Barend Biesheuvel 1:100

Beste forumlezers,

De minischeepjes in de schaal 1:200 zijn een leuke tijdsbesteding, maar ik wilde wel eens wat anders. Een schip zelf bouwen staat al een tijdje op het verlanglijstje.

Daarnaast ben ik ook van plan het een en ander aan extra functies in te bouwen. Dit voor het opdoen van ervaring en als afwisseling van extreem priegelwerk.

Het gaat een model worden van mijn voormalige stageschip; de Barend Biesheuvel van de Rijksrederij.

barendbiesheuvelnr24689.png

Bron: Flying Focus

Dit model wordt gebouwd op de schaal 1:100, het is dus twee keer zo groot als ik ''gewend'' was. De reden dat ik niet groter ga is vanwege het handzame formaat.

Het model krijgt op deze schaal de volgende afmetingen:
-Lengte 61 cm
-Breedte 11 cm
-Diepgang 4 cm

Het is een schip met dubbele (verstelbare)schroeven en roeren, daarnaast heeft het schip een boegschroef.

De romp van het schip gaat gebouwd worden van hout, de opbouw en verdere details worden gemaakt van kunststof en messing.

De volgende schroeven zijn besteld:
resize_images.php

Een begin is vandaag ook gemaakt aan de romp, de tekeningen zijn uitvergroot en het langsspant is uitgetekend op 4mm multiplex:

dsc0609kh.jpg

dsc0610w.jpg

dsc0611w.jpg

De foto van het spant is weinig van over door het verkleinen van de fotos, deze houden jullie dus nog van me tegoed.

Bij deze verklaar ik het bouwverslag voor geopend ;-).

Gr Robin

Dit gaan we echt goed volgen. Prachtig mooi het helemaal zelf bouwen.
Ik wens je veel bouwplezier en veel sucses.
Mvg Ger.

Mooi model maar ga je geen vrienden mee maken tussen de viskotters ;)

Veel succes,zal vast weer mooi worden!

Gr Herman

Zoals beloofd enkele fotos van het langspant:

cimg2209y.jpg

cimg2207.jpg

cimg2208.jpg

Het gearceerde deel blijft straks nog onderdeel van het spant, open vlakken worden eruit gezaagd.

Indien de echte rompenbouwers hier fouten in zien hoor ik het graag, opmerkingen hierover zijn erg welkom.

Het plan is dat ik de spanten op dezelfde manier ga maken waardoor je dus een open ruimte krijgt in de romp. Na het beplanken worden de spanten op sommige punten ter hoogte van het dek weer open gezaagd zodat hierdoor de apparatuur bereikbaar blijft.

Ben benieuwd of ik hier een eigenbouw verslaving aan over ga houden, vind het in ieder geval al erg leuk om met allerlei problemen te moeten spelen.

Bedankt voor de aanmoedigingen, en Herman als ik het formaat van de kotters op dit forum zie kan ze beter ontvluchten dan controleren.

Gr robin

Hoi Robin,

Ik weet bijna wel zeker dat je hier een eigen bouw verslaving gaat overhouden!!

Altijd heel leuk om dingen zelf te maken:)

Het ziet er nu al netjes uit dus deze ga ik volgen:)

Hoi Robin,

Een gaaf scheepje!
Hou je draadje in de gaten, en ben benieuwd naar je bouwvorderingen.
Ook ik weet bijna wel zeker dat je hier een bouwverslaving aan overhoud.
Succes!!!

Greetz,
Luit

Barend Biesheuvel

Hallo;

Mooi scheepje om te bouwen, ik ga dit volgen.
Waar ga je de spantjes mee bekleden/beplanken..

Grt; B.K

Vooralsnog gaat alles erg soepel, het zagen van het hout(okoumé) gaat perfect. Het is licht, zacht met zagen, en erg sterk.

Het gaat zelfs zo makkelijk dat het langspant buitenom uitgezaagd is, en een deel van het achterschip aan de binnenkant.

Het nadeel van het voorste deel is dat er niet goed bij kan met de figuurzaag (niet lang genoeg). Dit kan ik misschien beter doen met een fijn decoupeerzaagje.

Daarnaast heb ik gisteravond alle spanten overgetekend op het hout, als test heb ik spant 1 alvast uitgezaagd om te kijken of de bedachte constructie sterk genoeg is.

Het resultaat van het gedane werk:
cimg2210.jpg

cimg2213li.jpg

cimg2212.jpg

Op naar het (toch wel saaie) uitzagen van alle andere spanten.

Gr Robin

B.K,
Hier ben ik nog niet helemaal uit, ik denk dat ik de mogelijkheid van plankjes maar eens ga bekijken.

Het voorste deel van het schip wordt van massief hout, de bulb en voorschip hebben namelijk te extreme vormen voor het gebruik van plankjes.

Gr robin

Vandaag heb ik voldoende tijd gehad om lekker aan het bootje te bouwen. Was namelijk lekker een dagje vrij.

In combinatie met een lekker zonnetje buiten gewerkt, en alles is me erg meegevallen moet ik zeggen. Had verwacht dat dat het een saai en vervelend werkje zou worden. Maar mede door het gemak van het zagen is het allemaal meegevallen.

Het resultaat is het volgende geworden:
dsc0612h.jpg

dsc0613m.jpg

dsc0615v.jpg

Vanavond ga ik de laatste zes spantjes zagen, en dan moet het hele gebeuren fijn afgewerkt worden. Zoals het afschuinen van de spanten en schuren waar nodig.

Dan wordt het tijd om de spanten op het langspant te lijmen, hoe ik dit precies haaks ga doen? Tja nog geen idee, waarschijnlijk met een bouwplank en wat rechte blokjes of iets dergelijks.

Tot de volgende update, tips en tricks zijn uiteraard welkom ;)

Gr Robin

Ik hoorde overings ook nog lego wel eens voor bij komen.
Maar dan moet alles wel tussen 2 legoblokjes passen.

Ziet er goed uit weer

Op z'n kop bouwen...

Hey Robin,

Ziet er prima uit, dit ga ik zeker volgen.
Sowieso altijd fijn jouw verslagen te volgen, leuk dat je dat wilt delen.

Een idee om de dwars spanten uit te lijnen is om de spanten aan de bovenzijde door te laten lopen op zodanige manier dat de romp omgekeerd komt te staan op de werktafel en geheel waterpas komt. Zie foto van mijn IJmond (let niet op het spant in het midden, die is later vervangen):
IJmond%20in%20aanbouw%20-%20spanten%20gemonteerd.jpg

Later haal je die weg zodra de romp bekleed is. Voordeel is behalve het waterpas zijn, dat je er overal rondom makkelijk bij kunt.

Jouw suggestie met blokjes werkt ook uitstekend, je dient dan nu wel verschillende hoogtes te gebruiken. En op de tafel alle spanten uittekenen, dan moet het goed gaan.

Groetjes, Léon.

Dat is een mooie manier van werken Léon, deze zal ik onthouden voor een volgende keer(die komt er vast wel).

Even een vraagje aan alle lezers:

Het inbouwen van de boegschroef, roerkoningen en schroefassen;

Is het verstandig dat in deze bouwfase al te doen? Of kan ik daar beter mee wachten tot ik een dichte romp heb?

Zie namelijk wel wat fotos van mensen die het direct op zn plaats zetten wanneer ze met de spanten bezig zijn.

Hoop dat iemand mij hier uitsluitsel over kan geven.

Gr robin

Hoi Robin,
Ik zou het later doen, anders is het stroken van de latten veel te moeilijk (en ook het latere schuren)
Succes
Hawser

Barend Biesheuvel

Hallo Robin;

Ik zet bij een boot van kiel en spanten de schroefas en boegschroef er wel meteen in, zit meteen op de goede plek. De roerkoning merk ik wel en boor hem , en kan hem dan later plaatsen. Maar dit hangt ook weer af of je er nog bij kan ja, of nee.

Grt; B.K

Beste Robin,

Qua positionering heeft B.K volkomen gelijk. Er is geen betere methode om zowel schroefassen als boegschroef in dit stadium te plaatsen. Echter praktisch is het beter wat Hawser al heeft geschreven. In de praktijk ishet ontzettend moeilijk om de te plaatsen latjes strokend te laten aansluiten tegen schroefas en boegschroef.
Maar met een beetje meet- en paswerk is het best te doen nadat de romp is geschuurd en geplamuurd.
Wat betreft de voortgang van je projekt, ga je de goede kant op.

MvG

Rene

Heren bedankt voor de tips, heb nog niet besloten wat ik ga doen.

Het heeft allebei zijn voor en nadelen. Vanwege het ruimte gebruik zullen een aantal dingen al gedaan moet worden voor de romp dicht is.
Naast dit probleem heb ik er sinds vandaag een nieuwe bij, het inbouwen van een boegschroef. Deze boegschroef komt op een punt waar de romp heel erg smal is(ong. 2cm).

En laat nou net de kleinste boegschroef op de markt (of heb ik iets gemist??) de mini boegschroef van Raboesch(108-20) zijn.
Deze is uiteraard nog te groot, deze is 21 mm breed. En dat is alleen nog maar de behuizing van de ''schroef''. De diameter van de schroefbuis was wel de juiste (10mm).

Heb dus na zitten denken over de volgende twee opties:
-Zelf een boegschroef bouwen, met als nadeel waarschijnlijk gebrek aan juist gereedschap zoals, draaibank, frees enz.

-Boegpomp, een pomp ergens anders in het model plaatsen met een slang naar de plaats van de boegschroef. Nadeel is dan wel dat deze pomp ergens anders in de romp geplaatst wordt en deze wat groter is dan een boegschroef.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het zelfbouwen van een boegschroef van dit formaat en mij meer kunnen vertellen over gebruikte gereedschappen en technieken? De benodigde info op internet vind ik nog wat onduidelijk.

Maar het mooiste is eigenlijk een kleine boegschroef die gewoon te koop is.

Daarnaast staat de bouw natuurlijk ook niet stil, ben gisteravond begonnen met lijmen van de spanten. Uiteraard ben ik eerst begonnen met het inklemmen van het langspant. Toen deze vertikaal stond en in de lengte recht was ben ik begonnen met het plaatsen van de spanten.

Voorlopig gaat dit nog erg goed:
dsc0617q.jpg

Binnenkort meer,

Gr robin

Back