aluminium plaat verlijmen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door ThijsH, 25 sep 2023.

  1. ThijsH

    ThijsH

    Lid geworden:
    22 mei 2020
    Berichten:
    12
    Locatie:
    arnhem
    Dag Modelbouwers,

    Ik heb een dekopbouw gemaakt van een politie boot van 0.5mm glad alumimium plaat van de Gamma. Nu wil ik deze in elkaar gaan lijmen. Ik heb een proef stukje gepakt om te kijken welke lijm het meest geschikt is.

    Ik heb stripjes aluminium gesneden van 1.5cm breed, 4cm lang. Deze lijm ik voor de helft op een ander stripje. Ik heb de strips eerst opgeruwd met 280 grid schuurpapier, en vervolgens met aceton ontvet. Daarna de volgende lijmen geprobeerd:
    - Ber-fix industrie kleber (cyanoacrylate secondelijm)
    - UHU plus
    - UHU endfest 300 2k epoxy lijm
    - Pattex montage kit
    - Shoe-Goo siliconen lijm

    De Ber-fix seconde lijm, waar ik voor metaal, plastic, hout, rubber etc. zeer tevreden mee ben, zit na uitharden niet eens handvast.
    UHU plus houdt redelijk, maar ik trek de strips zo van elkaar af. Niet zoals ik gewend ben met messing-messing, ijzer-ijzer of hout verbindingen
    Shoe-GOO idem, houdt redelijk.
    Pattex laat snel los.

    Ik heb bovenstaande test ook geprobeerd met een ontvetter zonder aceton (Ber-fix specialreiniger acetonfrei).

    Wie heeft er ervaring met het goed lijmen van aluminium, en wie weet welke lijm geschikt is? Een snelle en dunne lijm heeft mijn voorkeur (bijv. secondelijm).

    Alvast bedankt! Thijs
     
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.766
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik heb de volgende methode eens gelezen;
    Omdat Aluminium zeer snel oxideert, zelfs snel na schuren en ontvetten hecht lijm slecht op de (nieuwe) oxide laag.
    Daarom na schuren en ontvetten, een beetje epoxy aanbrengen ( Uhu endfest, niet snel, wel sterk) en door de epoxy heen schuren, de epoxy voorkomt nieuwe oxidatie.
    Beide vlakken zo behandelen en samenvoegen.
    Zelf nooit getest, maar het proberen waard, succes.
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.368
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    zoals je het aanpakt, en met secondelijm zou mijn go to zijn. Al veel zo gedaan, goeie resultaten. Maar klopt wel: keihard zit het niet vast, laat niets van beweging toe ook.
    Mss optie om eens de gel versie te proberen, wanneer je de stukken eventueel niet goed kunt aandrukken tijdens drogen, zal de gel versie dit wat opvullen.
    Wat natuurlijk erg goed werkt is tec7, maar minder aangenaam werken.
    Tenslotte heb ik wel goeie resultaten gehad om de 2componenten lijm in metaalversie, soms liquid steel of zoiets genoemd. Die is grijs en werkt prima op aluminium en andere metalen. Opschuren nog altijd te doen als voorbereiding.
    Beide laatste opties zijn niet snel en dun, maar soms heb je weinig keuze :)
     
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.725
    Locatie:
    noord-limburg
    Aluminium lijmen en plakken

    Als lijmen zo lastig is met de gangbare lijmen is solderen dan geen optie?
    upload_2023-9-25_18-45-44.jpeg
    De twee stukken vierkant koker zijn 1 mm dik.
    De twee rechthoeken zijn 1,2 mm dik.

    Alles voor modelbouw,
    Willum
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Je hebt inderdaad van die soldeer sticks voor aluminium.

    Ik heb goede resultaten met Bison Combi power lijm,
     
  6. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zelf ben ik fan geworden van de Hovenierslijm van Bostik. Heb ik bij toeval ontdekt nadat ik het over had bij de bouw van onze tuinkamer. Het zit in een koker en met een kitpistool vul ik dan een kleine spuit. Op die manier gebruik ik het voor modelbouw. Lijmt aluminium uitstekend. Het is voor jouw misschien wat omslachtig, maar ik wilde het wel even noemen. Als ik in Arnhem had gewoond had ik je een spuit gebracht :)

    https://www.toolstation.nl/bostik-h...rBp_L2nCXcBqlH7gkxGBnZfHPA9tPeURoCP5QQAvD_BwE
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2023
  7. ThijsH

    ThijsH

    Lid geworden:
    22 mei 2020
    Berichten:
    12
    Locatie:
    arnhem
    Bedankt voor alle reacties! Solderen wil ik nog even niet aan beginnen met 0.5mm aluminium; ik ben bang dat alles dan krom gaat trekken.
    dat idee van Alex is een goede; dikke kit vullen in een kleine spuit. Dan kan je toch wat makkelijker werken. Ik ga ook eens een dikkere variant industrielijm (secondelijm) proberen. Wellicht kan ik daar wat mee winnen. Hoe dunner de lijm, hoe fijner natuurlijk. 2 componenten lijm kan ook werken, maar is vrij duur. Om goed te kunnen mengen heb je toch een bepaalde hoeveelheid nodig, en vaak moet ik meer dan de helft weg gooien na het aanmaken.

    ik ga nog eens wat proberen, en laat jullie de resultaten weten!
     
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.725
    Locatie:
    noord-limburg
    Kromtrekken heel zeker niet.
    Het aluminium komt op zo'n temperatuur dat het uitgloeit.
    Dan zijn echt alle foute spanningen weg.
    Het werkstuk op de foto is immers ook zo gesoldeerd.
    Mooi voorbeeld.

    Dan zijn er nog de siliconen kitten, montagekitten etc. etc.
    Bij het lijmen van kleine en grotere vlakken super.

    Succes met plakken.
    Willum
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.249
    Locatie:
    Thuis
    Loctite 603 werkt super voor alu, niet snel maar wel sterk
    Zelf zou ik gewoon zap groen eerst proberen
     
  10. ThijsH

    ThijsH

    Lid geworden:
    22 mei 2020
    Berichten:
    12
    Locatie:
    arnhem
    ik heb nu MR industriekrachtlijm XXL geprobeerd. Volgens de website zou dit ook geschikt zijn voor Aluminium.
    Gister binnen gekregen, en inderdaad, het werkt! Dit is dikke cyanoacylaat (gel), en werkt bijzonder goed. Ik dacht dat er altijd 1 soort cyanoacrylaat was, maar dit is wel degelijk veel sterker dan de dunnere cyanoacrylaat lijmen.
    Loctite 603 klinkt ook goed. Bedankt voor de tip!
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.368
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Ik zou niet meteen zeggen dat het sterker is. Maar voor de dunnere moeten de onderdelen erg goed p elkaar passen. Gel vult wat op. En los daarvan zal er nog wel verschil zijn in merken types. Zelf geen ervaring daarmee.
     
    pieterjbo vindt dit leuk.
  12. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    554
    Locatie:
    Zwolle
    Probeer eens devcon, wordt ook gebruikt om gaten in aluminium carters te lijmen.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2023

Deel Deze Pagina