batterij polen omgedraait

Hallo,
Zoals de titel al aan geeft de polen van mijn baterij zijn omgedraait.
De plus is nu min en min is nu plus.
Hoe kan ik de polen weer normaal krijgen?
Mag ik feitelijk niet zo verder rijden gewoon de draadjes omdraaien?

mvg

jonas

zou je ook aan kunnen geven wat voor een accu het is?
en hoe de polen omgedraaid zouden kunnnen zijn?
en hoe je dat meet dat de polen zijn omgedraaid

Heb je niet gewoon met je multimeter verkeerdom gemeten?
Want hoe trek je de conclusie dat de polen omgedraaid zijn?
Draait de motor verkeerdom?

Hmmm.... "mag ik zo verder rijden" klinkt bij mij in de oren dat die het zo doet. Ik heb dus ook een vermoeden dat de auto achteruit rijdt. Misschien per ongeluk op de zender aan de servo reverse gekomen?

Als de auto inderdaad wel reageert zit de polen van je accu goed, als je ze dan omdraait moet je hem pas op 31 december om middernacht aanzetten.

Hmmm.... "mag ik zo verder rijden" klinkt bij mij in de oren dat die het zo doet. Ik heb dus ook een vermoeden dat de auto achteruit rijdt. Misschien per ongeluk op de zender aan de servo reverse gekomen?

Als de auto inderdaad wel reageert zit de polen van je accu goed, als je ze dan omdraait moet je hem pas op 31 december om middernacht aanzetten.

dat zal wel meevallen, je kunt dat beter overdag doen:p

geeft alleen een hoop rook [ervaring??? ]

Jonas,……Ik snap helemaal niets van jouw vraag. Hoe kunnen de polen opeens zijn omgedraaid?......

Dit kan wel degelijk, maar of dit ook in Jonas zijn geval is, dat weet ik niet?

Wanneer je een accu-pack met meerdere cellen in serie, ontlaad met 1 weerstand of lamp, dan kunnen enkele cellen die als eersten richting 0 Volt gaan, terwijl de rest nog bv op 1 Volt klemspanning staan, haar polariteit tijdelijk verliezen, wanneer je niet tijdig de ontlading onderbreekt.

Ik heb ooit eens uit gelezen over een ontladen en dan weer laden. Dit een aantal keren achter elkaar. Op die manier zouden de cellen zich weer gelijkrichten....Maar of dit echt zo is....Mmmmm..ik ga eens speuren..Nu wil ik het weten ook:mrgreen:

Het is een nicel cadium batt.
Het zijn 6 cellen in serie, het is een pakje dat al klaar was voorgemaakt.

Dus ik stak de batt in de lader en die zij polariteit omgekeerd en als ik hem omgekeerd in stak was hij wel aan het laden maar dan wel omgekeerd.
Ik meet dan de batt met verschillende meters en telkens gaf hij aan dat de rode kabel negatief is en zwart positief en vroeger was dat niet.

dus ik zou hem is goed ontladen en weer goe volladen?

mvg

schud er eens mee, dan valt 't misschien allemaal weer op de juiste plaats :mrgreen:

Ontladen en terug opladen zal niet helpen... Wat heb je met die accu gedaan? Dat 'ineens' de zwarte draad positief is en de rode negatief kan er bij mij niet in.

Bij veeeeeelste ver leeg trekken kan het idd gebeuren dat de polen van de batterij omslaan.

Maar dan moet je hem voor zover ik me kan herinneren wel heeeeel erg mishandelen.

ik zou de accu een keer goed wassen, schoonmaken doet vaak wonderen:hammer::mrgreen:

denk kwestie van chemisch afval en opnieuw beginnen:fadein:

Accu helemaal ontladen naar 0V en dan weer goed aansluiten + op + en - op - dan moet het weer goed gaan.

De kans dat er een beschadigde cel bij zit is zeer groot , zoiezo zou ik de accu niet meer gebruiken, dit ivm interne schade.Als dit heeft plaats gevonden is de accu wel erg "mishandelt"en de accu niet meer betrouwbaar, dus chemisch afval.

Back