And Now for Something Completely Different..de VH-7

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Énke Blériot, 12 nov 2024.

1. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    And Now for Something Completely Different..de VH-7

Ongetwijfeld ken je deze slogan...daar zit de fameuze John Cleese ( Monty Python en Fawlty Towers) achter.

Deze topic titel laat nog niet zien waar het om gaat maar wat ik al wel kan zeggen..het is voor 95% van metaal..en het is so seventies...

En nee..het is geen RC duikboot..

upload_2024-11-12_13-23-25.png

MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zo..de topic titel is aangepast en. ..wat is een VH-7?

Ga je zoeken dan kom je met de registratie VH in Australie uit....kun je daar wat mee?

3. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De VH-7 is van de seventies en werdt indertijd..net als de VH-1 t/m 6 gestuurd met een Simprop 27 Mc set...Nu wil de perfectionist in mij dat dit nu weer gebeurt wat tot gevolg heeft gehad dat het project zeker een half jaar in de koelkast heeft gestaan..Maar.....

....afgelopen maandag gebeurde het schier ondenkbare...ik kon in Dedemsvaart..(hier om de hoek) een zeer complete nog nooit gebruikte Simprop set ophalen...

Man man..wat ben ik er blij mee.. zelfs de garantiebewijzen zitten er nog bij..zijn vast nog wel geldig toch?

Hij is in de early seventies gekocht met 3 servo's

20241114_140244.jpg

En ik moet er nog 1 bij hebben..hoewel niet alle uit de VH- serie werden gestuurd met 4 servo's..er waren er ook bij met slechts 1..maar de VH-7 daar zaten er wel 4 in.

Wie heeft er nog een Tiny- C liggen??

20241114_140302.jpg

De accu's zijn niet goed meer..je kunt laden wat je wilt maar het stroomt er in luttele seconden weer uit...dus er moet nieuw in...moet ik eens fff kijken hoe dat aan te pakken.

Eerst eens zien of ik een andere 12 V voor de zender..en 4,8 met middenaftakking aan de touwtjes kan krijgen en dan maar hopen dat het spul wil speulen...

4. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik denk dat we dat wel voor elkaar krijgen.
    Hoeveel zei je? :rolleyes::rofl:
    Tiny-C.jpg

Énke Blériot vindt dit leuk.
  5. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Mooie set!
    Zie driedraads servo's. Dan is een ontvangeraccu met middenaftakking niet nodig.

6. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Klopt, Nico... :thumbsup:
    Ik dacht dat deze nog met dat stukje hybride print zijn, maar ik kijk morgen wel even.
    En ik heb al zo vaak zenderaccu's in dit model zender vervangen, dat kan (famous last words...) geen groot probleem zijn.

7. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Mooi bruno !

Nico..ik ben niet zo electronisch onderlegd..

En kan het ff niet volgen..wat zit er dan aan die 3e draad van de accu..plus...min..en wat dan?

Ik dacht altijd dat die oude systemen halverwege de accu afgetakt werden voor links en rechtom spanning...niet dus ?

Is dan 3 draads aan de accu voor oudere typen servo,s?..die dan daardoor ook op die rx passen?

8. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Jongens ik geloof dat het begint te dagen.
    De accu heeft een middenaftakking..de servo stekkers zijn met 4 contactstrips waar er 3 van gebruikt worden..dus..deze set kan ook servos handelen die een middenaftakking benodigen en dan heeft zo'n servo 4 draden?

Het lampje ging branden nav de opm van Bruno dat er een ekectronuca plaatje in deze tiny- c zit

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Geel is de middentap

zie boven

Exact.
    Bij de driedraads servo's zie je weliswaar een vierpolige plug (verst weg staat het 1-2 msec signaal (Simprop = zwart) , dan +4,8 V (Simprop = rood), +2,4 V (Simprop = geel) en op het andere uiteinde 0 V (massa, aarde, ground, whatever) (Simprop= blauw)
    O ja, het binnenwerk
    Met inderdaad dat keramische plaatje met opgedampte weerstanden en een soort proto SMD componenten:
    Tiny-C binnenzijde 1.jpg

Tiny-C binnenzijde 2.jpg

Laatst bewerkt: 16 nov 2024
    Raymond-v-M vindt dit leuk.
  10. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De VH-1

Zullen we maar eens met de VH-1 beginnen? Dan komen we vanzelf wel bij de VH-7 en weten we allemaal ook waar dit project naar toe gaat..toch?

In de tijd dat de 1e schermutselingen met RC helies begonnen tw 1968 was Harsewinkel het epicentrum. Daar waren bijeenkomsten waar de bouwsels werden getoond en gevlogen..nee dat zeg ik niet goed..van vliegen was nog geen sprake...dus..er werd een prijs op gezet...Ik weet niet meer precies wat een geldige vlucht was maar in de huidige begrippen peanuts..

Echter een zware opgave toen. In die 1e jaren toen de prijs nog niet van kracht was werd ik gelijk getriggerd door foto;s van de meest waanzinnige helies en bouwsel in de Aeromodeller..ik zal ze nog wel opzoeken.

Tja...zal ik ook meedoen met een helie zoals we die gebruikelijk kennen..aangedreven hoofdrotor en een torsie compensatie staartrotor..Nee.nog niet.. Ik wou eerst eens kijken of ik een Vrije Vlucht heli met torsie reactie RC kon maken..en dan alleen maar met de motorregeling.

VV helies bestonden al heel lang en wanneer ik met de gasregeling iets in te brengen had qua hoogte en duur dan was ik al wat op weg.

De VH-1 van 1969 was van bescheiden afmeting..ik denk iets van 1,25 meter rotor en waarschijnlijk 5 á 7 cc motor. Er zit een contra gewicht tegenover de cilinder in de vorm van een cilinder en de tank zat ook bij de rotor. De werking: door de prop reactie kracht gaat de rotor draaien ( tegengesteld) en creëert de lift.

Het ding ging mede door het grondeffect..een beetje op een bubble staan..alle kanten op en de wielen hadden moeite in het gras met zijdelingse bewegingen.. Het veld is het 2e veld van de Noord Veluwse Luchtvaart Club ..het Waterwin gebied bij Wezep en de club was enkele jaren er voor opgericht door Hans de Vries, Lammer Jan Beumer ( de eigenaar van de Fleet waar we het in een ander topic over hebben en ondergetekende. Ons 1e veld was de openbare heide de Renderklippen bij Heerde.

Dit was dus een echt modelvliegveld die we zelf met vereende krachten hadden laten ontstaan uit een soort van bospartij met rond de 10% bomen..dus zwaar werk en grote machines er bij..onder het toeziend oog van de betreffende boswachter..ja..toen kon alles nog.

20241114_143733.jpg

Om dat haken in het gras te voorkomen ging ik naar de parkeer plaats een zandplaat en YES!!..hij kon zijdelingse bewegingen aan en de parkeerplaats omzoomd door bos was een mooie windstille plek.

20241114_143743.jpg

Ik heb er gigantische hoogtes mee weten te bereiken..wel 25 cm..!! Hier is die iets van 5 tot 10 cm van de grond..Er zit dus geen staartrotor op en de hele heli roteerde ook een beetje..

20241114_143759.jpg

11. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Raymond-v-M, janhein en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  12. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Een spannende middag

Het hele project valt of staat dus met de werking van de Simprop set..want anders is het niet authentiek..

Gisteren heb ik de 50 jaar oude accu's geladen zonder enige verwachting van de goede werking..maar ook al zouden ze nog sap leveren..dan worden ze alsnog vervanging.

De 12 Volt zender accu valt terug naar 6 volt zodra van de meerdere uren lading af..en de Rx accu..die houd er 4,8 V op zoals het hoort..

20241116_144739.jpg

Het moment van de waarheid..zouden de transistors na die 50 jaren verroest zijn:

We gaan wat jaren verder dan de VH serie en komen in 1993 terecht...bij de Sikorsky VS-300

193378-05f467f834442817d4551e82ac665a9f.png

Jonge jonge wat vliegt dat mooi..een echte boodschappen haler..

Dus ik ging ook aan de slag..1700 mm rotor dia...26 cc Olson & Rice benzine motor met repeteer starter en geforceerde koeling..iets van 7 kg startgewicht. Ik heb er vele rondjes mee gevlogen en elke vlucht was starten..1 rondje en gelijk weer landen..dwz..100 keer aanvliegen..shit weer te veel reactie op de staart..doorstarten en..pfff..weer net op tijd aan dek want de tank zou best al eens bijna leeg kunnen zijn van al die naderingen.

Hier kort na de 1e hopjes op het naburige speelveldje..de heli meeting in Ermelo in 1993:

En..alles helemaal zelf gemaakt..frame..mechaniek..alles..en dat natuurlijk zonder gyro...opletten...mm werk op de sticks...

janhein, HansH en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  13. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zullen we eens naar de VH-2 gaan..ja ik weet het..we zijn nog lang niet bij de opnieuw te bouwen VH-7

Maar er moet ook nog zoveel gesjacherd worden voor wat kant en klaar vintage parts..ik ga als het fff kan niet net als toen alles en alles zelf draaien en frezen..en hier en daar bv wat seventies Schluter spul zou me mooi op weg helpen.

Goed de VH-2

Na het giga succes met de Nr 1..die 25 cm hoogte..was het tijd voor weer een torsie reactie heli..maar dan met een 2e motor...voor de staartrotor..

1500 mm rotor en een 10 cc bovenop..

20241116_170743.jpg

Een wonder van techniek.. met een contragewicht deels als dummy motor...

20241116_170751.jpg

De houten romp had zelfs een cockpit..met beglazing!!...

20241116_170816.jpg

De 0,8 cc Cox motor in de neus dreef de staart rotor aan..geen toeren regeling maar wel bladvestelling...

20241116_170825.jpg

En het werkte..dwz zie die staartrotor eens spinnen..

20241116_170807.jpg

De helden van het veld..ze durfden dat monster zomaar vast te houden..ondanks dat het zomaar uit elkaar kon spatten...

20241116_170833.jpg

Tussen de touwen..en voorzichtig gas geven...

20241116_170840.jpg

Is dit van de grond af??? ..ja..dit mag zo genoemd worden..wel nog met het neuswiel op moeder aarde..voor alle zekerheid...

20241116_170846.jpg

Hij heeft heel wat uurtjes gedraaid maar echt vliegen..nee..dan ging er weer dit mis..dan weer dat..maar leuk was het wel!!!

14. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Zie ik het nou goed? Is dat een SuperTigre V60 ?
    Laat die nou ook bij mij een belangrijk deel van mijn loopbaan hebben voortgestuwd...
    Zo, en nu weer On Topic...:yes:

15. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het zou zomaar kunnen Bruno...ach die goed oude tijd..leuke foto's heb je daar geplaatst..zullen we de Tardis startklaar maken? Gaan we met zijn drieën naar de seventies!! (Dr Who nemen we ook mee..voor alle zekerheid)...

upload_2024-11-16_18-26-0.png

16. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    600 km autorijden volstaat... en je bent weer op de Wasserkuppe.
    Alleen dat bijna schouderlange haar, dat wil niet meer zo...:rofl::rofl::rofl:
    1973:
    2024:

Énke Blériot vindt dit leuk.
  17. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Jongens..hoe meer er hier tussendoor gelult wordt ..hoe langer het duurt voor dat we bij de Nr 7 zijn..en dat is ook de bedoeling..dus kom maar op...

Iemand van jullie nog wel eens een klap van de heli wieken gehad in de seventies???

18. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Nee, mijn heli avonturen beginnen pas in de jaren 10....
    10?:eek: Ja... na 2010.

Met dank -voor de foto- aan mijn zwager Kees:
    3.jpg

M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  19. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Kan zo meedoen in "Het perfecte plaatje" 12 punten van de jury!!!!

Uh..zit dat nog een beetje zo'n shirt van de Action..??

Moet hoogst waarschijnlijk gedroogd worden aan 2 lijnen??

20. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Nou, het is originele, Hongaarse kwaliteit.
    En ik heb het -zoals hier bewezen- hiermee verdiend:

M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina