Ondanks dat er overal bouwverslagen staan van deze heli zijn diegene met Hyperion servo's dun gezaaid. Geen schokkende bouwverschillen maar een paar kleine aanpassingen. Voor wat het waard is.. Setup: - FBL kit met stock motor & blades - CC 80HV, - CC BEC Pro (rev.2) - MicroBeast - Spektrum AR6200 (aangepaste printsporen) - 3x Hyperion DS20xSMD - Hyperion DS20xGCD -------------------------------- Als eerste de CC 80HV checken.. ..zo te zien geen 'Weber' versie -------------------------------- Esc en servo's op bakboord.. -------------------------------- De eerste mod.: De elevator servo zit onder de anti rotation bracket. (Anders dan bijv. bij de DS610 moet de HP servo aan de buitenkant tegen het frame worden gemonteerd omdat hij niet door het gat tegenover gestoken kan worden, en omdat anders de ballink ook niet mooi onder de sleuf v/d ARbracket zit.)Om genoeg + pitch te krijgen heb ik de onderkant v/d bracket uitgeroegd. De aanpassing bleek bij lange na niet genoeg! Deze wel (12° pitch & full (fwd) elevator).. -------------------------------- De 2e mod. is die van de tray binnenin het frame. Deze heb ik verlengd d.m.v. een strook plexiglas zodat ik de rx aan de achterkant kan plaatsen. -------------------------------- Tray voorzien van klitteband -------------------------------- Servo met 3.3mm. dikke nylon arm -------------------------------- Tail + ESD mod. De tail control unit loopt zoals bekend alles behalve soepel... De asjes uit de links verwijderd. Die draaien soepel in hun behuizing. De wrijving zit dus tussen de kunststof delen die onderling of langs de aluminium delen draaien. De kunstof links wat gevijld en net als de asjes gesmeerd.. De tail case: De werkzaamheden m.b.t de ESD mod. Het voorste deel v/d boom blank gevijld.. Gaatjes geboord en draad doorgevoerd.. binnenkant (draadjes een beetje uit elkaar gewerkt).. ..en om de boom.. -------------------------------- De motor, bracket en lager: Het lager met bison kit in het huis gelijmd: -------------------------------- Ook de kop is (uiteraard) uit elkaar geweest, het vet uit de druklagers gehaald en opnieuw goed ingevet; "Finless' style". Zoals bij bijna alle bouten ook die v/d spindle grondig gereinigd en voorzien van borging. De "Delrin" links met bovenaan een alu 'vork'; sterk en m.i. bloedstollend mooi! BEC op stuurboord: De draden v/d ESC samen met de voedingsdraden voor de BEC voorzien van stekkers. De BEC wordt aangesloten d.m.v. Deans.. -------------------------------- Terug bij de elevator servo. Omdat deze dus van buiten tegen het frame gemonteerd moest worden steekt hij verder uit dan de canopy holder. Langere tapeinden van M3 boutjes gemaakt en de zichtbare delen (L/R) voorzien van alu busjes (stukjes skid).. -------------------------------- Roll/pitch servo: Door de maten van de Hyperion SMDx servo's liep de link van één v/d roll servo's aan tegen de rand v/d main pulley. Om de geometrie v/d 3 links niet te verstoren was de ball aan de buitenkant v/d servo arm plaatsen m.i. geen optie. Als eerste de servo's zover mogelijk links bovenin de hoek van hun bracket gemonteerd. Daarna een dunnere servo arm op de bewuste servo geplaatst. Helaas was dat niet genoeg. De bij de kit geleverde twee servo spacers zijn te dik maar bij de servos zitten bruikbare spacers. Die en een klein beetje kunststof verwijderen van de ball link was nèt genoeg om, met enige beperking v/d originele speelruimte (link aan swash verdraaid), te kunnen bewegen. Servo spacers.. Ruimte tussen ball link en pulley na aanpassingen.. -------------------------------- BeastX op parboiled gyro tray, hot glue op stekkers.. De Beast heeft trouwens net als de rx een eigen voedingskabel. De voedingskabel v/d rx zit samen met één v/d signaalkabels, vandaar dat de batt/bind poort vrij is. Om met de bijgeleverde kabels van de Beast te kunnen werken moest de RX omgekeerd op de tray worden geplaatst (extra klitteband op tray aangebracht). De antennes door de zijopeningen in het frame.. -------------------------------- En voor nu de laatste. Niet scherp maar geeft wel een beeld v/d vijf(!) geleidende clamps. --------------- Met dank aan: Dirk - "DFlyer" , "xp7amrkr", "RigidHeli", "Mercuriell", "Finless" Bob White, e.a. Gr. Bob
De eerste indruk is beperkt omdat ik de parameters nog moet instellen. De microbeast staat bij "control behavior" ingesteld op "transmitter" dus ook daar valt nog het e.e.a in te stellen. Dus ik kan er nu nog heel erg weinig over zeggen :| Maar de eerste indruk is goed! Als je een 500 gewend bent is het formaat en bijbehorende voordelen v/e 600 op zich al een piekervaring! De piro rate gaat nog nergens over en moet stukken hoger dus ik denk dat er een ~mm v/d afstandbusjes naast de slider gevijld moet worden, mocht ik dat op een andere manier niet kunnen verhogen. Het tweede puntje waar ik wat aan moet doen is de backlash. Zelf had ik al het idee dat die aan de kleine kant was totdat ik las dat mod1 met rechte vertanding minimale backlash nodig heeft. Blijkbaar is 0.03mm iets te weinig afstand want er zat een heel klein beetje slijpsel v/d main gear op het frame. Edit: Op HF lees ik net dat een beetje slijpsel op het frame bij het inlopen hoort. Mooi, het was ook echt een klein beetje dus dat is dus gewoon okay. Ondanks dat ik zelf meer had willen testen kan ik op het moment, met vijf packs, kiezen uit vijf vluchten (Trex500) of twee testvluchten (6HV). (Ach, zo ben ik i.i.g. zeker dat de 500 nog een paar keer gevlogen heeft mocht de 6HV straks alle aandacht opslokken.) Gaat nog wel heel even duren voordat ik er eventueel wat zinnigs over kan melden, bedankt voor de interesse
Nou Bas, niet echt het nieuws waar ik op zit te wachten. Waarschijnlijk heb ik het lek v.w.b. het ongewild rollen boven, dat dan weer wel. Op de derde foto van onder is duidelijk te zien dat de braided sleeving tot bijna tegen de Beast zit. Dit zou de aanwezige trillingen enorm versterken. Er is zo'n 2kg aan spares onderweg, tot zover het 'positieve' nieuws. Het laatste is van andere aard; zondag een crash met de T500 meegemaakt omdat de heli niet meer correct reageerde op de inputs. Het vreemde is dat net als bij de 6HV de T500 spontaan begon te rollen over bakboord. Het vertrouwen in de Spektrum zender, in mindere mate in de ontvangers, is nu zo laag dat ik met geen enkele van m'n heli's durf op te stijgen, behalve de mcpX. Zo te lezen gaat het met jouw 2 HV's niet helemaal vlekkeloos; een behoorlijke tegenslag met de motor v/d 7HV en ergens een probleem die hickups veroorzaakt bij de motor v/d 6HV Zijn die probs ondertussen getackled? Hopelijk kun je met beide snel door de zomerse buitenlucht knallen
Hoi Helihabit, het is altijd aangeraden om de kables die van- en naar je BeastX lopen niet te hard vast te maken, zo kunnen zij de trillingen wat opvangen. Zijn die te vast tegen de BeastX vastgemaakt dan loop je het risico dat de BeastX gaat overcompenseren. Ik ben niet zo'n van die braided sleeving, het oogt mooi toegegeven maar daar is alles mee gezegd. Grtz, Dirk
Een crash is altijd minder. Als beide heli's met andere uitrusting hetzelfde gedrag vertonen dan is de kans groot dat het inderdaad aan de zender ligt. Alhoewel trillingen bij een fbless systeem ook niet goed zijn natuurlijk. Heb je op beide heli's dezelfde sleeve gebruikt ? Dus ook tot aan de beast-x unit ? Dan zou dat ook een gelijksoortig probleem kunnen zijn, het is te proberen om de sleeves bij de 6HV weg te halen en daarna voorzichtig hooveren. Maar je hoeft niet op te stijgen, je kunt ook het volgende proberen : 1- motordraden loskoppelen van regelaar 2- regelaar aansluiten op accu 3- wachten op initialisatie 4- heli in de hand nemen en rustig nicken en rollen etc. Dan kun je zien of de servo's niet onverwacht raar doen. Daarna kun je nog proberen om het motortandwiel te demonteren en dezelfde test doen met draaiende motor. Dan kun je kijken of er storingen zijn van de motor naar de beast-x, want vergeet niet dat er flinke velden langs de motordraden lopen die gevoelige elektronika in de war kan sturen. Mocht hier helemaal niks uitkomen dan het beste de zender voor controle opsturen en na laten kijken, wellicht dat "Corrien" van het forum hier hulp kan bieden ? Mijn 'problemen' met de regelaar in governor mode zijn ook nog niet opgelost, ik heb nu iemand, "via via" een vraag gesteld. Als er een oplossing is dan post ik die hier op het forum. Als de regelaar niet in governor staat zou het allemaal probleemloos werken, dus dat is het 'noodscenario', want governor is gewoon de mooiste oplossing vind ik, tenminste, als het geen bij-effecten heeft ... Nieuwe onderdelen voor de 7HV worden deze week opgestuurd naar alle 7HV eigenaren. succes ! Bas
Hoi Bas, Die info had ik niet vermeld maar de T500 is nu weer een flybarred heli. De MB heb ik op de 6HV gezet. Dus overeenkomsten behalve de tx/rx (DX6I/AR6200) zijn er niet. Toen de MB nog wel op de 500 zat had ik de braided sleeving ongeveer net zover over de kabels geschoven zonder ooit enig probleem. De stappen die je aangeeft waarbij je de motor of de pinion erbuiten laat zullen niks opleveren aangezien ik de 6HV, alleen zonder hoofdbladen, al heb laten draaien en alles toen prima functioneerde. Dit was na de eerste keer dat de 6HV de ongewenste roll vertoonde. Dus op de "werkbank" geen problemen. Evengoed bedankt voor de tips ;-) Ik zou de zender op kunnen sturen maar ik heb er ooit verlichting in aangebracht en ben bang dat dat mijn zaak niet zal helpen bij HH. Wellicht voorbarig maar ik kan er nu even geen extra 'gezeur' bij hebben. Ik denk dat ik beter een compleet nieuwe set kan kopen en dan misschien de DX6I een keer opsturen. Zit ik namelijk ook niet zonder in de tussentijd. De meneer v/h forum die je noemt 'doet' geen Spektrum. Maar al was dat wèl zo komt er na tweemaal op een onplezierige manier te zijn benaderd geen derde keer! Maar dit terzijde. Okay, Ik begrijp dat je gewoon met governor wilt vliegen. Zeker als bewezen is dat de HW governor die job aankan. Zo zou ik daar zelf ook tegenaan kijken. En opgeven is er natuurlijk niet bij,.. ken je dat!? Lol. Bedoel je met die door Compass op te sturen onderdelen (de delen van) de motor?! Hopelijk zijn ze snel RTF! Ik ben benieuwd en houd je bouwdraadjes in de gaten! Bedankt en succes/sterkte met je HV projecten ;-) Gr. Bob Hoi Dflyer, Dat is me op zich bekend. De kabels zitten alleen bij elkaar gebonden vlak boven de rx (zie pics). In mijn beleving is bij elkaar binden iets anders dan voorzien van sleeves. "Stefan" (MB forum) wees me erop dat braided sleeving een veel voorkomende oorzaak is van dit soort problemen omdat het aanwezige trillingen zou versterken. Of dat in mijn geval het probleem is, is nog niet duidelijk. Toen de MB op m'n T500 zat had ik de sleeves ook zover doorgevoerd en dat leverde geen enkel probleem op. Nou staat de T500, anders dan de 6HV, niet bekend om trillingen, sorry ;-) Natuurlijk gaat er nu wel een heel stuk van de sleeves af! Gr. Bob
De 6HV ga ik niet blootstellen aan nog een nodeloze crash na het prakken van de 500 door TX/RX miscommunicatie, dus geen nieuws [behalve kromme onderdelen te hebben ontvangen. Geniaal plan om booms/tail rod op te sturen in bubbel plastic met een paar opgebruikte rollen plakband voor 'stevigheid' en oja nog een part niet meesturen. Kan er alleen om lachen en het als signaal oppaken om nog even langer pas op de plaats te houden]. Eerst pegels ritselen voor nieuwe besturing.. (DX8 wss) Links- of rechtsom die 6HV gaat knallen Het duur even maar dan heb je ook echt jeuk.. Gr Bb