balsa hout VS epp of piepschuim

Beste vrienden,

ik geef het eerlijk toe, ook al kan ik best wel goed vliegen, toch ben ik een "Daredevil" die zijn kicks haalt uit bv omgekeerd 50 meter lang 20 cm boven de grond te vliegen (soms met alle gevolgen vandien :oops: )
soms doe ik mesvluchten op 10 cm boven de grond, ik vind het gewoon leuk maar deze stunts houden nu eenmaal risico's en crashes in 8O
nietegenstaande wens ik hierbij even het verschil "balsa vs piepschuim" toe te lichten.
Ik vlieg nu sedert de eerste week van February met de Reflex Parklfyer (dit is gewoon één voorbeeld van een balsavlieger), ik geef dit gewoon even mee omdat ik van de mening ben dat balsa makkelijker te repareren valt t.o.v piepschuim.
ondertussen is ie reeds +/- 12 keer gerepareerd met meestal een volledige breuk van de romp op meerdere plaatsen met gevolg.
Alles heb ik altijd makkelijk kunnen fixen door een 5 mm balsa plank over de lengte van de breuklijn te plaatsen.
eerst dacht ik altijd van "dit is nu echt wel het einde, ik gooi hem weg maar na een paar dagen op de zolder te verblijven (de vlieger uiteraard) heb ik hem telkens hersteld.

Ben ik verkeerd of hoe denken jullie erover? :)

greetz

Crazykuki "kurt"

op zich is mijn ervaring..en ik vlieg met bijde
dat zowel balsa als piep even makkelijk te repareren is.

het voordeel van het piep gebeuren dat je vaak op het veld al de nodige plak(band) reparaties kan doen.

En voor balsa je toch vaak eerst naar huis moet om een mooi plankje te vinden.

maar goed..balsa heeft wel wat...

balsa is mooier en blijft mooier ( je krijgt er niet van die deukjes in)
Maar epp is steviger als je kwa gewicht vergelijkt vind ik .

Als je het over EPP gaat hebben, tsja, dan word het toch lastig hoor. Ik vlieg met gekke vliegende vleugeltjes en heb er een van xps met glasstokkies in de LE wel eens vanuit een hooge duik snoeihard de grond in geboord. Grond was te hard, en dus stuiterde hij ruim een meter omhoog. Enige wat los was was de motorbevestiging. beetje smeltlijm en ik kon weer door. Ik ben er vrijwel zeker van dat als dat dingetje van balsa was geweest, dat je dan echt niks meer er van herkend had :D

depron is echt heelmakkelijk te repareren met odorless (depron safe) secondenlijm en wat plakband. Voordeel van depron en epp is dat het niet in duizend stukje uiteen spat als je flink crasht.. er komen wat deukjes en scheuren in die je moet plakken, maar dat is dan ook alles. De scheuren passen ook altijd weer perfect, dus als je het netjes doet zie je er ook nog nauwlijks wat van. Met balsahout raak je nogal eens een splinter kwijt waardoor het niet goed meer past en al snel echt lelijk wordt. Ik heb tegenwoordig een rol plakband mee,odorless secondenlijm, activator, verder nix.

Marco

ik heb ook pas een potje zap oderless gekocht (wel zonder activator), NOOIT meer, plakt gewoon niet..
geef mij dan maar uhu por

Ja het heet seconden lijm, maar het duurt wat langer met odorless, voordeel is wel dat je het makkelijk op zijn plek kan houden. Pufje activator er op en het zit met enkele seconden muurvast. Vandaar ook dat plakband, daarmee hou je makkelijker de twee delen bijelkaar. Ik gebruik het ook bijna alleenvoor reparaties hoor, UHU por werkt goed als het mooi past, als er wat vulling nodig is of het moet echt goed vast zitten zoals een motorschotje, dan gebruik ik polyurethaan bruislijm.

Marco

de meningen zijn wat verdeeld en ik schaar me achter het feit dat piep idd makkelijker hersteld.
Hout versplinterd bij een crash en epp krijgt een barst en een deukje
ikzelf gebruik zap en uhu lijm

crazykuki zei:
Beste vrienden,

........
Ik vlieg nu sedert de eerste week van February met de Reflex Parklfyer (dit is gewoon één voorbeeld van een balsavlieger), ik geef dit gewoon even mee omdat ik van de mening ben dat balsa makkelijker te repareren valt t.o.v piepschuim.
ondertussen is ie reeds +/- 12 keer gerepareerd met meestal een volledige breuk van de romp op meerdere plaatsen met gevolg.
......
Ben ik verkeerd of hoe denken jullie erover? :)

greetz

Crazykuki "kurt"

12 weken sinds Februari en 12 herstellingen, da's niet mis.

waarom denk je dat mijn nick "Crazykuki" is?
ik heb er al stunts mee uitgevoerd die veel te gek zijn voor woorden met alle gevolgen vandien. :oops:

Back