Antieke Multiplex mc3030 upgraden?

Wie heeft hier een mening over? Of een goed advies?
Ik ben in 1994 gestopt met modelvliegen en had toen een mc3030 van Multiplex op 35 Mhz. Nu wil ik een quadrocopter bouwen en luchtfoto's- en video's maken.
Ik begreep dat ik de mc3030 kan laten voorzien van een 2,4Mhz RF module.
En ik moet een nieuwe accu kopen natuurlijk, een nieuwe ontvanger en servo's.
Vraag: zou het misschien handiger zijn om gewoon een complete nieuwe set te kopen? Is dat niet voordeliger en/of beter?
Bedankt voor bruikbare reacties.

Beter is het niet persé, een 3030 met deze module/ontvanger combinatie is een prima 2,4 GHz zender.
Of het goedkoper is zou je zelf uit kunnen zoeken door naar aanbiedingen te zoeken. Ik heb vorig jaar een Multiplex Royal Pro gekocht, en ben daar erg tevreden mee, maar ik gebruik mijn 3010/35 MHz ook nog steeds. De Royal Pro is wel merkbaar lichter.
Ga je naar andere merken, dan kan het een heel stuk goedkoper worden, maar een bekend spreekwoord zegt niet voor niets "alle waar naar zijn geld".
Wat je misschien al weet: de keuze van een merk bepaald dat je in het algemeen voor extra ontvangers bij dat merk moet blijven.

Laatst bewerkt:
Voordeel van een 3030 is dat je heel veel mix programma's kunt maken. Die vind je alleen bij de high-end (en dus dure) zenders. Ombouwen naar 2.4GHz gaat perfect (bijv van Jeti); een modelvlieger die ik ken gebruikt een omgebouwde 3030 en is er heel erg tevreden over.

Wel een tip; laat de 3030 eerst goed nakijken, de potmeters van de sticks kunnen wel eens flink versleten zijn. Die worden niet standaard vervangen en daarom moet je er speciaal om vragen.

Bedankt voor de reacties! Het lijkt de moeite waard te zijn. Ik ga eens wat prijzen op een rijtje zetten, maar ik denk dat mijn 3030 de voorkeur krijgt boven een goedkoop zendertje.
Er is wel veel veranderd in die 18 jaar!
Martien

... Wel een tip; laat de 3030 eerst goed nakijken, de potmeters van de sticks kunnen wel eens flink versleten zijn. Die worden niet standaard vervangen en daarom moet je er speciaal om vragen.
Gebruiker Corrien (Jan) is de servicedienst voor Multiplex/Hitec, Grauper/JR, Robbe/Futabe en Simprop.
Contactgegevens
http://www.multiplex-rc.de/service/service-adressen.html

Ook nieuwe accu's (laten) plaatsen, die uit '94 zijn dood, zelfs al zou je nog spanning meten.

Gezocht op discussies met mc3030 OR "mc 3030" OR "mc-3030" OR 3030 in de titel, binnen het elektronica subforum:

Zoeken binnen titel, op naam, datum etc. kun je met de uitgebreide zoekfunctie: rechtermuisklik op de gewone zoek, vervolgens openen in nieuw venster. Je kunt de zoek verder beperken tot een aantal subfora, betreffende subfora aanklikken terwijl je ctrl-toets ingedrukt houdt.
Meer (forum)zoektips/zoekmogelijkheden, ook zeeeeeer nuttig voor Google/IxQuick, in de
FAQ zoekfunctie

Die ombouw modules met de bijbehorende ontvanger zijn niet zo erg duur dus of een complete nieuwe set goedkoper zal zijn durf ik niet te zeggen.
De MC3030 was een zeer goede zender. Was??? Sorry IS nog steeds een zeer goede zender. Je kent die zender al van jaren terug dus je weet wat hij allemaal kan en hoe je hem programmeren moet. Waarom zou je hem weg doen?
Er bestaan diverse modules waarmee je deze zender kan ombouwen naar de moderne 2,4GHz band. De kosten van die modules vallen dus over het algemeen best mee en er is ondertussen ook al een behoorlijke ervaring met die modules. Hier op het forum zijn heel wat mensen die hun zender omgebouwd hebben en die dus al een jaar of meer ervaring met die module(s) hebben. Zij zullen je hun ervaring kunnen vertellen en zo kan je zelf beslissen welke module je zelf wilt gaan gebruiken.

Zelf had ik jaren lang erg goede ervaringen met mijn MC3030.
Helaas, na overschakeling naar Futaba, vanwege het feit dat Multiplex zo lang heeft gewacht met 2,4 Ghz, bleef hij verweesd in de kast liggen.
Ook had ik voor onze zoon een Spektrum DX6i gekocht waarmee we Spektrum vlogen. Omdat hij gestopt was, gebruikte ik deze zender ondertussen voor de BNF toestelletjes. Tot ik opeens meer toestellen had dan er in de DX6i konden. Na lang twijfelen kocht ik me bijna een DX8. Tot ik opeens in Nistelrode een cataloog van Spektrum/Horizon in de handen kreeg en zag dat er een ombouwsetje bestond waarmee de MC3030 naar Spektrum kon omgebouwd worden. Je hoeft enkel één gaatje te boren en de antenne te vervangen en de module te switchen naar de Spektrum module. That's it ! Werkt ondertussen heel erg goed en vooral door de hoge instelmogelijkheden van de MC3030 nog steeds een pareltje.
Ik heb ook de NiMh batterij vervangen door een 4900 mAh 2S1P lipo en daar kan ik hééééééééééééél lang mee vliegen !
Zelf zou ik dus ook denken voor jou om hem gewoon om te bouwen (al dan niet Spektrum of Multiplex).

En mocht je ondanks het bovenstaande je cellen liever vervangen door NiMH cellen, neem dan Sanyo Eneloop cellen, lage zelfontlading.

Ik heb naast nijn 3010 die omgebouwd is naar spektrum en mijn 3030 die omgebouwd is naar M-link met telemetriescherm, beide voorzien van een lipo, nog een 4000 liggen die ik 2dehands gekocht heb. Ik heb hem nog niet omgebouwd omdat ik ook de nieuwe profi TX in bestelling heb. de 4000 mag weg als er een liefhebber voor is.

Ik heb naast nijn 3010 die omgebouwd is naar spektrum en mijn 3030 die omgebouwd is naar M-link met telemetriescherm, beide voorzien van een lipo, nog een 4000 liggen die ik 2dehands gekocht heb. Ik heb hem nog niet omgebouwd omdat ik ook de nieuwe profi TX in bestelling heb. de 4000 mag weg als er een liefhebber voor is.
Hoeveel wil je er voor hebben?

Back