Heeft er iemand goede tips om na het rijden op een natte baan je auto te behandelen tegen roest? Gisteren hebben we in de regen gereden op astroturf. De electronica bleef droog, maar m'n assen en sommige schroefjes waren nat. Dus die kunnen wel gaan roesten vermoed ik. Deze namiddag ik terug rijden en vermoed dat het parcours er nog steeds nat zal bij liggen. Na het rijden heb ik het zand dat er in kleefde uitgeblazen met de compressor en dan doorgeblazen tot ie droog was. Eenmaal thuis gekomen heb ik de f/r assen uit elkaar gehaald en netjes schoongemaakt met baby doekjes. Maar dit nam redelijk wat tijd in beslag
Probleempje waar iedereen mee worstelt..denk ik De stalen delen in iets als vet zetten helpt tegen roest, maar in het vet blijft weer zooi hangen. In de was zetten (bv een goede hardwax) wil helpen, maar wordt er door zand etc. weer afgesleten. Alleen plastic delen gebruiken lijkt de oplossing, maar is vaak weer niet sterk genoeg. RVS delen gebruiken is ook een oplossing, maar is weer stervensduur...Als het al te krijgen is. Tja... Het blijft onderhouden. tegenwoordig kies ik er voor om niet te gaan rijden, als ik niet zeker weet dat ik de tijd heb om de auto hierna te onderhouden. Dilemma's..Dilemma's...
Welja, ik las ergens dat WD40 een beschermd laagje na laat. Misschien dat eens proberen. Hoewel ik niet graag met dat spul in de buurt van m'n lagers kom. Vanavond alles terug uit elkaar dan en ze dan eens behandelen met WD40 als de lagers er uit zijn Tijd heb ik voorlopig wel daar ik vakantie heb.
Ik spuit na het rijden gewoon WD40 bij de lagers, en spuit het na even intrekken met een compressor weg.
ja waarom mag je geen wd40 gebruiken bij de lagers? bij plastic doet het wonderen ,ziet er als nieuw uit.
Veel rijders spuiten WD40 in de lagers. het smeert en drijft vocht weg. Inderdaad geeft het goedje op plastic delen een mooie glans, zonder dat er zooi aan blijft plakken. Het is helaas geen "anti roest" middel. Wel een best spulletje om roest mee te verdrijven
Mja, misschien dat het niet zoveel kwaad kan, maar als er zand mee naar binnengaat met de WD40 ofzo... Anyway, zal mijn assen ff inspuiten met WD40 voor ik vertrek en dan kan het nog een half uur drogen in de auto. En dan nog eens met de compressor er op als ik daar ben.
Lagers, assen etc laten weken in de WD40. Als het badje vies wordt een paar keer verversen. Daarna goed droogmaken (evt schoonblazen) en nog even uit laten lekken op een keukendoekje. Maarja...Het blijft een lapmiddel. Je vraag was immers "hoe te voorkomen..Toch?"
WD40 is ooit uitgevonden als lange termijn opslag en staat voor Water Displacement (de 40 is omdat het werkte bij de 40e versie) en als je het ergens overheen spuit dan verdrijft het water en laat het inderdaad een waterdichte beschermlaag achter, weet niet hoe lang die blijft zitten maar als je het een beetje regelmatig doed houd het vast wel... Een van de betere dingen die ze tijdens de koude oorlog hebben uitgevonden (het originele doel was als ik me goed herinner het onderdrukken van roest op kernrakketen) Dat corrosionX is misschien ook wat als je niet met die spray on rubbers aan de gang wil... Als je er een MMM waterdicht mee kan maken kan je er vast ook wel een hingepin mee coaten voor de roest... @patrick baja, WD40 is een erg slecht glij middel is er ook nooit voor bedoeld... dus WD40en en dan opnieuw invetten... Ultimatercnetwork heeft op youtube een goede bearing cleaning video voor als je het ff wil zien
Boeie, ik spuit het wel over lagers. Ze moeten toch binnenkort vervangen worden. En idd, mijn vraag was hoe voorkomen. Zal vanavond een badje van wd40 maken
FF: Zoals je zelf al aangeeft is WD40 een leuke "coating" voor statische delen. Bij lagers en assen is de "coating er zo weer af. Het water afstotende element maakt het een leuk middel voor NA het rijden.
Okay slecht overnagedacht maar ja dan tog nog een goede after run procedure maar bedankt voor de "tip"
Koop een spuitbus hammertite en spuit dat op je assen. Is goed spul ik gebruik het voor Rolkooien en doorgelaste carroserie. Of met een kwastje een beetje bodycoat (van de autozaak of halfords of zo) Moet ook prima werken als je dat in een plastic bekertje spuit en dan even met een kwastje of zo op je asjes verft.
Beetje WD-40 voor het rijden en een beetje na het rijden... Voor het rijden om de aanhechting van modder/zand een beetje te voorkomen en na het rijden/schoonmaken om de stalen delen te beschermen tegen roest en het plastic weer mooi te laten glimmen
Dit klopt toch niet helemaal, de WD40 vormt naar mijn weten een slijtvaste coating welke wel degelijk op het materiaal hecht. Prima spul dus
Het is geen smeermiddel. Slechts een coating, dus stel je eens voor hoe het zich gedraagt tussen de kogeltjes in bv je lagertjes.
Het parcours was droog en helemaal geen regen gehad. Super namiddag. Anyway, had mijn auto thuis voor het vertrek toch ingespoten met WD40 en eenmaal toegekomen proberen droogblazen met de compressor. Ging toch niet zo lekker Nuja, na elk ritje eens gaan blazen want er bleef zand in de wd40 plakken.
yep , dit is het probleem enkel maar vergroten, als je eenmaal begint met spuiten of olieen , dan heb je het aan je rekker, alle stof en andere smurig blijft gewoon overal inplakken, ik weet op een bepaald moment kun je niet meer anders, maar blijf zolang mogelijk met die potjes en spuiten ervan af, met een goeie compressor kun je veel en kun je vooral je boeltje langer houden voor dat je begint seren