Weet iemand of er een autopilot met GPS beschikbaar is voor boten? Ik moet voor een project een boot maken die automatisch een raster vaart op een stuk water. Alvast bedank. Ard
autopilot dji-naza-met-spektrum-dx6i-eindelijk-gelukt-5 Ik heb het nog niet gelezen. Je moet ten eerste heel nauwkeurig de positie(s) weten, dan moet je die positie(s) opslaan en later van alle opgeslagen posities een vaarplan maken. Dat aangehaalde RTH werkt alleen in een rechte lijn terug naar het begin. Je kan natuurlijk een eigen DGPS ontwikkelen met steunzenders op de wal.
Ard, Er zijn al eerdere pogingen gedaan om dit werkend te krijgen en voor zo ver ik weet is dat nog niemand gelukt. Hoe dat komt heb ik al eens eerder uitgelegd, je kan dat hier lezen. Ondertussen heb ik begrepen dat er nu ontvangers zouden zijn die nauwkeuriger kunnen werken dan de door mij genoemde twintig meter. Die ontvangers hebben een verbeterde software waarmee elf meter of zelfs nog nauwkeuriger haalbaar zou zijn. Of dat mogelijk is weet ik niet, ik heb er mijn bedenkingen bij als ik naar de werking van het GPS systeem kijk. Ik heb naar die ontvangers gezocht maar niet gevonden. Wel mensen die ideeën hebben en aan het testen zijn of op zoek naar geld (crowdfunding) om een prototype te kunnen maken. De bekende auto en fiets navigatie systemen (tom-tom en zo) hebben wel degelijk een mogelijke afwijking van maximaal twintig meter. In de praktijk zal meestal een grotere nauwkeurigheid worden behaald maar af en toe kan de afwijking dus tot wel twintig meter oplopen. Let wel je kan nauwkeuriger je positie bepalen (tot op ongeveer twee meter) met het GPS systeem en een hulpsysteem. Dat is in Nederland het DGPS systeem. Je hebt er wel speciale apparatuur bij nodig of een GPS ontvanger waar deze mogelijkheid ook is ingebouwd. Dat zijn er echter niet veel! En ja, nog nauwkeuriger, tot op enkele centimeters, is ook mogelijk maar dat is voor de hobbyist niet haalbaar. Daar voor is extra apparatuur en een vergunning nodig wat voor de hobbyist financieel niet haalbaar is. Voor een vliegend model is een afwijking van mogelijk twintig meter niet zo'n groot probleem. Als je de autopiloot gebruikt om het vliegtuig terug naar huis te krijgen maakt het niet uit of hij midden boven het veldje waar je bent gaat hangen of dat hij twintig meter naast het midden gaat hangen. Je zal het waarschijnlijk niet eens merken. Dit soort afwijkingen zijn voor de besturing van een modelboot meestal veel te groot. Voor je er erg in hebt zit je in de kant of tegen een brughoofd of zo. En als je een soort zoekpatroon wilt gaan varen moet je dus rekening houden met een afwijking die gemiddeld tussen de tien en vijftien meter is maar op kan lopen tot wel twintig meter!
EGNOS is denk ik het antwoord op je probleem. Het systeem is gratis en de chips/ontvangers zijn betaalbaar. EGNOS is een europees DGPS-systeem* met geostationaire satellieten. Nauwkeurigheid ligt in de praktijk zo rond de meter. In het slechte geval zal het oplopen naar 3m. Veel moderne gps-chips ondersteunen egnos. Deze bijvoorbeeld: Adafruit Ultimate GPS Breakout - 66 channel w/10 Hz updates [Version 3] ID: 746 - $39.95 : Adafruit Industries, Unique & fun DIY electronics and kits Als je iets meer uit wil geven dan heb je multi-GNSS-modules (global navigation satellite system). Deze ontvangen niet alleen gps, maar ook glonass (rusland), galileo (europa) en Beidou (china) Hier kan je een test lezen dat het veel verschil maakt in nauwkeurigheid om verschillende systemen tegelijk te gebruiken (test is zonder egnos). Om het feest compleet te maken werkt EGNOS niet alleen met GPS, maar ook met GLONASS en Gallileo. Dus dan heb je potentieel drie nauwkeurige systemen die elkaar nog eens versterken. In de praktijk denk ik dat je er op moet letten dat je ontvanger EGNOS heeft. Als hij toevallig mutli-gnss is, is dat mooi meegenomen, maar niet heel noodzakelijk voor je toepassing schat ik zo in. *DGPS is een verzamelnaam van systemen die een correctiesignaal geven over de nauwkeurigheid van gps op dat moment en op die plek. Dit gebeurd met vaste punten op land. Hoe dichterbij dat meetpunt, hoe nauwkeuriger de afwijking te berekenen is. Maar hoe duurder het systeem is. Commerciele partijen hebben bijvoorbeeld voor de landbouw systemen waar 2cm nauwkeurigheid mee te halen is. Hier een overzicht. Prijzen liggen wel wat lager nu, zoals ik met de link naar de adafruit-link laat zien.
Gps nauwkeurigheid Beste, Ik weet natuurlijk niet of er budget is? Technisch is hetwel degelijk mogelijk om tot op de cm nauwkeurig te werken,wordt in de landbouw veelvuldig toegepast vandaag de dag.Misschien dat zulke apparatuur ook te leen/huur is. Suc6 ermeeBel10
Ik zou eens kijken naar de Holybro Pikhawk 4, 5x en volgens mij is er al een 6. Samen met ardupilot(boat) en twee gps ontvangers (bijvoorbeeld de h-rtk f9p) heb je centimeter nauwkeurige positie van je boot. In ardupilot kan je hele vaarschema’s instellen. Op youtube is hier heel veel over te vinden