Hoi allemaal, Ik zit met een aantal vraagjes. Ik besef ten volle dat ik nog maar net begonnen ben met vliegen (hoogdekkertje in V-stelling) maar een mens mag toch al een dromen. De antwoorden zullen me later zeker van pas komen. 1. hoe vergelijk je een electrische motor met een methanol motortje, vb een speed 480 electro, wat moet je daar tegenover plaatsen (1cc, 5 cc, 10cc ?, ...) 2. als ooit (véééééééél later) misschien de overstap gemaakt wordt naar een turbine, hoe kan je dan snelle landingen oefenen. Kan je bv een Kangaroo (normaal een turbine trainer) uitrusten met een duwpropeller opstelling om het te leren, wat voor motor moet je dan op de kangeroo plaatsen (liefst een type zoals Zenoah?) ? 3. Kan je iedere brandstofmotor (methanol, benzine,...) gebruiken in een duwconfiguratie, of is dat een speciale motor, of is dat eigenlijk een "omgedraaide" propeller opstelling. Alvast bedankt voor de antwoorden. Erik
ErikB, Motoren moet je eigenlijk niet vergelijken op cylinderinhoud maar op vermogen. Vrij vertaald: toeren met een bepaalde propellermaat. Ruwweg is een speed 480 ongeveer vergelijkbaar met een 1,5 CC-tje. Daar deze laatste wel een stuk lichter is maar wel sterker trilt zijn de eisen aan een constructie wat verschillend en zijn beiden niet zondermeer uit te wisselen. Landingen met steeds lastiger kisten bouw je op. wat belangrijk is is om te oefenen om te landen met gebruik van motorvermogen IPV het model uit te laten zweven. je kunt zo rustiger binnen komen (gedeelte van de draagkracht komt van je motor) en een turbine zal in noodgevallen sneller oppakken (onderste 10% van het vermogensgebied vesnellen kost ongeveer 90% van de (vrij lange)oppaktijd bij een turbine) Bij veel Turbine kisten wordt een remklep geeinstaleerd om met wat meer vermogen binnen te kunnen komen. De meest gebruikte duwmotor-configuratie is er een waarbij gebruik wordt gemaakt van een zogeheten duwprop; een prop met bladen met de hoeking andersom (een normale prop omkeren levert nog altijd trekkracht, alleen met een veel slechter rendement). In principe is iedere motor hier geschikt voor al zijn veel types met glijlager hier minder geschikt voor omdat zij geen druklagering hebben tegen krachten die in duwende richting op de krukas worden uitgeoefend. De meeste kogelgelagerde motoren zijn hier prima te gebruiken. Bij benzine motoren oppassen: hier wil men (zeker bij motoren die oorspronkelijk voor een ander doel waren ontwikkeld) nog wel eens naald of rollagers toepassen aan een kant van de krukas met de zelfde nadelen als bij het glijlager. Door de grotere krachten die hier werken geeft het doorgaans ook meer problemen...