Als men het niet kan leveren is vaak het argument, te duur, ken ik niet-dus bestaat niet... etc. Onzin en onverstandig...
De genoemde hobbyplaat waar Johan aan refereert laat zich goed bewerken en is vrij sterk. Je kan er vrijwel een complete kist mee bouwen. Voor de prijs hoef je het niet te laten. De genoemde plaat is een balsa triplex en is dus licht materiaal.
G4 is van Voss Chemie uit België. Spul staat ook bij Hobby-In en kost je absoluut de kop niet. Het is een PU parketlak op solvent basis (geen water). Er zijn meerdere aanbieders van parketlakken. G4 is erg goed. Sowieso methanol en nitromethaan bestendig.
Iets duurder kan epoxy zijn. Maar dat hangt weer af van waar je het koopt, en de kwaliteit. 5 of 30 minuten epoxy verdunnen kan met aceton of spiritus maar maakt epoxy een stuk brozer. Verder bevat spiritus veel water. (alcohol trekt water aan, dat heet hygroscopisch) en dat vinden bepaalde epoxysoorten niet fijn bij het uitharden. Als je echter snel een motorschotje brandstof-dicht moet zien te krijgen, volstaat het verdunnen prima.
Op het forum is reeds een overzicht aan leveranciers opgesteld. Ook aan ervaring is er veel te vinden. Ook over het 'gezond' werken met epoxy, zeer belangrijk daar kennis van te hebben genomen.
Vleugels worden regelmatig geglast met 25gr glasdoek met of G4, of lamineer epoxy. De vleugel maak je daarmee een stuk stijver (maar niet onverwoestbaar) Met beide materialen ben je natuurlijk wel iets duurder uit dan met hoobyplaat. Maar gaat langer mee dan 1 project knutselwerk.
De te kiezen methode is dus helemaal naar wens.
Je wilt het in 1 keer goed doen, echter van een beetje experimenteren en oefenen wordt je altijd wijzer. Geen methode is heilig. Maar je kennis neem je weer mee naar een nieuw project met uitdagingen.
Overigens... als je 3 x 1 mm balsa met de nerven haaks op elkaar lijmt... heb je ook een balsa triplex.. van 3 mm.. wel wat werk...
Houtlijm, PU-bruislijm... etc. Soms moet je wat...