Het beste is zo kort mogelijk. Soms doe ik de motor direkt op de regelaar solderen. Tussen de motor en regelaar heb je het meeste ruis waar 35mHz gevoelig voor kan zijn. Indien niet mogelijk dan is het twisten van de kabels een optie, Coax buitenkabel eromheen en aarden kan ook goed uitvallen. Een van de beste oplossingen bij edf jets is de regelaar achter de motor en in een carbon conus die de ruis afschermt. Maar dan zit je boven de 2kW te knutselen en is dit al bekend. Succes.
Ik denk dat Erik gelijk heeft maar ik heb al eens 2 BL motoren op 1 BL regelaar aangesloten met elk 3X 20cm normale koperdraad tussen motoren en regelaar zonder merkbare problemen. Ontvanger was een 6 kanaals GWS ontvanger.
Ik ook op mijn twinjet, maar dat is maar 300 Watt totaal. Ga je een beetje serieus vermogen gebruiken (dus erboven) dan zou ik er toch wat meer aandacht aan besteden. de ontvanger kan soms gemene tikken doorgeven (ervaring).
Borstelloze motoren: draden zo kort mogelijk uiteraard maar inkorten is niet nodig. Indien het lang moet de draden tussen regelaar en motor verlengen, niet de draden tussen regelaar en accu. Schulze controllers and battery lead length: http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/tips_e.htm Castle Controllers and battery lead length: RC Groups - View Single Post - Extending Brushless Cables RC Groups - View Single Post - maximum recommended wire length RC Groups - View Single Post - Extending Brushless Cables Bob Boucher (Astrobob, Zen Cart!, The Art of E-commerce) on long battery leads: RC Groups - View Single Post - What's better? Long battery lead or motor lead. As a rule of thumb, for every 4inch/10cm extra length/distance between battery and ESC, add an extra 220uF capacity (electrolytic condensators, , voltage the same as the capacitors already installed, low ESR type) (Ludwich Retzbach, German e-flight author, the 'R' in LRK). How to add extra capacitors (English and German): http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/guide/gfutc-de.pdf In depth discussion: Extending Brushless Cables - RC Groups
Ben het met Ron eens draden tussen accu en regelaar zo kort mogelijk houden, lange draden tussen accu en regelaar geven meer kans op storing zeker boven de 1000 watt en afschermen help niet. Bij mijn Mirage is de afstand tussen motor en regelaar +/- 55 cm en heb geen problemen met 8 lipo's en 48 Ampere zonder extra voorzieningen.. Frans,
OP Rc grpz was er een tijd lang een discussie waarom 2+kW edf jets neerstortten. Bleek dat de Castel Creations HV110 regelaar te veel ruis produceerde en de fabrikant heeft toen zelf (toen het probleem nog niet gevonden was) een uitleg gegeven waar ik me nu toch aan hou. De ruis komt niet van de akku-regelaar af maar van de regelaar-motor. Het is dan ook niet (voor mij) verwonderlijk dat de Bob Viojet Electra (4kW edf jet) bewust dr regelaar heeft afgeschermd met carbon. Lange akkudraden zijn met grote pakketten onvermijdelijk want de lengte van de draden in het pakket mag je ook meerekenen. Dan ben je dus snel verplicht om extra condensatoren bij te zetten om je regelaar te beschermen. Dit alles geeft ook geen garantie om storingsvrij te vliegen en voor hoog vermogen setups (2+kW) worden 2.4Ghz zwaar aanbevolen, vooral omdat bij een jet alles tegen elkaar aan is gemonteerd wat bij een propkist vaak niet het geval is. Van het een val je dus snel in het ander probleem want 2.4gHz is nog niet sukkelproof. Daar zit nog behoorlijk wat huiswerk bij (afkloppen dat het bij mij goed blijft werken!) grtz, Erik
Frappant dat het Hi Model 12A bl regelaartje nu plotseling met een grote condensator tussen de accu aansluitingen wordt geleverd.
Jeti model s.r.o. downloads, Spin and Jeti box manual blz 9, remark1 Tussen regelaar en motor dus niet verlengen als het even kan. Soms kom ik daar ook niet onderuit hoor. grtz, Erik
Dus de afstand tussen de motoren en regelaars is minder belangrijker dan de afstand tussen de regelaar en batterij. Hartelijk bedankt voor de info.
Motor heeft al zoveel zelfinductie, dat beetje zelfinductie van die extra draadlengte is te verwaarlozen.
Lange kabels bij hoge toeren (600 Watt EDF) Om een zwaartepunt probleem op te lossen moeten motor en accu nogal een eind uit elkaar; meer dan 50cm. Het komt het beste uit om de kabel tussen motor en regelaar te verlengen. Kan dit (behalve evt. storing) problemen opleveren met de motor timing. Marc