Aldert z'n FPV perikelen, Smaragd FPV maiden (nieuw filmpje 31-08-'11)!

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Aaalie, 10 aug 2011.

1. Aaalie

Aaalie Guest

Toch maar een draadje aanmaken. Altijd leuk. Tevens heeft iedereen de kans om eens iemand anders te pesten i.p.v. altijd maar Sven ;) ;) :D .

Even in het kort, ik ben lerende. M'n beginnersFPV toestel word nu gestript, om te gaan vliegen met z'n opvolger.
    Een HOK met pensioen, die kon nog wel een tijdje mee gaan als FPV toestel. Samen met Wiebe niet alleen als spotter, maar ook als coach, de eerste vluchten gemaakt. En ondanks dat het HOK langzaam is, en het veld bekend, is het zeker handig want je raakt je oriëntatie makkelijk kwijt.
    HOK heeft goed geholpen tijdens het leren. Je kan een uurtje rondtuffen per akkulading, en hij is zeer vergevingsgezind m.b.t. stuurfouten. Harde wind vind hij minder, maar te vliegen is hij wel.
    Genoeg ge*%ld (doen we al te veel), zie hier de Foto's. Een hoera voor deze schoonheid!!

Setup is een 19 dollar motortje, 2 hitec servo's, AR7600 ontvanger, 2,4Ghz telemetrie TX, 5,8Ghz 200mW VidTx en soms een Remzibi. Op de grond een DX8, een Fatshark of een schermpje, en een 5,8Ghz 305 ontvanger.
    Antenne's alles standaard omni's, behalve de 5,8Ghz op de grond. Dit is een €8,50 Patch, lekker licht in gewicht, en super ontvangst. Deze:
    http://www.vanuitdeluchtbekeken.nl/modelbouwforum/Patch antenna5,8Ghz.pdf

Foto's van de setup:

FPV hoeft niet duur te zijn.
    De vluchten met HOK zijn gemoedelijk. De reikwijdte van het geheel is plenty. Hij is langzaam, en het telemetriesysteem waarschuwt me wanneer ik moet omkeren. Hij doet dat door mijn zender als een electrische dildo te laten gedragen ;) . Afstand is zeker een kilometer, mogelijk verder maar dan zou ik te ver over de bebouwing heen gaan, lijkt me (nog) niet verstandig. Mogelijk is de link zo stabiel vanwege de extra antenne aan de staart van HOK. Ook zal de galvanisch gescheiden "systemen" op HOK bijdragen aan de stabiliteit van de link (separate akku voor specifieke FPV componenten).
    Indien er wat spikkels in beeld komen, draai ik ietsje tot het beeld weer helemaal helder is. Ik ben daarbij de Human Antenne Tracker ;) .

Mijn planning is om uiteindelijk een full monty IRC setup te gebruiken (maar dan met een andere UHF antenne ;) ). In een model wat makkelijk de afstanden kan afleggen.
    Als tussenstap, en dus m'n volgende stap, heb ik een zwever in elkaar gestoken, met 34Mhz als rc-link. Hierin gaat een 600mW IRC VidTx op 5780 of 5800, i.c.m. de "super"patch, verwacht ik afstanden van 3,5Km of meer te gaan halen.

Foto'tje van de opvolger van HOK. Van RuigRobuustWerkpaard, tot ElegantSierlijkeSchoonheid ;) .

Hier met de vertrouwde zender (toevallig met schermpje): [​IMG]

Tot zover, word vervolgd

Vriendelijke groeten,
    Aldert

Laatst bewerkt door een moderator: 31 aug 2011
  2. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Leuk leuk leuk! Blijven updaten:)!

3. freijn

freijn

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Leuk Aldert !!

Welcome en zou leuk zijn om eens kennis te maken bij 1 van de (toekomstige ) (mini) meets !

4. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    leuk aldert :D

nog een fpv-er erbij :p

hopelijk tot op een (mini)meet!!

5. Aaalie

Aaalie Guest

Word vlot gereageerd hier ;) .

We hebben elkaar al de hand geschud tijdens de 7e meeting Frank. We hebben idd niet gesproken, wij kwamen, en jij moest helaas weer gaan.

FPV meeting, als er niet een andere verplichting is, dan zeker :yes: .

Weer gepraat, m.a.w. ook weer een foto'tje. De Smaragd (ook in ander niet FPV draadje) van binnen. De 35Mhz ontvanger zit zo ver mogelijk achterin de romp, ook zien we een FP21-AP. Speeltje om eens uit te proberen, wie weet red deze electronica de zwever nog eens.

Vriendelijke groeten,
    Aldert

6. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Leuk Aldert! Ik blijf dit volgen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality

7. Pino999

Pino999

Lid geworden:
    17 nov 2007
    Haha wat een oerlelijk ding :)

Prachtig, ik blijf dit ook volgen

8. erikrq11

erikrq11 Guest

Ik heb ook zo'n prachtige HOK van Aldert, zal binnenkort eens fototjes posten van de mijne in-flight. Ik ga dit topic ook volgen! Leuk!

9. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Aldert, wat een leuke dingen heb je toch altijd.

Die FY-21 als return to home, ik ben benieuwd hoe dat werkt!
    Nu weer zo'n prachtig gelijnd zwevertje, het lijkt mij echt super om ook eens zo'n mooie zwever aan te schaffen.

Nu echt in dubio wat ik als volgende kist aan ga schaffen. Een Minimagje (erg veel plezier mee gehad) een speed zwevertje, een fun kist..lastig!

10. Aaalie

Aaalie Guest

Het Hok zal je helaas niet meer (voor FPV) zien vliegen in dit topic. Vooral het zwevertje zal z'n taak gaan overnemen. Hhmm... middelstum? Mogelijk zie je nog wel eens eentje vliegen ;).

Leuk leuk! Afgelopen Zondag de maiden, het was bijna stil hangen tegen de wind in. Super kist.
    Misschien een beetje design tekeningen/kleurtje erop :yes: ?

Ik eigenlijk ook wel!

Hoezo lastig? In volgorde van opnoemen... Ja, ja, en OOK doen :D .

Yep, OOk doen ;) .

Over dat prachtig gelijnd... niet schrikken... De mal is in aanbouw voor een FPV cockpitkapje. Een mal van hout, gemodelleerd (met zaag). Hier overheen word een stuk heldere stevige krimpkous gekrompen, en deels van binnen zwart geschilder. In de "koepel" komt dan de FPV cam te zitten, welke door de prop kijkt als hij draait, maar over de ingeklapte prop zal kijken als de motor stil staat.
    Je krijgt dan een beetje dit idee :D

Vanavond regende het, misschien morgenavond even een maiden, dan kunnen we zien of de RTL van de FY21 het naar behoren doet.

Word vervolgd,
    vriendelijke groeten,
    Aldert

11. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Die Aldert, straks vliegt hij nog eerder met z'n zwever dan Sven met z'n nemo :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

12. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Wie vliegt er nou niet eerder fpv dan sven :p

13. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Ik durf de weddenschap nog wel aan dat Sven eerder FPV vliegt dan Buurmans :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

14. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Hahah goed punt.

15. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Als mod:

Laten we de buren er liever buiten houden...
    Dat staat hier los van...

Als user:

Ik denk dat Aaldert ook wel iets meer ervaring en kennis heeft, dus niet echt een eerlijke vergelijking...;)

Word nog druk met het fpv gebeuren... Hier is men bezig met een quad van 54cm op fpv te krijgen , met een multiwii controller, wellicht komt daar een compleet verslag van, maar dat hangt er even van af...

Ben zeer benieuwd hoe die fy-21 doet.Tis zeker een lekker goedkoop dingetje,,,
    Hopenlijk doet hij het wat beter als de fy-90q van dezelfde firma, dat was een drama... Daar was weinig mee te bezeilen. Daar deed een flymentor, aangestuurd op 90graden swash het beter..

Laatst bewerkt: 11 aug 2011
  16. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Heb een hoop lelijke vliegtuigen gezien maar dit....... ;) Ach ja als ie maar doet waar ie voor gemaakt is. Mijn stickje is ook niet alles.

Leuk zo dat schermpje. Wat kost die? Lenco als ik het zo zie?

Je plannen zien er goed uit. Aerodynamica van je 2e model zal wel een stuk beter zijn ;)

17. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Oe oe oe oe
    Aldert laat de foto,s maar niet zien aan roel ik denk dat je er geen ringkernen tussen hebt zitten op je hok hihihi.
    Wel mooi die zwever dat zal goed thermiek pakken .

18. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Ziet er goed uit Aldert. Welke motor setup ga je gebruiken voor je zever en welke accu?

MVG. Robert.

19. Aaalie

Aaalie Guest

Thanks Robert.

De zwever heeft een 90 grams Turnigy SK motor, met 1100Kv. Een 9*6 Graupner klapprop met 42mm tussenstuk, waarmee de daadwerkelijk maat van de prop een 10*5 prop benaderd.
    Als akku een 3S 3000 milli's van 230 gram, waarmee zwaartepunt precies goed is als "kale" zwever. Er is ruimte in overvloed om de akku naar achteren te verschuiven wanneer er "Foto/FPV gear" komt in de neus. Als "kale" zwever is het zelfs mogelijk om nog een extra identieke akku mee te nemen, precies rond z'n zwaartepunt.

Ik wacht op een stukje ruimte in het wolkendek om te maidenen, dan zullen we weten of de aandrijving zijn werk goed doet.

@ d.knoppers: De lenco zat als set bij een auto dvd/usb speler van de Kijkshop. Als setje misschien iets van €100,-? De usb speler word veelvuldig gebruikt, deze was werkloos, en dus over. Kwam erg goed uit zo ;) .

@Wiebe. Met alle ringkernen zoals bij Roel zou ik niet uitkomen met m'n zwaartepunt ;) .

Vriendelijke groeten,
    Aldert

20. Aaalie

Aaalie Guest

Even een cockpitkapje gekrompen.

zo moet hij er dan op komen:
    Heeft er véél van, toch? (ps. deze Cri-Cri is electrisch):

Nu kan er een framepje in gebouwd worden, met cam, vid Tx en vele ringkernen :D, zodat het geheel uitwisselbaar is met het originele kapje voor gewoon vliegen.
    Tevens word de FPV cockpit over de vleugel heen verlengd met een abs plaatje, welke een bevestiging vind op de achterste vleugel boutjes. Op deze plaat zal plek zijn voor de osd GPS antenne. Deze antenne moet zo ver mogelijk naar achteren, zodat de FY21 niet in zijn schaduw ligt, en zodat ze geen last hebben van de video Tx.

Vriendelijke groeten,
    Aldert

Laatst bewerkt door een moderator: 11 aug 2011

Deel Deze Pagina