Afmetingen box

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 2 aug 2009.

1. hezik

hezik Guest

We zaten wat te bomen over de afmetingen van de box. Het ging over de maximale afstand die een F3A toestel wat nog wel in de box vliegt tov. de piloot kan hebben.

Volgens mij is dat 600m. Volgens iemand anders niet.

Nu kwamen we tot het volgende punt. Als je uitgaat van de reglementen, is de box op de hoekpunten hoger dan in het midden.

Immers, de piloot staat op een lijn die parallel aan de vlieglijn ligt op 150m. Als je nu 60 graden naar de zijkanten gaat en dan 60 graden omhoog (wat regelmentair de afmetingen zijn) kom je op een afstand van 600m van de piloot. De box is dan in het hoekpunt 519m hoog. Immers, 60 graden opzij, 60 graden omhoog en dan het punt op de parrallellijn 150m vooruit, dan is het een wiskundig feit dat de hoogte 519m MOET zijn.

In het midden, dus recht voor je, is dat een ander verhaal. Dan ga je alleen 60 graden omhoog over 150m. De hoogte is dan 260m.

Zou je echter zeggen dat de box maximaal 260m hoog is, dan klopt de 60 graden regel alleen als iemand recht voor zich vliegt. Immers, als ik op 260m hoog naar een hoek van de box toevlieg, dan is de hoek tussen de zichtlijn naar het toestel en de grond, geen 60 graden meer, maar 40,9 graden.

Natuurlijk kun je vragen stellen bij of je daadwerkelijk iets hebt aan die extra hoogte op de hoekpunten. Volgens mij bv. in P09 wel, je kunt je figuur 9 behoorlijk hoog vliegen, zonder 'uit' te vliegen.

Dus.. nu is mijn vraag.. stel in P09 vlieg ik het figuur 9 in vanaf de bovenlijn, dus 260m hoog.

Krijg ik dan puntenaftrek omdat ik de box uitgevlogen ben, of is de box aan de buitenkant inderdaad hoger dan in het midden?

2. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    De box heeft inderdaad een gekromde bovenlijn anders zou je het figuur 9 helemaal niet kunnen vliegen. Zonder dit figuur vlieg je alle andere figuren alsof de bovenlijn recht is, dwz de hoogtes van de andere figuren dienen gelijk te zijn.

Deel Deze Pagina