Airbus A340 engine test, springt over zijn wielblokken

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door prop-er, 17 nov 2007.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.077
    Locatie:
    Moordrecht
    [​IMG]

    [​IMG]

    An accident occurred at Airbus Saint-Martin site in Toulouse yesterday 15th November at 5 pm local time, when engine-run-ups were being carried out on an A340-600, MSN 856 (to be A6-EHG), which was due to be delivered to Etihad in the coming days.
    The A340-600 jumped its chocks during an engine test and the nose went up and through a blast fence. The airplane has been substantial damaged.

    There were nine persons on board out of them five people sustained injuries. There are no fatalities.
    Airbus reports that of the five injured people, three remain in hospital. Two were released between yesterday night and this morning. Of the three persons remaining in hospital, one is an employee of Abu Dhabi Aircraft Technologies (ADAT), a service provider for Etihad Airways, and two are Airbus employees. Airbus and ADAT are providing all necessary support to the persons involved and their families.
    An investigation has started yesterday night and Airbus is providing full support to the official investigation authorities in France.

    http://blog.flightstory.net/418/airbus-a340-600-ground-test-accident

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. MikeV4

    MikeV4

    Lid geworden:
    10 mrt 2007
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Abu Dhabi, VAE
    Hij is niet over de blokken gegaan, er worden nl geen blokken gebruikt in the run-up box bij Airbus.
    Onderzoek zal het uitwijzen, maar een BSCU failure zal er niet ver naast zitten.
     
  3. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Wat gebruiken ze dan? Op alleen de remmen ben je over het algemeen behoorlijk gelimiteerd in het vermogen dat je mag gebruiken. Zo te zien is die kist gewoon over de rand heen gestuiterd. Er moet heel wat vermogen op de motoren hebben gestaan
     
  4. MikeV4

    MikeV4

    Lid geworden:
    10 mrt 2007
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Abu Dhabi, VAE
    Er wordt niks gebruikt voor de wielen, de remmen kunnen het aan om op vol vermogen (=4 x 58000lbs stuwkracht in dit geval) de wielen te blokkeren, dit is trouwens onderdeel van het certifierings proces. 3000 psi druk staat er op de remmen die uit verschillende schijven bestaan. Er zijn natuurlijk wel limitaties, zo moet er onder andere een minimum hoeveelheid brandstof aan boord zijn en mag de ondergrond niet nat zijn.
    Normaal als er op vol vermogen gedraaid moet worden met de motoren (voor testen)dan doe je dat niet met allen tegelijk. Een kant wordt op max 80% gehouden waar bij je op de andere vleugel de motor max laat draaien, bij een 4 motorig blijven de overige twee in idle.

    Het is enkel bij Airbus in TLS dat ik de procedures zo geweten heb dat ze geen blokken voor de wielen gebruiken, bij alle andere maatschappijen wordt dit veiligheidshalve en volgens de procedures wel gedaan. Heb er zelf eens staan draaien op vol vermogen met een A310, het is geen prettig idee om te weten dat je geen blokken hebt en dat die muur aan de andere kant staat. Maar ja in Keulen sta je dan in de run-up box met de neus ongeveer 5 meter van de muur en heb je wel blokken, maar het idee is nog minder prettig.
     
  5. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    Ouch. Daar ligt voor een flink aantal euro's in de kreukels..
    Maar MikeV4, piloot dus, als ik het goed begrijp? :)
     
  6. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Ik ben wel benieuwd wat er in het FCOM van de A340 staat. Als je FCOM 3 limitations van de A320 leest zie je daar dat je max 1.18 EPR (V2500 motoren) mag zetten met de parkingbrake erop. Mijn eigen ervaring is dat met veel vermogen het geheel toch wel een beetje kan gaan schuiven. Als ze in TLS geen blokken gebruiken dan ligt een BSCU failure inderdaad wel voor de hand.

    PS. @MikeV4: ervanuitgaande dat je bij Etihad werkt; veel plezier met onze busjes, ik heb er 4-1/2jaar met veel plezier op gewerkt.
     
  7. MikeV4

    MikeV4

    Lid geworden:
    10 mrt 2007
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Abu Dhabi, VAE
    Geen piloot, maar beter :lol: :lol: :lol:


    A340 limieten zijn 1.33EPR 8O
    Maar dit doe je normaal niet met alle 4 tegelijk.


    Thanks, ben net terug uit ORY en CHR voor die mooie busjes (2176, 1944 en 1945)
     
  8. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
  9. MikeV4

    MikeV4

    Lid geworden:
    10 mrt 2007
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Abu Dhabi, VAE
    1 daarvan gaat wel een extra mooi jasje krijgen, meer nieuws later.
     
  10. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Daar komt vast wel een fotootje van....

    Dan staat er ook weer wat op luchtvaartnieuws.nl.

    TOULOUSE - De Franse testpiloten van de gloednieuwe Airbus A340-600, die vorige week betrokken was bij een ongeluk in het Franse Toulouse, hebben niet op tijd afgeremd. Dat blijkt uit informatie van de flight data recorder van het vliegtuig. Op het moment van de botsing met de de geluidswal bedroeg de snelheid van de Airbus ongeveer 55 kilometer per uur.

    Uit gegevens van de flight data recorder blijkt ook dat de motoren van het vliegtuig, dat bezig was aan een motor- en remtest, tot twee seconden vóór de botsing niet stationair draaiden, maar een relatief hoog vermogen hadden.

    De blokken voor de wielen, die moeten tegengaan dat het toestel onbedoeld gaat rijden, waren ten tijde van de test niet voor de wielen geplaatst, wat volgens Airbus wel had gemoeten. “Er is geen enkele aanwijzing voor een technisch mankement aan het vliegtuig”, zegt Airbus vice-president voor flight safety Yannick Malinge in FlightGlobal. “Airbus wijst alle operators om zich strikt te houden aan de procedures wanneer op de grond tests met de motoren worden gedaan.”

    Het onderzoek naar het incident loopt nog steeds. Het vliegtuig zou woensdag (21 november) afgeleverd worden aan Etihad Airways. Airbus meldt in een persbericht dat het toestel als verloren moet worden beschouwd en heeft beloofd Etihad zo snel mogelijk aan een nieuwe A340-600 te helpen.


    Bovenstaande lijkt me toch wat voorbarig. Als het toestel niet zo zwaar is heb je die 30kts zo te pakken. Op zo'n proefdraaistand sta je binnen 3 seconden tegen het scherm aan.
     
  11. MikeV4

    MikeV4

    Lid geworden:
    10 mrt 2007
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Abu Dhabi, VAE
    Testpiloten???? Zijn gewoon mechanics hoor, wat is dat voor een onbetrouwbare site?

    Na ja de rest van het verhaal is wel de vertaling van wat Airbus op het moment afgeeft, ze proberen zich op alle kanten in te dekken. Inderdaad wordt er in de AMM beschreven om blokken te gebruiken, maar waar worden ze niet gebruikt? Jup bij de constructeur zelf!!!
    Volgens een korte berekening stond het toestel ongeveer 60m van de muur dus inderdaad niet veel tijd om te reageren, maar waarom zou iemand plots de remmen willen lossen tijdens het draaien?

    Is trouwens wel de eerste airbus die door de geluidsbarriere is gegaan :)
     
  12. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.077
    Locatie:
    Moordrecht
    Hebben jullie vanmorgen het NOS Journaal gezien?

    http://player.omroep.nl/?aflid=5918984

    Zelfs de NOS is niet meer wat het geweest is...
     
  13. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Wat ik gisteren hoorde, is dat de mensen van Airbus in de cabine zaten, en dat 3 GAMCO engineers in de cockpit zaten. Zij zijn zwaar gewond. Naar verluid hadden ze op ALLE motoren vermogen gezet, ipv een voor een.
     

Deel Deze Pagina