Batavia bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Timber, 17 mrt 2023.

1. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Beste allen,

Ik wil me graag aan jullie voorstellen. Mijn naam is Tim, woonachtig in Den Bosch met vrouw en zoontje. Nog vrij nieuw in de modelbouw wereld. Een aantal jaar geleden zocht ik een knutsel hobby en het liefst met hout. In een winkel stuitte ik op modelbouwschepen en dacht: 'dit kan wel eens iets zijn!'. Dus kocht ik mij een bouwpakket HMS Victory schaal 1:200 om gewoon eens te beginnen. Gedacht dat dit vast niet heel lang zou duren om te maken. Maar, het heeft uiteindelijk bijna 3 jaar geduurd om deze set in elkaar te hebben (met alle stappen vooruit, maar ook regelmatig achteruit). En ik moet zeggen met eigenlijk nog veel meer plezier dan van te voren ooit had gedacht. Al helemaal niet dat een heel groot stuk van dit plezier ook zat in de verdieping in historie en het streven naar een zo realistisch mogelijk resultaat. Ook het leren van allerlei nieuwe technieken om te bouwen wat allemaal nieuw voor me is, bijvoorbeeld het buigen van een plankje of het in elkaar knopen van een touwladder en de hoeveelheid mogelijkheden om dit ook te kunnen doen ook nog eens. Zo waren de luiken van de kanon openingen in het pakket geel en heb ik deze uiteraard ook geel geschilderd en aangebracht. Kom je er dus later vanuit foto's achter dat deze in werkelijkheid 'rood zijn' aan de binnenkant; oftewel alles eraf en opnieuw geschilderd en weer aangebracht. Kom er dus achter dat dit in werkelijkheid 'poortkleppen' worden genoemd.
    Dat ik er zo in zou staan had ik dus van te voren ook niet kunnen bedenken.

IMG_20220918_120252 (1).jpg In dit bouwverslag wil ik jullie meenemen in mijn bouwstappen van de Batavia van Kolderstok. Als jullie tips of ideeën voor me hebben dan zou ik daar erg blij mee zijn. Ik wil jullie ook graag meenemen in de keuzes die ik gemaakt heb om iets op een bepaalde manier aan te pakken.
    Volgende week bezoek ik de Batavia om eens in het echt te kijken en veel foto's te maken. Ik ben al een eindje op weg met het model daarom zet ik de komende dagen wat sneller enkele stappen die ik gemaakt heb op dit topic.

Alvast bedankt voor jullie interesse, lezen en reacties.

IMG-20221223-WA0000 (1).jpg

Bob Chu, Dave Bekers, Baker en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Welkom hier Tim, en veel succes met deze bouw :thumbsup: die ik met veel interesse zal volgen, ik heb deze nl ook gebouwd inclusief een verslag hier op het forum
    En als er vragen zijn dan horen we het graag
    Gr Koos

Timber vindt dit leuk.
  3. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Succes met het bouwen van dit mooie schip. Knap van je dat je als eerste schip een victory tot een goed einde weet te brengen! Dan zal de batavia je vast beter af gaan, al is het alleen al vanwege de andere schaal.

Groetjes Tom

Timber vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Welkom Tim, heel veel bouwplezier. Wat zeker goed gaat komen.

Timber vindt dit leuk.
  5. JDS73

JDS73 Moderator team

Lid geworden:
    15 apr 2020
    Welkom op het forum.
    Heel veel plezier op het forum:thumbsup:
    Ik kom ook uit den bosch.

Stephan Kertész en Timber vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Gezellig kunnen jullie bij elkaar op de koffie en bossche bollen eten. :p:D

JDS73 vindt dit leuk.
  7. leo55

leo55

Lid geworden:
    20 nov 2008
    welkom Tim, heel veel bouwplezier. Wat zeker goed gaat komen. veel plezier ga je zeker volgen:banana:

8. cees050

cees050

Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Tim mooi schip geworden en je kind de goede weg gestuurd.
    blijven je volgen

9. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Welkom Tim.
    Altijd handig, zo'n matroosje met kleine handjes :)
    Succes met de Batavia, en vooral ...

Veel modelbouwplezier !

10. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Welkom Tim!

11. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    welkom op dit forum Tim en bouw ze

Timber vindt dit leuk.
  12. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Welkom Tim. wat leuk dat je op deze manier in de hobby gerold bent. Je hebt niet het makkelijkste model gekozen voor een eerste bouwproject. Je hebt een heel mooi project voor een 2e bouw gekozen. Je zal er veel plezier aan beleven.
    De Batavia is alom al een paar keer gebouwd op dit forum, dus je kunt gerust om hulp vragen en die krijgen. Succes met de bouw! :)

groet,
    Peter

13. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Je hebt al een prachtig schip gebouwd:thumbsup:
    En ook weer een mooi schip gekozen om te bouwen. Succes!

Timber vindt dit leuk.
  14. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Ha bouwers,

Bedankt voor alle superleuke reacties! Bossche bollen eten en vooral veel over de schepen praten met jullie lijkt me nu al een top idee :D, wie weet!. En die kleine die probeer ik inderdaad al zoveel mogelijk zelf te laten doen en mee te laten kijken (logisch met zo'n leuke hobby, kan je maar het beste vroeg mee beginnen toch...), maar met zijn 1 jaar is het toch nog geduldig blijven ;)

Zoals ik in mijn eerste bericht aangaf ben ik dus al even bezig. Ik werk op dit moment aan de beplanking van de romp en heb hiervoor een stuk dek beplankt. Deze beidde onderwerpen wil ik een verslagje van typen. Ik begin nu bij de dekbeplanking.

IMG20230317162802.jpg

Het beplanken van het dek:

Ik begon het beplanken eigenlijk met de simpele gedachte; haal ze uit de bouwdoos, zaag ze in stukjes en plak ze op. Ja ik hoor jullie al denken, maar zo simpel is dat toch niet? Daar kwam ik dus ook achter door toch maar eens wat te gaan lezen over dit onderwerp aan zich. Dus door wat te googlen kwam ik bij de site van Henk van Luinen en las daar al over een aantal onderwerpen; patronen van beplanking, de lengte van de planken, het verouderen en het maken van de breeuwnaden.. Ja, de breeuwnaden, al weer iets geleerd dus. Een keuze gemaakt voor een geschikte lengte van de planken. Het patroon van het leggen van de planken vond ik ingewikkelder. Want zijn wij Hollanders in die tijd nou eigenlijk geweest van, we hebben wat stukken hout van verschillende lengte en we maken het zoals we het voor handen hebben? Oftewel allemaal verschillende lengtes in een random patroon (of geen patroon?)... En hoe ziet dat er dan uit?

Ik ben verder gegaan met zoals ik op de site lees , de Engelsen dat deden (4-plank legsysteem). Hier heb ik toch wel een tijdje over nagedacht moet ik zeggen. (waar ik dus eerst dacht, een kwestie van lijmen). Ik heb wat geprobeerd vanuit het random systeem met allemaal verschillende lengtes, maar toch overgestapt naar een 4-plank systeem. En eigenlijk weet ik het dus nog steeds niet, maar leek me dit op dat moment het beste om te doen. Hoe denken jullie hierover?

IMG20230317161637.jpg

Door me verder te verdiepen en te lezen, filmpjes te kijken stuitte ik nog op het volgende filmpje als hieronder. Ook erg interessant. Hierin maken ze met dekplanken als een omranding buitenlangs en sluiten ze de planken middels inkepingen hierop aan zoals in de afbeelding. Ik kamp nog steeds met de vraag of dit dan ook zo gedaan werd in bijvoorbeeld de Batavia. Is dit überhaupt de manier van toen? Ik heb het nog niet gezien eigenlijk. Maar goed, volgende week ga ik dus naar de Batavia en daar ook eens kijken hoe het gedaan is. Misschien is het te veel detail voor modelbouw ? Ook het maken van lijsten van dekplanken rondom de mast of een luik, heb ik niet gedaan. Maar zoals ik er nu dus insta: als iemand mij zegt dat dit zo hoort dan ben ik nu (zoals ik in de hobby sta) bereid om het te veranderen. Sterker nog het is dan een must voor me geworden ;)

upload_2023-3-19_14-18-8.png

Voor het verouderen van de planken heb ik een potje gevuld met azijn en het schuursponsje. Ik twijfel nog om later een blanke lak ofzo aan te brengen, maar eens zien later. De verbindingen van de planken heb ik gemaakt door gaatjes te prikken en te vullen met een grijs potlood. Dit werd wat te donker en te opzichtig, een deel heb ik weer weggeschuurd en ben nu wel meer tevreden als eerst.

Breeuwnaden heb ik ook verschillende technieken uitgeprobeerd. Het zwart maken van de zijkanten van dekplanken ben ik mee begonnen, maar het vlekte teveel op de planken zelf, dat ik eerst nagedacht heb over een alternatief. Ik heb de ondergrond gewoon zwart geschilderd en eigenlijk werkt dit best goed vind ik zelf. Ik ben erg nieuwsgierig hoe deze er op de echte replica uitzien, dat ga ik volgende week ervaren .

IMG20230317161640.jpg

Dit is eigenlijk wel wat ik van dit onderwerp wou vertellen. Ik ben benieuwd naar jullie meningen of reactie op dit onderwerp. Of eigenlijk onderwerpen :), want het kan dus een hele studie opzich zijn ben ik achter gekomen. En dat is juist zo leuk en maakt de hobby compleet. En nee ik lig er nog niet wakker van... Noja soms een beetje,

Groeten en bedankt voor het lezen

Tim

Bijgevoegde bestanden:

Dave Bekers, Scheepshoorn, Peterh80 en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Ik zou me niet te veel blindstaren op dat filmpje.
    Voor mij een goede poging, maar dat is ook al.
    Ik zie onmiddellijk al 3 elementen die de wenkbrauwen doen fronsen.
    1) Jogling (Engelse term voor het inlaten van de beplanking in de rondom liggende plank (waterway in het Engels) is inderdaad de gangbare praktijk.
    De" waterway" is de buitenste plank van het dek en volgt van voor naar achter de verschansing. Vaak heeft die een dikkere boord tegen de verschansing, om water op het dek te geleiden en te vermijden dat het water tussen dek en verschansing in het ruim loopt.
    Het inlaten van de dekplanken wordt gedaan als de breedte van de plank vermindert tot minder dan de helft van de volle breedte van deze plank.
    In het midden van het schip zal je de buitenste rechte plank van het dek lichtjes moeten bijwerken om mooi tegen de "waterway" aan te sluiten. De breedte vermindert amper. Vooraan en achteraan vermeerdert wat moet weggenomen worden. Leg de dekplank mooi recht tegen de voorgaande rij en laat ze de "waterway" overlappen.
    2 merktekentjes breng je nu aan: waar de overlap begint, en waar de overlap de helft van de plankbreedte overschrijdt. Op dat laatste punt snij je de dekplank af, en van het eerste merkpunt tot het einde snij je schuin af. Dit is tevens het deeltje dat je in de "waterway" moet inlaten".
    2) rond dekopeningen moeten de planken in lengterichting de zelfde lijn aanhouden, zowel voor als achter de opening. Op de afbeelding van het filmpje is dit helemaal niet het geval.
    3) Vermijd te korte stukjes dekplank.
    Helamaal vooraan zie je een aantal plankjes die nog geen cm lang zijn en aansluiten op en plankje dat stopt tegen het kader van de dekopening. Zolang de standaardlengte van planken ( +- 30 voet of 9 meter) niet overschreden wordt, zal dit in 1 stuk uitgevoerd worden, zonder rekening te houden met het legpatroon.

Wat je breeuwnaden betreft, waarbij je de onderliggende plank zwart geschilderd hebt: Op armlengte ziet het er uit als een sterk verweerd dek, van dichtbij zijn het gewoon gigantische naden die waarschijnlijk zo lek zijn als een zeef.
    Ikzelf wrijf de zijkanten van de dekplanken in met een zacht potlood (6B). Ik blaas er even op om overtollig graffiet te verwijderen en het maken van plekken te verminderen. Dan lijm ik de planken strak tegen elkaar.
    Dit geeft een subtiel resultaat, dat niet overheersend is. In werkelijkheid zijn breeuwnaden zelden meer den een cm breed, wat op schaal 1/72 amper 0,14 mm is.

Hopelijk heb ik je met deze opbouwend bedoelde kritiek niet te zeer voor het hoofd gestoten, en beleef je net als ik nog veel modelbouwplezier

Dave Bekers, cees050, janzwart en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Hallo allemaal hierbij doe ik weer een update. Ik ben al een tijdje bezig met de rombeplanking en ik moet zeggen dat het erg goed gaat. Hoewel dit zeker anders geweest is en het model bijna een aanvaring had met de muur .. nee dat is flauwekul als ik ergens aan begin dan maak ik het ook af natuurlijk. Maar het beginnen met de beplanking viel niet mee. Best wat filmpjes gekeken en dat is allemaal mooi maar zoveel manieren ideeën dat ik daar al moeite mee kreeg. Alles inmeten tot de millimeter , latjes willen verjongen en precies af willen tekenen op maat. En dan begin je en is het snijden al niet makkelijk. Strijkijzer , buigtool , mallen gemaakt. Maar het was veelal latjes die braken, buigen ging niet altijd en teveel frustratie jammer want je wil deze mooie hobby met plezier doen en vooral tot rust komen tijdens het werken. Dus toen heb ik het noodnummer gebeld (niet 112) maar van Hans van Nieuwkoop en daar kon ik gelukkig eens langs komen voor een workshop om te leren hoe eea. kan doen en vooral makkelijker. Dat was de omslag vanaf toen zag ik in hoe het ook kan en vooral makkelijker zonder teveel denkwerk. Super en nogmaals bedankt Hans.

Nou nu gaat het erg lekker en ben ik al bijna bij de kiel. Het belangrijkste dat beplanken leuk is geworden ipv frustrerend. Ik heb zelfs nu de eerste insteker gemaakt. Dat voelt nog wel als stunten maar nu ga ik ook helemaal natuurlijk .

Ik heb lang nagedacht over of ik de planken van voor tot helemaal achter zou laten lopen of aan laten sluiten op de onderste berghout (zoals de replica). Lezen , kijken naar referenties en bezoek gebracht aan Batavia om erachter te komen wat de echte manier is. Daarbij op topic beplanking romp interessante discussie gevolgd over dit onderwerp. Geleerd dat het mijn Batavia en er geen feitelijke manier is maar dit per regio of scheepsbouwer verschilt.

Bij bezoek Batavia ook veel geleerd en gezien. Oa waarom de romp wit is. Daar zit een extra laag overheen die een soort rups invreet waardoor de echte beplanking beschermd blijft. Dit was voor mij echt een vraag en een leuk weetje om mee af te sluiten. (Of jullie denken dat wisten we al lang natuurlijk ). Groeten en bedankt voor het lezen en reacties IMG20230403135911.jpg IMG20230403135903.jpg IMG-20230325-WA0009.jpg IMG-20230325-WA0013.jpg

17. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Mooie beplanking, en dus goed opgelet bij Hans.

*Hans* en Timber vinden dit leuk.
  18. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Met deze cursus van de Admiraal himself moet het helemaal goed gaan komen Tim :thumbsup::thumbsup:

*Hans* vindt dit leuk.
  19. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Dat gaat na een schuurbeurt goedkomen Tim! Goed werk! :):thumbsup:

20. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Bedankt voor jullie leuke reacties en complimenten

Veel schuren en wat beits zal zeker veel doen en em glad maken en laten glimmen. Alleen wil ik graag een authentieke look behouden. Niet zo net, wat ruw en vooral goed gebruikt. dat is mijn eigen voorstelling erbij in ieder geval. Hier heb ik ook naar gestreefd om het verweerd laten ogen van mn gemaakte dek. Ik weet nog niet hoe ik dit wil bereiken. Beetje ruw schuren. Heb je of iemand anders tips? Klopt mijn beeld erbij?

Deel Deze Pagina