Afstellen Versnellingsbak (Carson Off-road Fighter II)

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door I_PANDA_I, 31 aug 2003.

  1. I_PANDA_I

    I_PANDA_I Guest

    Hallo,
    Ik heb dus een Carson Off-road fighter II,.. ( Tijdelijk zonder voorwielen )
    Degene van wie ik hem gekocht heb, heeft hem uitgebreid met een twee versnellingsbak.
    Maar in de tijd dat ik er mee gereden heb ik daar nog helemaal niks van gemerkt. Volgens mij is hij ook nog helemaal niet afgesteld. Weet iemand hoe dit moet, of een site waar ik dit kan vinden? Ik neem aan dat ik dit wel kan afstellen op een steuntje, zonder dat de auto op de grond staat.......


    Ik heb maar even wat foto's gemaakt zodat er misschien wat meer duidelijkheid komt,....
    [​IMG]

    [​IMG]
    Bij het aangegeven rond, is een gaatje te zien (waar aan de zij-kant zo'n spiraal zit voor een schroefje) Waar misschien we een schroefje of iets in hoor te zitten :?.

    [​IMG]
    Tegenover dat gaatje zit dit gaatje,.... hier kan/hoort volgens mij niks in te zitten,....

    Kan iemand mij helpen,... alvast bedankt
     
  2. P@trick

    P@trick Guest

    je moet het binnenste draaien en dat gaatje naar je toe houden dan kom je op een gegeven moment 2 schroefjes tegen eentje die recht zit en eentje die schuin zit die schuine is het als je die indraait gaat hij later schakelen als je hem uit draait eerder dus of hij schakelt zo snel dat jij hem niet meer hoort of hij heeft de schroef zo ver in gedraait dat de veer zo strak staat dat hij niet schakelt
     
  3. I_PANDA_I

    I_PANDA_I Guest

    Ik zal een kijken of het lukt,......
     
  4. I_PANDA_I

    I_PANDA_I Guest

    Heb dus even gekeken,..... ik kan idd de twee zien die jij bedoeld. Alleen zie ik niet echt een schroefje of zo,.... :S
     
  5. P@trick

    P@trick Guest

    neej het inbusjes en zitten vrij diep je moet geloof ik met inbus 1,5mm werken
     
  6. I_PANDA_I

    I_PANDA_I Guest

    Ok,.... alvast bedankt. Ga morgen bij daglicht wel ff kijken. Nou is t een beetje te donker, en een zaklamp drop werkt ook niet echt...
    :D
     
  7. BlackFox

    BlackFox Guest

    FF nog een klein vraagje hierover : je zegt als je de schuine indraait, gaat hij later schakelen, maar ik heb de indruk dat hij bij mij nu vroeger schakelt?
    En waarom dient dat rechtopstaande schroefje dan ?
    Hoeveel slagen moet je eigenlijk draaien ongeveer?
     
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.590
    Locatie:
    Veenendaal
    als je het inbusboutje indraait schakelt je auto toch echt later. Het 'rechte' inbousboutje is om de versnellingsbak op de as vast te zetten. Dat heeft dus niks met afstelling te maken.

    Het werkt als volgt: Onder het inbusboutje dat schuin staat, zit een veertje en een kogel. De kogel zit helemaal onderin. De kogel duwt weer tegen een plaatje aan.
    Bij een bepaald toerental zal de kogel door de middelpuntvliedende kracht naar beneden gedrukt worden (de veer wordt dus ingedrukt). De kogel duwt dan niet langer meer het plaatje naar beneden en deze zal omhoog komen. Wanneer deze naar boven komt, komt hij tegen een stangetje aan die in de klok van je 2e versnelling zit (waar je tandwiel ook op zit). Hij neemt dan dit tandwiel mee en doordat deze sneller draait dan de eerste versnelling, zal de eerste versnelling vrij gaan lopen (zit een vrijlooplager in). De auto schakelt dan dus.

    Wanneer je het inbusboutje indraait, zet je het veertje strakker. De kogel wordt sterker tegen het plaatje aangedrukt en het plaatje zal minder snel omhoog komen. De auto schakelt dan dus later :)
     
  9. BlackFox

    BlackFox Guest

    OK, bedankt, mss heb ik niet genoeg gedraaid :p
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.709
    Locatie:
    Sassenheim
    Als het hier om een bak met schoentjes gaat zitten er 2 schuine schroeven in die je gelijk moet afstellen en je schakelmoment bepaalt.
    De schroefjes in het midden (1 per schoen) moet je zover afstellen dat de schoen net niet de trommel raakt.

    In het geval van een bak waar een stalen hevel naar buiten komt heb je 1 schuine schroef waarmee je de schakelmoment bepaalt en de schroef in het midden zorgt ervoor dat de bak vast zit op je hoofdas en moet gewoon vast zitten.
     
  11. BlackFox

    BlackFox Guest

    Euhm, tis dus ene met een stalen hevel :p
    Kzit nu alleen met een klein probleempje :oops:
    Nu vond ik dat em iets te laat schakelde en heb er dus weer te veel aangedraaid :roll:
    De schroef is er uitgekomen, maar als ik ze er trug indraai vind ik dat ze veel te snel vast zit, na 1 slag zit die al potvast, terwijl ik ervoor aan kon blijven draaien :cry:
    Oplossingen iemand :?:
    Alleen op de eerste versnelling rijden is toch wel akelig :cry: altyd dat gevoel dat je motor elk moment uit elkaar kan springen :twisted:
     
  12. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    mss moet je eens je 2-bak erafhalen en je handleiding van je auto erbij nemen... anders zoek je maar eens je modelbouwwinkel op :wink:
     
  13. BlackFox

    BlackFox Guest

    In die klote handleiding laten ze alleen de gewone schroef zien wat et ding vasthoudt op de as.Maja, kzal em es ontleden :p
     
  14. I_PANDA_I

    I_PANDA_I Guest

    Zrry voor de laate reactie.
    Ik inmiddels de versnellingsbak dr afgehaald, shoot niet op dusja. K had de auto 2e hands gekocht, dus die zat er gewoon op.
    Heb toen gewoon zonder versnellingsbak gedaan.
    Aantal weken mee gereden. Maar omdat de schroeven van mn moterblok verrot waren kon ik ze niet meer 100% vast draaien. Ik met mn domme kop toch rijden, k kon t niet laten :S. En wat denk je, moterblok na een jump verschoven. Dag hoofdtandwiel *zwaaiend handje*. Inmiddels nieuwe schroeven gekocht.
    Ben gewoon naar de Boeren Bond gegaan, geen carson stuff. Aangezien het toch allemaal standaard maten zijn en ik het idee hebt dat die Carson shit kwalitatief minder is en je er meer voor betaald. Neem gewoon je oude schroeven mee, en de mensen bij de doe het zelf zaak helpen je graag :D ==> was bij mij tenminste.
    Vandaag dus gedaan, schroeven passen gewoon 100%. Heb het nog geprobeert met verrotte tandwiel maar da ging niet meer.
    Dus weer werk aan de winkel, k zet de versnellingsbak de weer op, k ga dr nog wel ff mee kloten kijken of t nou wel goed wil lukken.

    iig bedankt voor de posts en zo te zien hebben hier meer mensen baad bij gehad :D
     
  15. BlackFox

    BlackFox Guest

    lol, bij mij is de draad van de schroef en van et afstel gaatje kapotgedraaid, kga proberen gewoon nieuwe draad te tappen, als et niet lukt wordt et een nieuw schijfje vrees ik :?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tja knul het bete i gewoon ff een nieuwe kopen dat ding kot maar 20 euro maar pa op verzegel je chroefje met nagellak of zoeiets want dat inbusje vliegt er zo uit tijdens het rijden ik kan het weten ik heb 3 vernelingen op mijn bigfoot en ben ze allemaal kwijt geraakt
     

Deel Deze Pagina