Afregelen zender - ontvanger?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Paul Siemons, 5 jun 2003.

1. Paul Siemons

Paul Siemons

Lid geworden:
    16 sep 2002
    Hoi,

Heb even een vraagje. Klopt het dat men zender en ontvanger moet (laten) bijregelen in de 35 MHZ band als men hoger gaat dan 35.250 MHZ
    Dit antwoord kreeg ik van een winkelier op de vraag of hij zender- en ontvangerkristallen op voorraad had voor één van de volgende frequenties:
    35.290 of 35.310 of 35.320 MHZ. (deze waren nog vrij voor evt. nieuwe clubleden)
    Het zend-en ontvangstbereik zou ongeveer met de helft dalen liet hij mij verstaan.

Paul Siemons

2. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Een goede vraag aan de helpdesk van Mourik denk ik...
    Of even mailen aan de fabrikant.

In Dtslnd hebben ze een 35 Mhz A en B band... waren wel aparte ontvangers voor te krijgen.. denk ik ook apparte zendmodulen.

3. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Paul,

Het KAN aan te raden zijn om de ontvanger opnieuw af te regelen als je die hogere frequenties gebruikt. Het hangt van zoveel dingen af dat ik je het hier niet één twee drie kan uitleggen.
    Afregelen van de zender zal waarschijnlijk minder noodzakelijk zijn. Ook hier geldt dat de uitleg waarom niet zo eenvoudig is.
    Je kan gerust een reikwijdte test doen, de zender of de ontvanger zullen er absoluut niet kapot van gaan. Als je die test doet op een druk veld met veel andere zenders die aan staan en alles blijft goed werken en je hebt een goede reikwijdte dan is er niets aan de hand en kan je de besturing zo gebruiken. Krijg je toch last van storingen of is de reikwijdte te klein dan kan afregelen noodzakelijk zijn.

Succes.

4. Jan Heynen

Jan Heynen Guest

Mijn handleiding van de zender robbe FX18 is eenduidig : Alle frequenties van de 35 MHz A-band kunnen gebruikt worden zonder ombouw/afregeling. Indien men kristallen van de 35 Mhz B-band of indien men de 40 MHz band wil gebruiken moeten de zender aangepast worden door de fabrikant.
    De 35 MHz A-band gaat van 35.000 tot 35.330 MHz. De 35 MHz B-band gaat van 35.820 tot 35.910 MHz.

5. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Jan,

Als het verschil tussen de A en B band zo groot is klopt dat, maar nu zie wel een heel ander probleem!
    De zogeheten B band MAG IN NEDERLAND HELEMAAL NIET GEBRUIKT WORDEN! De hoogste frequentie die op de op de 35MHz band gebruikt mag worden is 35.225MHz. (Zie http://www.d-d-s.nl/rdr1.htm) Dat is ruim binnen de A-band dus is anders afregelen nooit nodig!
    Het bovenstaande is dus eigenlijk een hypothetische vraag want je hebt er toch niets aan.

Deel Deze Pagina