Align regelaar en Protos ( met filmpie en oplossing)

Heb nu sinds enige tijd een Protos 500 samen met hobby. Nu doet zich het volgende probleem voor bij beide helies :!: tijdens het hooveren/vliegen rond midstick valt de motor heel ff uit. Soms heel abrupt waardoor de heli echt een TAK geluid maakt en je hoort het riempje dan gewoon.Het gebeurt zowel in normal als in idle up mode
We hebben beide de standaard motor met de Align 60A regelaar met BEC.We vliegen niet op governor maar met curves.Hebben al verschillende curves geprobeerd maar hielp ook niet
We hadden deze esc eerst op standaard waardes staan , later bleek dat de timing op high moest i.v.m. het aantal polen van de std motor.
Dit gedaan maar probleem blijft bestaan.:mad: Hebben we hiermee de motor of esc beschadigd of zo ???
De tailboom is geaard , de ontvanger zit op de juiste plek en ook de extra receiver van de spektrum zit op de juiste plaats ver van de tailboom verwijderd.Er is ook geen andere storing , alles werkt nog gewoon als dit gebeurd.Gekke is wel dat ik dit probleem pas kreeg na zo'n 12 lipos zonder problemen te hebben gevlogen.
 
Laatst bewerkt:
Heb je de esc op high voltage cutoff staan? probeer eens op medium. Dit is de waarde die voor de trex word aangeraden.

Controleer je voltage van je packs eens, vlieg je misschien 5s?
 
Had de esc eerst op high cutt off staan maar staat nu op medium.
Heeft geen effect gehad. We vliegen met 6S 3300mah Zippy lipo's.
Deze zijn nog nieuw en laden goed en vlieg maar 5 min dus gaat dan minder dan 2000mah weer terug in met laden.

De motor is 800Kv en 14 polig. Denk zelf dat de regelaar niet zo goed overweg kan met de stock motor ??? Had het vanmiddag weer , 1e lipo geen probleem
2e lipo binnen 10sec. viel motor ff weg. Daarna van alles geprobeerd met pitch pumpen etc maar deed het daarna goed. heb gewoon 5 min gevlogen.Het is eigenlijk altijd in het begin als je volle lipo er op zet.

Vind het ook zo vreemd dat we beide hetzelfde probleem hebben ...
 
Laatst bewerkt:
Aan de accu's ligt het inderdaad waarschijnlijk niet, die gebruik ik ook.

De align esc is eigenlijk gemaakt voor de 500L motor (1600kv 6 pole)

Misschien een andere ESC proberen of je ESC in een andere heli proberen.
De Jazz & castle creation(80amp) regulators doen het goed op de 500 heli's.
 
kreeg net antwoord op helifreak dat de align esc gemaakt is voor motoren tot 10 polig.Vreemde is dat er veel meer mensen met deze combi vliegen en dit probleem ben ik nog niet tegen gekomen
 
Oh, jullie hebben er allebei last van...
Ik dacht alleen met de DX6 eigenlijk.
Raar fenomeen, ik heb het ook nog niet eerder gelezen Richard...
Ik vlieg in helimode op de Kontronik met mijn Protos, dus sla ik meestal normal mode al over..
Vlieg je liever met een oplopende gascurve?
Want ik begreep dat je er in idle-up geen last van had toch?

Grt.
Eric
 
tja hij doet het zowel in normal als in idle up , ik had er eerst geen last van maar nu ook. Heel vreemd ... maar op het net staat idd dat de align regelaar maar tot 10 polige motoren ondersteunt.

Wanneer komt de MSH esc. uit ? weet jij dat eric ??
 
Poehh, zit nu nog in de testfase....
Ik hoop er over een paar weken wat meer over te weten.
Pin me er niet op vast, maar zal waarschijnlijk einde van het jaar worden.
Als het eerder komt dan laat ik het je als eerste weten Richard ;)
 
Hoi,

Dit probleem nog niet meegemaakt , er vliegen er 2 bij onze club met de align regelaar van de 500 allebij op de standaard instellingen geen enkel probleem . Ik vlieg met Outrage 2500 en 3000 mha

Bert
 
ik had er de eerste 10 lipos ook geen last van , dus blijf het ook heel vreemd vinden. Als je de align esc op std. waardes heb ingesteld dus met mid timing , is dit voor 6 polige motoren volgens de manual. Heb ook zo gevlogen de eerste 10 lipo's , heb nu ook high timing geprobeerd , maar gaf geen resultaat.Maar er staat duidelijk dat de align esc maar tot 10 polige motoren aankan. Vandaar dat ik denk dat daar toch het probleem zit wat ik nu ondervindt

● Contimuous current: 60Amps with porper air flow
● Surge current: 70Amps
● Supporting motor types: 2~10 pole in/outrunner brushless motors.
● Supporting maximum RPM: 2poles=>190,000rpm;6poles=>63,000rpm
● Supporting input voltage: 5.5V~25.2V
● Supporting battery types: Li-ion/ Li-poly 2~6 cells
● Output voltage: 5-6V step-less adjustment
● Continuous current 3A; Burst current 5A
● Size: 65X28X12mm
● Weight: 55g
 
Grappig , er is contact geweest met corrado over welke regelaar het beste te gebruiken was daar kwam deze uit. Toch nog maar eens na-vraag doen.
 
Wat wel een overeenkomst is.

De twee met problemen vliegen Spectrum, en ik heb van Eric gehoord dat hij veel problemen heeft (gehad) met statische electriciteit.

De Prôtos van Bert en mij vliegen met Fasst (Futaba) en hebben geen probleem.

Nu zeg ik niet dat Spectrum het/een probleem is maar er zit wel een link en mogelijk is de combinatie een probleem.

Corrado MSheli on 27-08-2008 in email to 4rc.nl zei:
Yes you can use ESC of TREX500
regards,

Corrado

gr Remco
 
Zoals ik al zei is het vreemd, omdat velen de regelaar gebruiken op de protos....
Ik neem ook z.s.m. contact met Corrado op hierover.
Zal hem vragen of hij dit eerder heeft gehoort en misschien een oplossing weet.

Grt.Eric
 
Hebben jullie al geprobeerd om de belt met siliconen (rubber)spray in te spuiten (zonder alles onder te smeren ;) )?
Ik doe dat namelijk altijd wel.
Het enige wat ik zelf kon vinden is dat sommige ESC in combinatie met Spektrum erg snel last hebben van spikes/pieken in de gas aansturing, oorzaak ESD.
Electrostatische ontladingen dus...

Het proberen waard denk ik.

Eric
 
Hebben jullie al geprobeerd om de belt met siliconen (rubber)spray in te spuiten (zonder alles onder te smeren ;) )?
Ik doe dat namelijk altijd wel.
Het enige wat ik zelf kon vinden is dat sommige ESC in combinatie met Spektrum erg snel last hebben van spikes/pieken in de gas aansturing, oorzaak ESD.
Electrostatische ontladingen dus...

Het proberen waard denk ik.

Eric

Dat hebben we geprobeerd Eric.
Nadat ik de eerste keer die TAK hoorde, heb ik meteen silicone spray gekocht en het erop gesmeerd, maar helaas zonder resultaat.

Om er achter te komen waar die klap nu vandaan kwam heb ik de bladen eraf gehaald, vermoedelijk stopt de motor er dus gewoon ff mee 0.5sec... (de besturing blijft het op dat moment wel doen).
Op het moment dat je die TAK hoort blijven de lampjes van de Spektrum ontvangers constant branden, neem aan als hij onderbroken wordt dat de lampjes van de Spektrum ontvanger even uit zullen gaan of gaan knipperen.

We hebben de Prôtos geaard vanaf de tailboom (onder de staartservo) naar de motor..

Ga er toch vanuit dat het probleem ligt bij de motor of regelaar, motor heeft gewoon teveel polen voor de regelaar...
 
heeft het ook niet te maken met het feit dat wij met 6S 3300mah vliegen ?? de meeste vliegen met 2500mah zag ik al

Dus motor--esc--3300mah lipo combi
 
6S vliegen wij ook, en de capaciteit heeft niks met de spanning te maken, als je het probleem aan het einde van de vlucht krijgt zou ik me nog voor kunnen stellen dat het een warmte probleem kan zijn doordat je langere vluchten maakt.

Overigens zeg ik niet dat het statische electriciteit is en ook niet dat het spectrum is alleen probeer ik een link te leggen naar een mogelijk probleem.

gr Remco
 
Esd bouwt op op het moment dat de belt aangedreven wordt.
Maar als je al siliconen gebruikt, lijkt het me sterk dat dat de oorzaak is....
Ik denk ook dat het weinig te maken heeft met je ontvanger...
Je zou als test/extra controlle ook eens de uitgangsspanning kunnen meten van de interne BEC.
Ik lees wel berichten van piloten die een externe BEC hebben genomen naast de Align 60A.
Ik weet niet of het van invloed is, maar misschien dat iemand met meer electronische kennis hier in kan springen....
Ik weet dat de cut-off functie van die ESC niet uitgezet kan worden.
Misschien zakt af en toe de spanning te laag, of stijgt de tempratuur teveel waardoor hij even de motor stil gooit....
 
Back
Top