Beste onderzeeboot-commandanten, Ik ben in de modelbouw-wereld nog maar net op periscoopdiepte gekomen en heb deze fantastische site en dit geweldige forum waargenomen. Reden om verder op te duiken, aan de oppervlakte te komen, de vlag te hijsen en alle bouwers en raadgevers te complimenteren met hun geweldige bouw- en vaarprestaties. Het is dan misschien een beetje flauw om toch een kritische randopmerking te maken, maar het moet me als ex-onderzeedienstman toch even van het hart: Het gaat me om de term "duikboot". Leken en landrotten spreken misschien over duikboten en marinemensen gebruiken die term weleens als ze een bemanningslid van een onderzeeboot schimpend willen pesten, wat in de kroeg beslist tot een handgemeen zou leiden..... Maar heb het tegen een marineman nooit over een duikboot. Uit beleefdheid zullen ze daar tegen een buitenstaander niets van zeggen, maar je hebt jezelf gelijk onnodig in de 'lekenhoek' gezet. Dan kun je het nog beter over 'subs' hebben, een term die wel veel wordt gebruikt. Minder belangrijk, maar misschien leuk om te weten: De term 'toren' zul je ook niet van een sub-man horen. Hij heeft het over het 'Sail' van z'n boot. Dit was niet als kritiek bedoeld, maar ik vind het een beetje zonde dat zulke kunstenaars van zulke prachtige modellen de gruwelnaam 'duikboot' voor hun schitterende creaties gebruiken. Hartelijke groet, Jak
Hallo Jak, Kritische opmerkingen mogen altijd! Alleen verklaar eens waarom je als ex-submariner de term 'duikboot' liever uit de Van Dale wilt schrappen (daar staat'ie wel hoor!) :lol: Ik zie de 'gruwel' van deze naam namelijk niet zo in, en ik ben toch niet meer geheel leek ondertussen, en 'onderzeeër' typt zo lastig met die ë . Ik heb iemand trouwens ook wel eens de term 'zinkschip' horen bezigen, maar goed. :roll: Mischien kun je trouwens wat meer vakjargon hier ventileren, altijd interessant! Groeten, Lex.
Hallo Lex! Bedankt voor je reactie. Vat mijn opmerking niet te zwaar op; het was meer bedoeld om aan te geven dat de term 'duikboot' bij de marine en zeker bij de onderzeedienst een negatieve klank heeft. Men heeft het daar ook niet over een onderzeer (ik kan het trema niet eens typen) maar simpel over een 'sub' of een 'onderzeeboot'. Iedere branche heeft zo z'n eigen jargon en ik heb het vermoeden dat Dikke van Dale niet bij de marine heeft gezeten, anders had hij tenminste de beide termen gebruikt. Verder is een torpedo een 'vis' en het dek het 'potdeksel'; het meervoud van kanonnen is bij de marine 'kanons' en bij de bootsman in het kabelgat kun je een klos 'waterlijn' gaan halen om het commaliwant in de gamelle zeevast te gaan sjorren. Groeten, Jak
Jak, bij dat van mij mag ook een snufje zout. Ik denk dat die Dikke (v. D.) niet eens door het mangat zou passen . . . . En ter info, het trema: [CHIFT] + ["], gebeurt er nog niets, dan de [e], en je krijgt een ë. Werkt ook bij ander letters en leestekens, al moet je invoertaal dan op Nederlands ingesteld staan geloof ik. Maat we drijven af . . . Groeten, Lex.
Hallo Jak, wij 'onschuldigen en onwetenden' gebruiken deze term natuurlijk zonder bijbedoeling, en het in de hoek zetten van een Marine-man kan volgens mij makelijker met wat andere woorden. De discussie over de term 'onderzeeer, duikboot' of hoe het dan ook moet heten is al vaker gevoerd, daar beginnen we dus niet opnieuw over maar mijn visie: Mijn boten duiken (onder water) en komen ook weer boven. Mijn boten varen niet OP zee (smerig zout water) en ook niet ONDER zee want dan zouden ze door de zeebodem moeten ploegen.......' duikboot' lijkt mij dus meer van toepassing. :? Mijn toren heet inderdaad ook sail, maar dat is voornamelijk als ik het Engels klets. De Duitsers noemen de toren gewoon ' Turm' en omdat ik zowel Duitse als Amerikaanse duikboten heb wordt dit gauw verwarrend. Enne jargon: ook enig idee wat ' na de TARI met de LARO nemen we met de LUPA in de LIBOZ de KLITO TATI' betekent? :?: Laten we gewoon afspreken dat onze radiografische onder-water-vaar modellen ' duikboten' heten. Weten we in ieder geval wie de leek is als iemand een andere term gebruikt!! :wink: :wink: Jos
Hallo Jak, een duikboot is een boot die bij aanval of gevaar onderduikt. Een onderzeeër is een boot die permanent onder zou kunnen blijven. Het probleem is alleen de bemanning die moet eten hebben. Daar ligt de beperking van de onderzeeër's. De duikboten zijn diesel/elektrisch en de onderzeeërs atoom aangedreven. Dus niks schrappen in de Dikke Van Dale. Beide benamingen zijn goed het ligt alleen er aan welk type je hebt van boot.. En toren of sail wordt ook gebruikt alleen in Nederland en Duitsland meer toren en turm dan sail. De Duitser heeft trouwens maar een benaming en dat is U-boot.
Jaja... zo kunnen we nog wel even doorgaan met vaktermen... Oppassen, anders vliegen de bramstaglopers en raasdonders straks door de bak, en moet de konstabelsmaat de stukken naar bakboord brassen omdat het tij toevallig trekt... Ieder vak z'n eigen termen en 'vaktaal', maar de meesten van ons zijn slechts simpele "klebu's". Sommigen onder ons hooguit "klebumemia's". Jij bent, bij wijze van uitzondering een "klebumenaua". (Zo, vertaal dat maar eens naar leesbaar Nederlands :wink: ) Groet Roel (ResbuInf)
hallo jak welkom op dit zeer interessante forum een sail vind je op fulton zijn boot maar die zijn niet zo poppulair meer deze tijd ik denk dat er van een sail gesproken wordt als de duikroeren aan de toren bevestigd zijn zoals bij de skip jack en van een toren als de duikroeren zoals de u2540 of een typhoon aan de romp bevestigd zijn ik vaar niet onder het water maar eigenlijk ergens in het midden tussen de bodem en de oppervlakte onder het water kost energie en maakt verekkes veel stof en boven water trek je teveel op een prooi en dan moet je oppassen voor aalen ( vlaams : palingen)die je richting worden uit gestuurd die willen nogal eens met een knal stoppen groetjes raf
Een Kleding (censuur) Burger Met Enige MIlitaire Achtergrond en een Klebumenaua is zo'n zelfde ding, aleen met NAUtische Achtergrond. Typisch een geval van GEEN klebumemia dus als je dit niet snapt... Checko??? Jos (ResBuSAM/AAA)
BIJNA goed, Reserve Burger van de Luchtverdediging.... KLEBU is een 'kleffe burger' Roel (Reserve Burger der Infanterie)
Begint er nu inderdaad op te lijken. Mij waren julie ook even kwijt, ik dacht eerder aan een nieuw Polderdialect dat nog niet tot Lelystad doorgedrongen was! Zo steek je nog eens iets op :lol: Groeten, Lex. (om in de lijn te blijven; Reserve Burger der Intendance. Volgens mij val ik dan onder Klebumecua. -Culinaire Achtergrond-)
Ik ben zelf begonnen... maarre... zullen we ons weer beperken tot serieuze vaktaal? Anders moet ik rapport komen bij Robert. Beschuldiging: "Het zonder reden gierend uit de klauwen laten lopen van het sub-forum, waardoor nodeloos kostbare web-ruimte werd verspild." Kost me wellicht m'n onderscheiding. 8O
hela ikke was nog wel ntopic: dus dien kerel me zijn :tank: oppassen he een sail is een zeil in het engels dus mijn duikboot(niet altijd aan de oppervlakte varend vaartuig )afbeelding van fulton was just en was ntopic: groeteeeeeee en een prettig weekeinde
Hi allen Op de vereneging vragen ze aan mij hoe het gaat met de ONDERZEEËR en 'n paar dagen later vraagd de buurman aan mij of de DUIKBOOT al gevaren heeft.Het maakt mij niets uit hoe ze die boot noemen,ik ben alang blij dat ze interesse tonen en omdat ik geen marineman ben(15 jaar koopvaardijman geweest) is het voor mij 'n even. Nu wij het toch een beetje over de taal hebben.Ik heb Lex Verkuil zijn bouwverslagen over de XXI gelezen in het modelbouwblad.Hoe gaat dat in zijn werk,ga je het verslag aan de redaktie aanbieden of er voldoende animo is,of hebben ze je benaderd om een artikel te schrijven,niet dat ik zo iets wil doen maar ben gewoon nieuwschierig. Gr.Joop