Beaufighter ................

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ben Postmus, 25 okt 2004.

1. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    Geachte heren schaalbouwers,

Sinds enige tijd breng ik mijn tijd door met het bouwen van een Bristol Beaufighter zoals die in het verleden door RBCkits op de markt werd gebracht. Mooie bouwdoos en een snelle bouwer. Alles mooi balsa en lekker wat schuurwerk.

Nu wil ik deze kist een beetje "schaal" afwerken maarja.... hoe?

SPanlak, papier, japans zijde, G4, oratex, porienvuller................ :?:

Wie helpt deze "newbie" op weg, ik heb alleen ervaring met folie'en?

2. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Bende!

Beetje sneu dat niemand reageert, maar voor een goed antwoord ben je ook wel even aan het typen . . . :?

Dat ga ik ook niet doen, maar wel de suggestie om met de zoekfunctie eens wat te proberen. :D

Hier en elders op het net is de wereld aan info te vinden . . . :yes:

Overigens: paar plaatjes van de kist is ook leuk (ik ken hem niet).

jan

3. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    Opzich snap ik wel dat niet iedereen gaat typen om een newbe de kneepjes van het vak bij te brengen. :wink:

Opzich zal ik mij wel redden met de verschillende technieken.... maar........ welke techniek te kiezen voor het beste resultaat... dat is een beetje de vraag.

Omdat de Beaufighter een electrokissie is, denk ik dat ik redelijk op het gewicht moet letten, mede omdat ik hem wil gaan vliegen met 2x speed400 met vertraging.

Het liefst zou ik proberen om hem met glasmat 25grms en P.U. afwerken (de "Ton van Munsteren" way) maar weet niet of ik hem hierdoor onnodig zwaar maak.

Maarja is papier lichter...... hmmmmmmm ..... :?: eigenlijk het enige waar ik wel zeker van ben is dat ik hem niet in de oracover wil zetten :!:

But anyway...... :wink:

De RBC Beaufighter is een kit die is ontworpen door Max Zuijdendorp (ik hoop dat ik de naam goed spel), aangedreven door 2x speed400 met 1:1,86 aeronaute vertraging en 8 cellen NiCd

Een linkje: http://eam.net/RBC/bristol_beaufighter.htm

Nog enkele foto's van Max z'n model:

4. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    Mijn vorderingen tot gisteravond.

Onderkant:

5. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Bende,

Ten eerste leuk project.
    Denk wel dat je de methode van Ton kunt toepassen.
    De andere methode's papier met spanlak of porienfuller hebben teveel negatieve eigenschappen, zoals kromtrekken en de huid blijft altijd zacht, een nagelafdruk is zogemaakt.
    Hier spreek ik uit ervaring.
    De methode van Ton spreekt mij zelf ook wel aan.
    Als ik zelf hier aan toe ben wil ik het ook zo gaan proberen. Je kunt mischien i.p.v glasmat papier gebruiken. Zelf gebruik ik wel eens van dat poetspapier (torkrol) met goed resultaat.

Succes verder, ik blijf het volgen.

Bouwgroeten Han.

6. jaap

jaap Guest

Ik zou zeggen, kijk eens o pbijvoorbeeld RCscalebuilder.com.
    Staat erg veel info over deze onderwerpen

7. jetpropdlx

jetpropdlx

Lid geworden:
    10 jun 2004
    Ik zou op zo´n kleine kist met papier afweerken ivm het gewicht.
    eerst een paar laagjes porieenvuller en dan het papier vochtig maken met een plantenspuit. De randen vast zetten met spanlak,laten drogen en dan het geheel insmeren met spanlak (een paarlaagjes) de naden/randen die niet gezien mogen worden niet knippen maar scheuren.
    het nadeel is inderdaad de (niet) hardheid en zeker op open oppervlak zeeeeer kwetsbaar. (maar glasmat op open strukturen???)
    Ik heb destijds mijn P-38 van 2.14mtr er ook mee afgewerkt zonder problemen.
    Groetjes

8. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    Ik denk dat ik voor de PU-hars met glasmat ga ;)

Ik wou dit m'n winterproject maken.......... hmmmmmm :?
    Misschien nog eens wat meer schaalelementen toevoegen.

'k Bedacht me net dat de laatste kist die ik hiervoor echt gebouwd heb een supersportster60 was en da's alweer 8 jaar terug .... :oops:
    Tussentijds alleen nog maar bezig geweest met piep en arf spul........... :hammer:

bouwt wel mooi en snel die RBC kit....... is wel weer eens leuk.... ipv depron inelkaar prutsen :wink:

Rompgedeelte is ruwbouw klaar:

9. Muxje

Muxje Guest

Ziet er goed uit! Een leuk projectje... Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat met glasmat en hars wordt; iedereen lijkt hier zo zijn eigen methode voor te hebben :)

10. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    bende ik heb laatst eens een gws warbird van piep helemaal op de "ton van munsteren way" gedaan, 25 grams glasmat erover en dan met blanke lak erop gezet.
    ik stond enorm te kijken van de ernorme stevigheid die het geheel had als het bekleed was en de geringe gewichtstoename.
    daarna gespoten en dat zag er ook nog eens heel mooi uit, hele fijne structuur.
    verwerking was ook erg snel.

hoe lang heb je ongeveer gewerkt aan de beaufighter ?

11. Nico Peursum

Nico Peursum

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Kun je mooi ervaring opdoen voor die FW190A op de achtergrond :D

12. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    @Nico

De FW190 staat er eigenlijk alleen nog maar omdat ik dacht dat jij daar misschien nog wel belang bij had... vandaar dat hij er nog staat..... anders was ie al de kliko ingegaan (of in de vuurkorf?!).

@Gerard

Ik heb 2 weken geleden de kit aangeschaft bij Hangar in Kampen. Vervolgens ongeveer 5 avonden en 1 middag aan gewerkt. Voor mijn doen bouw ik in een verschrikkelijk snel tempo. Ik moet er wel bijzeggen dat ruwbouw-klaar maken natuurlijk altijd spectaculair lijken maar dat er enorm veel tijd zit in de details............ tenminste dat hebben ze mij verteld ;)

@all

De beslissing om voor PU met glas te gaan is gemaakt omdat ik naast op een vliegclubook nog wel eens wild vlieg :oops: :evil:

13. Hummel

Hummel

Lid geworden:
    13 aug 2003
    Hallo Bende,

Ik zou toch misschien ook overwegen om met de flat colours van Monokote eea te proberen...zitten een paar mooie matte camouflagekleuren bij.

Een andere optie als je niet met de glasmat/PU100 uit de voeten kan is met de witte Oralight bespannen (overlappen zijn nauwelijks te zien), het geheel met waterproof 220-300 dof schuren, een dun laagje Motip kunstofprimer vernevelen, en daarna met Humbrol/Tamyia PS de boel afwerken.

De pigmenten in modelbouwverf zijn veel geconcentreerder dan normale verf, je hebt dus niet veel nodig = lekker licht.

Ik heb zelf op deze manier een kistje afgewerkt van ongeveer 1 meter spanwijdte/dubbele romp, en dat heeft bijelkaar ongeveer 40 gram gewicht gekost...dat gaat je met de glasmat (25 grams) niet lukken vrees ik...hoewel die methode idd een boel stevigheid/duurzaamheid oplevert, zeker een belangrijke overweging.

Overigens een erg mooi kist die Beaufitghter! Ik heb ooit de bouwdoos van HVP met kunststof romp/piep vleugels half afgebouwd en verkocht, later wel spijt van gehad...

Het was een van de succesvolste britse WW2 vliegtuigen, maar dan vooral in het verre oosten...vandaar de onbekendheid hier in europa. De bijnaam die hij meekreeg van de japanners was "the whispering death" blijkbaar vanwege zijn goed gedempte motoren?! Afijn, hij wordt nu toch electrisch aangedreven, een mooi compliment toch?

Hans

14. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    hans,

is de witte oralight op te spannen net als gewone oracover ?
    en hoe gedraagt zich dat als er verf overheen zit ?

15. Hummel

Hummel

Lid geworden:
    13 aug 2003
    @gerard,

Ja hoor, het is alleen een stuk dunner en vaak ook erg statisch op het moment dat je het schutvel los trekt. Ik zag overigens laatst wel een nieuwe(?) Oralight met een dekkende kleur, waar een metallische laag opgedampt zat onder de kleurlaag ...niet handig mbt ontvangergevoeligheid.

Alle Ora's zijn prima te spuiten, het geheim zit hem in het goed ontvetten, licht opruwen (niet perse nodig...) en een dunne laag Motip Kunststofprimer spuiten. Deze primer is in de autolak handel te krijgen en is bedoeld voor moeilijke kunststoffenblends die in de autoindustrie worden gebruikt. Dit hoeft echt maar een heel dun laagje te zijn, gemeten gewichtstoename op het kistje wat ik boven omschreef door primer gebruik was iets van 2 gram...na uitharden. De lol van deze primer is dat het ook vervorming toestaat, het is een soort elastische bindlaag.

Nadeel: het is tamelijk duur...een bus van 400 ml kost ongeveer 18 euro, maar die gaat wel een tijdje mee.

Hans

16. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Hoi Bende,

Zelf heb ik ook een beau ruwbouw klaar staan.
    bespannen met papier en spanlak, maar waar eerst alles netjes recht en vlak was is nu vanalles ingedeukt en kromgetrokken m.n. bij het stabilo: de spanlak krimpt teveel!
    Ik baal daar zo van dat ik overweeg een nieuwe te bouwen.

Schaaldetails zijn ook best leuk en vrij eenvoudig te maken.
    ik zal binnenkort wat fotootjes posten.

groet,

Wouter

17. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Dit vergat ik nog:
    Rob Bulk adviseerde om in het vervolg papier en PS100 (PU-lak, bij RBC kits verkrijgbaar) te gebruiken.
    Dit is beter schuurbaar dan G4.

Wouter

18. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    @Wouter!

Ik volg het even niet helemaal precies, maar ik heb hier nog
    twee busjes 'banana-oil' staan. :?

Vergelijkbaar met spanlak, maar zonder de krimpende eigenschappen (althans, zo wordt het beschreven). :?

(Ik heb er nog nooit mee gewerkt, dit is een tip/advies zonder enige vorm van
    garantie oid. 8) )

jan

19. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    Mijn afwerking zal waarschijnlijk toch wel de versie worden met PU en glasmat ... lijkt me een mooie techniek en het sterkste voor het knollenveld waar ik soms vlieg ;)

De optie om Oracover te spuiten wil ik in de toekomst ook nog wel eens uitproberen. Waarschijnlijk zelfs al met mijn schaalroer.... maarja...........

Ben vanavond weer eens aan het bouwen geslagen... een schaalroer was de bedoeling........

NOU NIET DUS............. :(

'k kan niet tellen :oops:

Mijn schaalroer bestaat nu uit 12 ribben ........... 11 was de bedoeling :oops: :oops:

Ach misschien moet ik 'm er zo maar gewoon opzetten. Het is per slot van rekening mijn eerste "schaal" kist. Misschien valt het niemand op... te laat ik heb t nu al verteld.

20. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Met onder en boven meegeteld kom ik tot 12!!!!!!!
    of kan ook ik niet tellen.

Telgroetjes Han.

Deel Deze Pagina