Ass. Bouw Zeven Provinciën 1:10 Bataviawerf

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ronvanleeuwen54, 19 aug 2014.

1. ronvanleeuwen54

ronvanleeuwen54

Lid geworden:
    22 okt 2012
    Beste medebouwers,

We hebben inmiddels twee zeer succesvolle dagen achter de rug op uitnodiging van de Bataviawerf te Lelystad om met name de vorderingen te bewonderen van de bouw van een model van de Zeven Provinciën op schaal 1:10.

Ik mag met zekerheid stellen dat deze dagen een succes waren gezien de vele positieve reacties en dat dit ook naar meer smaakt.

Gastheren Ted Janssens en Wout Gelmers hebben ons uitvoerig en geestdriftig verteld over hun motivatie hoe dit schip tot een succes te maken.
    Hierbij zijn wij, forumleden van modelbouwforum.nl gevraagd een (vrijwillige) bijdrage en inzet te gaan leveren aan de bouw van dit prachtige schip. Met name de vervaardiging van kleinere onderdelen die ook thuis kunnen worden gemaakt hebben de voorkeur. Gedacht wordt aan zaken als tonnen (van echte duigen) meubilair, gebruiksvoorwerpen, rolpaarden enz , enz. maar ook voor het maken van alle zeilen is veel behoefte aan onze medewerking. Ik vind het een hele eer moet ik persoonlijk meedelen en zal me zeker inzetten.

Materialen en tekeningen zullen door de Bataviawerf worden geregeld en toegezonden want ter plekke assistentie verlenen zal, gezien de afstand, voor de meesten van jullie een probleem worden.

Om eerst een beeld te krijgen hoeveel serieuze deelnemers daadwerkelijk hun inzet willen tonen verzoek ik jullie vriendelijk via onderstaande link voorlopig bijgaand aanmeldingsformulier in te vullen zodat we weten wat de inzet zal worden en wie wat zou willen gaan doen. https://ronvanleeuwen54.wufoo.com/forms/aanmelding-bijdrage-bouw-zeven-provincien/

Nogmaals met klem: Je zit nergens aan vast wanneer je dit invult maar we gaan er wel van uit dat, wanneer je dit invult je serieus hebt nagedacht of je daadwerkelijk de tijd en de motivatie kunt opbrengen om hieraan mee te doen.

Dus, heb je zin en tijd, schrijf je in!!

2. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Ron,

met pijn in het hart moet ik helaas afzien van het verzoek. De ambities en nieuwe doelstellingen van de Batavia werf en vooral het schip in schaal 1:10 maken me enorm enthousiast. De komende jaren heb ik echter nog genoeg plannen, met name mijn belofte een bijdrage te leveren aan het 2017 diorama en ook de Eenhoorn, inmiddels al een project van drie jaar, hoop ik ook ergens dit decennium nog af te maken. Tegen de tijd dat de grijze haren de overhand gaan krijgen zal ik misschien ooit zelf nog eens de 7P in een kleinere schaal gaan bouwen.

Ik wens de bouwers die er wel een bijdrage aan gaan leveren in elk geval veel bouwplezier en succes en zal het met veel interesse blijven volgen.

Grt
    Diederik

3. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik weet niet wat er aan tekenwerk beschikbaar is. Ik kan het eventueel het één en ander digitaliseren en maatvoeren. Omzetten naar 3D. Dat soort dingen. Ik zag b.v. een paar mallen van blokken voor de batavia liggen. Die kunnen verschaald worden. Dan hebben de verschillende partijen dezelfde uitgangspunten in bv pdf formaat beschikbaar.

4. ronvanleeuwen54

ronvanleeuwen54

Lid geworden:
    22 okt 2012
    Hoi Hans, ik heb een korte opsomming gegeven wat in principe mogelijk zou kunnen zijn. Geef zelf aan wat je wel en niet zou willen, kunnen. Het is nog maar een eerste opzet om te kijken hoe de motivatie ligt bij de forumleden. Het gaat uiteraard om kleinere zaken die thuis kunnen worden vervaardigd. Afgelopen zaterdag werd al gevraagd of er iemand is die tonnen zou kunnen maken van echte duigen en ringen. Best een uitdaging.

5. Mathieu375

Mathieu375

Lid geworden:
    9 feb 2014
    foto's bezoek 7 Provinciën in aanbouw.

Hallo allemaal,

Ik heb een berg foto's gemaakt 16 augustus op de werf.
    Natuurlijk niet allemaal interessant voor ieder, maar wie weet zit er een leuke bij voor je. Deze kun je dan er tussen uit vissen en de rest overboord kieperen.

Bij interesse stuur me je mail adres en zal de link versturen via "WeTransfer".

Groetjes, Mathieu Rol. (Tweede van links groepsfoto)

6. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ligt er al aan hoe breed je het ziet. Misschien is er ook behoefte aan historisch onderzoek. Boeken doorneuzen e.d. Wie weet hebben ze wel archieven die niet online beschikbaar zijn. Misschien hebben ze daar op de werf ook gedachten over.

7. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Ron - hoe groot moet zo'n tonnetje worden?

8. ronvanleeuwen54

ronvanleeuwen54

Lid geworden:
    22 okt 2012
    Tja, ligt eraan waar het voor diende denk ik. Een waterton is wel een 70 cm tot een meter dus haal daar een 0 af. Kruitvaatjes waren kleiner.
    Men had zaterdag gedraaide vaten liggen die zeker 10 cm lang waren. Ik denk dat er eerst maar een methode moet worden gevonden om exacte duiten te maken 1:10. Er is wel een youtube filmpje in de rubriek "how it is made". [media=youtube]3LBGPKgQ2ac[/media]. Misschien is dat een begin

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Jongens, geprobeerd een tonnetje te maken:

Lastig dingetje - de duigen moeten goed gelijk zijn om een dichte ton te geven. Daar moet ik nog even op stoeien.

Ton is 8 cm hoog.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik was ook al een beetje aan het rondkijken. Je ton ziet er al goed uit. Ik hoop nog wat gegevens te vinden zodat ik eerst een opzetje kan tekenen. Ik zat te denken aan een metalen sjabloon om de duigen een beetje in dezelfde vorm te krijgen. Filmpjes zijn er in ieder geval genoeg te vinden.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Die vorm van de duigen is een belangrijke. Je kunt ze gewoon afschuinen waardoor een vrij "hoekige" ton ontstaat, maar die zijn niet zo mooi in vorm. De duig moet dus een soort van paraboolvorm hebben. Ik had dat uit de losse pols erin geschuurd, maar een sjabloon is belangrijk.

Ik ben begonnnen met een ronde schijf hout in het midden, heb daartegen de duigen geplakt (houten roerstaafjes van 8 cm lengte, 6 mm breedte, ca. mm dik. op het oog in vorm geschuurd.

Daarna het deksetje in diameter berekend en gemaakt en met tyraps de duigen naar elkaar toegetrokken. Uit strookjes zink van 0,4 mm dik de duigen geknipt, gesoldeerd en deze eroverheen geschoven.

Ga een tweede maken - probeer hier wat nauwkeuriger te zijn

12. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    In principe heb je 3 maten nodig. De hoogte van het vat en de diameters van midden en uiteinden. Daarmee kan je de omtrekken bepalen en die delen door het aantal duigen.
    Ik ben een aantal maten tegengekomen

Dear Modelling friends; I'm attaching a reply sent to me by Mr. Andrew Bains, Curator, HMS Victory
    regarding the sizes of different casks. I trust you'll find this info. usefull.
    Dear Mr Pollex,
    Thank you for your enquiry. The dimensions you require, given in the order diameter at the head,
    diameter at the bilge, height are:

Barrel 1' 9" 2' 1" 2’ 7”
    Hogshead 1’ 11” 2’ 4” 3’ 0”
    Puncheon 2’ 1” 2’ 4” 3’ 5”

Hoeveel duigen heb je gebruikt? Dan kan ik wel een inschatting maken van de vorm van een duig en die in pdf mailen.

13. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Volgens het filmpje hebben ze 25-30 duigen nodig. Ik ben van een barrel met 25 duigen uitgegaan, die komt aardig overeen met de 8cm hoogte 1:10. De latjes zijn in het midden dan 8mm breed en aan de uiteinden 6,7mm.

14. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Ik was van plan 30 duigen te nemen, maar omdat ik het middenrondje iets te groot had werden het er 32 duigen.

Midden 6 mm - aan de uiteinden ongeveer 5 mm (4,75 exact). Maar ik heb een beetje uit de losse pols geschuurd.

Tweede poging is 5 mm brede duigen in het midden - 24 stuks. aan de uiteinde wil ik 4 mm breedte per duig houden.

Tweede ton wordt 7 cm hoog.

Laatst bewerkt: 22 aug 2014
  15. ronvanleeuwen54

ronvanleeuwen54

Lid geworden:
    22 okt 2012
  16. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik ben ook wat aan het stoeien geweest met een tonnetje. De duigen maken viel niet tegen. Daarna werd het lastiger. Ik had een cirkel in een stukje hout gefreesd met het idee de duigen daarin te zetten en dan de boel op te spannen. Het plaatsen ging nog goed.

Bij het opspannen kwam ik steeds handen tekort en het bleeg fout gaan. Vandaag een poging met plakband gedaan en dat ging beter.

Ik had alleen wat aluminium liggen dus de hoepels zijn een eerste proefje om te kijken of de diameters een beetje kloppen. Naar mijn weten kan je aluminium niet solderen dus heb ik het even vastgezet met een paar spijkertjes.
    Volgende uitdaging wordt de duigen weet naar elkaar trekken en de andere twee hoepels eroverheen te zetten. Daar moet ik nog wat voor verzinnen.

17. ronvanleeuwen54

ronvanleeuwen54

Lid geworden:
    22 okt 2012
    Gaat de goede kant op Erik. Is een simpele tyrap of twee waar je om en om spanning op zet misschien een hulpmiddel om de boel bij elkaar te trekken? Of een lus van dun koperdraad dat je omslaat en aandraait

18. furioza

furioza

Lid geworden:
    17 aug 2010
    Welk hout gebruik je? Als het geen looghout is kan ik je water met 30% amoniac adviseren. Mooi in laten weken. Dan buigt het goed en makkelijk. :yes:

19. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik geloof dat het teak is. Komt uit een afval meubeltje. Laten weken hou ik achter de hand. Ik wil eerst eens kijken of ik het met warmte kan doen zoals in het filmpje. Dubbele tywrap is een poging waard. Dan kan ik het mooi rond aanspannen. Zal wel problemen geven in combinatie met warmte. Ik kan nog kijken of ik eerst de hoepels er rond kan zetten en dan met warmte de duigen wat laten zetten.

20. furioza

furioza

Lid geworden:
    17 aug 2010
    Teak kan niet met ammoniak. Tenzij je het hout zwart wilt hebben. De reactie tussen de zuren in het hout en ammoniak maakt het hout zwart.

Deel Deze Pagina