Alternatief voor EZOSD?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door BuurmansGek, 10 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BuurmansGek

BuurmansGek Guest

Met toestemming van de moderator, open ik een nieuw topic over dit onderwerp.

Mijn vraag is dus wat een goed alternatief is voor het EZOSD.

Ik wil dus NIET het EZOSD systeem hebben, om persoonlijke redenen die verder niet van belang zijn.

Vanwege het topic van vanmiddag, had ik een aanbod gekregen van een 'OpenOSD' systeem, wat niet blijkt te bestaan.

In het vorige topic kwam deze tevoorschijn:
    https://spreadsheets.google.com/pub?key=tUvCDcT6ukkAXWiLa350ejg&output=html

een erg handig overzicht!

alleen.. specs zijn specs, ik ben dus op zoek naar een goed advies voor een alternatief, gebaseerd op daadwerkelijke persoonlijke ervaring ermee.

Een beetje achtergrondinfo; het is de bedoeling dat dit OSD ingebouwd wordt in een 4m eigenbouw zwever die al een paar jaar in gebruik is, het is geen schaalmodel, maar het lijkt op een ASH.

De keuze van besturing is 35Mhz, besturing zal met Futaba PCM gebeuren dmv. een Futaba FC-28 zender.

Videolink zelf is nog niet gekozen, ik overweeg een 1.2Ghz systeem met yagi antenne bij het grondstation.

De combinatie moet een afstand van 7km kunnen overbruggen (zeg 5km hoog, 5km ver) en het OSD moet dus de functionaliteiten bieden om dat veilig te kunnen doen. GPS, indicatie waar de piloot staat, kompas (mag GPS) en een mogelijkheid tot een tracker.

2. Aaalie

Aaalie Guest

Ik ben benieuwd of je de 7km met 35Mhz gaat halen, maar daar kom je maar op 1 manier achter.
    Ik gebruik nu een Remzibi. Deze is redelijk robuust, ik heb gehoord van warm word problemen, maar de mijne heeft daar geen last van.
    De keuze voor Remzibi was omdat ik zelf de GPS coordinaten in beeld wilde, en de Remzibi kan dat. Inmiddels heb ik een OSD met weinig info, maar wel de GPS coordinaten, de Remzibi gaat nu ook voor FPV dienen.
    Het leuke van de Remzibi is dat je zelf kan bepalen welke gegevens je in beeld wilt hebben. Ook vind ik het prettig om zowel ontvanger(akku) spanning als vliegakku spanning tegelijk in beeld te hebben.

Maar je wilt een tracker systeem (Yagi), en eigenlijk is er maar eentje die echt goed werkt! Echter die werd bij jou ietsje te warm heb ik begrepen...

Terugkomend op de Remzibi. Uit eigen ervaring, prima "ding". Er is een tracker mogelijk, maar die werkt niet zo goed als *&%*% .

Vriendelijke groeten,
    Aldert

3. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    5KM hoog... juist... dat is dus hoe dan ook illegaal met een modelvliegtuig.

Hoe dan ook is 7KM met 35MHz op het randje met een 404cm antenne (met het gevaar dat iemand anders zelfde frequentie gebruikt binnen die straal), gebruik dan (Scherrer) UHF besturing.

1,2GHz is een prima keuze, maar amateurzendvergunning nodig.

EZOSD is eigenlijk op het moment de enige met een betrouwbare tracker. Komt volgens mij vooral omdat er een audiokanaal voor de telemetry wordt gebruikt ipv de gegevens op de rand van het video signaal erbij te proppen.
    Je hebt die sheet ook zelf gezien: ETOSD en EZOSD hebben antenne tracking.
    ETOSD zou ik echter niet in een 4m zwever willen stoppen, omdat als deze vastloopt je beeld weg is, en dat gebeurt in tegenstelling tot EZOSD nog wel eens.

Misschien heb je trouwens een chinese namaak "EZOSD" te pakken gehad. Een echte die op de werkbank stuk gaat zou de eerste zijn.

Ik heb beide systemen gehad dus ik kan het weten.

Als je een andere OSD wilt, maar toch de antenne tracking mogelijkheden van EZOSD dan neem je een TinyTelemetry, en daarnaast bijvoorbeeld een Remzibi of DragonOSD.

Je hebt trouwens wel ENORM de schijn tegen je, laat ons eens geloven dat je niet de zoveelste forumtroll bent.
    Zoals de vorige die beweerde te zijn opgepakt met een EzUHF, daar hebben we ook niets meer van gehoord.

Laatst bewerkt: 10 aug 2011
  4. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    En dan heb je het grof gezegd niet eens over hoeveel kleuren stront je tegen die tijd schijt. Je moet een verdomd goede setup hebben omdat klaar te spelen. Ikzelf heb in de Zwitserse Alpen op dik 8km hoogte gevlogen en dat was geen gemakkelijke opgave en je mag wel stellen dat ik iets meer ervaring heb dan de gemiddelde FPV piloot.

Daar had ik nog niet eens aan gedacht, m'n beste Buurman, we hebben het hier wel over de ImmersionRC EzOSD, niet over de EasyOSD toch? Die laatste is een Chinese kloon verkocht via BEVRC e.d. Die gaat nog wel eens in vlammen op inderdaad, stom dat ik daar niet aan gedacht heb.

Maar Buurman, zeg nou eens eerlijk, het doel wat je jezelf stelt is niet erg realistisch, ik zou eerst eens een eenvoudige kist voorzien van camera en videozender en daarmee wat oefenen voordat je op FPV avontuur gaat, anders wordt het allemaal erg teleurstellend en kostbaar. Velen zijn je voor gegaan en ze hebben stuk voor stuk gefaald. Je leert ook niet vandaag RC vliegen met een eenvoudige trainer en schrijft je morgen in voor het wereldkampioenschap 3D vliegen, toch?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality

5. BuurmansGek

BuurmansGek Guest

EZOSD wil ik het verder niet over hebben. De 5km hoog is fictief, ik ga die hoogte niet halen, maar wil een goede veiligheidsmarge, ook vanwege het bereik van 35Mhz. UHF besturing zal ik mij eens in gaan verdiepen. Over wat wel of niet mag zijn de meningen verdeeld en daar wil ik geen tijd aan besteden.

Ik ga nog eens goed kijken naar Remzibi, dit is nu de 3e of 4e keer dat het genoemd wordt.

Laatst bewerkt door een moderator: 10 aug 2011
  6. BuurmansGek

BuurmansGek Guest

Een snelle google zoektocht leert mij dat ik het TinyTelemetry ook niet wil, zijn daar nog goede alternatieven voor?

In de sheet staat er nog eentje met video antenne orientation, de ikarus set. Als ik dan dit lees:

ikarus-osd

geeft dat de burger ook niet echt moed.. maar ik zoek verder..

in hoeverre is die tracking strikt nodig bij 7km?

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Eens met Sander en zou idd best wel eens kunnen maar zolang het niet bevestigd wordt.

Als er bij mij iets stuk gaat zonder enige aanleiding wordt het garantie werk, of die nu verlopen is of niet. Wettelijk gezien heb je veel meer rechten dan de fabrikant je doet geloven. Maar dat terzijde.

@ Buurman. Vlieg je al? Zo ja met wat, en wat zijn je plannen verder.

FPV valt in het begin toch wel tegen, zeker qua orientatie, met of zonder OSD.
    Begin simpel en breid dit naar verloop van tijd uit. Door het aantal stappen ietjes duurder (theoretisch gezien) want een kist kwijt raken of in puin vliegen kost meer.

Easy star, nemo of ander schuimpje met een klein zendertje en gewone headset met ontvanger of met losse en dan met een goede antenne, bv cloverleaf moet 1 tot 1,5 km zeker te halen zijn. Veel verder is leuk voor de heb maar niet echt heel zinvol in NL. Hoogte zeker niet.

Daarboven wordt het toch een antenna tracker met heel goed spul en ook goed spul voor je besturing.

Wat heb je overigens nu aan FPV spul. OSD is niet het belangrijkste. Beter eerst een keertje vliegen met een maatje die op je model let. Geloof me na 500m zie je hem al amper.

Laatst bewerkt: 11 aug 2011
  8. BuurmansGek

BuurmansGek Guest

Qua FPV spul heb ik niet zo heel veel nog. Een niet functionerende OSD dus en een paar camera's. Als bril overweeg ik een bril van ebay, 2x 640x480, het hoeft geen HD te zijn.

Ik verwacht ook zeker niet dat het meteen perfect zal gaan en heb een vliegmaat en kabel tussen de zender voor de eerste vluchten. Ik ben ook zeker niet van plan gelijk het onderste uit de kan te gaan halen, maar wil ook niet nu mindere spullen kopen om dan later weer ander spul te moeten kopen.

9. Acropilot

Acropilot Guest

Heb je wel ervaring met gewoon modelvliegen? Zo ja, met welke kistjes?

10. BuurmansGek

BuurmansGek Guest

Ja daar heb ik ervaring mee en teveel om op te noemen. Hoofdinteresse is wel zwevers, waar ik dan ook de laatste jaren het meest mee gevlogen heb.

Hoezo, wil je vliegles hebben?

11. Sandifort

Sandifort

Lid geworden:
    23 jul 2009
    Welke video zender probeerde je te gebruiken???

12. Acropilot

Acropilot Guest

Zeker niet ;) was gewoon om er zeker van te weten dat je wel kon vliegen voor je aan fpv begint :D

13. BuurmansGek

BuurmansGek Guest

Nog geen, zender/ontvanger etc moet ik nog kopen

14. Klaassie

Klaassie

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Een OSD gebruik je normaliter in combinatie met een videozender en ontvanger, dus het wordt een steeds groter raadsel hoe je die OSD van jou om zeep geholpen hebt.

15. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Waarom zeg je dat je bril geen HD hoeft te zijn. FPV vliegen kan niet eens in HD. Verdiep je eerst eens in het hele FPV wereldje voordat je rare dingen gaat roepen zoals 5km hoog en ver op 35mhz. En zo heel vaag doet over de EZosd. Als je daar nou eens mee begint hoe wat en waarom deze kapot is gegaan en hier eventueel een foto bij voegt.

Op dit moment heb je een nogal hoog troll gehalte.

16. Sandifort

Sandifort

Lid geworden:
    23 jul 2009
    hoe krijg je dan (volgens post nr 16 van je gesloten topic) een osd kapot?

17. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Dan blijft volgens mij alleen de eagle tree osd nog over .
    En zij we uitgepraat .
    Ik wens u veel plezier en update,s toe .
    Op rc groups vind u daar over een schat aan info .

18. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Van ezosd naar eagletree.

Ken niet veel mensen die van het beste naar het slechtste overstappen.

19. BuurmansGek

BuurmansGek Guest

Het is een standaard composiet uitgang, daar heb je geen zender voor nodig.

Het topic wat hierover ging, is gesloten. Ik ga er dus niet over verder.

De grenzen die ik noem, noem ik niet omdat ik daar wil gaan vliegen, zo gek ben ik niet.

De eagletree had ik al van mijn lijst afgehaald omdat er wel veel klachten over zijn.

Laatst bewerkt door een moderator: 11 aug 2011
  20. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Je bent er nooit over begonnen hoe kan je er dan over verder gaan.

Just saying.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina