beginnen fpv setup

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door eclipse86, 31 mrt 2014.

1. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    Hallo, ik vlieg nu al enkele weken met een quadcopter(nooit gedacht dat ik dit zou doen naast het rc vliegen met vliegtuigen) toch is het iets heel anders om mee te vliegen en filmen met mobius enof gopro... wat meer dan leuk is.

nu zou ik graag eens informeren en nadenken over fpv.
    welke setup is goed, betrouwbaar en betaalbaar.
    wat is het best om te starten, scherm of bril
    is er gps enzo nodig,of aan te raden,
    wat is er allemaal nodig van materiaal,...
    het is niet de bedoeling dat ik km's ver ga vliegen ofzo.maar ik kan me wel inbeelden dat met fpv het allemaal een stukje nauwkeuriger kan om wat te filmen of in beeld te brengen...

Groeten Chris

2. Rubaaaa

Rubaaaa

Lid geworden:
    21 jun 2013
    ik vlieg met een Fatshark Teleporter v3 setje, bevalt me erg goed ook al heeft deze set de slechtste resolutie van alle fatsharks ;) ik heb wel in plaats van de standaard cam een sony super HAD CCD 600tvl cam

3. Fint

Fint

Lid geworden:
    11 okt 2013
    Mijn start setup is een 5,8ghz zender die ik op de liveout van de gopro heb aangesloten. Tweedehands fatshark kopen en je bent klaar. Kan je later eventueel nog een fpv cam kopen mocht je dat nodig vinden.

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. daniel44

daniel44

Lid geworden:
    17 dec 2013
    De bekroonde 600TVL Sony camera van SC2000 is altijd goed als camera, maar je hebt ook een kleine 750TVL Panasonic camera met een prima beeld voor iets meer dan 15 euro inclusief verzenden. Dan een boscam 200mw setje voor 5.8Ghz en anders bijv. een Lawmate 1.3 Ghz setje. Hoeft niet meer te kosten dan 60 euro. De bril is vaak duurder, een fatshark set is makkelijk en plug en play, dan heb je alles wat nodig is, maar dat is wel duurder. Je kunt makkelijk zelf een bril maken met een heel goedkoop 800x400 5 inch schermpje, de revolutie is dan vaak zelfs nog beter, maar uiteraard minder plug en play. Iets goedkoper zijn de speciale FPV schermen, maar anders is een tweedehands bril soms nog wel te betalen. Of een monitor met AV ingang, werkt ook.

5. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    Oke hier weet ik al iets mee...
    ik wil het wel wat licht houden, dus montage zal ik nog eens bekijken...

is het niet "veiliger" om met een scherm te vliegen, omdat je dan toch nog kunt kiezen tussen scherm of de quad werkelijk zien...
    of is een bril dan toch een betere keuze...
    ik kijk eens even rond

verdere tips and tricks zijn altijd welkom!

6. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Ik ben begonnen met de Fatshark Predator v2 set.
    Het enige wat ik veranderd heb zijn de antennes en de camera, er zitten nu de Spironet antennes en een sony600tvl aan.

7. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
  8. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Dat is m idd.
    Ik vlieg ze met 2.8 en 3.6mm lens. Beide zijn goed.

Andere antennes zijn niet nodig, maar cloverleafs/spironet antennes verbeteren je beeldkwaliteit een stukje omdat ze het signaal beter verspreiden/opvangen.

BTW, 5.8mhz ga je niet snel vinden ;)

9. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    Hallo,

oke de sony op de link heb ik nu besteld... het setje bij hobbyking is momenteel niet in stock... dus hier wachten we dan even mee, alook de antenne's

een clublid heeft een goedkoop lcd schermpje die hij nu gebruikt, eventueel kan ik daar nu in het begin ook wat mee experimenteren, een eigen scherm en attributen koop ik er dan eens bij... ik denk dat ik toch eerder voor een scherm ga dan voor een bril...

zijn er veel verschillen/ voor en nadelen?

10. daniel44

daniel44

Lid geworden:
    17 dec 2013
    Ik heb er geen ervaring mee maar het schijnt hee erg mis te kunnen gaan als je met een scherm doet wat je schreef; naar de quad kijken en dan weer terug naar het scherm. Ik heb van meerdere mensen gehoord dat dat zo desoriƫnterend is dat er een dure multi is gecrasht. Ik ben ook wel van mening dat je met FPV ook echt niet naar je multi moet gaan kijken, gewoon concentreren op het doorgestuurde beeld. En als je niet zeker bent dat je hem in de lucht kunt houden moet je misschien eerst goed leren vliegen, maar ik ga ervan uit dat je dat wel kunt. Daarna lekker oefenen op een open veldje, niet meteen door de bomen ofzo :)

11. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Je moet volgens mij in ieder geval op zicht, dus naar het model kijkend, kunnen vliegen en zo vond ik de overstap naar fpv met behulp van een kleine monitor best handig. Voor mij werkte het kunnen wisselen tussen scherm en kijken naar het model wel goed; vooral om te wennen aan wat je eigenlijk ziet vanaf het model in de lucht. Landen idem, het model in de buurt vliegen en dan landen. Met een naza f450 en gps een makkie aangezien die stil bleef hangen tov een vliegtuig die ik soms even moest zoeken en evt nog een rondje vloog op fpv.

De monitor die ik gebruikte was een 7 inch 480*234 (zo'n achteruitkijk-camera model) en dat vond ik wel te doen. Mijn fatshark predator v2 is niet eens een topmodel en vind ik toch echt een veel betere ervaring geven. Het is een beetje als in het donker naar redelijk formaat 4:3 tv kijken. Ik zie er veel meer details mee en vind dat het oriƫnteren ook gemakkelijker maakt (desondanks m'n f450 wel in een boomtop gevlogen en heb 'm niet meer, maargoed..).
    Zet je echter zo'n bril op dan wordt het tov een monitor toch lastiger om gauw weer even naar je model te kijken. Nu ik dat eenmaal gewend ben zou ik echt niet meer terug willen naar een kleine monitor maar voor de eerste fpv ervaring of als je geen video bril wilt kan het best goed werken.

12. Gerrit Hiddink

Gerrit Hiddink

Lid geworden:
    11 sep 2007
    Vliegen met een bril geeft je een veel meer "immersive" (haha) ervaring. Je hebt dan veel meer het gevoel dat je echt daarboven bent, omdat je niets anders ziet dan dat. Daarnaast is het wisselen van orientatie echt heel lastig, maakt het leren vliegen eerder moeilijker dan dat het wat oplost.

Als je het vliegen en landen lastig vindt, dan kun je altijd even je bril omhoog schuiven. In het begin deed ik handstarts met m'n EasyStar met bril op, maar zo'n ding alleen op het camerabeeld weggooien (en dan blind je stoel terugvinden) valt niet mee. Dus nu is het lanceren, stoel opzoeken, gaan zitten, bril op, en genieten :)

13. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Dus verschillende ervaringen maar als je iets kan lenen, probeer het gewoon en misschien kan het clublid je ook verder helpen.

(posted with a tablet)

14. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    hallo,

oke leuk om de verschillende meningen te horen...

de andere persoon op de club is ook nog maar juist bezig en het werkt ook nog niet 100%naar behoren, ik vermoed dat het ook een redelijk goedkoop schermpje is...

ik bekijk het eens allemaal, de camera is in ieder geval al op komst. en dan nog een setje fpv materiaal zender en ontvanger... maar ik lees van sommige dat als je achter een boom ofzo zit dat het beeld wegvalt... dit wil ik dus voorkomen...

15. Rubaaaa

Rubaaaa

Lid geworden:
    21 jun 2013
    dan moet je op 1,3 ghz gaan vliegen, die frequentie straalt veel beter door objecten heen dan 5,8ghz. een nadeel van 1,3ghz is dat 1,3ghz vaak je besturing in de weg zit (2,4ghz) en moet je dan over op UHF voor je besturing (moet niet, is wel verstandig)

16. daniel44

daniel44

Lid geworden:
    17 dec 2013
    Dat ligt heel erg aan de frequentie, het vermogen en ook heel belangrijk, de antenne's. Dat is een beetje veel om nu te vertellen, maar even kort:
    - 900 mhz. Verboden door gebruik met mobiele telefonie. Hele goede penetratie door de lage frequentie. (Je kunt dus goed achter bomen en andere obstakels vliegen). Wel hele zware antenne's.
    - 1.2/1.3 Ghz. Ook verboden maar minder storend op alledaagse apparatuur dus wel te gebruiken in wat afgelegere gebieden. Nog steeds goede penetratie en nog steeds grote en zware antenne's. Kan eventueel storen met 2.4 Ghz zender en GPS maar is te voorkomen door een filter.
    - 2.4Ghz. Beste beeld van allemaal, veel minder goede penetratie en lichtere en kleinere antenne's. Niet gebruiken met 2.4 Ghz radio. Verboden boven de 15 (toch?) mw.
    - 5.8 Ghz. Kleinste van alle apparatuur en goed verkrijgbaar en vaak goedkoper (neem het bekende Boscam setje :)). Verboden boven de 25 mw maar eigenlijk een ongebruikte frequentie dus gewoon goed te gebruiken. Slechte penetratie met standaard antenna's of een cloverleaf.
    In feite is FPV altijd verboden als je er enigszins mee wil kunnen werken. Het is ook meer hoe je er mee omgaat. Als je altijd oppast waar je vliegt, in een gebied zonder mensen en storingsbronnen en vliegtuigen etc. Kun je alles gebruiken. 900mhz wordt toch wel afgeraden omdat het mobiele netwerk overal is en daa wil je liever niet mee storen. De andere 3 zijn wel te gebruiken mits je er verstandig mee omgaat. Of gewoon een vergunning halen, is ook mogelijk. Over de antenne's is heel veel info te vinden op internet, maar start simpel ;-)

17. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010

(posted with a tablet)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina