Ass. Bouw Zeven Provinciën 1:10 Bataviawerf

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ronvanleeuwen54, 19 aug 2014.

1. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    1 meter

2. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik zat bij de achtersteven te twijfelen of er een zandstrook over komt zoals Blom tekent. Zo te zien ga jij daar niet van uit.

3. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    je bedoeld het zaadhout erik ? de binnen kiel.

dit is allemaal na hat vlak ( bodem ) er inlicht. dan komen ook de spantjes en buikstukken er in
    daar tegen kijk ik nogwel eens bij blom hoe hij het gedaan heeft

4. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik bedoel de eerste gang om het vlak heen. Volgens Blom begint deze halverwege te torderen en eindigt vlak ingelaten in de achtersteven.

5. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik weet het aantal duigen nog niet, maar kon het niet laten een eerste opzet te maken. Ik ben uitgegaan van 17 duigen en 4 hoepels.

Voor degenen die willen testen. PDF is hier te vinden https://www.wetransfer.com/download...3b1123286507e8cb3801a91d20141119212944/3c254d

Ik heb bij m'n eerdere vat de duigen uitgeknipt en met prit stift op een latje van de juiste dikte geplakt. Vervolgens ruim uitgezaagd en tot tegen de lijn bijgeschuurd. Dan de lange zijden een beetje schuin geschuurd. Bodem en deksel zijn ook aannames aan de hand van deksels van de Vasa. Omtrek hoepel 1 en 2 heb ik op een stuk mdf geplakt en uitgezaagd. Dan kan je daar een strip voor de hoepel omheen buigen. Ik ben uitgegaan van 1cm overlap. Die kan je solderen. Zie verder ook vanaf bericht #45

De 1,8mm duig dikte lijkt niet te kloppen met de 1,5mm die het zou moeten zijn, maar dat is omdat ik er rekening mee moet houden dat de ton nog rond geschuurd wordt. Eigenlijk moet dit aan de binnenkant ook gebeuren, maar met het deksel erop zie je er toch niks van.

6. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014

Wow, dat is al groter dan de gemiddelde kit hier!!

7. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    ja 1/10 is ook niet klein ik vind het nog altijt zonde dat ik niet mee kon toen om het model te kunnen zien.

maar zal vast nog wel eens gebeuren

8. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik heb de hoepel afmetingen nog niet binnen, maar kon het niet laten deze al vast als voorbeeld te gebruiken.

Ik heb de afmetingen van een 25 liter vat gebruikt. Die is 41,7cm hoog.

De eerder gekozen hoepel breedte lijkt inderdaad te slank. Ik was van 26mm uitgegaan. Nu zit ik voor een kleiner vat op 37mm en de bovenste en onderste zijn 50mm. Lijkt zo meer in verhouding. Wordt wel wat lastiger maken omdat de binnen- en buitendiameter van de hoepel meer verschil hebben. Morgen ga ik hem proberen na te maken. Ik heb inmiddels soldeervloeistof. Kan ik daar ook meteen mee oefenen :)

9. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    zal me deze week eens een vatje maken erik ;)

10. Mathieu375

Mathieu375

Lid geworden:
    9 feb 2014
    Hallo, ik ben morgen (dinsdag) weer op de werf.
    Kan ik daar nog iets beteken voor iemand?
    Info of zo.
    Gr. Mathieu.

11. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Als je een vat ziet staan, zou je dan de hoogte van de kim op willen meten. Dat is het stukje van de duig dat boven het deksel uitsteekt. En de hoogte van het vat zelf. Van wat ik heb gezien is alles in verhouding en kan ik het voor de andere vaten omrekenen.
    Als het goed is hoor ik binnenkort wat de hoogte van een hoepel is van Ted.
    Al vast bedankt.

12. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    a ik had nog een vraag over de hoepels

hoe breed hoeveel en van welk materiaal moeten ze gemaakt worden.

Mathieu je gaat een vat moeten gaan bestuderen en alle maten opschrijven die je kan.

ook eens vragen of meten naar de roeispanen van de boot grote van het blad brete en dikte en de lengte van het hele ding.

ook vragen hoe lang de mast moet zijn als dit kan en de boom + welke en hoeveel blokken er aan moeten. als je dit niet direct kan meten kan je dan vragen of ze een tekening maken van dit alles met blokken en touwwerk + hoop ik op jou om het zeil te maken . de afmetingen kan ik je doorspelen als ik de mast klaar heb .

doe ze voor de rest nog de groeten van ons ;)

13. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Bij de grotere vaten zouden er 6 hoepels om zitten en bij waardevolle inhoud nog meer.

14. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    erik zou je eens kunnen zien hoeveel de binnen diameter is van een vat op zijn breedste punt ( midden ) thx

15. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    200 kan 641 531 695 18 212,7

150 kan 582 485 631 16 192,9

100 kan 509 424 531 15 169,3

80 kan 472 394 512 160 14 157,1

75 kan 462 385 501 14 153,9

60 kan 429 358 465 13 142,9

50 kan 404 337 438 13 135,1

40 kan 375 312 406 12 125,3

30 kan 341 284 369 11 114,1

25 kan 321 267 347 11 107,8

inhoud buikdiam. bodemdiam. hoogte duigdikte omtrek

Eerste drie zijn binnenwerkse maten in mm. Omtrek is buitenwerks in cm

16. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    voor een vat makkelijk in elkaar te krijgen zou je iegelijk 3 binnen cirkels moeten hebben.
    1 in het midden en boven en onder 1 waar je de bodem en deksel op kan lijmen.

ik kan er wel eens achter horen om deze uit te laten lazeren in 4 of 6mm triplex.
    zal er aan liggen hoeveel vaten er van elk nodig zijn ?

misschien eens vragen naar het aantal vaten van elk Mathieu het zou het maken van de vaten enorm vergemakkelen en dan zou ook iedereen een goed vat in elkaar kunnen steken zonder stres .

17. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Aantallen weet ik nog niet. Bij de middencirkel zou je dan wel rekening moeten houden met de dikte van de plaat.
    Ben wat referenties aan het zoeken bij de vonsten van de vasa. Dit is m'n favoriet vanwege de vertaalde beschrijving. Deksel voor een vat. Sporen van epileptische aanvallen. Huismerk.

18. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    misschien is 1 midden cirkel wel genoeg hoor erik . ik ben nog een beetje uit aan het testen wat het makkelijkste werkt . aangezien ik geen ijzerwerk in huis heb voor de hoepels zet ik er voorlopig een hoepel op van 0.6x5 mm fineer en dit werkt wel goed.

hopelijk kan ik ze morgen afwerken ;)

19. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    mijn tonnetje is af :) moet nog wel ff drogen
    straks wel wat fotos als het droog is , heb er wel veel van geleerd maar het is en blijft een heel werkje om 1 ton te maken ben je er toch een 8 uur mee bezig.

heb wel een paar dingetjes gemaakt omdat het anders erg moeilijk zou zijn om de ton dicht te wringen aan de andere kant waar hij nog open staat.

20. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    een paar fotos van de ton
    het onderste tooltje heb ik gemaakt om de duigen samen te knijpen het scharniert op een nagel en werkt als een schaar zo is het groot genoeg als de duigen uitelkaar staan en kan je het makkelijk bij elkaar knijpen.

Deel Deze Pagina