afkortingen voor beginners?

• Topicstarter Topicstarter alteba
  • Startdatum Startdatum
A

alteba

Guest
Hi Peoples,

Ik ben redelijk nieuw in de RC wereld en het valt mij op dat ik een hoop terminology niet begrijp om het hele verhaal te begrijpen.
Ben ik de enige? :puppydogeyes::puppydogeyes:

Is het een idee om een topic te starten met een uitleg over afkortingen en terminology?

Leuk, een AVB topic!

Maar serieus; graag, lijkt me nuttig, want vooral met de electronica snap ik er vaak geen hout van...

PCM=Pulse Code Modulation
PPM=Pulse Posiotion Modulation

Bij PCM wordt aan ieder kanaal van de ontvanger een getal (code) toegewezen.
De getallencode wordt in bits achter elkaar door de zender naar de ontvanger uitgezonden.
Het PCM-signaal bevat bovendien nog een extra controle-signaal (zgn controle-bits), die er voor dienen om de micro-processor in de ontvanger het binnenkomend signaal op juistheid te laten controleren en alleen logische commando’s aan de servo’s door te geven via het betreffende kanaal van de ontvanger.

Het voordeel van PCM ???
PCM-systemen hebben door die code en controle-bits een grotere mate van veiligheid van signaaloverdracht dan andere systemen.
Het nadeel aan PCM !!!!!!
Het nadeel schuilt in het voordeel: bij onjuiste signalen, dat is dus bij een storing van het zender- c.q. het ontvangersignaal, blijft de servo in de laatst ontvangen positie staan = HOLD-MODUS. Deze situatie duurt net zo lang totdat er weer een nieuw/ander juist signaal binnenkomt.
Dat levert een potentieel gevaar op: want wordt op zo’n moment met de heli volgas vooruit gevlogen, dan blijft de heli volgas doorgaan en kan gedurende de storing de heli niet meer worden bestuurd!

Dit gevaar kan deels worden opgeheven door de failsafe-modus, MAAR.......... failsafe is niet een middel of methode, die alle gevaarlijke situaties kan "beveiligen".