bakje open laten gaan door middel van magneet sluiting op zender hulp nodig

Beste modelbouw freaks,

Ik ben bezig met een klein projectje een voerbootje ombouwen.
voor heen zat er een printplaat in die alles aanstuurde die heb ik er uit gehaald.
en 2 nieuwe robbe motortjes en 2 nieuwe snelheidsregelaars er in een spektrum zender er in.

nu wil ik graag dat ik vanaf de zender de klep kan open laten gaan die zit vast met 2 magneten en een soort van magneet met een 2 draadjes er aan. hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat ik die vanaf de zender los kan laten gaan?

heb fotootje bij gedaan waar op te zien is wat de magneet sluiting is

hoop dat iemand mij kan helpen :D

thnx alvast

Bijlagen

• 68392014_438020940144274_774551885309804544_n.jpg
    68392014_438020940144274_774551885309804544_n.jpg
    139,7 KB · Weergaven: 344
Je kan een schakelaar op afstand gebruiken, sluit je aan op 1 kanaal en dan kan je de magneet bekrachtigen of uitschakelen.
Zoek maar eens op RC switch of RC schakelaar.

GJ

Als je nu een stuk metaal bij die magneten houd zal hij niet blijven kleven.
Het is een electromagneet.
Als er stroom door gaat lopen dan wordt hij magnetisch.
Je kan het testen, pak maar eens een 1,4 batterijtje en sluit dat op de rode en zwarte draad aan, dan zal ie magnetisch worden.

Die van Onno is mooier, 20A is zat

Je kan een elektromagneet maken van een flinke spoel met een ijzeren kern. Die elektromagneet monteer je aan de boot dicht bij het bakje
Aan het bakje maak je een magneet en wel zo dat die tegen de ijzeren kern van de elektromagneet aan komt. Die magneet zal nu aan die ijzeren kern blijven "plakken" en het bakje blijft op z'n plaats.
Als je stroom door de elektromagneet stuurt zal die ook magnetisch worden. Wanneer je de elektromagneet op de juiste manier aansluit zal het magnetisch veld daarvan hetzelfde zijn als dat van de magneet aan het bakje. Twee gelijke magnetische velden stoten elkaar af dus laat de magneet op het bakje los en kiept het om. Op die manier heb je slechts een korte stroomstoot nodig en wordt de accu niet te zwaar belast.
Laat de magneet niet los dan is het magnetisch veld van de elektromagneet tegengesteld aan dat van de magneet aan het bakje dus moet je de twee draden van de elektromagneet simpel omdraaien.

Je kan een elektromagneet maken van een flinke spoel met een ijzeren kern. Die elektromagneet monteer je aan de boot dicht bij het bakje
Aan het bakje maak je een magneet en wel zo dat die tegen de ijzeren kern van de elektromagneet aan komt. Die magneet zal nu aan die ijzeren kern blijven "plakken" en het bakje blijft op z'n plaats.
Als je stroom door de elektromagneet stuurt zal die ook magnetisch worden. Wanneer je de elektromagneet op de juiste manier aansluit zal het magnetisch veld daarvan hetzelfde zijn als dat van de magneet aan het bakje. Twee gelijke magnetische velden stoten elkaar af dus laat de magneet op het bakje los en kiept het om. Op die manier heb je slechts een korte stroomstoot nodig en wordt de accu niet te zwaar belast.
Laat de magneet niet los dan is het magnetisch veld van de elektromagneet tegengesteld aan dat van de magneet aan het bakje dus moet je de twee draden van de elektromagneet simpel omdraaien.

https://benselectronics.nl/kleine-e...94nbx4cZLHvbfeUd1hKkyr-HRb3WS7xoCq-EQAvD_BwE/

bij voorbeeld zo iets ? als ik dit inbouw aan een switch mischien wat. dus als dan stroom afgaat dat die open gaat

Laatst bewerkt:
Ik denk dat Onno gelijk heeft, dat het ontgrendelt als er stroom op staat.
Waar werkt de voerboot normaal op, toevallig 6 Volt, 4 batterijen?
Dan moet je er 6 Volt opzetten, dan hoop ik dat ie open gaat.

GJ

heb net geprobeerd

6v op min en plus deed niks
als ik omdraaide dus vanaf de accu de min op de plus van de magneet ging de klep open

dus rood van accu op zwart van de magneet en zwart van accu op rood van de magneet

OK, dan heb je dus zo'n RC schakelaar nodig.
Die Onno aangaf is prima.
Duurt alleen wel een week of 3 voordat je hem uit China hebt.
Maar die kan je met de zender met een schakelaar bedienen.

GJ

Back