Airbrush voor 2k lak

• Topicstarter Topicstarter arvangog
  • Startdatum Startdatum
A

arvangog

Guest
Hoewel ik niet aan modelbouw doe leek dit forum me toch wel de beste plek om een vraag over het volgende te stellen.

Ik wil een aantal van mijn flightcases (professionele koffers voor muziekinstrumenten e.d.) voorzien van een logo. In het verleden heb ik dit wel gedaan met spuitbussen van Motip en hoewel het er goed uitziet is het niet bijzonder slijt en vooral krasvast.

Deze keur wil ik daarom experimenteren met zowel Krylon Fusion alsook een 2K lak van KlassKote. Mijn vraag betreft de verwerking van KlassKote. Hiervoor wil ik een goedkope airbrushset gebruiken, maar nu heeft de leverancier geadviseerd om de lak niet teveel te verdunnen om 'bleed' tussen het oppervlak en het sjabloon (een per computer uitgesneden stickersjabloon) te voorkomen.

Vanwege de wat minder verdunde verf zou een minder dunne ('dus' goedkopere?) sproeikop wellicht ook beter werken dan een duurdere?

Uiteraard heb ik de topics mbt goedkope airbrush-sets al voorbij zien komen maar nog niet in combinatie met het gebruik van 2k lak en bovenstaande aspecten. Dus om de vraag nog maar eens in deze context te stellen:

• Is een goedkope airbrush set zoals deze REVELL Airbrush-Set Starter Class (Bestnr.: 220102) met lucht uit een busje geschikt voor deze ene specifieke toepassing?
    220102_RB_00_FB.EPS.jpg
  • Of is evt een bugdet oplossing zoals de Conrad professionele airbrushset (Bestnr.: 206582) met compressor toch beter (ivm de dikkere verf)
    206582_GB_00_FB.EPS.jpg

Nogmaals, ik voorzie niet dat ik er ooit iets anders mee ga doen dan logo's op flightcases spuiten en dan nog zal ik dit maar zeer incidenteel doen (zeg één keer per jaar) Meer dan dit wil ik er dus eigenlijk echt niet aan uitgeven maar ik wil me ook niet groen en geel ergeren aan iets dat helemaal niet werkt. Het logo is in één kleur, heeft een diameter van 15 centimeter en bestaat uit gekromde lijnen varieren in diameter van 1 to 6 mm dikte.

Het nadeel van de duurdere set hierboven zou dus, voor mijn toepassing, kunnen zijn de fijnere sproeikop (0.3mm)? Maar aan de andere kant wordt dit misschien wel gecompenseerd door de hogere (?) druk van de compressor?

Ik ben van plan morgen even naar Quartel te gaan (zit hier redelijk vlakbij) maar enig onafhankelijk advies is welkom.

Het lijkt iig verstandig om richtlijnen van de verffabrikant aan te houden als je het hebt over verdunnen. Verkeerde mengverhoudingen zijn een ramp voor de spuitbaarheid en ook kleurvastheid op lange termijn.

Gisteren even naar Quartel in Pijnacker geweest en daar vertelden ze me dat de Badger 250-2 minder geschikt is voor 2K omdat deze kunststof onderdelen bevat die niet tegen de oplosmiddelen kunnen.

Volgens hen zou ik in ieder geval met dit model de airbrush moeten schoonmaken door deze na het spuiten te demonteren en onder te dompelen in oplosmiddel ipv zoals kennelijk gebruikelijk puur oplosmiddel door de spuit te laten blazen.

Zij adviseerden in plaats hiervan eventueel de 150-IL omdat deze geen kunststof zou bevatten. Verschil is natuurlijk ook dat dit als ik het goed begrepen heb een internal mix model is. Het is mij niet duidelijk of dit voor mij wel een voordeel is omdat ik de 2K volgens de fabrikant beter wat minder kan verdunnen om minder bleed te krijgen tussen oppervlak en stickersjabloon.

Ik krijg nu zelf echter het idee dat ik veel beter de Badger 350 of evt de Revell Standard class kan nemen. De 350 is namelijk volgens de specs 'solvent resistant' terwijl dit bij de 150-IL niet wordt aangegeven. De 350 isook external mix en zou als ik het goed begrijp beter met hogere viscositeit om kunnen gaan en is ook makkelijker schoon te maken?

Volgens deze thread levert Badger de 350 als 'Standard Class' aan Revell. Maar wat is dan het verschil met de 'Starter Class' van Revell? Is de Revell Starter Class soms stiekem een Badger 250?

Bij Modelbouw Bloemendaal kost de Badger 350 EUR 53,50. Bij Conrad is de Revel Standard Class inclusief persluchtfles ennog wat toebehoren EUR 69,99. Waar doe ik nu beter aan of maakt het echt niks uit?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat revell starter kitje gebruik ik zelf om mijn kappen met 2K blanke lak af te spuiten.
Gaat perfect. Inderdaad even de airbrush na spuiten met standaard oplosmiddel(ik gebruik de verdunner die ik ook voor de 2K gebruik).
Enig verschil is wellicht dat ik er zelf een compressor op heb aangesloten maar om te proberen kan je je geen buil vallen lijkt me.

Groet,

Marc

voor dusdanig weinig gebruik, de bovenste met of lucht in bus, of een normale bouwmarkt compressor.

die spuit houd het lang uit, als je hem maar goed reinigd na gebruik.

Back