Ik ben sinds kort bezig met het RC gebeuren en rij momenteel met een protech tech 12 tuning. Ik ben, omdat mijn auto weerstand gaf als ik em handmatig vooruit duwde, tot de ontdekking gekomen dat mijn 18T timing belt pully (foto) praktisch geen tanden meer heeft. Het lijkt erop dat een steentje langzaam maar zeker het tandwiel aan gort heeft gevreten. Nu sta ik op het punt een setje nieuwe tandwieltjes aan te schaffen, echter vraag ik mij af of ik er niet beter aan doe om meteen alu timing belt pully's (foto) te kopen. Enige wat ik me daarbij eigenlijk afvraag is volgende: met een plastic tandwiel ging het tandwiel kapot en bleef de center drive belt heel. Blijft met een alu tandwiel mijn tandwiel heel maar gaat mijn center drive belt kapot? Ik vervang nl liever een timing belt pully dan een center drive belt :wink:
Dat ligt er helemaal aan wat er tussen komt. Een klein steentje o.i.d. kan niet zo veel kwaad en zal er net zo snel weer uitvliegen. Een iets groter steentje of stuk vuil zou je riem wel eens kunnen vernielen. Bij mij (n Integra) is het 50:50 soms is het een pulley en soms is het een riem... Ik denk dat je met alu pulleys wel langer doet en dat de riem niet sneller kapot gaat dan dat je plastic pulleys gebruikt.
Ok bedankt Dirk Jan. Ik ging even uit van de wet van de sterkste, misschien in dit geval niet van toepassing...
ik moet die van mij ook vervangen, de die die in het midden zit en waar de lange riem op ligt, ik ga er geen alu op steken want als je die bij firma van protech besteld dan komen ze toch per vier... als het dan weer versleten is heb je er nog 3.
De alu pulleys zijn los te koop, dat weet ik zeker, want bij mijn modelbouwdealer hangen ze er. Ze zijn wel duur overigens...