Auto aangedreven door pulse-jet motor [Update 15!]

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door patrick dettmers, 25 mrt 2009.

  1. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    Ik ben een rc-auto aan het uitrusten met een pulse-jet motor. In dit topic zal ik de vooruitgangen plaatsen met foto's en filmpjes.

    De pulse-jet word zelf gemaakt. Ik ben van plan om deze op een rollend chassis te zetten en besturing te maken. Ik denk dat dit(Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek) chassis gaat worden. Hij zal bestuurd worden door een 4-kanaals 40 Mhz zender. Waarom 4-kanaals? Ik wil namelijk ook een Kill-switch instaleren.

    De pulse-jet heb ik eerst getekend in Solidworks. Hier een paar foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De pulse-jet zal op propaan/butaan mix gaan lopen. Dit is verkrijgbaar in kleine gasflesjes voor branders. (de tamiya accu even ter vergelijking)
    [​IMG]

    Echter verwacht ik wel een paar problemen:
    -hitte, de pulse-jet zal ongeveer 1000 graden celsius worden! de kunstof auto en de gasfles mag natuurlijk nooit zo warm worden, dus zat ik te denken aan een hitteschild met isolatie. Dit idee moet echter nog verder worden uitgewerkt.
    - krommingen, er moeten krommingen komen in de lange pijp. Ik moet nog even bedenken hoe ik dat het makkelijkst kan maken ;).
    - de besturing van het gas. Ik ben van plan om een klein hobbybrandertje (waar die kleine gasflesjes in kunnen) om te bouwen en te verbinden met een servo, maar ook dat moet nog verder uitgedacht worden.

    UPDATE 1:
    Ik heb alvast een beginnetje gemaakt met de venturi(de kop zeg maar). De venturi word gemaakt van RVS. Eerst moet er een trappetje gemaakt worden met de ruwe vorm van de venturi, en tenstlotte de glooiïng glad maken. (de tamiya accu even ter vergelijking)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2010
  2. anne

    anne Guest

    zeer intersant ga ik zeker volgen

    gr anne
     
  3. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Waarom scoor je niet een oud chassis via marktplaats ?? Staat vaak genoeg wat op dat minder kost als de Ansmann ;)
     
  4. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Heel interessant project. Maar weleens eraan gedacht als dat ding opeens een storing krijgt? Ik wil als voorbij lopende voetganger geen pulse-jet motor van 1000 graden C tegen mn benen hebben :p
     
  5. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    @ byte

    als je zo denk kan je helemaal nergens meer mee rijden,
    stel dat een HPI baja storing krijgt is toch 12 kilo die er vandoor gaat...


    Jeroen
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.474
    Locatie:
    Groningen
    Rijden zal op grote gereserveerde ruimten moeten en je moet een vergunning aanvragen ivm het geluid.

    Leuk project wel :) Vermogen zal tegenvallen denk ik want ik heb eens een boot zien varen ermee en dat schoot niet op. Ook een delta die daarmee vloog moest flink afgeschoten worden en de motor liep pas lekker toen de snelheid in kwam.

    Ben benieuwd hoe het gaat :)
     
  7. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    hmmm, marktplaats, dat zal ik eens in de gaten houden. Als er iets moois langs komt zal ik het zeker in overweging nemen.
    Het probleem is alleen dat ik een chassis wil dat:
    a) goedkoop is
    b) redelijk goed wegligging heeft
    c) schaal 1:8 of groter

    storing is inderdaad toch wel een punt om even aan te denken. Ik zal ook alleen maar een paar keer in het weekend op een afgelegen industrieterrein rijden.
    Mocht het toch nog fout gaan en bijvoorbeeld dat de zender wegvalt kun je de failsafe zo instellen dat de Kill-switch geactiveerd word.
     
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Ik ben vooral benieuwd of een gasbusje genoeg opbrengst heeft en zo ja, hoe lang de jet het op 1 vulling uithoudt.
    Ik heb pulsejets gezien (welliswaar grotere), die gevoed werden met een full-size gasfles, waar de regulator vanaf was gehaald om genoeg opbrengst te krijgen. En zelfs dan had de fles de neiging om te bevriezen vanwege het hoge verbruik.
     
  9. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dat ziet er veelbelovend uit, ga ik zeker volgen.
    Maar als je zo'n jet gaat maken dan kan je toch ook zelf het chassis maken :?:
     
  10. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    ik heb geen idee hoe lang de flessen het zullen houden. Misschien zal ik er zelfs meerdere op moeten zetten.

    @robbie

    Misschien dat ik in de toekomst er ook zelf een chassis voor ga maken. Maar eerst de pulsejet.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2009
  11. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Mijn gasbusje was na één a twee minuten leeg, maar goed ook, want m'n slangen begonnen te bevriezen en de nozzle was roodgloeiend.
    [​IMG]
     
  12. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Robbie
    Je gaat toch niet Haarlem onveilig maken ,
    Want daar woon ik nl ook
    Succes
    Motormuis
     
  13. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Hey Motormuis, ik moet wel de naam van m'n wijk in ere houden want ik woon in het Ramplaankwartier :-D;-)

    Even zonder dollen, het is gevaarlijk om met vuur te 'spelen', voordat ik mijn jet voor de eerste test liet lopen zorgde dat ik zelf op (zéér) grote afstand stond. Voordat ik de jet in een chassis (waarschijnlijk de Tumbler) ga zetten test ik hem nog uitvoerig op veiligheid en betrouwbaarheid. Een exploderende gasfles is gevaarlijk, een gasfles aan een rollend chassis is nog veel gevaarlijker.

    Een gewaarschuwd mens telt voor twee :yes:
     
  14. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    Waarom niet je eigen chassis maken?

    Je werkt wel met een totaal andere aandrijving dan normaal. Dat betekend dat je ook totaal andere eisen hebt aan een chassis dan normaal. Zo te zien kan aardig met solidworks overweg. Ideaal om een chassis te ontwerpen. Je gaatje pulsjet ook zelf bouwen?
     
  15. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    Het probleem is niet dat ik het niet kan of dat ik de tijd niet heb, maar het budget is het probleem.
    Ik ben ook al bezig met het tekenen van een eigen chassis maar op dit in de praktijk te realiseren moet er toch eerst even gespaard worden.
    Daarom kies ik eerst om een goedkoop chassis te kopen. Natuurlijk kun je een eigen chassis ook zelf goedkoop maken, maar als ik een chassis ga maken wil een chassis om trots op te zijn;). Wanneer ik mijn eigen chassis bouw wil ik gebruik maken van goede materialen zodat je niet een half-bakken chassis krijgt terwijl je er toch een hoop tijd in steekt.
     
  16. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Maar je snapt hopelijk wel wat ik bedoel?

    En dan nog zou ik liever een 12 kilo Baja tegen me aankrijgen dan een gloed hete Pulse jet
     
  17. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    Toch denk ik dat je voor 140 euro die je wil uitgeven voor "goedkoop" chassis, zelf een veel betere kan maken.

    Stel je voor, als je het toch direct wil doen:

    Direct bij het tekenen bedenk je al welke productie methode je gaat gebruiken. Als je je ontwerp klaar heb, benader je een stuk of 10 bedrijven die het evt kunnen maken (laser/watersnijtechniek) Als je goede tekeningen hebt gemaakt, vinden ze je project vast helemaal fantastisch, en willen ze het voor een leuke prijs voor je maken. Laten we zeggen dat je hier ongeveer 75 euro aan kwijt bent.

    Dan heb je een volledig aluminium chassis. Die overige 65 euro kan aan dingen bijv dempers/wielen/lagers etc uitgeven. Moet net kunnen(winkels in hongkong zijn je vriend). Tenzij je miss een lokale modelbouw shop vind die je ze voor een leuk prijsje kan aanbieden.

    Zo heb je toch al snel een degelijk chassis. zonder dat je eerst je 140 euro uitgeeft aan "plastic rommel" :p Hoe meer tijd je in de ontwikkeling van het chassis steekt, hoe beter het resultaat natuurlijk.
     
  18. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    Als je het mooie tekeningen maakt en je gaat de bedrijven langs dan kun je inderdaad vaak een mooi prijsje maken.
    Maar het punt is dat ik dat niet wil. Als ik zelf een auto ga maken, dan ga ik ook alles zelf draaien en fresen.
    Dit is natuurlijk duurder, maar dat vind ik nou het leukste deel. Dus dan ga ik dat deel niet uitbesteden;).

    Toch zal ik er nog wat over nadenken. Een complete zelf gemaakte auto heeft natuurlijk ook wat. Ik zal is wat schetsjes maken en even een ruw kosteplaatje maken.
     
  19. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    Update 2:

    Ik heb de venturi afgerond. Achteraf heb ik er nog wat koelribben in gemaakt om het totaal gewicht wat te verminderen. Hij bleek toch wel erg zwaar te zijn. Over het resultaat ben ik zeer tevreden, maar misschien ga ik de binnenkant nog polijsten zodat de luchtweerstand geminimaliseerd wordt.

    Foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    EDIT:

    Ik heb de binnenkant en de eerste ring nu even gepolijst. Wat vinden jullie van het resultaat?
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Verder ben deze week van plan de klep te gaan maken.
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2009
  20. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    Update 3:

    Ik ben begonnen met het gastoevoersysteem. Hier moeten nog 4 gaten ingeboord worden en daarna moet het worden gepolijst.

    Foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Morgen ga ik materiaal kopen voor de klep. Echter ivm tentamens zal ik daar waarschijnlijk volgende week of de week daarna pas mee beginnen.
     

Deel Deze Pagina