Ankerlier / Ankerketting / Anker

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Blusboot_1100, 4 mei 2005.

1. Ik ben nu klaar met mijn ankerlier.

Ik heb niet de vallende gemaakt.
    Ik heb er wel de tekening van, maar ik ben nog maar een beginner dus dat komt later als de boot in het water ligt, of in een andere boot. Ik heb gewoon de ankerlier gemaakt zoals Robbe dat heeft beschreven.

Nu heb ik 2 vragen: Hoe maak je laatste schakel van je ketting aan je anker en aan je ankerlier? Ik zat zelf te denken aan vistuig! Is dat een gek idee?

En hoe lang moet een ankerketting zijn van een werkende ankerlier?

Groetjes en Alvast bedankt

Eelko (Bouwer Dusseldorf)

2. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Eelco, als je een anker hebt met een gaatje in de stok: nylon visdraad. Lekker sterk, nauwelijks zichtbaar.
    Hoe lang de ketting moet zijn...
    Dat ligt er een beetje aan. sommige collega's hangen een meter ketting aan hun anker omdat hun model ook voor anker moet kunnen liggen. Dit is in de praktijk echter wat moeilijk, omdat de verhoudingen anders zijn. Ik heb tenminste nog nooit een modelschip mooi voor anker zien liggen zonder te verlijeren...
    Anderen doen het zo: ze maken de ankerketting zolang dat het anker mooi valt tot het niet meer zichtbaar is, maar in feite los in het water hangt.
    Da's ook een optie; je loopt tenminste niet het risico dat je bij het inlieren een ouwe schoen uit de bodem trekt, of een geraamte met z'n schaatsen nog aan... 8O

3. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    ik had op mijn PT 15 een zelfgemaakt anker. deze was van blik dus kon ik er een mooi oogje aan maken waarmee hij aan de ketting zat. ik had eerst ongeveer 40 cm ketting en daarna nog een meter of wat touw. word in het echt ook vaak gedaan.
    dit anker bleef bij ons in de sloot heel goed in de modder zitten, kon in princiepe mijn boot laten liggen en weglopen.

Groeten Halmar

4. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden: