Alabastine houtrotstop als impregneer

Goedenavond allen. Ik heb nog een paar van deze bussen staan:

Houtrotstop < link

Zou ik dit kunnen gebruiken om een romp van balsa mee te impregneren?
Daarna plamuren en grondlakken etc.

Ik heb dit produkt vaak gebruikt waar het voor is gemaakt dus ik ken de werking. Het hout wordt sterk en waterafstotend. Lijkt me in principe het proberen waard. Suggesties?

Groetjes, Mike.

Er is mij altijd geleerd "Meten is weten" ; dus heb ik het volgende in elkaar geknutseld:

houtrottest-voor_5306.jpg

Twee stukjes triplex en wat balsalatjes aan elkaar geplakt met secondenlijm.
Het is prachtig weer; +8 graden met een heerlijk zonnetje; dus ik ga zo even de schuur in en smeer dit in met houtrotstop.

We zien we wel wat er mee gebeurt :)

Waarom zou je dit gebruiken? je voegt alleen maar gewicht toe.
En ik heb nog nooit een zwever zien rotten.

Waarom zou je dit gebruiken? je voegt alleen maar gewicht toe.
En ik heb nog nooit een zwever zien rotten.

De boten die ik zie zweven niet zoveel, de enkele draagvleugelboot daargelaten ;)

Het is voor een scheepsmodel dat op schaal zo'n 2,1 Kilogram mag wegen dus gewicht is niet echt een probleem. Ik zit nu op 1/3 van de bouw qua gewicht en het weegt 310 gram. Dus zit ik zonder electronica e.d. nog onder een kilogram.

Daar ik nogal wat van dit spul heb staan vroeg ik me af of dit te gebruiken is als impregneer. Dat het dus water uit het hout houdt, ook van binnenuit mocht daar wat water komen.

Ik ben een Nederlander dus als ik niet iets extra's hoef te kopen scheelt me dat in de knip :zon:

Ik zal het zo eens wegen, daarna een tweede laag erop smeren en het dan weer wegen. De eerste laag plakt nu nog een beetje.

Ik zit helemaal verkeerd, excuses :oops: Bootjes kunnen trouwens wel prima vliegen hoor ! Maar insmeren met antihouitrot komt de vliegeigenschappen niet ten goede.

Succes !

Net gewogen en mijn keukenweegschaal geeft nu 2 gram aan, hiervoor twijfelde hij tussen 1 en 2 gram.
Als het morgen goed gedroogd is zal ik eens verder kijken naar hoe waterproof het is en of het nog plakkerig voelt, of het een beetje redelijk te schuren is. Dat soort praktische dingen.

Dit is het resultaat na ongeveer 24 uur drogen:

houtrotest-na_5308.jpg

Er is duidelijk kleurverschil dus het is mooi ingetrokken. De viezigheid komt van de kwast die ik gebruikt heb, deze lag toevalig op de werkbank.

Het gewicht is bijna weer hetzelfde als wat het was, de weegschaal kan niet echt kiezen tussen 1 en 2 gram. Houtrotstop is op basis van aceton dus dat was te verwachten.

De secondelijm maalt er niet om, het zit nog steeds muurvast.

Het blokje ook nog even onder water geduwd waarbij er bij de behandelde delen luchtbelletjes aan bleven plakken, het onbehandelde deel (de onderkant van de T zeg maar) had zich vol water gezogen.

Het ligt nu weer te drogen op de kachel en ik wou morgen ofzo nog een plamuur testje doen. Maar aangezien houtrotstop bedoeld is om geplamuurd te worden lijkt me dat een test met een zekere positieve afloop, dus die geloof ik wel ;)

Het goedje heeft een nogal sterke damplucht, dus buiten gebruiken, of goed ventileren als je het opbrengt. Na 24 uur drogen heeft het een hele lichte anijsgeur.

Om het balsa te breken moet ik redelijk meer kracht zetten als bij onbehandeld balsa. En het heeft een tamelijk rechte breuk, de breuk is niet vezelig zoals normaal.

Conclusie:

Is houtrotstop te gebruiken als impregneermiddel? Ja.

Is een behandeling met houtrotstop afdoende om iets waterdicht te maken? Nee.

De binnenkant van je houten modelboot kan je hier prima mee impregneren, de buitenkant moet nog steeds nabehandeld worden met plamuur en lak.

Back