Ass. Bouw Zeven Provinciën 1:10 Bataviawerf

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ronvanleeuwen54, 19 aug 2014.

1. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    voor het achtersteven ben ik eens bij van yk gaan kijken en die maakt het niet smaller daar is het gewoon 15 of 17 cm dik. denk dat witse daar tog wel een fout heeft staan van 17,5cm, buiten 3,7. wat mischien wel kan zijn en dat geloof ik eerder dat het achteraan 3.7 smaller is dan van voor

2. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Als ik dit zoallemaal lees, met 3,7 en ² en @ en duims enzo (niet te vergeten # en ^%) dan moet ik ook maar gauw "scheeps" gaan leren geloof ik...:rolleyes:

3. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    ben net klaar nu en heb 4 spanten getekent .
    heb er 11 uur aan gezeten :)

4. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Tijd vliegt als je er mee bezig bent. Ik moest vandaag overwerken dus ben er nog niet aan toegekomen.

5. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    ff kijken wat er uit komt

6. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009

de platte bodem is aan het voorsteven relatief zoals je op deze tekening kan zien loopt het vlak ( bodem ) redelijk hoog in het voorsteven het zal dus gebouwt moeten worden als een vlakbouw of anders gaat er niets van terecht komen .

geen kleine uitdaging als ik het zo bekijk

7. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Anders moet je de tekeningen van Otte Blom er nog eens op nakijken. Daar ligt de ronding van de bodem wat terug t.o.v. de steven. Daartegen zitten wat planken die de overgang bodem richting steven uitvullen. Bij de boot van de Vasa is dat ook zo.

8. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    thx erik zal ik zeker eerst eens gaan doen.

hmm wat hij daar tekent in het vlak ? ik geloof er niet echt in.

en het is ook een sloep en geen boot zijn achtersteven staat op de kiel.

9. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    zag dat bij de sloep van de wasa ook hetzelvde beplankt is misschien heeft oto het daar ook gezien en zal het toch wel juist zijn.

wie houd de facebook van de 7 pro open ?
    er is maar weinig feedback als je een vraag stelt of zijn ze zo druk met bouwen bezig :)

10. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Geen idee. Best frustrerend ook. We hebben in het verleden ook wel eens naar afmetingen van vaten gevraagd. Niets van gehoord dus zelf met wat maten van vaten van de Vasa aan de slag gegaan. Blijkbaar zijn er gegevens want er zijn er al een stuk of 8 gedraaid.

Ook op andere vragen heb ik weinig reactie gekregen. Ik ga het maar even op een laag pitje zetten.

11. Mathieu375

Mathieu375

Lid geworden:
    9 feb 2014
    Alweer een paar keer op de werf geweest, wordt heel gedreven gewerkt heb ik gezien.
    Afgelopen dinsdag was er bezoek van Menno Leenstra, kan wel zeggen een oude bekende op de werf. Samen met Willem Vos zijn zij vanaf het begin van de Batavia positief aanwezig geweest. Heeft ook interessante stukjes in de Cahiers geschreven.
    Met Aemiele (de zeilmaker, nu bezig met de zeilen van de 7 Provinciën 1:10) en Menno een heel leerzame dag gehad. Wat een kennis heeft die man. Mede door zijn informatie kunnen we nu de zeilen op de goede maat en juistheid verder gaan maken.

Verder nog met Woud en Ted gesproken. Die zijn heel blij met wat ze allemaal op het forum zien en zullen zeer binnenkort reageren.
    Het zijn geen computer mensen, de tijd die ze hebben steken ze in de werf dus dat wil nog wel eens haperen in de berichtgeving. Maar er is hout beschikbaar, ligt al wat klaar, en Ron zal dit verder coördineren. (Bedankt Ron.)

Zou zeggen laat het lage pitje maar weer opstoken.

Laatst bewerkt: 16 nov 2014
  12. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    thx voor de briefing mathieu

het zou mooi zijn als ze 1 x per week een beetje tijt zouden maken voor de vragen die er zijn proberen te beantwoorden zodat er later niet te veel misverstanden zijn kwa hoe zij het willen.

wel mooi dat je van een oude rot kan leren hoe het juist moet ( naai ze :) de zeilen dan )

13. Ted

Ted

Lid geworden:
    2 jun 2014
    Heren,

Ik probeer echt regelmatig op het forum te kijken maar het komt er niet altijd van.
    Als er vragen zijn aan mij of aan de werf probeer ze dan voor mij duidelijk te stellen of mail ze mij persoonlijk dat zie ik in ieder geval en beantwoordt het waarschijnlijk veel sneller.
    Als je van ons hout nodig hebt laat het even weten wat je precies wil hebben.
    Ik zal dan proberen het zo snel mogelijk bij jullie te krijgen.
    De gedraaide vaten komen achter in het ruim, vaten gemaakt van duigen komen vooraan te staan. Mail me en je krijgt de maten.
    Ook voor scheepskisten en rolpaarden mail aub.
    Als er mensen zijn die hangmatten willen/ kunnen maken mail aub.

groeten
    Ted

tedjanssens@kpnplanet.nl

14. Ted

Ted

Lid geworden:
    2 jun 2014
    Heren, Erik,

Ik begrijp dat je al wat getekend hebt, kan ik dit ergens vinden?
    Ik begrijp dat er iemand(en ) een boot of een sloep wil bouwen, laat me ff weten wat je denkt nodig te hebben aan hout

Gr Ted.
    tedjanssens@kpnplanet.nl

15. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ted,

Ik zal in een mail de vragen naar je sturen. Ik wil de antwoorden wel hier in het forum plaatsen zodat iedereen van dezelfde informatie uit kan gaan en er geen dubbel werk of zo wordt verricht. En naar mijn mening schuilt de kracht van het uitzoekwerk ook in het forum. Niet iedereen heeft dezelfde naslagwerken liggen en uitwisselen van informatie en ideeën en tips en trucks kunnen tot betere resultaten leiden. Aangezien de bronnen elkaar tegen kunnen spreken zal de werf af en toe een knoop door moeten hakken die naar hun mening het beste bij het 7P model past. Daar kan dan weer op voortgeborduurd worden.

16. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    De eerste gegevens zijn binnen.

BLOKKEN

Van de blokken hebben we wel tekeningen maar nog geen aantallen, woensdag hoop ik ook deze te krijgen

VATEN
    Bijgaand de maten van de vaten zoals we die op dit moment hebben.
    Alle vaten hebben stalen/ ijzeren banden behalve de kruitvaten deze hebben tenen hoepels
    Aan boord van deze schepen waren er voor alle soorten waren andere vaten zodat ze in het ruim bijna blindelings gepakt konden worden.
    Vaten waren er voor water, diverse soorten wijn, diverse soorten bier, olie, kalk, kruit, kogels, nagels, vlees, vis, groenten, bonen, brood, enz.

SLOEP/WERKBOOT

Betreft de sloep en de werkboot op dit moment hebben we 2 vragen uitstaan naar tekeningen bij diverse musea.
    Gezien onze goede relatie met de Wasa werf verwacht ik daar ook een reactie van, op dit moment dus even geduld.

Ik zal de vaten en kuipen in aanzicht tekenen om een eerste idee te geven. De lijst bevat zo'n 20 verschillende vaten en 5 kuipen.

17. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Is er nog iemand met een wiskunde knobbel? Een deel van de vaat afmetingen is gebaseerd op dit document Handleiding tot de verificatie van het vaatwerk - J. Tieleman - Google Boeken

Eerst dacht ik dat het maten in mm waren, maar het is in strepen. Daar had ik nog niet van gehoord. De buik middenlijn is bv 641 streep, de bodem middenlijn 531 streep en de hoogte 695 streep. De buik omtrek is 212,7 duim, maar daar wordt ook 18 streep duig dikte aan gerelateerd.
    Net nog op wikepedia gekeken, maar blijkbaar is een streep toch een mm
    Een streep was een in Nederland gebruikte lengtemaat.
    Bij de invoering van het Nederlands metriek stelsel in 1820 werd de lengte van een streep vastgesteld op 1 duizendste el, ofwel 1 millimeter.
    In 1870 werd de streep afgeschaft en raakte de naam millimeter in gebruik.
    Maar dan kom ik niet aan de inhoud. De opgegeven maten betreffen een 200 kan vat. Een kan zou dan 1,4 tot 2 liter zijn. Dus een ton van 280-400 liter. Maar als ik het grof uitreken met mm, dan kom ik op 154 liter.
    De andere vaten heb ik wel opgezet. Die lijken modernere maten te hebben.

Als ik die nareken, kom ik wel in de buurt van de opgegeven inhoud.

Als voorbeeld 2 100 liter vaten.
    hoog 700mm, breed buik 480mm, breed bodem 417,6mm

hoog 438 streep, breed buik 404 streep, breed bodem 337 streep (50 kan vat)

Nu twijfel ik toch aan de 1 streep is 1 mm. een 404 streep middenlijn geeft een omtrek van 127 streep. Terwijl wordt opgegeven dat de omtrek 135,1 duim is. Dat zou een omtrek zijn van 3475mm zijn. Wat weer erg groot lijkt. dat zou een diameter van 1100mm opleveren wat weer veel te groot is. Ik geef het op voor vandaag :confused:

Hmmm. Volgens dit boekje is 1 kan 1 liter. En een streep een mm. Komt in ieder geval al dichter in de buurt http://books.google.nl/books?id=UwF...ved=0CCAQ6AEwAA#v=onepage&q=liter kan&f=false

18. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    hoi erik een streep was vroeger geen 1 mm

een streep was 1/10 van een duim dus moet je weten of je in amsterdamse voeten en duimen meet of in andere .

een streep zal dus 2.57 mm geweest zijn in amsterdam omdat een duim 25.7 mm is

wel raar dat er 11 duim in een voet gaan en maar 10 streep in een duim maar vroeger waren er wel meer dingen raar

weet niet of dit beter uitkomt met je maten

19. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    ik las net dat de duigen 10 streep dik zijn wat wel kan kloppen dus met 1 duim dik

wel een mooie tabel die je hebt gevonden voor de vaten :grin:

bv/ De buik middenlijn is bv 641 streep,(64 duim 164 cm) de bodem middenlijn 531 streep(53 duim 136 cm) en de hoogte 695 streep.(69.5 duim 178.6 cm) De buik omtrek is 212,7 duim,(546.6 cm) maar daar wordt ook 18 streep duig dikte(4.6 cm) aan gerelateerd.

lijkt me een groot vat te zijn ?

20. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Bedankt Dirk. Dat gaat er al meer op lijken. Bij een buik middenlijn van 64 duim kom ik op een buik omtrek van 201 duim. Scheelt nog 12 duim met de opgegeven omtrek, maar dat zou met amsterdamse of andere duimen te maken kunnen hebben. Dit vat is het grootste vat uit de lijst.
    Als ik de 2,57 factor op het 50kan vat loslaat, dan is deze een stuk groter dan het andere 100L vat dus ik ben er nog niet helemaal uit.

Deel Deze Pagina