Ankerlier / Ankerketting / Anker

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Blusboot_1100, 4 mei 2005.

1. Ik ben nu klaar met mijn ankerlier.

Ik heb niet de vallende gemaakt.
    Ik heb er wel de tekening van, maar ik ben nog maar een beginner dus dat komt later als de boot in het water ligt, of in een andere boot. Ik heb gewoon de ankerlier gemaakt zoals Robbe dat heeft beschreven.

Nu heb ik 2 vragen: Hoe maak je laatste schakel van je ketting aan je anker en aan je ankerlier? Ik zat zelf te denken aan vistuig! Is dat een gek idee?

En hoe lang moet een ankerketting zijn van een werkende ankerlier?

Groetjes en Alvast bedankt

Eelko (Bouwer Dusseldorf)

2. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Eelco, als je een anker hebt met een gaatje in de stok: nylon visdraad. Lekker sterk, nauwelijks zichtbaar.
    Hoe lang de ketting moet zijn...
    Dat ligt er een beetje aan. sommige collega's hangen een meter ketting aan hun anker omdat hun model ook voor anker moet kunnen liggen. Dit is in de praktijk echter wat moeilijk, omdat de verhoudingen anders zijn. Ik heb tenminste nog nooit een modelschip mooi voor anker zien liggen zonder te verlijeren...
    Anderen doen het zo: ze maken de ankerketting zolang dat het anker mooi valt tot het niet meer zichtbaar is, maar in feite los in het water hangt.
    Da's ook een optie; je loopt tenminste niet het risico dat je bij het inlieren een ouwe schoen uit de bodem trekt, of een geraamte met z'n schaatsen nog aan... 8O

3. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    ik had op mijn PT 15 een zelfgemaakt anker. deze was van blik dus kon ik er een mooi oogje aan maken waarmee hij aan de ketting zat. ik had eerst ongeveer 40 cm ketting en daarna nog een meter of wat touw. word in het echt ook vaak gedaan.
    dit anker bleef bij ons in de sloot heel goed in de modder zitten, kon in princiepe mijn boot laten liggen en weglopen.

Groeten Halmar

4. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Ik had op de Bothniaborg 162 CM lang ook een werkend anker met 10 meter ketting.
    Je moet als het 1 meter diep is 3 meter ketting steken anders houd een anker niet.
    Maar op een klein schip zou ik hem niet werkend maken als je anker vast komt te zitten zal je moeten zwemmen of je trekt je schip onder water.

Voor de show kan het altijd.

5. Tom Boere

Tom Boere

Lid geworden:
    1 okt 2004
    Ik zou gaan voor de optie zoals al door Roel is omschreven, anker laten vallen ( zakken ) tot zo'n 10 / 20 cm. onder water echt voor anker gaan wordt toch wat moelijker met een modelboot, het gewicht van een anker is op schaal al vaak veels te weinig, je weet vaak de diepte niet en als je pech hebt hangt er troep aan bij het ophalen en krijg je hem niet meer omhoog of breekt er van alles af........

Tom Boere

6. marcobreen

marcobreen

Lid geworden:
    3 apr 2005
    helemaal eens met jan vos, voor je het weet ben je het anker kwijt, zou zonde wezen van het werk. vindt trouwens mooier als een anker op zijn plaats hangt en de kettingen mooi over dek lopen. :lol:[font=Arial, sans-serif][/font]

Deel Deze Pagina