Balsa bewerken zodat het harder wordt ?

Hoi allemaal,

ik heb voor mijn vliegende kruis nieuwe bodemplaten gemaakt in balsa.

normal_Kruis42.jpg


normal_Kruis43.jpg


Beide zullen worden geschroefd aan de romp zodat die er nog af kunnen. Maar, het balsa is natuurlijk zo zwak dat een paar keer schroeven waarschijnlijk het hout zal breken. Hoe kan ik die oplossen ? Is er een smeermiddel of zo dat ik op het hout kan doen waardoor het steviger wordt en er zonder problemen schroeven door kunnen ?

Groetjes,

Davy
 
Je kan er hardhouten schijfjes op of in lijmen. Dan trekken de schroeven er niet door. De totale plank versterken kan ook door b.v. een laag glasvezels versterkte epoxy aan te brengen. Dat wordt wel zwaar.

Middeltjes om het hout te verharden ken ik niet.
 
Je zou als het bepaalde plaatsen betreft die wat harder moeten worden deze met dunne sekondelijm kunnen bewerken.
 
Hij heeft ze er van gemaakt , dat klopt .

Maar dat doe je normaal niet , is veel ste zwak.

Plankje over de neuswiel waait in de lucht al kapot .

Mvg Johan
 
Aan de onderzijde een stukje vliegtuig/berkentriplex van 1,5mm plakken. 1,5x1,5cm is al ruim voldoende. In de romp ook zoiets of een grenen balkje om de schroeven in te draaien.

Drupje dunne CA maakt het wel harder maar heel stevig is het ook niet. Voor een luikje kan het voldoende zijn. Als er nog folie over komt dan is het net genoeg als je de schroeven maar niet te strak aandraait.
 
Als je gaat smeren, gaat ook je gewicht toenemen.

Met het bekende G4 kan je balsa impregneren, daar wordt het iets harder van, wellicht ook iets sterker. Dat kan ook met epoxy. Met glasmat is het nog weer wat sterker, of eigenlijk stijver. Maar of dat hier nodig is?

De schoefpunten kan je versterken met CA, en een wat groter ringetje onder de kop. Die kan je zelfs zelf maken uit een plaatje kunststof. Dan wordt de puntbelasting wat verdeeld. Het hoeft overigens niet loei vast te zitten? Met meerdere schoefpuntjes zal het 'verband' weer wat beter zijn.

Andere suggesties waren al gegeven. Mooie kist!
 
Hoi allemaal,

De originele plaatjes die er op stonden, waren ook van balsa. Maar ze waren idd erg stevig. Ze waren zelfs iets dunner dan de plank die ik gekocht heb. Ik had moeite om de plank in 2 te breken.

Ik kan me niet voorstellen dat enkel de verf daarop voor die stevigheid zorgde. Ik vermoed dus ook dat ze met epoxy waren in gesmeerd.

Dit heb ik echter nog nooit gedaan ... Doe ik dan gewoon 5-minute epoxy mengen en verdunnen met iets ? Of misschien beter 30-minute epoxy ? De glasvezels moet ik dan nog ergens gaan zoeken. Een glasmatje DENK ik nog te hebben liggen.

Met het bekende G4 kan je balsa impregneren, daar wordt het iets harder van, wellicht ook iets sterker.

Men had me heel in het begin G4 aangeraden, maar tot nu toe heb ik dit nog niet teruggevonden in de modelbouwwinkel. Volgens Willi van W&W zou het erg moeilijk te krijgen zijn en bereduur zijn...

P.S. Als ik 1,5mm ply zou nemen voor de onderkanten, dan is dat te dun, dan is het niet mooi afgevlakt met de rand van de onderkant. Dus dan moet ik al naar min 3 mm en dat wordt dan toch wel zwaarder denk ik dan de balsa met epoxy ?

Groetjes,

Davy
 
Dus dan moet ik al naar min 3 mm en dat wordt dan toch wel zwaarder denk ik dan de balsa met epoxy ?

Groetjes,

Davy

Ik heb je al een paar keer gezegt dat je de timmerplaat van de Gamma moet nemen.

Je hebt het zelfs als voorbeeld in huis .:D

Balsa met epoxy en mat is zeker 2x zo zwaar .

Mvg Johan
 
Als men het niet kan leveren is vaak het argument, te duur, ken ik niet-dus bestaat niet... etc. Onzin en onverstandig...

De genoemde hobbyplaat waar Johan aan refereert laat zich goed bewerken en is vrij sterk. Je kan er vrijwel een complete kist mee bouwen. Voor de prijs hoef je het niet te laten. De genoemde plaat is een balsa triplex en is dus licht materiaal.

G4 is van Voss Chemie uit België. Spul staat ook bij Hobby-In en kost je absoluut de kop niet. Het is een PU parketlak op solvent basis (geen water). Er zijn meerdere aanbieders van parketlakken. G4 is erg goed. Sowieso methanol en nitromethaan bestendig.
Iets duurder kan epoxy zijn. Maar dat hangt weer af van waar je het koopt, en de kwaliteit. 5 of 30 minuten epoxy verdunnen kan met aceton of spiritus maar maakt epoxy een stuk brozer. Verder bevat spiritus veel water. (alcohol trekt water aan, dat heet hygroscopisch) en dat vinden bepaalde epoxysoorten niet fijn bij het uitharden. Als je echter snel een motorschotje brandstof-dicht moet zien te krijgen, volstaat het verdunnen prima.

Op het forum is reeds een overzicht aan leveranciers opgesteld. Ook aan ervaring is er veel te vinden. Ook over het 'gezond' werken met epoxy, zeer belangrijk daar kennis van te hebben genomen.

Vleugels worden regelmatig geglast met 25gr glasdoek met of G4, of lamineer epoxy. De vleugel maak je daarmee een stuk stijver (maar niet onverwoestbaar) Met beide materialen ben je natuurlijk wel iets duurder uit dan met hoobyplaat. Maar gaat langer mee dan 1 project knutselwerk.

De te kiezen methode is dus helemaal naar wens.
Je wilt het in 1 keer goed doen, echter van een beetje experimenteren en oefenen wordt je altijd wijzer. Geen methode is heilig. Maar je kennis neem je weer mee naar een nieuw project met uitdagingen.

Overigens... als je 3 x 1 mm balsa met de nerven haaks op elkaar lijmt... heb je ook een balsa triplex.. van 3 mm.. wel wat werk...
Houtlijm, PU-bruislijm... etc. Soms moet je wat...
 
Laatst bewerkt:
Oh ja, hier op het forum heb ik eens 0,3mm koolstofplaat gekocht. kleine stukjes zijn makkelijk te lamineren met secondelijm 2 laagjes is al keihard.

Of hij het nog heeft weet ik niet. Dacht gebruiker Bosreus.


Van de week heb ik een klein rondje geknipt, deze op de dremelslijpschijf kop geschroefd en rond afgeschuurd.
Resultaat een klein rond schijfje met een 2mm gaatje in het midden.

Dit is 10x10 balsa ingedekt met dat spul.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Turbocinqy1250/BMC/DSC08085.jpg
 
Laatst bewerkt:
je koopt bij een hubo of iets dergelijks, HOUTROTSTOP, deze is een water dunne vloeistof , als je hier balsa mee insmeer, trekt het er helemaal in, en het word zo hard als eikenhout.

Alabastine - Houtrotstop

ik heb het al meerdere keren gebruikt, en het werkt super.
 
idem voor poriënvuller ("witte product" van merk Brico) dat je hout gans "plastic" maakt.
je kan ook lak gebruiken voor kurkvloeren(en parket voor mensen die te lui zijn om te oliën...): polyurethaanlak. 2 laagjes goed soppen zodat alles erin trekt en de boel is ook zo stevig als een blokje plastic zonder een massa gewicht bij te krijgen.
 
Back
Top