Dit is het resultaat na ongeveer 24 uur drogen:
Er is duidelijk kleurverschil dus het is mooi ingetrokken. De viezigheid komt van de kwast die ik gebruikt heb, deze lag toevalig op de werkbank.
Het gewicht is bijna weer hetzelfde als wat het was, de weegschaal kan niet echt kiezen tussen 1 en 2 gram. Houtrotstop is op basis van aceton dus dat was te verwachten.
De secondelijm maalt er niet om, het zit nog steeds muurvast.
Het blokje ook nog even onder water geduwd waarbij er bij de behandelde delen luchtbelletjes aan bleven plakken, het onbehandelde deel (de onderkant van de T zeg maar) had zich vol water gezogen.
Het ligt nu weer te drogen op de kachel en ik wou morgen ofzo nog een plamuur testje doen. Maar aangezien houtrotstop bedoeld is om geplamuurd te worden lijkt me dat een test met een zekere positieve afloop, dus die geloof ik wel
Het goedje heeft een nogal sterke damplucht, dus buiten gebruiken, of goed ventileren als je het opbrengt. Na 24 uur drogen heeft het een hele lichte anijsgeur.
Om het balsa te breken moet ik redelijk meer kracht zetten als bij onbehandeld balsa. En het heeft een tamelijk rechte breuk, de breuk is niet vezelig zoals normaal.
Conclusie:
Is houtrotstop te gebruiken als impregneermiddel? Ja.
Is een behandeling met houtrotstop afdoende om iets waterdicht te maken? Nee.
De binnenkant van je houten modelboot kan je hier prima mee impregneren, de buitenkant moet nog steeds nabehandeld worden met plamuur en lak.