Allerhande jargon ?

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door dancooper, 8 jun 2007.

1. dancooper

dancooper

Lid geworden:
    17 mei 2007
    Hoi, alweer een vraagje... jaja, ik weet het wel, een lastige klant he.
    Is er ergens een lijstje met de gebruikelijke afkortingen en/of het "taaltje", want na twee minuten op een catalogus pagina wist ik al niet eens welk artikel daar stond (alleen maar namen en afkortingen, zonder plaatjes)
    Wat is bijvoorbeeld RMS (behalve dan Royal Mail Ship) en een/de/het HPR ???

Toch niet per ongeluk op een chinees forum beland zeker he ? 8O

2. Pleun Punt

Pleun Punt Guest

HPR = High Power Rocketry Dit is een klasse grotere raketten (vanaf een H-motor), dit over het algemeen moeilijker te bouwen zijn, maar wel hoger en harder gaan. Om te beginnen met de hobby zou ik eerst met de wat kleinere modelbouwraketten (A t/m C motoren) gaan vliegen. Als je fouten maakt, zijn de gevolgen niet zo groot. Niet dat ik hiermee bedoel dat de hobby gevaarlijk is, want ik heb in meer dan 10 jaar nog nooit iemand verwond zien worden door een raket, maar gezond verstand is wel nodig.

RMS = Reloadable Motor System Dit is een (meestal) wat grotere motor, die gedeeltelijk herbruikbaar is, in tegenstelling tot normale modelbouwmotoren. Dit is het populairste motortype voor HPR raketten.

3. dancooper

dancooper

Lid geworden:
    17 mei 2007
    Zoals een jetex dan ? Maar die zijn er nochthans ook in klein formaat ?

4. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    psies :)

Een jetex is ook een herlaadbaar systeem. Alleen gebruiken die een heel ander soort brandstof.

Alles tot een totale impuls van 160 n/sec (hoeveel heid energe die de motor kan leveren) het model raket of LPR/MPR.

Als je een motor van meer dan 160 N/sec hebt dan spreek je van hpr. HPR motoren zijn ook aan meer regels gebonden.

RMS motoren zijn en vanaf D klasse, en gaan ongeveer tot P . D klasse is een midden maatje Jetex.

Wil je zwaarder dan P moet je ook de casing (motorhuis en alle onderdelen) zelf maken. maar voor zo ver ik weet zijn er in europa gaan mensen die dit soort super zware motoren ontwikkelen. ik kom momenteel nog niet verder dan een N.

Maak je de motoren zelf dan heet het experimenteel of amateur raketbouw.

En verder zijn er in mijn opinie geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

5. REBEL

REBEL

Lid geworden:
    22 okt 2006

Deel Deze Pagina