balsa beblanking op schuim

De zogenaamde bruislijm schijnt heel goed te werken hiervoor!

Groetjes Rob

Ik wist niet dat je kwaad werd. :? Het was maar een voorstel........ :lol:

Bison spuitlijm? Dat is ook nog contact lijm ;) Kan je lekker dun opbrengen, 5 min laten drogen, balsa erop en stevig aandrukken. Meteen vast ;)

melklijm is en blijft het lichtst denk ik, alle oplosmiddellen daaruit trekken eruit, en het zit muurvast :D

Ook niet precies wat je vraagt, maar misschien heb je wat aan mijn ervaring hiermee: PU Versus Melklijm

Ik heb daar wel wat mee zitten experimenteren.
Het gewicht is ongeveer hetzelfde. Als je PU lijm neemt is mijn ervaring dat die van Bison beter werkt dan die van Pattex. Ik heb een keer een vleugel verknoeid door Pattex te gebruiken. Doordat deze onvoldoende uitschuimde werd het styropor onvoldoende geraakt.
Het nat maken van styropor leverde (bij gebruik van PU) bij mij geen betere resultaten op.
PU is veel meer geknoei. Ook is het bij niet vacuum trekken wat lastig om het hout bij de voorlijst goed aangedrukt te krijgen.
Bij melklijm kan je gewicht besparen door het dun op te brengen, je hebt de neiging om nogal door de smeren omdat je niet goed kan zien hoevel er op zit (styropor kant)
Voor een vleugel van een zwever (dun en lang) is melklijm mogelijk te flexibel, PU lijkt dan beter geschikt.

Misschien heb je hier wat aan op mijn site. Het is niet veel maar misschien wat referentiegetallen.
http://home.hetnet.nl/~meijhmb/Projects/acrobeast I/acrobeastI_vleugel.htm

Bertus.. lamineer epoxy gebruiken en een goedje toevoegen genaamd eps50 dat zorgt ervoor dat de epoxy begint te schuimen.. zo schuimen ook al je porien vol.. is licht en supersterk.
Opbrengen met een rollertje.. en als je kan meteen glas in de kern mee lamineren voor extra stevigheid.

anders even pb

Peter

bekleden met glas dan inderdaad pas na het indekken.
dat schuimmiddel kan je krijgen bij emc-vega, of bij www.composite-models.nl
25gr glasdoek onder 45 graden zou ik niet doen. 25gr doek onder 45 graden snijden is een hel.. dan valt het gewoon uit elkaar..
Die 1400 gram is volgens mij makkelijk te halen.
mijn 175 vleugel van mijn hotliner uit styro abachi, met 80gr glasversteviging in de ker weegt hooguit 200 gram.. daar moet dan wel de bekleding en servo's nog bij komen.

Peter

Balsa of abachi vleugels indekken met 25 grs. glasmat geeft geen enkele stevigheid voor de breekvastheid van de vleugel, wel kras en deukbestendigheid aan de oppervlakte. Glasmat en/of koolstofmat dient altijd tussen de styropor en beplanking in te komen en met epoxy verlijmd.

Volgens mij krijg je dan een gladder oppervlak van de vleugel en je kan als je de koolstof- /glasmat op de vleugel lijmt direkt de beplanking op de koolstof- /glasmat leggen zonder opnieuw lijm te gebruiken.

Wat mijn ervaring is met het gebruik van melklijm, is dat er blazen ontstaan in de beplanking. Nu gebruik ik altijd epoxy.

Back