beginnen boten

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Cees van de Vendel, 5 dec 2004.

1. hallo,

Ik zat ene beetje te denken en heb nu 2 auto's ik zou er wel eens een bootje bij willen hebben en omdat ik waarschijnlijk ga verhuizen en aan een soort vijver komen te wonen vond ik dat een goed idee. Mijn oog is gevallen op de graupner pollux. Ik heb al wel eens vaker gedacht over een bootje en ben toen keer naar modelbouwwinkel geweest en info gevraagd over de graupner pollux en ze adviseerden me om er een graupner multuspeed 140 in te doen en lood accu's kopen. Je kan toch ook gewoon sanyo 7.2 V er in doen? Is dit een leuk bootje om mee te beginnen?

groet Cees

2. bombarst

bombarst

Lid geworden:
    14 sep 2003
    je zit met de Pollux wel met je gewicht......het moet allemaal niet té zwaar worden!

Arnold

3. Droopy'ke

Droopy'ke verslagschrijvers

Lid geworden:
    21 apr 2003
    Ik vrees ook dat, als je daar een loodaccu gaat inleggen, dit een beetje teveel van het goede gaat worden. Ik betwijfel het zelfs of daar zo'n accu ingaat. :?

Groetjes,

Droop

4. oke

wat voor ander bootje niet al te duur raden jullie me dan aan?

groet Cees

5. bombarst

bombarst

Lid geworden:
    14 sep 2003
  6. Hallo,

Dat bootje ken ik alleen vindt ik hem er een beetje "nikko" achtig uitzien. Maar in iedergeval bedankt voor je antwoord.

Wat voor ander bootje raden jullie me dan aan?

groet Cees

7. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Oei, Cees, zeg dat maar niet tegen m'n zoon :wink:

Overigens is d'r best wel wat leuks van te maken hoor!
    't is maar net hoeveel aandacht je aan de afwerking besteed.

Wim

8. bombarst

bombarst

Lid geworden:
    14 sep 2003
    robbe dolly/paulaIII/katja......enzovoort enzovoort.

Net wat je zelf mooi vind!

Arnold

9. Ik weet het :wink: . Ik heb toen jij met je zoon eraan bezig was, helemaal gevolgd omdat het me wel leuk leek. Hij is cker mooi geworden :D
    groet Cees

10. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

als het heel goed kop moet kunnen dan raad ik je een bloembak aan van de gamma of praxis

maar als het ook nog op een boot moet gelijken dan zou ik eens gaan kijken bij

www.graupner.de
    of
    www.robbe..de

nl kan ook maar ben ik niet zeker van

groetjes raf

11. bol

bol

Lid geworden:
    30 apr 2002
    ik ben ook met een pollux bezig en ga varen met een 6 cellen nimh (penlite) omdat er ook een werkende sleeplier in moet

12. RICARDO

RICARDO Guest

Hallo allemaal,

Om maar even een ander antwoord te geven, Ik heb ook een Pollux en inderdaad WEL met een lood-accu n.l. een 6 volt - 1,3 ampere, dus het is mogelijk want die accu is net zo zwaar als een 6-cellen accu.

En dan heb ik er zelf nog één slag zwaardere motor inzitten dan degene die er bij hoort, en dan ligt hij ook nog mooi op zijn waterlijn.

Tevens kun je met die loodaccu een stuk langer varen dan met cellen.

Groetjes Ricardo.

13. jeroenkok

jeroenkok

Lid geworden:
    23 jun 2003
    dat lijkt me sterk .... een loodaccu kan je nooit voor meer dan +/- 65% ontladen. :(

In praktijk kan je dus veel een langere vaartijd halen met NimH celletjes
    bij het zelfde volume/ gewicht als een loodaccu ....
    ander voordeel, je kan een nicd of nimh cellen snelladen ! dus vaker varen op een dag :D :D

groeten

14. hallo,

Ik heb een beetje nagedacht en gelezen. Heb nu 2 bootjes in gedachten: robbe katja en conrad boot. Passen in deze beide boten een 6 cel accu?

groet Cees

15. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Ik kan alleen spreken over het Conrad bootje:

Deze is geschikt om met 6 cellen te varen.
    Kijk maar even in het draadje. Daar staat een foto.
    We hebben de spullen overigens anders neergelegd dan door de producent bedacht, want de bijgeleverde accuhouder is volgens mij voor 5 cellen.
    Deze zou overdwars in de boot moeten liggen. Met 6 wil dit net niet meer.
    Maar,
    je hebt voldoende drijfvermogen om deze 6 cellen te bergen. (We gebruiken zelfs een hele "zware" regelaar.)

Wim

16. hallo wimg,

Heeft u misschien tips voor dit bootje? :wink: Tips voor de katja zijn ook zeer welkom. :D
    groet Cees

17. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Hallo Cees,

Het meeste staat wel in de topic die je al kent.

Zoals je hebt kunnen lezen is ze d'r schroef verloren bij de proefvaart.Er zit een M3 schroefas / schroef bij.
    Misschien kun je die bij voorbaat al vervangen door een M4 exemplaar. Mocht je dan problemen hebben kun je eenvoudiger een andere schroef krijgen (M3 is dat wat moeilijker)
    De motorsteun past natuurlijk niet op de motor die je wilt gebruiken. Zoek dus eerst een motor, probeer de steun en ga dan pas met het dek aan de slag, want anders kun je d'r slechter bij. Dit geldt ook voor de servo steun voor het roer. Bij onze servo paste het net niet, dus met slechts een kleine aanpassing konden we hier mee weg komen.

Verder is het geen moeilijke boot om te bouwen.

En je kunt de kleurtjes kiezen zoals je ze zelf wilt, dus daarmee kun je het "Nikko" achtige een groot deel vermeiden. (vermijden ?)

Wim

Deel Deze Pagina