afkortingen voor beginners?

• Topicstarter Topicstarter alteba
  • Startdatum Startdatum
A

alteba

Guest
Hi Peoples,

Ik ben redelijk nieuw in de RC wereld en het valt mij op dat ik een hoop terminology niet begrijp om het hele verhaal te begrijpen.
Ben ik de enige? :puppydogeyes::puppydogeyes:

Is het een idee om een topic te starten met een uitleg over afkortingen en terminology?

Leuk, een AVB topic!

Maar serieus; graag, lijkt me nuttig, want vooral met de electronica snap ik er vaak geen hout van...

PCM=Pulse Code Modulation
PPM=Pulse Posiotion Modulation

Bij PCM wordt aan ieder kanaal van de ontvanger een getal (code) toegewezen.
De getallencode wordt in bits achter elkaar door de zender naar de ontvanger uitgezonden.
Het PCM-signaal bevat bovendien nog een extra controle-signaal (zgn controle-bits), die er voor dienen om de micro-processor in de ontvanger het binnenkomend signaal op juistheid te laten controleren en alleen logische commando’s aan de servo’s door te geven via het betreffende kanaal van de ontvanger.

Het voordeel van PCM ???
PCM-systemen hebben door die code en controle-bits een grotere mate van veiligheid van signaaloverdracht dan andere systemen.
Het nadeel aan PCM !!!!!!
Het nadeel schuilt in het voordeel: bij onjuiste signalen, dat is dus bij een storing van het zender- c.q. het ontvangersignaal, blijft de servo in de laatst ontvangen positie staan = HOLD-MODUS. Deze situatie duurt net zo lang totdat er weer een nieuw/ander juist signaal binnenkomt.
Dat levert een potentieel gevaar op: want wordt op zo’n moment met de heli volgas vooruit gevlogen, dan blijft de heli volgas doorgaan en kan gedurende de storing de heli niet meer worden bestuurd!

Dit gevaar kan deels worden opgeheven door de failsafe-modus, MAAR.......... failsafe is niet een middel of methode, die alle gevaarlijke situaties kan "beveiligen".
Zelfs met failsafe-programmering kan er altijd nog een uiterst gevaarlijke situatie ontstaan. Het hangt er maar net vanaf op welk moment de storing ontstaat, hoe lang de storing duurt, wat is geprogrammeerd met betrekking tot de failsafe en hoe op dat moment de vliegsituatie van de heli is.

PPM
In de modelbouw wordt PPM ook wel FM genoemd.
Dit zendsignaal bestaat uit smalle achter elkaar uitgezonden pulsen (zgn. BLOK-signaal).
Die pulsen hebben een bepaalde afstand ten opzichte van elkaar = een bepaalde positie t.o.v. elkaar.
De periode/tijd tussen twee impulsen bedraagt b.v. 0,9-2,1 milliseconde (ms).
Een storing in een PPM-ontvanger is soms te zien in het bibberen van de servoarmen of het maken van vreemde, ongewilde figuren van het model. Soms is de heli daarbij nog enigszins te besturen, soms ook helemaal niet en volgt eveneens een crash.

ARF= almost ready to fly. Dit zijn vliegtuigen waarvan alle onderdelen al bespannen zijn met folie. De romp is al volledig voorgebouwd.

ARC = Almost Ready to Cover.

Houd in dat je een kant en klaar model koopt die alleen nog bespannen moet worden.

Grt.
Peter-Jan

Rtbm ! ;-)

een belangrijke afkorting is RTBM (overigens ook van toepassing op gevorderde vliegers)

RTBM: Read The Bloody Manual (of de wat ordinairdere versie: RTFM, zelf verzinnen waar de F voor staat) ;-)

Eerst van sommige dingen de handleiding doorlezen kan soms een hoop geklooi op 't veld voorkomen.

Een andere leuke (en nuttige) uit de sportvliegwereld las ik onlangs ergens op een site: "PPPPPP"
Proper Preflight Planning Prevents Poor Performance

Groeten,
Frank

RR=Reciever Ready.Toestel is volledig klaar met alle electro al geinstalleerd.Enkel de ontvanger dus nog

Flaperons

Dit ging toch óók over terminologie?

Flaperons.
Het duurde ff eer ik er achter was dat dan bij een vliegtuig de ailerons (of rolroeren) ook als flaps gebruikt kunnen worden bij de landing. Daarvoor moet dan wel je zender geschikt zijn. Beide rolroeren gaan dan tesamen omlaag in plaats van de normale tegengestelde uitslag.

Wat is overigens een Snap roll?

PCM=Pulse Code Modulation
PPM=Pulse Posiotion Modulation

Bij PCM wordt aan ieder kanaal van de ontvanger een getal (code) toegewezen.
De getallencode wordt in bits achter elkaar door de zender naar de ontvanger uitgezonden.

Sorry maar dat klopt niet. De stand van de knuppel wordt als een digitaal getal verzonden. Voor de meeste systemen worden tegenwoordig 10 bits gebruikt dus zal het getal ergens tussen de 0 en 1024 zijn. 0 is de servo volledig in de ene hoek en 1024 volledig in de andere hoek. Elke getal daartussen zal een servostand tussen de beide uitersten opleveren.
Er wordt dus een reeks getallen opgewekt door de computer in de zender. Het eerste getal zal voor het eerste kanaal zijn, het tweede voor het tweede kanaal en zo voorts. Meestal worden alleen de eerste 4 kanalen continu uitgezonden, de andere kanalen worden minder vaak uitgezonden om bandbreedte te besparen. Dus zal een 8 kanaals PCM zender meestal maar 6 kanalen uitzenden. Met ieder blok gegevens dat uitgezonden wordt zullen de eerste 4 kanalen uitgezonden worden maar de ene keer zal daar kanaal 5 en 6 bij zitten en de volgende keer zullen dat kanalen 7 en 8 zijn. Bij nog meer kanalen zullen de nog hogere kanalen nog minder vaak uitgezonden worden. De hoogste kanalen reageren daardoor duidelijk trager, maar omdat die meestal voor de flaps, het landingsgestel of de verlichting worden gebruikt zal je er weinig of niets van merken.

PPM
In de modelbouw wordt PPM ook wel FM genoemd.
Dit zendsignaal bestaat uit smalle achter elkaar uitgezonden pulsen (zgn. BLOK-signaal).
Die pulsen hebben een bepaalde afstand ten opzichte van elkaar = een bepaalde positie t.o.v. elkaar.
De periode/tijd tussen twee impulsen bedraagt b.v. 0,9-2,1 milliseconde (ms).
Een storing in een PPM-ontvanger is soms te zien in het bibberen van de servoarmen of het maken van vreemde, ongewilde figuren van het model. Soms is de heli daarbij nog enigszins te besturen, soms ook helemaal niet en volgt eveneens een crash.
Sorry maar PPM en FM hebben NIETS met elkaar te maken. PPM wordt ook nooit FM genoemd. Als dat wel gebeurt is dat door iemand die niet weet waar hij over praat. Je uitleg over wat PPM is klopt behoorlijk maar FM is iets heel anders. De gegevens, of dat PPM of PCM is maakt helemaal niets uit, worden door de zender uitgezonden. De signalen worden als het ware verpakt in een hoogfrequent golf, in het geval van vliegtuigen is dat meestal 35MHz. Dat verpakken van de gegevens kan op verschillende manieren gebeuren. In de modelbesturing wordt daar meestal AM (Amplitude Modulatie) of FM (Frequentie Modulatie) gebruikt.
AM is een beetje "ouderwetse" manier maar wordt nog steeds vooral in eenvoudige 2 of 3 kanaals systemen zoals voor autootjes of bootjes gebruikt. Helaas is AM relatief gevoellig voor storingen van buitenaf vandaar dat het voor vliegen zo goed als niet (meer) gebruikt wordt. FM is daarintegen duidelijk minder gevoellig (maar niet ongevoellig!) voor dergeljke storingen. Voor vliegende modellen wordt daarom vrijwel uitsluitend FM gebruikt.

Er is een versimpelde uitleg over de werking van de modelbesturing. Deze heeft in de Modelbouw FAQ gestaan van het "oude" forum. Helaas is het niet mee overgekomen naar dit nieuwe forum dus wil ik het opnieuw plaatsen. Helaas heb ik een probleempje met de bijbehorende tekeningen. Wanneer dat is opgelost komt dat verhaal weer terug.​

Ik heb twee jaar geleden in het modelbouwcafe ooit een topic gestart waar heel veel afkortingen in standen op de eerste pagina door mij bij elkaar gezet en op alfabet gesrteerd. Helaas niet meer te vinden. Heb ik ook bij Robert aangegeven maar ook hij kon het niet meer vinden. Helaas veel info verloren gegaan :(

maar wat is dan dat gedoe rond de 2,4Ghz?
Het zou sneller zijn en er is nooit storing, athans zeggen ze (heb al enkele gevallen gezien)
Moet ik dat zien als een soort héle hoge ferquentie PCM?

nog wat afkortingen:
LE : leading edge (voorkant vleugel)
TE : Trailing edge (achterkant '' )
CG : Center of gravety (plaats waar je toestel in evenwicht is)

Laatst bewerkt:
maar wat is dan dat gedoe rond de 2,4Ghz?
Het zou sneller zijn en er is nooit storing, athans zeggen ze (heb al enkele gevallen gezien)
Moet ik dat zien als een soort héle hoge ferquentie PCM?

nog wat afkortingen:
LA : leading edge (voorkant vleugel)
TA : Trailing edge (achterkant '' )
CG : Center of gravety (plaats waar je toestel in evenwicht is)

2,4GHz is niet sneller dan 35MHz, want het gaat gewoon met de snelheid van het geluid. met 2,4GHz bevinden zich er gewoon meer trillingen die 'elk' weer voor een functie staan. omdat er meer trillingen zijn kan dus meer informatie tegelijk verstuurd worden, maar reageerd het vliegtuig niet sneller.

en bij je afkortingen moet van de LA en TA een LE en TE gemaakt worden (het zijn niet voor niks afkortingen ;))

nog even je huiswerk maken, Ron :p

Back