?! Verschillende (piep)schuim types... ), dat EPO wel met CA verlijmd kan worden. Nu twijfel ik aan dat verhaal. Multiplex brengt EPO onder de naam Elapor en laat zijn modellen rustig met CA-lijm aan elkaar plakken (Heb ooit TwinstarII en recent Mentor gebouwd/geplakt)
Zou er niet nogal wat verschil in krachten op de stuurvlakken zijn tussen je 4m-zwever en mijn 1,4m schaal-warbird (snelle jongen t.o.v. zwever)? Uit proberen is te riskant. Maar ik onthoud het voor een toekomstig experiment.
Die FMS kisten zijn gemaakt van EPO, gewone CA zal beslist het schuim niet aanvreten...... Het tweede deel van je post kan ik alleen maar be-amen meerbepaald : Een paar keer dergelijke zaken tegen gekomen bij mijn "schuimpjes". Ik monteerde steeds CA scharnieren toen een attente vliegmakker zijn manier toonde......UHU POR. Alle uitgescheurde stuurvlakken verlijm ik nu daar mee. Geen gepriemel met scharnieren oid. Gewoon aan beide zijden UHU POR, 10 minuten wachten en fixeren. Het blijft elastisch en is gewoon sterk. Heb een paar kisten die het reeds meerdere seizoenen uitzingen met deze manier en daar zitten beslist snelle rakkers tussen. Best van al is dat die POR gewoon ook veel voordeliger is dan een pakketje scharnieren aanschaffen. Stevo
Vergis je niet in de sterkte van een CA scharnier! Voor hout is het m'n favoriete methode geworden, wel met de "roze zap" aanbrengen en NIET de "groene". voor schuim (EPP, EPO) neem ik POR scharnieren. Bij depron en PUR/PIR plaat neem ik gewoon scharniertape Weer iets bijgeleerd, CA tast EPO niet aan. Ga dat subiet eens proberen: ik moet dit immers eerst eens met m'n eigen ogen zien
En als gewone CA schuim aan tast dan is er ook "foam safe" CA. Daar plak ik o.a. gewone Depron mee... Foam safe secondenlijm is bij iedere modelbouwshop wel te bestellen. De laatste keer heb ik hem bij RC-Addict gekocht
I know. Meerdere tubetjes "gold" verbruikt deze winter. Maar ik vind zo'n verbinding behoorlijk bros. Schuim op schuim doe ik altijd met por. Sterk en flexibel. Tenzij de "noodherstellingen"
Het onderwerp schuim en lijm komt steeds terug. In het kort: Er zijn 2 hoofd soorten schuim. 1. polystryreen variant. Gamma piepschuim, roofmate, depron. Kenmerken: Niet flexibel. Dof uiterlijk. stijf (breekt) lost op in thinner, aceton, gewone CA etc... Eigenlijk alles wat maar een beetje flink ruikt. Prima te lijmen met houtlijm, epoxy, foamsave CA, PU (schuimlijm), UHU por. 2. EPP/EPO/Elapor variant Kenmerken: glimmend uiterlijk. Flexibel (buigt). Kan tegen agresieve middelen zoals gewone CA, spanlak, UHU hart etc.. Voor goed lijmen beetje etsende lijm nodig. UHU por en PU schuimlijm (na schuren) werk goed. Gewone CA, ouderwetse UHU hart werkt beter! Epoxy werkt niet! dat plakt alleen een beetje, maar kan je er zo vanaf trekken. Multiplex verkoopt verf"primer" voor elapor. Dit blijkt gewoon thinner waar je de elapor even mee af moet nemen. Op basis daarvan heb ik ouderwetse spanlak geprobeerd als primer en dat gaat prima. Totaal tegengestelde eigenschappen dus. Handig om zaken niet door elkaar te halen.
Onderschat de snelheid van een zwever niet, afhankelijk van het model geven ze je styro Mustang geen schijn van kans. Ik heb gisteren het hoogteroer van mijn Hobbico Geebee hersteld met POR nadat het over de halve lengte was afgescheurd, gewoon op de beide kanten wat POR, deze laten drogen en dan in één keer alles goed tegen elkaar drukken. Nu heeft een hoogteroer niet zoveel uitslag als een Flap maar het is het proberen waard, als het niet lukt kan je nog scharnieren nemen. Dirk
Bij Elapor en varianten: gleufjes snijden, CA scharnieren erin lijmen met dunne CA. Minstens 3 per stuurvlak. Half uurtje werk en je kan weer vliegen. Bij nylon scharnieren moet je een kleine uitsparing maken in stuurvlak en vleugel/stabilo/staartvin, anders zit er teveel open ruimte tussen het stuurvlak en de vleugel/stabilo/staartvin. Veel werk terwijl het CA evengoed lukt
Hoi godefrood, Wat ik gebruik bij dit soort dingen zijn, stiftscharnieren, en zijn bij iedere modelbouwzaak te verkrijgen. Makkelijk te plaatsen en lijmen, klaar. Gr Ed
Ik repareer mijn Multiplex kistjes met secondenlijm en CA scharnieren. Ik lijm eerst de scharnieren erin en daarna de resterende naad. Dunne secondenlijm gebruiken, kan idd geen kwaad op EPO en soortgelijk schuim. Na reparatie zie je er vrijwel niets van en nadat je de scharnieren even goed hebt doorbewogen werken ze weer soepel.