Hallo, Ik heb dus een Carson Off-road fighter II,.. ( Tijdelijk zonder voorwielen ) Degene van wie ik hem gekocht heb, heeft hem uitgebreid met een twee versnellingsbak. Maar in de tijd dat ik er mee gereden heb ik daar nog helemaal niks van gemerkt. Volgens mij is hij ook nog helemaal niet afgesteld. Weet iemand hoe dit moet, of een site waar ik dit kan vinden? Ik neem aan dat ik dit wel kan afstellen op een steuntje, zonder dat de auto op de grond staat....... Ik heb maar even wat foto's gemaakt zodat er misschien wat meer duidelijkheid komt,.... Bij het aangegeven rond, is een gaatje te zien (waar aan de zij-kant zo'n spiraal zit voor een schroefje) Waar misschien we een schroefje of iets in hoor te zitten :?. Tegenover dat gaatje zit dit gaatje,.... hier kan/hoort volgens mij niks in te zitten,.... Kan iemand mij helpen,... alvast bedankt
je moet het binnenste draaien en dat gaatje naar je toe houden dan kom je op een gegeven moment 2 schroefjes tegen eentje die recht zit en eentje die schuin zit die schuine is het als je die indraait gaat hij later schakelen als je hem uit draait eerder dus of hij schakelt zo snel dat jij hem niet meer hoort of hij heeft de schroef zo ver in gedraait dat de veer zo strak staat dat hij niet schakelt
Heb dus even gekeken,..... ik kan idd de twee zien die jij bedoeld. Alleen zie ik niet echt een schroefje of zo,.... :S
Ok,.... alvast bedankt. Ga morgen bij daglicht wel ff kijken. Nou is t een beetje te donker, en een zaklamp drop werkt ook niet echt...
FF nog een klein vraagje hierover : je zegt als je de schuine indraait, gaat hij later schakelen, maar ik heb de indruk dat hij bij mij nu vroeger schakelt? En waarom dient dat rechtopstaande schroefje dan ? Hoeveel slagen moet je eigenlijk draaien ongeveer?
als je het inbusboutje indraait schakelt je auto toch echt later. Het 'rechte' inbousboutje is om de versnellingsbak op de as vast te zetten. Dat heeft dus niks met afstelling te maken. Het werkt als volgt: Onder het inbusboutje dat schuin staat, zit een veertje en een kogel. De kogel zit helemaal onderin. De kogel duwt weer tegen een plaatje aan. Bij een bepaald toerental zal de kogel door de middelpuntvliedende kracht naar beneden gedrukt worden (de veer wordt dus ingedrukt). De kogel duwt dan niet langer meer het plaatje naar beneden en deze zal omhoog komen. Wanneer deze naar boven komt, komt hij tegen een stangetje aan die in de klok van je 2e versnelling zit (waar je tandwiel ook op zit). Hij neemt dan dit tandwiel mee en doordat deze sneller draait dan de eerste versnelling, zal de eerste versnelling vrij gaan lopen (zit een vrijlooplager in). De auto schakelt dan dus. Wanneer je het inbusboutje indraait, zet je het veertje strakker. De kogel wordt sterker tegen het plaatje aangedrukt en het plaatje zal minder snel omhoog komen. De auto schakelt dan dus later
Als het hier om een bak met schoentjes gaat zitten er 2 schuine schroeven in die je gelijk moet afstellen en je schakelmoment bepaalt. De schroefjes in het midden (1 per schoen) moet je zover afstellen dat de schoen net niet de trommel raakt. In het geval van een bak waar een stalen hevel naar buiten komt heb je 1 schuine schroef waarmee je de schakelmoment bepaalt en de schroef in het midden zorgt ervoor dat de bak vast zit op je hoofdas en moet gewoon vast zitten.
Euhm, tis dus ene met een stalen hevel Kzit nu alleen met een klein probleempje Nu vond ik dat em iets te laat schakelde en heb er dus weer te veel aangedraaid :roll: De schroef is er uitgekomen, maar als ik ze er trug indraai vind ik dat ze veel te snel vast zit, na 1 slag zit die al potvast, terwijl ik ervoor aan kon blijven draaien :cry: Oplossingen iemand :?: Alleen op de eerste versnelling rijden is toch wel akelig :cry: altyd dat gevoel dat je motor elk moment uit elkaar kan springen :twisted:
mss moet je eens je 2-bak erafhalen en je handleiding van je auto erbij nemen... anders zoek je maar eens je modelbouwwinkel op :wink:
In die klote handleiding laten ze alleen de gewone schroef zien wat et ding vasthoudt op de as.Maja, kzal em es ontleden
Zrry voor de laate reactie. Ik inmiddels de versnellingsbak dr afgehaald, shoot niet op dusja. K had de auto 2e hands gekocht, dus die zat er gewoon op. Heb toen gewoon zonder versnellingsbak gedaan. Aantal weken mee gereden. Maar omdat de schroeven van mn moterblok verrot waren kon ik ze niet meer 100% vast draaien. Ik met mn domme kop toch rijden, k kon t niet laten :S. En wat denk je, moterblok na een jump verschoven. Dag hoofdtandwiel *zwaaiend handje*. Inmiddels nieuwe schroeven gekocht. Ben gewoon naar de Boeren Bond gegaan, geen carson stuff. Aangezien het toch allemaal standaard maten zijn en ik het idee hebt dat die Carson shit kwalitatief minder is en je er meer voor betaald. Neem gewoon je oude schroeven mee, en de mensen bij de doe het zelf zaak helpen je graag ==> was bij mij tenminste. Vandaag dus gedaan, schroeven passen gewoon 100%. Heb het nog geprobeert met verrotte tandwiel maar da ging niet meer. Dus weer werk aan de winkel, k zet de versnellingsbak de weer op, k ga dr nog wel ff mee kloten kijken of t nou wel goed wil lukken. iig bedankt voor de posts en zo te zien hebben hier meer mensen baad bij gehad
lol, bij mij is de draad van de schroef en van et afstel gaatje kapotgedraaid, kga proberen gewoon nieuwe draad te tappen, als et niet lukt wordt et een nieuw schijfje vrees ik :?
Tja knul het bete i gewoon ff een nieuwe kopen dat ding kot maar 20 euro maar pa op verzegel je chroefje met nagellak of zoeiets want dat inbusje vliegt er zo uit tijdens het rijden ik kan het weten ik heb 3 vernelingen op mijn bigfoot en ben ze allemaal kwijt geraakt