Ass. Bouw Zeven Provinciën 1:10 Bataviawerf

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ronvanleeuwen54, 19 aug 2014.

1. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    hmm toch klopt het wel

tafel1 10 kan eerste stelsel

buiksmiddelijn 60.6 cm
    bodems middelijn 50.6 cm
    hoogte 65.7 cm
    buik omtrek 206.3 cm

dit zou het eerste vat van de lijst zijn van 10 kan

dit is gemeten binnenkant van de ton zonder de dikte van de duigen mee getelt en dan klopt het wel aardig hoor.

buik60.6 + 5.14 2x dikte dikte duigen = 65.7 * 3.14 = buikomtrek 206.4/ in de lijst 206.3

dat scheeld 1 mm wat toch aardig gemeten is als je weet dat de kleinste maat 2.5 mm is dus goed kijken wat de dikte van de duigen is bij elke ton want hoe groter de ton hoe dikker de duigen heb ik al gezien

2. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Maar is een kan dan nog 1,4-2 liter? 10 kan zou dan 14-20 liter zijn. Een kubus van 27x27x27cm is al bijna 20 liter.

3. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    zal ik eens op zoeken erik ;)

4. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    Maten en gewichten

verschiet niet want er zijn heel wat kannen maten hoor de grootste is 2.8 l de kleinste 0.85

5. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
  6. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Dan kan in ieder geval wat in vinden. Ik zal vanavond eens met de 2,57mm voor een streep aan de slag gaan. Dan kunnen ze kiezen welke ze willen. Wederom bedankt :)

7. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    blz 10 doed hij uit de doeken hoe je moet meten maar snap er echt niets van .

ik denk dat een vat van 10 kan gemeten word op elke streep.

dus een gemiddelde streep bevat 10 kan water
    elke 2.5 cm hoogte van het vat bevat 10 l water als men de gemiddelde doormeter van het vat neemt

zou dat kunnen ?

dus een vat van 10 kan bevat geen 10 kannen water maar veel meer zal aan de gemiddelde hoogte liggen bv 250 cm hoogte zal 100 kannen inhoud bevatten :agrue::schrik:

8. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik ben er net achter dat een palm 100 strepen is. Maar het blijft een pittige tekst. Bij pagina 4 begin ik de draad al kwijt te raken :D

9. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    als een palm 100 strepen is dan is het ook maar 1 mm

hmm daar heb ik presies overgelezen wacht maar tot hij berekeningen begint te maken dan val je helemaal achterover :)

10. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    als je buiksomrek dit staat in duimen dus maal 2.57 voor cm deelt door 3.14 weet je ijgelijk exact wat de doormeter is als je dit dan deelt door 2 weet je ook hoeveel de straal is als je dit dan deelt door het aantal opgegeven strepen weet je juist hoelang 1 streep is .

kom ik op een heel ander getal uit als we dachten.
    kan iemand die wat wiskundiger aangelecht is dan mij dit eens bekijken en na meten ? want dan kom ik ongeveer op een 0.8 per streep uit

11. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Kun je tzt eens een pdf met de verschillende duigen in veelvoud erop maken? is dan makkelijk te plakken op een stuk hout. Ik heb nog wel het nodige zink in 0,4 mm liggen

Laatst bewerkt: 18 nov 2014
  12. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik heb nog een paar vragen openstaan over het aantal duigen en aantal en afmeting van de hoepels. Zodra dit bekend is maak ik voor ieder vat een pdf met alle duigen e.d.

13. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik heb het boekje nog eens goed doorgelezen.

Tieleman arrondissements-ijker te Middelburg
    Gedrukt in 'sGravenhage

Daar kunnen we misschien de duimmaat aan relateren.

Pagina 4 onderaan. Gemidd. middell. 384 str. of 3,84 palm
    Ik heb nog even gekeken naar de palm. Volgens wikepedia is de palm in 1820 op 10cm gelijkgesteld. Boekje is van 1938 dus dan lijkt een streep toch een mm te zijn.

Pagina 5 11,58 palmen, hoogte 4,36 palm geeft inhoud van 50,49 kubieke palm, gelijk aan 50 en halve kan. Zo lijkt het mij dat 1 kan 1 liter is.

Duigen zijn aan het spongat dunner dan aan het einde.
    Ik zag bij de 7P een vat met een spongat in het deksel. Dit suggereert dat hij halverwege een duig zit.

14. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Volgens mij heb ik hem. Na 1820 werd de duim gelijk gesteld aan 1cm. Heb dit gecontroleerd met een 100 kan vat. Deze heeft een middellijn buik van 509 streep. De omtrek is 168 duim. Met 509 mm kwam ik op een omtrek van 159,1 cm. Niet helemaal gelijk. Maar als ik de omtrek 168cm maak en het verschil meet, dan is dit 15mm. En als duigdikte wordt 15 streep opgegeven.
    Dus de buikmiddenlijn wordt binnenwerks gemeten (peilstok door spongat denk ik) waarbij strepen mm zijn. Omtrek wordt buitenom gemeten waarbij duimen cm zijn.
    Ik moet nog even kijken of de bodemmaat en hoogtemaat ook binnenwerks is (Lijkt me wel aangezien het om de inhoud gaat). Als ik gemiddelde van buik en bodemlijn pak en die cirkel een hoogte geef, dan kom ik op 93,7 liter. Waar aardig strookt met de opgegeven 100 kan (als 1 kan 1 liter is)
    Hele puzzel met die oude benamingen aan het metrische stelsel gekoppeld. Maar zo moet het gaan lukken denk ik. Ik zal alleen een aanname moeten doen voor de dikte van bodem en deksel en de kim. Daarvoor ga ik nog eens bij de vasa vaten spieken.

15. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012

Ter verduidelijking. Dit is waar ik op uitkom. Maatvoering is al op 1:10 in mm maar stroken met de strepen en duimen. Net nog even ter controle de formule van Tielman gebruikt. Dan kom ik op een inhoud van 99,95L. Wat mij betreft kunnen we op deze voet verder.

16. ronvanleeuwen54

ronvanleeuwen54

Lid geworden:
    22 okt 2012
    Top Erik,

Hier hebben we wat aan. Kan er misschien ook een schets van een losse duig bij?

17. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    denk dat erik eerst alle tonnen met 1 losse duig er bij gaat uittekenen en ze daarna op pdf zetten ron. kan je ineens alles dl en de tonnen maken die je wil.

18. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik heb gevraagd of het aantal duigen bekend is. Als ik dit weet, dan kan ik de duig uittekenen. In de pdf zet ik dan een complete set duigen voor ieder vat.

19. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    ik ga een eerste update van de boot geven.
    ben er vorige week aan begonnen

moeten nog een paar gangen in voor de bodem klaar is maar ik vermoed dat dit ergens volgende week zal zijn dan doe ik nog wel een paar fotos.
    het is eikenhout 5 mm x25 mm elk latje moet eerst gebuigt worden dan een dag nat er tegen spannen en dan nog eens een dag om te lijmen en de lijm te laten harden dus gemiddeld 2 dagen voor 1 gang

20. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Dat zijn inderdaad serieuze planken hoor, lijkt me niet makkelijk om die goed in model te krijgen...
    Hoe lang wordt deze boot nou Dirk, gewoon om een idee te krijgen?

Deel Deze Pagina