Ass. Bouw Zeven Provinciën 1:10 Bataviawerf

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ronvanleeuwen54, 19 aug 2014.

1. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    je zou de ton moeten kunnen lijmen zonder dat de hoepels er rond zitten om ze beter te kunnen schuren, met de hoepels er rond is dit niet echt idiaal

2. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Dirk, mooie ton geworden. Ik heb mijn eerste ton ook met een schijf in het midden gemaakt, maar heb de hoepels stiekem voorgebogen met een elektrische buiger. Lijmen ging daarmee ook makkelijker.

Let wel op dat de onderste en bovenste duig ook werkelijk aan de rand van de ton zitten, niet zoals jij gedaan hebt een stukje lager

Overigens een slim "gereedschapje", die duigenknijper

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik ga nog even kijken of een mal om de duigen met warmte in te buigen handig is. Dan kan ik die er op tekening bij zetten. Met ijzeren hoepels gaat het schuren wat makkelijker Dirk. Dan kan je er telkens één afschuiven en dat stukje schuren.

4. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    je kan ze wel schuren maar in de dwarsrichting en dat is nu net niet mooi.

ook kan je niet meer onder de hoepels schuren en blijft de ton daar ( vierkant ).

ik heb een nieuwe aangezet en eens zien of het nu beter en anders kan , voor een proef ton viel de eerste niet tegen maar er is nog genoeg marge voor verbetering.

5. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    De ijzeren hoepels waren in mijn geval zink, waarbij ik de onderste en bovenste langs een rand een beetje gedreven heb om ze onder de schuinte te kunnen krijgen. Ik heb hier nog een paar plaatjes in 0,4 mm zink liggen, maar weet niet hoeveel er uiteindelijk nodig zou zijn.

6. Mathieu375

Mathieu375

Lid geworden:
    9 feb 2014
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Hallo, dinsdag op de werf geweest met dit lijstje aan vragen,

het aantal vaten van elk soort,
    hoogte kim en hoogte vat,
    breedte en materiaal hoepels,
    vat als voorbeeld opmeten,
    roeispaan boot, alle maten,
    lengte mast,
    lengte boom,
    hoeveel blokken voor deze mast met boom,
    tekening mast met touwwerk en blokken,

Nu werken daar vele mensen die elk een andere richting hebben.
    Een zekere Simon was daar dinsdag en heeft al een aantal vaten gemaakt,
    maar hij heeft ze gedraaid en zijn dus massief. Zie foto’s. Dit zijn water vaten met 6 hoepels.
    Heb nog een kruitvat gezien, 32 cm hoog, kim 15 mm. 4 hoepels.
    Toen ik vertelde dat er mensen zijn die de vaten met echte duigen en hoepels willen gaan maken keek hij me even aan en wenste jullie veel succes…
    Dus als die vaten klaar zijn zal dat zeker een hele mooie aanwinst voor de 7 Provinciën zijn. Verder voor de maten, aantallen ( ehhh hoorde terloops zo’n 400 totaal) en zo verwees hij me toch echt weer door naar Ted. Maar, die was er niet. Komt in het algemeen donderdags naar de werf.
    Woensdag ben ik nog naar Enkhuizen geweest, ook in het Zuiderzee museum, eigenlijk daar ook geen vaten gezien. Het was de bedoeling dat ik donderdag nog even langs de werf zou gaan wat helaas niet meer is gelukt. Vandaar dat ik niet eerder een bericht op het forum heb gegeven.

Voor wat de info van de boot betreft, ook hier wijst de vinger naar Ted.
    Ted verzorgt de technische info (maten en zo), en Wout doet meer de coördinatie.
    Samen beslissen zij welke concessies (indien nodig) er gedaan moeten worden.

Conclusie:
    Mail deze vragen direct naar Ted. Hij heeft al geschreven dat hij dan zo snel mogelijk reageert.
    Dinsdag 2 december ben ik weer op de werf, dus kan ik dan nog eens informeren of er nog nieuws is.
    Kan dan ook bij Wout informeren, die is er meestal dinsdag ochtend.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Bedankt voor de moeite Mathieu. Ik heb al wat vragen bij Ted liggen dus ik wacht het even af :)

8. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    De maten van de vaten liggen vast. Daar kan ik mee aan de slag. Eerst nog wat testen om te kijken of het in de praktijk ook een beetje klopt. Dit zijn de twee uitersten. Een 25 liter vat en een 500 liter vat.

Beiden met hun eigen uitdagingen. Het kleine vat is het hout buigzaam genoeg. Alleen willen de hoepels er steeds afwippen door de spanning op de duigen. Dus heb ik de duigen met wat warmte rond gezet. Dat ging aardig, maar omdat ik het uit de losse hand had gedaan, verschilden de duigen onderling wat van bolling waardoor de ton steeds in duigen valt. Bij de grote ton moet er behoorlijk wat kracht op gezet worden en vanwege de omtrek kon ik alleen met aluminium strips werken. Die konden de boel niet bij elkaar houden.

Ik wil het weer met warmte gaan proberen. Een waxine kaarsje in de grote ton zal wel te weinig warmte genereren, dus ik heb nog een alternatief waarbij ik de duigen meer in gelijke vorm wil proberen te krijgen.

Volgende week m'n verfbrander ophalen en dan kijken of ik de duigen zo in vorm kan krijgen (dan verwijder ik wel eerst de plastic delen van de lijmklemmen ;) ). En maar eens kijken of de werf me aan materiaal voor de hoepels kan helpen.

9. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    mooi erik ik was mijn tonnetje helemaal vergeten boven op de kamer dus zal dat ook eens verder maken. de boot schiet ook op want de bodem licht er in nu moet ik die nog wel helemaal schuren en dan zal ik nog eens fotos zetten maar het begint vreselijk koud te worden in mijn werkkot

10. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
  11. frankwin

frankwin

Lid geworden:
    26 sep 2011
    He een glazen schrapertje.
    Ook een mooie tip voor de beginnende bouwer Amazone.

12. Hoosterw

Hoosterw

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Mooi hoor, ziet er heel goed uit!!!

13. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    ja ik schraap alles met glas dat gaat veel beter dan met een schraapstaal of eender welk ding dan ook. je kan het ook in elk gewenste boog uitsnijden met een glassnijder . wel zien dat het scherp is anders gaat het ook niet. 3 mm glas werkt het beste want 2 mm durft wel eens breken als je te veel kracht zet of je stuk glas te groot is. ik doe altijt wel stoffe handschoenen aan moest het breken dat je niet direkt door je vinger zit . maar het gebeurt zelden dat het breekt hoor

14. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Je bent er aardig uitgekomen met de bodem, niet geheel zoals ik verwachtte, maar met de beperkte informatie zijn meerdere interpretaties mogelijk. Ik moet zelf nog verder met de sloep van Blom. Maar ben nog bezig met het uitwerken van de tonnen. Blijkbaar zijn er ook lange vaten. Toevallig iemand die daar meer van weet?

15. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Me know nothing...

16. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Het enige wat ik heb gevonden in het boek van Tieleman zijn vaten van het eerste en tweede stelsel.
    200 liter vat 1e stelsel 641mm buikbreedte, 534mm bodembreedte en 695mm hoog
    200 liter vat 2e stelsel 628mm buikbreedte, 537mm bodembreedte en 716mm hoog
    Tweede stelsel is wat minder bol en wat hoger, wat ik persoonlijk ook wat mooier vind, maar echt grote verschillen zijn het niet. ik zal Ted nog eens aan zijn jas trekken om te kijken of hij dit bedoeld.

17. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    welk hout heb je bij ? doeleind ? is het voor blokken te maken of voor iets anders

18. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Misschien ook dunnere latten om blokken te maken - daar had ik om gevraagd.

19. Mathieu375

Mathieu375

Lid geworden:
    9 feb 2014
    zal als ik vanavond thuis ben foto en maten doorgeven.

20. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Mathieu,

Ga je toevallig naar de ontmoetingsdag in Duizel? Duurt nog even, maar dan hebben we er wel een aantal bij elkaar. Ik kan het tot die tijd wel doen met m'n eigen voorraad.

Deel Deze Pagina