AUTOBIOGRAFIE...EEN HALVE EEUW BLÉRIOT AVONTUREN

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door Énke Blériot, 16 nov 2024.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Zwolle
    Ach..weet je wat...ik zit hier al uren te pennen..in afwachting van de verjaardags visitie..ja ja Hannelore is hiep hiep en zal ik ?

    Ja...komt er aan..eentje dan..
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Zwolle
    HET AVONT-UUR, Deel 17-1: De weken vooraf, George Duncan en Peter Holloway


    Na de ontvangst van het programma voor de 25e in Blériot Plage mailde ik Christian nog een keer..is er nog iets wat ik moet regelen..voor de full size of voor het model..zijn er nog vergunningen nodig voor mijn escort heli enz, enz.


    Nee..Christian was er duidelijk over..het is van a tot z een happening onder de leiding van de Franse Aeroclub en zij doen de verkeers luchtleiding en alle deelnemers vliegen onder het regiem van de Aeroclub en hoeven geen individuele vergunningen aan te vragen. Het is een collectief gebeuren en het startveld bij Bleriot Plage krijgt de status van een internationaal G.A. ( General Aviation..zeg maar sportvliegtuigen) veld incl. alle douane faciliteiten.


    Kortweg..je hoeft nu helemaal niets meer te doen en de door jouw verstrekte gegevens tav de PH-BLE ( BVL) jouw bevoegdheid (PPL) de gegevens van je schaal 1:2 model ( < dan 25 kg startgewicht vallend binnen de reguliere Modelvliegregeling van Frankrijk) en jouw KNVvL modelvliegbrevet dekken alles en alles.

    Nogmaals Christiaan is bestuurslid van de Franse Modelvliegfederatie zeg maar de KNVvL van Frankrijk en ik was helemaal gerust gesteld en ging me richten op de Engelse kant..Wat is daar nodig voor de landing van de Full Size en het model.


    Chris Farlow..de eigenaar van het organisatie bureau in Dover die alles daar organiseerde gaf een nagenoeg gelijk antwoord. Het landingsveld van de Duke Of York zal ook een tijdelijk internationaal GA veld zijn incl douane faciliteiten en met jouw full size daar landen valt binnen de GA regels. We willen nog wel graag een Permit zien van de CAA om in Engels luchtgebied met jouw model te vliegen..zeker omdat je vanuit een heli gaat sturen.



    Ik belde de CAA ( Civil Aviation Authorities) en de telefoniste snapte er helemaal niets van..just a moment..ik verbind je door met George Duncan.


    Hij was amicaal…dus ik ook en legde het hele verhaal uit. Hij was al van de hele happening op de hoogte en had meegewerkt aan de benodigde vergunningen mbt het landingsveld.


    Pas veel later kwam ik er achter dat George geen gemiddelde CAA medewerker was maar..ballon vaarder met Kanaal overtocht plannen..Bleriot fanaat en..meer dan een vinger in de pap bleek te hebben bij de CAA.!!!


    Hij was heel gecharmeerd van mijn plan om vanuit een heli het model naar Engeland te vliegen..What an adventure en ik zal er wat mensen op zetten. Binnen een week had ik een vragenlijstje van de CAA…geef een corridor aan voor de combi..op welke hoogte gaan jullie vliegen..24 h vooraf ons ff bellen voor de NOTAM ( bericht aan alle Luchtvarenden dat er iets loos is) en 24 h vooraf de Coastguard ff bellen.

    upload_2024-12-30_14-32-8.png


    Weer een week later had ik een duidelijk document..1 A4 velletje wat de hele vlucht van de escort heli en het half schaal model dekte..en helemaal onderaan naast wat handtekeningen van wat afdelings medewerkers ook een groet van George. Toffe kerels die Engelsen.!!!


    Tringg … George aan de telefoon..Heb je al een Heli Henk? Nee..dan ff Peter Holloway bellen..hij weet er al van en zal ook de BCC mee aan boord nemen want je komt op TV!! En Peter heeft een hele mooie rode Raven 44..de G- NIKX..gratis..want de BBC betaald alles..


    7589555210_c6ac0a828d_b.jpg


    Ik kon achterover aan leunen..kat in het bakkie!!!
     
    HansH, eric_laermans, Rene Neefe en 9 anderen vinden dit leuk.
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Zwolle
    Rondje voorstellen en wat huiswerk.


    Voor dat we verder gaan met het Sjeekspier drama..of is het toch een klucht?.. wil ik graag eerst de hoofdrol spelers aan jullie voorstellen..en dan bedoel ik de kisten..want iedere idioot kan een Blériot vliegen..ik ben er een prima voorbeeld van.

    En ik wil met jullie wat huiswerk gaan doen. Dat is allemaal nodig om wat er straks gaat komen in het juiste perspectief te zien.


    De kisten:

    Mijn half schaal model La Manche Type:

    Span 4,25 meter
    Startgewicht 24,8 kg
    Motor deels eigenbouw B&S van 2,5 pk
    Vliegsnelheid 45 km/h
    Profiel Eifel 13 (traag)


    3E6A1312.JPG



    De Beugin kisten ook half schaal Proto type:

    Span 4,25 meter
    Startgewicht 42 kg
    Eigenbouw Anzani W type met 3,5 Pk
    Vliegsnelheid 55 km/h
    Profiel Eifel 13 (traag)


    upload_2024-12-31_10-37-38.png



    Louis Blériot 1909 Blériot XI Proto type

    Span 8,5 meter
    Startgewicht 300 kg
    Motor Anzani W type 25 pk
    Vliegsnelheid 65 km/h
    Profiel Eifel 13 (traag)

    $(KGrHqNHJCkFH!ucSgrWBR3l9(827w--60_57.JPG




    De PH-BLE La Manche type:
    8,5 meter span
    Startgewicht 300 kg
    Motor Lenape Papoose van 32 pk
    Vliegsnelheid 65 km/h
    Profiel Eifel 13 (traag)

    PH-BLE.jpg




    Salis Bleriot XI-2 tweezitter type Pegoud (versterkt):

    10 meter span
    Startgewicht 500 kg
    Motor 80-90 pk
    Vliegsnelheid 90 km/h
    Profiel Eifel 13a (snel)

    4230837.jpg



    Salis Blériot XI Gnome type:

    Spanwijdte 9 meter
    Startgewicht 450 kg
    Motor Potez Anzani 80 pk
    Vliegsnelheid 95 km/h
    Profiel Eifel 13a (snel)

    b10c.jpg



    Mikael Carlson Thulin Blériot Gnome Type:
    Span 9 meter
    Startgewicht 450 kg
    Motor Gnome 60 pk
    Vliegsnelheid 85 km/h
    Profiel Eifel 13a (snel)

    bleriotxi_thulina_mikaelcarlson_se-xmc_07_hahnweide2013.jpg




    Pascal Cremer metalen semi schaal Blériot XI
    Span 9 meter
    Startgewicht 475 kg
    Motor 110 pk radial
    Vliegsnelheid 135 km/h
    Profiel modern (supersnel)

    upload_2024-12-31_10-50-17.png





    Zoals jullie zien zijn mijn model..en ook de PH-BLE qua gewicht..vermogen en vliegsnelheid gelijk aan cq in verhouding met de 1909 Blériot van Louis Blériot en by far minder geschikt om bij wat meer wind of turbulentie te vliegen.. Met deze wetenschap gaan we wat huiswerk doen. In de komende afleveringen komt er af en toe wat windsnelheid langs..er wordt dan gesproken over knopen..maar voor het gemak zullen we het ook over m/sec en km/h hebben.

    De afstand van Blériot Plage naar de landingsplaats bij Dover is 40 km.


    De vliegsnelheid van het half schaal model is 45 km/h

    De vliegsnelheid van de PH-BLE is 65 km/h.


    Nu spelen er 2 zaken..vluchtduur en turbulentie.


    1. Eerst maar eens de vluchtduur

    Indien het windstil is dan is de vluchtduur 53 minuten voor het model en 37 minuten voor de PH-BLE.



    2. Hoe lang mag de vlucht duren

    - Voor het model 90 minuten ( ivm brandstof hoeveelheid)

    - Voor de PH-BLE ook 90 minuten (ivm vermoeidheid)


    Daar uit volgt dat dat de grondsnelheid voor het model minimaal 40/90 * 60 = 27 km/h moet zijn

    En voor de PH-BLE het zelfde dus ook 27 km/h.


    3. Hoeveel tegenwind is dan maximaal aanvaardbaar ( turbulentie even buiten beschouwing gelaten).

    Voor het model 45 kmh-27 km/h= 18 km/h

    En voor de PH-BLE 65 kmh-27 km/h= 38 km/h.


    18 km/h tegenwind = ongeveer 10 knopen wind

    En 38 km/h = ongeveer 21 knopen.


    upload_2024-12-31_10-57-26.png



    Maar dit is zoals gezegd zonder rekening te houden met turbulentie.. En turbulentie is weer afhankelijk van o.a. de terrein gesteldheid. Boven zee is het beduidend minder…bij de duinen van Blériot Plage meer..en bij de Cliffs bij Dover aanzienlijk meer. Voegen we dat toe dan is er voor het model een max van 5 m/sec= 18 km/h..dus daar is beperking door turbulentie en brandstof hoeveelheid gelijk aan elkaar tw max 18 km/h en max 10 knopen

    Voor de PH-BLE gaan we naar een max van slechts 6 m/sec= 22 km/h en max 12 knopen en dat is dus een stuk minder dan theoretisch bij gladde atmosfeer.


    Dus goed onthouden tegenwind maximaal:

    - Model 5 m/sec= 18 km/h = 10 knopen

    - PH-BLE 6 m/sec = 22 km/h = 12 knopen.
     
    Jonkje, Bruno van Hoek, Rene Neefe en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    En zo leren we continue wat bij...
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Zwolle
    Hebben jullie vanmiddag tijd voor een volgend stuk verhaal?

    Ik ben er klaar voor maar misschien moeten jullie oliedommebollen bakken?
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Boskoop
    Over de Salis kisten: de Pegoud ziet er uit alsof daar een rotatiemotor in zit (een Gnome?), terwijl het "Gnome" type een Anzani 3-cylinder stermotor heeft.....
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Zwolle
    Klopt..de grote Pegoud 2 zitter heeft een grote Gnome rotatie motor van rond de 80-90 pk en de kleinere Gnome type kist (was dus bedoeld voor de kleinere ca 60 pk Gnome rotatiemotor) heef een 3 cilinder ster Anzani Potez..lijkt op de Lenape Papoose op de PH-BLE maar heeft een grotere inhoud en is veel krachtiger.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Zwolle
    HET AVONT-UUR, Deel 17-2: Het fort van de konijnen.


    In de weken voor de happening had ik meermaals contact met de camping eigenaar van Camping Du Fort Lapin..de oude baas zelf..

    images (2).jpg


    Dochter en schoonzoon ontvingen ons meer dan hartelijk en maakten ons wegwijs op de camping...

    B9716740404Z.1_20180828094853_000GDSBTLST7.1-0.jpg


    Met hoeveel komen jullie ook alweer?? 40 personen?? Ok...we hebben er op gerekend!!

    images.jpg


    Ja ..we hadden een behoorlijk team..vrienden..familie..diverse medewerkers van de SVV met aanhang en natuurlijk een kleine half schaal Blériot crew. We kregen bijna de halve camping toebedeeld..

    20190225_141311-min.jpg








    Hanneke en ik waren de eersten die arriveerden en woensdag zou de rest komen..incl de aanhangers met de grote en de kleine Blériot.

    Net voor de bebouwde kom van Blériot Plage waren we langs de “feestweide” gekomen, het braak liggend stuk gemeente grond waar Louis in 1909 van was vertrokken. Langs de wegen waren al dranghekken gezet zodat er geen toegang voor onbevoegden mogelijk was en er stonden al 3 tenten..1 wel hele grootte van zeker 12 x 30 meter en 2 stuks van ongeveer 6x6 meter. De rotonde naast het veld was opgesierd met vlaggen en een kunstnijverheid project..een Blériot voorstellende.

    upload_2024-12-31_15-33-52.png


    Een uurtje na aankomst op de camping waren we helemaal gesetteld en liepen we even terug naar het startterrein om de situatie ter plekke te bekijken..geen mens te bekennen en we klommen over een laag hek en liepen het terrein op. Ruimte genoeg en slechts 1 minuut vlieg van zee af..maar wel een duinen rij.

    Het enige wat we die dag verder nog deden was de BBQ aansteken en naar de weerberichten kijken. Dat zag er goed uit..de BBQ wel te verstaan..de windverwachting voor Blériot Plage voor het weekend was niet al te best..beter gezegd rampzaling… al dagen lang..dikke dikke wind..tot iets van 15 knopen..en dat is veel..veel te veel..

    114899943_2010749389057420_5483911711167145483_n.jpg
     
    Jonkje, A B, HansH en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Zwolle
    Beste vrienden en volgers,

    Hopelijk zijn jullie de jaarwisseling goed door gekomen en hebben jullie het lijstje met goede voornemens voor 2025 klaar liggen. Hier wel..het komt er in het kort hier op neer..meer bouwen..meer vliegen en meer gezellig met jullie kletsen.


    Laat ik het kort houden..we gaan het nu niet hebben over de niet aflatende drang om de donderpijp aan de praat te krijgen..en de Donderkruiser te laten vliegen, of nu woorden vuil maken aan de bouw van meerdere E wakefields en nee..ik ga ook niet zeggen dat er volgende week zeer spectaculair nieuws komt over het vintage heli project..en waarom ik nu meer tijd heb gaan we het ook niet over hebben..bv dat ik niet meer aan het roer sta van PH-SAM en met pensioen ben en dat er nu een fantastisch en zeer bekwaam bestuur is gevormd en dat we nu een echte KvK ingeschreven vereniging zijn geworden en dat we in 2025 voor maar liefst 6 meeting gaan.


    Nee..het enige wat ik jullie wil zeggen is dat ik jullie allemaal een heel mooi 2025 wens en mocht je in de buurt van Chateau Blériot zijn..je bent altijd welkom..voor een wandeling om het kasteel..of wat handen uit de mouwen steken met bv een kwastje verf..

    0005193ad.jpg




    Of een kijkje nemen binnen in de diverse werkplaatsen..en wat helpen knutselen aan de diverse projecten..

    gettyimages-56227567-612x612.jpg


    360_F_895868299_z8aR16uHjnkrtnUkzohVQ68m26JBNt4f.jpg
     
    janhein, Bruno van Hoek, Jonkje en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Boskoop
    Wij wensen jou en Hanneke het allerbeste in het nieuwe jaar.
    Max&Elly.
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Zwolle
    HET AVONT-UUR, Deel 17-3: Woensdag 22 juli 2009, De drie musketiers

    Woensdag ochtend waren we vroeg uit de veren en in de loop van de dag zouden alle teamleden arriveren dus nu ff tijd om te voet Bleriot Plage te verkennen. Tegenover de camping zat een kleine hal met een Blériot expositie...ze waren druk aan het inrichten maar we mochten al vast een kijkje nemen. Het zag er meer dan prima uit..leuk al die bekende foto’s van toen nu op mans grote displays te zien.

    Toen ze in de gaten kregen wie wij waren..koffie met gebak..we konden het niet weigeren.


    Na een half uurtje gingen we op pad..ah..de watertoren..helemaal voor deze happening aangepast..

    Voor de happening..

    bleriot13.jpg


    Nu...

    Sangatte-Bleriot-Plage_(62),_Watertower.jpg



    En natuurlijk het Blériot Monument.

    2011-07-28_Monument_Louis_Blériot_à_Blériot-Plage.jpg




    De etalages in de hoofdstraat waren allemaal voorzien van het 100 jaar Centenaire Celebration thema..de ene nog mooier dan de andere. Bij de etalage van een rijschool hielden we even onze horses…de hele overtocht stond daar tot in het kleinste detail uitgestald..inclusief een meer dan prachtige Blériot van rond de 75 cm.

    Een Fransman hield halt..of we het mooi vonden..Ja dat vonden we..en of we het bordje 1e prijs hadden gezien..ja we hadden het begrepen…Maar..zei de Fransman..vanwaar jullie belangstelling? Ik vertelde wie ik was en wat ik kwam doen..hij deed een sprong in de lucht..hij was die rijschool eigenaar en trots op zijn 1e plaats..Pierre Poure..tevens gemeenteraad lid.

    We moesten mee naar binnen en in een zijkamer keken we ons de ogen uit..100..200 stuks Blériot relikwieën.. En ja hoor..koffie met gebak..we konden het niet weigeren.


    B9714967141Z.1_20180306115955_000+G65AR7G8F.1-0.jpg




    Een half uurtje later stapten we bij Pierre in de auto en gingen terug naar de camping want de trailers met de beide Blériots waren gearriveerd. Pierre stond de glunderen als een klein kind. En weer moesten we mee..naar Guy..uh Guy..wie is Guy???..dat is Guy Allemand..onze burgemeester.. Maar Pierre toch..we kunnen zijne hoogheid toch niet zomaar storen..

    B9714967141Z.1_20180306115955_000+G4HAR78D3.1-0.jpg



    Jawel hoor..er is niets belangrijkers in Blériot Plage dan Blériot zaken. Guy was meer dan vriendelijk..deed de ambtsketting om we maakten een groepsfoto en hij liet koffie en gebak aanrukken..we konden het niet weigeren.


    En de gemeente secretaris Olivier Dumont kwam er ook bij..een organisator first class.

    olivier.png



    Met dit illustere drietal..de drie musketiers moet het toch haast gaan lukken..de rolverdeling was in ieder geval al duidelijk:
    - Pierre zijn fantasie mbt Bleriot zaken was onbegrensd
    - Guy was de grote baas en vond alles op Bléiot gebied goed..ongeacht de kosten
    - Olivier zwaaide de scepter over alle uitvoerende instanties in de gemeente.


    Dat er in de jaren daarna een zeer hechte vriendschap met Pierre, Guy en Olivier zou ontstaan waarbij alles kon en niets te gek was..dat kon ik toen nog niet weten.
     
    janhein, Bruno van Hoek, Jonkje en 7 anderen vinden dit leuk.
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Zwolle
    Hebben jullie overigens al door hoe het publicatieschema werkt?

    Jullie bepalen dat zelf..!! Zodra er minstens 5 likes zijn onder een aflevering komt er een volgende aflevering. Simpel toch?

    Dus niet alleen lezen..maar ook het "like" knoppie indrukken..bv bij de post hier boven.
     
    janhein, Bruno van Hoek, Jonkje en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Zwolle
    HET AVONT-UUR, Deel 17-4: Donderdag 23 juli 2009, Kabaal op de camping.



    10.00 h. Iedereen op de camping is al druk aan het werk..grote dag..vanmiddag receptie!

    11.00 h. De openbarewerken vrachtauto van de Gemeente Sangatte- Blériot Plage komt met de 20 meter dranghekken zoals gisteren met de burgemeester afgesproken en het Charlie’s Angels team ( Hannelore, Ria en Petra) gaan naar de plaatselijke grutter..

    MV5BZjIxMjJjNDItYTZlZi00ZTRkLWI5NmYtNTFhYWFhZDcyYmYyXkEyXkFqcGc@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg



    un-magasin-auchan-supermarche-francais-a-calais-france-b27cxd.jpg




    Wat mag het zijn dames? Graag voor 100 man bubbels..bubbelglaasjes en bubbelnootjes..Tja..het is ff wennen met dat Frans maar ze doen hun best.


    12.00 h. De dames zijn nog niet terug dus ik wordt een beetje ongerust..Waar zitten jullie? We zijn verdwaald!! Ach jullie kunnen de camping niet teug vinden? Nee.. dat is niet het probleem..we kunnen de kassa’s niet vinden het is hier zo groot en we zijn maar jurkjes gaan passen.

    Gelukkig..iedereen tevreden.



    13.00 h. De modelcrew heeft het model opgebouwd en de PH-BLE crew heeft de romp uit de kar gehaald en wat brandstof in de tank gedaan..en de dranghekken staan keurig rondom de uitgestalde zaken.


    14.00 h. Ik heb mijn nette vliegpak al aan en de 1e gasten druppelen binnen. Naast de 40 man sterke Nederlandse delegatie zijn er ook heel wat campingasten op de bubbels afgekomen..geen wonder want de camping eigenaar roept de hele morgen via de praatbuis al om dat er vanmiddag "Kabaal op de camping" zal zijn…met gratis bubbels!!!

    waarom-heeft-champagne-bubbeltjes.jpg


    De bobo’s komen langzaam maar zeker binnen..zoals het stadsbestuur. En de burgemeester had relaties meegenomen zoals de voltallige directie van Auchan..De directeur van dat gruttersbedrijf bleek de voorzitter van de Rotary club te zijn. Hij stelde mij voor..Enke..uh hoe was ook alweer de achternaam iets met Vanoorne? Hij maakte een move..Enke Blériot uit Pays Bas..en zie daar ik had een nieuwe naam en was ingelijfd in het VIP bestand van Sangatte- Blériot Plage.


    Hoe liggen de kansen Enke? Ik deed uit de doeken hoe fragiel de kleine en de grote Blériot zijn tov de andere deelnemers en dat de kansen next to zero waren. Ah..jammer maar hoe nu verder? Ik zou graag willen volhouden en indien niet nu dan in de komende jaren en…Guy en de grutter deden een toezegging..Enke wij staan achter je en jij doet de techniek..Olivier zorgt voor alle admin rompslomp en de financiële kant doen wij..alles en alles.. geen zorgen we hebben genoeg Franse Franken voor jouw project.



    De vliegvrienden van Beugin waren ook gearriveerd evenals Christian en Julia en een ieder die er van de Franse Modelvliegfederatie al was aangekomen…en de plaatselijke schrijvende pers en de crew van TV Cote d’Opale..en zelfs Uwe Puchtinger en zijn vrouw..en 3 man van RTV OOST uit Nederland met o.a. de bekende reporter Tom van t Einde waren gearriveerd.


    MV5BODIxYTUzYzMtZjAzNi00ZWY3LWE1MjMtMDhjYjI5NjFiZjU2XkEyXkFqcGc@._V1_QL75_UX500_CR0,47,500,281_.jpg


    d68f18b4b7.jpg


    ffe5eb93-2e1b-3acc-91b7-a3a90da3c7cf.jpg


    0104-Tom-van-t-Einde.jpg



    We gaven tekst en uitleg en lieten meerdere malen de grote en de kleine motor stationair lopen..en we hadden nog een 50 tal posters over..die waren vlot weg met handtekening van mij er op en voor 5 euro/stuk en na een uurtje hadden we met die 250 euro aan poster verkoop de bubbel kosten er weer dik uit.


    21.jpg

    26.jpg



    15.00 h. Charlies Angels gaan wat bubbel glaasjes afwassen..100 is net te weinig..


    16.00 h. Een ieder gaat weer huiswaarts en we pakken de zaken weer in de aanhangers…ze weten wie we zijn en wat we komen doen…maar..de windverwachting voor zaterdag gaat nu al over de limieten…nou ja..so far so good..


    67790380_2292789230769703_5561240538100793344_n.jpg
     
    janhein, Bruno van Hoek, HansH en 8 anderen vinden dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Zwolle
    Zeg...slavendrijvers...nou ja..een woord is een woord..5 likes...de volgende aflevering komt er aan maar eerst ff eten..
     
    janhein, Bruno van Hoek, A B en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Zwolle
    HET AVONT-UUR, Deel 17-5: Vrijdag 24 juli 2009, fff Parijs bellen.


    We zijn bijna toe aan de ontknoping... de dag van de 100 jaar herdenking van de Kanaal vlucht maar we moeten eerst even door deze aflevering worstelen.

    Dit keer geen mooie plaatjes maar een hele lap tekst..en lees niet alleen wat er staat..maar ook tussen de regels door..de spanning begint toe te nemen en de vreemde situaties ook.

    We nemen de dag van uur tot uur door..




    9.00 h. Nee lieve schat..maak je niet ongerust. Ik ga morgen niet vliegen te veel wind en te veel turbulentie...en ja..ik zal wat er ook gebeurt vriendelijk blijven tegen iedereen.

    Goed zo mannetje.. en je weet het ..met honing vang je meer vliegen dan met azijn !!!..


    10.00 h. Briefing op de camping.

    "Jongens..wat denken we er van? De windvoorspelling is in de zeer vroege ochtend zeg maar 3-4 h rond de 18 knopen voor de Engelse kust en dat windveld komt rond 9 h aan bij de kust van Blériot Plage en dan is het even enkele uren een paar knopen rustiger aan de Engelse kant..dan zakt het rond 10 h heel even iets aan de Franse kant en vanaf 11h gaat de waaier echt aan en gaat het oplopen naar 18 knopen..en het houd de hele dag aan tot zelfs in de vooravond".

    We kunnen er niet omheen..er is geen moment waarbij de wind binnen de limiet van 10 knopen voor het model en 12 knopen voor de full size blijft en we besluiten na de lunch naar het veld te gaan en de trailers daar te stallen..er is nachtbewaking dus geen probleem.

    13.00 h. We zijn op het veld aan gekomen en stallen de trailers naast de grote hangaar tent en ik ga wat kletsen met de Beugin jongens..1 kist is vliegklaar en heeft zegge en schrijve 1 vlucht van 5 minuten gemaakt. De Beugin jongens gaan zaterdag starten en zien wel of ze meters kunnen maken of retour komen. Of ik al ervaring heb met relais vliegen? Nee..tot nu toe altijd alleen gevlogen en geen noodzaak om in de vlucht de controle door te geven naar een volgende piloot. Zij hadden dat ook nog niet getraind en zagen op tegen het snelheids verschil van hun trike en hun model. De ULV trike is veel sneller dus dat wordt slingeren achter..of rondjjes vliegen om het model. Waarom geen heli vraag ik? Hadden ze niet aan gedacht..kan zoiets dan? En zal wel te duur zijn?


    De 2 Franse full size kisten staan opgebouwd in de hangaar tent…de leiding vraagt wat wij willen:

    Er zijn 2 opties:

    - Opbouwen in een hal naast het veld en dan zaterdagmorgen 200 meter over de openbare weg rijden naar het veld.

    - Wachten totdat de Franse kisten er uit zijn (start is gepland voor 4.45 h) en ze zullen uiterlijk 3.15 h uit de tent zijn.


    Samen met Mikael en Pascal kiezen voor de 2e optie..want we zijn toch eerst rond ...aan de beurt.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Het programma aan de Franse kant:


    4.45 h. Edmund Salis met de Gnome type Blériot (met de Anzani Potez motor)

    5.00 h. Patric Garnier met de grote Pegoud kist

    5.15 h. Het Beugin model

    5.30 h. Mijn model (en 6.30 h Franse tijd in Engeland en voor 7.30 h weer terug met de snelle heli van Peter)

    8.00 h. Pascal Kremer, Mikael Carlson en ik met onze kisten

    10.00 h. Het feest in de stad begint

    11.00 h. 1e keer dat de Patrouille de France over het veld zal komen

    15.00 h. 2e keer dat de Patrouille komt

    21.00 h. Vuurwerkshow naast het veld.


    Het programma aan de Engelse kant (let op Engelse tijd en dat is een uur vroeger dan de Franse tijd).

    4.15 h. Aankomst van de 1e Blériot ( dus 5.15 h Franse tijd) en dan de binnenkomst van de anderen

    10.00 h. Hekken gaan open voor het publiek (dus er zal geen publiek zijn in de vroege ochtend en indien alles volgend de time table verloopt zijn alle kisten uit Franrijk dus al gearriveerd)

    10.00 h-13.00 h. Binnenkomst diverse WWI kisten o.a. vanaf Old Warden en Duxford

    13.00 h-16.00 h. Demo’s van de diverse binnen gekomen Blériot modellen en full size kisten

    16.30 h. Fly by van de Memorial of Britain kisten (Lancaster en 2 Spitfires).

    17.00 h. Sluiting en terug vlucht van de div WWI kisten en vertrek van een ieder met de ferry die weer naar Frankrijk moet.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    We kiezen dus voor opbouwen in de grote hangaar tent op zaterdagmorgen want we hebben genoeg tijd ..en ik heb Hanneke al gezegd dat de kans dat ik vlieg nul komma nix zal zijn. We brengen de rest van de middag door met wat kletsen met Mikael en Pascal..de Beugin jongens etc. De vluchtleiding (Aeroclub) is er wel ergens maar we kunnen ze niet vinden cq ze laten ons links liggen.

    15.00 h. De vluchtleiding weet mij plotsklaps te vinden..Je mag niet vliegen met het model want jouw Cat B vergunning is niet ontvangen en we willen jouw model zaterdag gebruiken om op een kar door het stadje te rijden. Uh..pardon? Cat B?? Was dat? (en hoewel het voor mij al helemaal duidelijk is dat ik niet zal vliegen) …met het model op een kar??..nee...gaan we niet doen!! Ze kunnen me niet uitleggen wat CatB is..ik heb het niet ingediend en daarmee basta.

    Ik ga naar de Beugin jongens..wat bedoelen ze..Zij weten het direct..De Aeroclub /vluchtleiding gaat er vanuit dat mijn model ook boven de 25 kg is en dan is er een vraagbaak in te vullen en 2 testvluchten te maken en dan ontvang je na enkele weken het CAT B certificaat..ah zo dus. een soort BVL voor + 25 kg modellen.

    Beste Vluchtleiding..mijn model is minder dan 25 kg….kan niet zeggen ze…welles zeg ik.
    Ik moet het laten zien met een weegschaal ..uh?? De kist zit in de aanhanger en we hebben geen weegschaal.. De Beugin jongens komen tussen beide..zij hebben mijn kist gewogen en staan er garant voor dat het ok is.


    16.00 h..Ok..jouw model mag morgen vliegen.


    17.00 h. De Vluchtleiding..je mag morgen niet vliegen met het model want er is geen toestemming ontvangen voor de combi heli en model. Uh?? Ik vraag de Beugin jongens of zij wel zoiets hebben..nee dus.
    Meneer de Vluchtleiding?? Hij denkt na….dat is voor een combi ULV trike en model niet nodig. We weten het...we worden gepiepeld.. Maar hoe kom ik aan die ontheffing? Moet uit Parijs komen. Hoewel ik niet zal vliegen (maar dat hoeven zij niet te weten) laat ik het er niet bij zitten!!

    17.30 h. We zitten bij Mc Donalds te mailen met Parijs..en 30 minuten later rolt de "Ontheffing" uit de printer van Mc D.


    18.00 h. De vluchtleiding zwicht maar we weten dat we er niet bij horen..Franse Fratsen!! En zo heet de volgende aflevering ook.


    19.00 h. We gaan weer naar de camping..met geen goed gevoel over de dag van morgen…en een deel van de Salis crew gaat met de 2 full size trailers met de Ferry naar Engeland. Uh..nu al?? Vreemd!!
     
    Bruno van Hoek, HansH, Jonkje en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Zwolle
    HET AVONT-UUR, Deel 17-6: zaterdag 25 juli 2009, Franse Fratsen.


    We gaan beginnen aan het meest bizarre stukje luchtvaart geschiedenis aller tijden… althans wanneer we het over 1 Europa hebben. Om in de flow te blijven zal ik het verhaal van uur tot uur doen..afgewisseld met wat foto’s en aan het einde komen de films.

    3.15 h. De wekker gaat overal af op de camping ..opstaan en ontbijt en naar de windverwachting kijken..Het ontbijt wat Hannelore voor mij maakt is uitstekend..de windverwachting niet..nog meer knopen..

    4.00 h. We gaan naar het veld en Charlie’s Angels en de overige dames moeten nog wat schilderwerk doen maar zullen er rond 4.30 h ook zijn.


    4.45 h. De geplande start van Edmund Salis wordt voor onbepaalde tijd uitgesteld..Er zit een windveld tegen de Engelse kust met uitschieters tot 20 knopen. Hier op het veld valt het nog wel mee naar met de handy in de hand en kijkend naar de waarnemingen van o.m. de boeien in Het Kanaal weten we dat je de klok er op gelijk kunt zetten..de wind zal hier ook snel gaan toenemen.


    6.00 h. Er komt een mooie rode Raven 44 binnen..Peter met de BBC..mijn escort heli. Ik ga naar ze toe..Peter is nog steeds witheet..Wat nu dan?

    "We melden ons op checkpoint Alpha maar mogen niet binnen komen..restricted erea.. Maar we komen mee doen..voor Henk..Niks mee te maken je staat niet op de lijst van approverd registraties..Maar we zijn aangemeld..kan zijn maar we hebben je call sign niet op onze lijst staan dus je moet terug."

    Nix terug.. zegt Peter ik ga landen..Dan leggen we je aan de ketting..Doe maar en ik heb de BBC bij me en binnen een uur zijn jullie op de Britse TV en heb je een internationaal schandaal aan de broek…ff stilte..You re approved to land next to the other helicopters..


    460759.jpg




    6.30 h. Edmund vertrekt en met de wind van zee af vliegt hij direct op koers richting de duinen..hij is binnen 1 minuut bij de duinen op hooguit 30 meter hoogte. Een gil door het publiek..Edmund sodemietert zeker 10 meter omlaag..stom stom..had nu eerst een circuit gevlogen weg van de duinen en dan richting Engeland.. De escort helies volgen hem en 15 minuten later gaat de giga grote Pegoud kist er achteraan..ook met een escort heli. Hij heeft geleerd van het voorval en draait na de start gelijk linksaf..maakt een grote ronde en passeert de duinen op minstens 100 meter hoogte… De bak van een kist klieft door de onrustige lucht en verdwijnt uit het zicht.


    P06-090726-316.jpg



    7.00 h. De Beugin crew maakt zich gereed..Een modelvliegtuig start al vast om luchtopnames te maken en de ULV trike met piloot nr 2 aan boord vertrekt (piloot 1 zal de start doen).


    upload_2025-1-2_8-0-0.png



    Het is wapperig maar de kist trekt goed weg over het veld..maakt behoorlijk snelheid en komt met een sprong los en gaat binnen luttele seconden naar 7…8 meter hoogte. Hoewel de motor mooi door snort zakt de kist plotsklaps..dikke downdraft en geen houden aan...


    upload_2025-1-2_8-2-22.png



    De kist gaat laag over de weg en glijd af..te veel up en te weinig vermogen. Na een kwartier komen de jongens terug met de zwaar beschadigde kist en bij de helft van de groep biggelen de tranen over de wangen…Henk nu jij? Nee jongens..de race is nog steeds “on’ tussen ons maar niet vandaag. We bekijken samen de schade..is er iets te doen met deze motor en het frame van de 2e kist? (want de motor van die 2e kist wil niet best) Nee..deze motor heeft ook schade..het is over en uit.. Ondanks de teleurstelling weten we elkaar te vinden en te troosten..modelvliegers onder elkaar..vrienden voor het leven..


    7.30 h. De 3 andere grote kisten staan ondertussen opgebouwd in de hangaar tent en mijn model crew heeft de kleine er bij gezet..achterin naast de PH-BLE..wij hebben geen haast..we blijven aan de grond maar Mikael en Pascal denken wel te kunnen vertrekken.


    8.00 h. Het wordt plotsklaps wat donkerder in de hangaar tent..er staat ff een lange vrachtauto pal voor de opening..Was muss dass? De vrachtwagen is op slot..geen chauffeur te bekennen en Mikael en Pascal kunnen hun kisten niet uit de tent en naar de pits rijden.


    9.00 h. Er komen wat helies terug uit Engeland met o.a. Louis de kleinzoon aan boord..hij was met Edmund mee gevlogen. Henk. Hoe sta jij er voor? Niks Louis.. niet mijn dag..Hij belt Philippe zijn helicopter chauffeur..Kom je ff naar de Dutch Blériot? We moeten wat overleggen.. Hij stel me voor aan Philippe Coutrel..de heli piloot en vliegschool houder: Philippe..kun jij Henk in de komende jaren helpen? We wisselen mail en telefoon gegevens uit..


    Van l naar r: Me..2 vrienden van Louis uit La Baule die ik ken van Toury, Jaap Mes, Louis de kleinzoon.

    818bf37581.jpg


    10.00 h. Zo plotseling als de vrachtwagen gekomen is..zo plots is hij ook weer weg en de Zweed en de Luxenburger hebben geen tijd meer te verliezen en proberen de kalmte weer te vinden. Verkeersleiding we gaan nu..15 knopen..kunnen we handelen met onze kisten.


    10.15 h. Hold..vliegverbod..de Patrouille de France is in aantocht en komt over het veld..Uh..die zouden toch om 11.00 h komen?? Je raad het al..gepiepeld..

    11.00 h. De Patrouille doe de show...niet te zuinig 30 minuten lang..ze sluiten af met een hart van rook..Nou ..de liefde van een aantal buitenlanders voor Vive La France is nu een stuk minder.


    11.30 h. Mikael en Pascal willen vertrekken..16 knopen..eigenlijk best wel veel maar ze willen het wagen..maar..de smalle doorgang van de pits naar het veld is nu geblokkeerd met meerdere personen auto’s en natuurlijk op slot.. Op naar de Verkeersleiding..uh..nee die zijn ondertussen naar vliegveld Marc aan de noordkant van Calais om met de piloten van De Patrouille te lunchen en komen eerst om 14.30 h weer terug.

    upload_2025-1-2_8-9-49.png



    Ik krijg de 1e les in “Hoe te schelden in het Zweeds” wit heet is Mikael..Pascal is een tikkie rustiger maar ook tot meervoudige moord in staat.


    14.30 h. Grote bonje op het veld .. nagenoeg slaande ruzie..van tientallen meters afstand is het gevecht te horen.. Mikael en Pascal willen vertrekken.. 17 knopen..ze claimen al eens met deze windsterkte gevlogen te hebben maar de Verkeersleiding doet een oneigenlijke move..ze gaan op de stoel van de piloten zitten en sluiten het veld en de auto’s voor de doorgang naar het veld blijven staan. Les 2 in schelden in..het is heftig en onwaardig en zielig en ..het is geen 1 Europa..niet eens een half Europa.


    18.00 h. Het wordt rustiger..nee niet met de wind die blaast door maar met het publiek. We zijn duidelijk misbruikt om de hele dag wat te bieden aan de toeschouwers. Want na de crash van het Beugin model is die in de trailer gegaan en de laaddeur ging dicht. En de Franse Blériots? Die hebben we niet meer gezien maar daarover later meer.


    19.00 h. We hadden uitgerekend hoe laat Mikael en Pascal uiterlijk konden vertrekken om voor sunset in Engeland te zijn en ze besloten rond 20.00 h te vertrekken..Nee..ik doe niet mee..nog steeds een veel te harde wind voor mij. Zullen we wat sfeer plaatjes maken? Was muss das? Vraagt de verkeersleiding. Oh..ja rij maar naar de overkant van het startveld is ok.

    20250102_092508.jpg



    We maken mooie plaatjes en TV Oost die al de hele dag om me heen zwerft is druk aan het interviewen en filmen. Overigens was ik gedurende de dag meermaals life op de RTV Oost radio om verslag uit te brengen.

    20250102_092541.jpg



    20.00 h. Mikael en Pascal gaan aan boord en..er komen 6 auto’s naar ons toe gereden en ze zetten ze pontificaal voor de kisten. Ze mogen niet vertrekken want de vergunning om van het stuk industrieterrein een internationaal GA veld te maken liep tot 19.00 h. Je begrijpt het al..les 3 ..schelden in het Zweeds..


    Peter wil terug naar Engeland en vraagt of hij 3 man een vluchtje kan aanbieden..maar dan moeten ze met de Ferry terug. 2 man van de SVV en 1 van het modelteam gaan aan boord..zal een latertje worden.


    21.00 h. Alles is ingepakt en Mikael vraagt of ik mee ga naar vliegveld Marc..hij gaat daar morgen een reguliere internationale vlucht maken en mag op het veld van de Duke landen. Nee..wij hebben geen trek.. Hoewel..trek hebben we wel en we gaan naar het banket wat Pierre Pourre en Guy Allemand voor ons hebben geregeld in Blériot Plage. We zijn met krap 20 personen en ik begin met Pascal te praten over een herkansing..21 mei 2010, Jacques de Lesseps.
    Ik moet het hem uitleggen..Jacques de zoon van de Suez kanaal bouwer en leerling van Louis Blériot vloog als 2e man op 21 mei 1910 vanuit Blériot Plage naar Dover met de bedoeling een retour vlucht te maken. Boven Engeland aangekomen werkte de omschakeling naar de andere tank niet en Jacques maakt een geslaagde landing net achter de kustlijn. Pascal is direct enthousiast en we betrekken Pierre en Guy bij het plan..een plan wat in het grootste geheim uitgewerkt zal worden.

    35.jpg

    23.00 h. De Engeland gangers arriveren en doen verslag van wat er zich in Engeland had afgespeeld.


    De Franse hulptroepen zijn die ochtend voor gesloten deuren gekomen..zijn over de hekken geklommen en hebben de 2 Franse kisten direct na binnenkomst gedemonteerd. Toen om 10.00 h de gate open ging voor het publiek reden ze weg..naar de ferry en van daar af direct door naar La Ferté Alais..dus niet naar Bleriot Plage. Verder waren er slecht een paar WWI kisten gearriveerd..ook vanwege de straffe wind.

    1 van de Spit's van de Memorial flight had enkele dagen ervoor motor problemen gekregen en de 2e Spit kreeg een lekke band toen die naar Dover wilde vliegen..Dus de Lancaster kwam alleen..maar..omdat er verder niets te zien en verwachten was aan Blériot kisten had de organisatie via radio en TV laten weten dat de happening gecanseld was en iedereen die toch was gekomen kreeg het entree geld terug.


    00.30 h. Moe maar niet voldaan gingen we naar de camping en van slapen kwam weinig.


    De movies:

    Vertrek Edmund Salis:




    Beugin model:




    En via deze link kun je naar groot beeld:

    www.dailymotion.com/video/xa0bcg



    RTV Oost reportage:

     
    HansH, Jonkje, A B en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Zeer gedetailleerd...zelfs Charlie's Angels met het schilderwerk om 0400 uur wordt niet vergeten...haha.
    Maar verder is de frustratie goed te voelen.
    Jemig.
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Zwolle
    Enkele posten terug heeft Hanneke het over fatsoenlijk blijven..wat er ook gebeurt. Ik ben die hele vrijdag en zaterdag in mijn rol gebleven..niemand iets verweten..en rustig gebleven.

    Pierre Pourre en de burgemeester Guy Allemand en zelfs Louis de kleinzoon schaamden zich voor wat de vluchtleiding uithaalde..ze waren niet te spreken over het feit dat de Franse Blériots niet terug waren gekomen na de vlucht en dat de Beugin jongens niet de moeite hadden genomen hun 2e model static te laten zien.

    Ik kreeg de ene toezegging naar de andere ... "Enké..jouw tijd komt nog wel en de hele gemeente Sangatte- Blériot Plage zal je met raad en daad bijstaan en alle kosten zijn voor ons..oh ja..mogen wij dan mee in de heli..weet je wat we doen 2 helies.."

    Natuurlijk waren zij geen Fratsige Fransen maar wel dikke vrienden aan het worden..

    Mocht je nu denken dat het verhaal is afgelopen..welnee..dit is pas het begin..en het wordt mooier en mooier!!
     
    Jonkje, verfbrander, Rene Neefe en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Zwolle
    HET AVONT-UUR, Deel 17-7: zondag 26 juli 2009, Het faillissement.



    Mikael Carlson vertrekt op zondag 26 juni 2009 in de vroege ochtend vanaf vliegveld Marc naar Dover.

    Er is niemand die hem uitgeleide doet..en niemand die hem ontvangt..er is zelfs geen S&R heli die hem begeleid..linke soep.


    https://www.nytimes.com/2009/07/27/world/europe/27plane.html



    Naar nu blijkt bleven de 2 Franse kisten toch wat langer in Engeland…De berichtgeving is iets tegenstrijdig maar op de foto's is te zien dat de kisten er nog staan maar er al wel wat publiek is gearriveerd...maar het vertrek during the afternoon lijkt niet helemaal correct gezien de info uit de 1e hand op zaterdag avond...Ze vertrokken volgens Engelse bronnen toen het veld nog maar net open ging..

    Het Duke of York veld op zaterdag:


    https://www.airshows.org.uk/2009/airshows/dover/review.html




    Mikaels vlucht op zondag:

    https://www.standard.co.uk/news/uk/swede-makes-monoplane-channel-trip-6741916.html




    Een maand na de happening kreeg ik een mail van het organisatie bureau in Dover. Ondanks wat steun van de Gemeente Dover was het financiële gat zo groot dat er niets anders op zat dan een faillissement aan te vragen..




    Goed..we sluiten de 100 jaar herdenking af en gaan naar het volgende avontuur.
     
    Rene Neefe, HansH, Jonkje en 6 anderen vinden dit leuk.
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.141
    Locatie:
    Zwolle
    HET AVONT-UUR, Deel 18: Emmeloord- Lelystad.

    We maken een sprong in de tijd, slaan even wat grote Blériot avonturen over..die komen strak aan de beurt..en komen terecht in het voorjaar van 2010. De voorbereidingen voor een model Kanaal overtocht zijn afgerond..en we hadden ook al een periode geprikt tw juni 2010.


    Maar..zouden we eerst eens een training in Nederland kunnen doen...vanuit een heli sturen? De route was snel uitgezocht :van de MVC Emmeloord naar de MVC Lelystad en het overleg met beide clubs en kijken ter plaatse werd gestart.


    Emmeloord- Lelystad.jpg

    Ook de toestemming van de RLD was snel binnen...een corridor aangeven en 24 h van te voren melden ivm een NOTAM. Ja... het was die Henk weer die gekke dingen wilde dus gewoon in mee gaan.


    Nu de heli nog.

    Na wat telefoontjes was een heli bedrijf op vliegveld Lelystad bereid mee te werken..een Huges 300 voor de hele dag voor 500 euro.

    PH-DIB_Schweizer_269C-300C_at_Hilversum_Airport_(ICAO_EHHV),_photo1.jpg




    Maar ja..hoe kom je aan 500 euro? Er kunnen 2 passagiers in en we verkochten loten..5 euro per stuk..en 2 gelukkigen zouden meevliegen van Lelystad naar de start in Emmeloord, en 2 andere gelukkigen van de MVC Lelystad met een omweg naar vliegveld Lelystad.

    Binnen een paar weken hadden we de 100 loten verkocht en kon ik de heli vastleggen.

    Zou de 2,4gHz besturing wat doen op de avionics? Zender aan..en heli motor draaiend voor de hangaar..alles ok. dan stukkie vliegen met de heli..nog steeds deden alle instrumenten het. Maar kun je ook een model sturen vanuit de heli. We hoverden voor het model wat voor de hangaar stond..ja..alles werkt..Toen een paar honderd meter van het model af..nog steeds alles ok...en we waren tevreden.


    13 mei 2010 was het zover. De MVC Emmeloord had ter gelegenheid van de vlucht de hele club opgetrommeld en er was zowaar een kleine vliegshow en volop catering. Na de landing van de heli met de eerste 2 winnaars nam ik de start en vlucht door met de heli piloot..niet te dichtbij de kist..niet te ver weg..en vooral zeer grote bochten maken!!

    De start was uit het boekje maar pff wel ff wennen..het model ging op en neer..uh..nee het model ging maar iets op en neer maar wij in de heli ook...en dan zat de kist weer recht voor ons en dan weer in de hoek van de voorruit bij het maken van bochten. De piloot leerde snel..schuiven door de bochten zodat het model mooi voor ons bleef. Na 5 minuten had ik het hemd nat op de rug maar..so far..so good en tijd on te relaxen.

    Plots ging het mis..het model sodemieterde behoorlijk naar beneden..ik keek de piloot verschrikt aan..Potdikke..hij had de stick losgelaten en was aan het filmen met zijn handy..de heli ging dus naar boven..pff..nix loos en weer verder.

    Het was bij Lelystad wat wapperiger toen we vanaf het water boven land kwamen..maar ik had ervaring..al 20 minuten..en de landing werd van ver ingezet..een mooie lange nadering en een ieder die bij de start was geweest en ook de landing wilde meemaken was ondertussen..niet gehinderd door max snelheden onderweg....gearriveerd.

    Nette landing en we hadden geschiedenis geschreven..





    We pakten zeer voldaan de kist weer in de kar en de volgende 2 winnaars stapten aan boord van de viskom en maakten een prachtvlucht voor 5 euro per persoon..iedereen blij!!


     
    HansH, max z, Jonkje en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina